روايات

رواية ساكن الروح الفصل الثالث 3 بقلم جوري محمد

رواية ساكن الروح الفصل الثالث 3 بقلم جوري محمد

رواية ساكن الروح البارت الثالث

رواية ساكن الروح الجزء الثالث

ساكن الروح
ساكن الروح

رواية ساكن الروح الحلقة الثالثة

سليم بدات تمر امامه الذكريات ما اكثر المشاهد الذي رأى فيها انكسار والده وهو يجلس حزينا يضع راسه بين يديه يجلس منحني الظهر مما فعله الزمان وزوجته فيه

اصبح كهلا برغم من انه ما زال شابا فكل هذه الذكريات جعلته يشتعل اكثر فصرخ عليها بصوت عالي ايوه قتلته يوم ما بدات تحسسه ان هو مش راجل لما كل يوم تسمعيه كلامك المؤذي وتفكريه دايما بعجزه

ان هو ما بفاش يصرف زي الاول على البيت ما بفاش يعرف يلبي رغباتك الشهوانية ما كنتشي قادره تفهمي ان احنا مش حيوانات احنا بني ادمين مش عايشين عشان ناكل ونشرب…..و

ثريا .. ولم تجعله يكمل حديثه لانها ادركت ماذا سيقول فصرخت به بصوت مخنوق ليس من شعورها بالذنب ولكن لانها رات انعكاس صورتها الداخلية في عين ابنها فتحدثت اخرس

سليم وهو يبتسم انا عارف ان الحقيقه دايما بتوجع ولكن اظن ان مدام ثريا منعدمه للشعور فأكيد كلامي مش هياذيكي زي ما كنت بتأذيه

خليتيه عايش في وسطينا كانه ميت

سلمى وهي تصرخ كفايه وبدات تقوم بضرب وجهها بيداها فذهب اليها سليم و ساعدها لكي تقف اهدي يا سلمى اهدي ارجوكي

سلمى انا نفسي اموت واروح عند بابا انا تعبت يا سليم

سليم انا اسف يا حبيبتي بس هي ضغطت عليا فانفجرت انا كنت كل يوم بتقطع من جوايا وانا شايف نظره الانكسار جوه عين بابا كان بيضغط على نفسه عشان ما نلاحظ او نحس باللي بيحصل معاه

سلمى كفايه يا سليم انا مش قادره استحمل

سليم وهو يحتضنها وساعدها لكي تنهض ادخلي ارتاحي جوه وانا هنزل تحت اخلص شغلي واطلع وانسي اللي حصل كأن شيء لم يحدث ممكن يا سلمى

سلمى حاضر

ونزل سليم وتركهم تحت نظرات ثريا

ثريا وهي تحاول وضع وجه البراءة الاستعطاف ابنتها استني هنا يا سلمى انتي رايحه فين ما تصدقهوش

سلمى وهكذبه ليه اسكتي ارجوكي وهي تنظر لها وتركتها ودخلت غرفتها

ثريا اخبطوا دماغكم في الحيط انتوا الاثنين الواحد زهق ودخلت غرفتها لتتحدث في الهاتف كما تفعل دائما وبدات الايام تمر وشهور والحال كما هو سليم يتحدث قليلا معها وسلمى ايضا تجنبتها ومع خروج ثريا اغلبيه اليوم

حتى اتى اليوم ودخلت عليهم ثريا المنزل فجاه

سلمى مين دي يا ماما

ثريا ده جوزي احمد

سلمى جوزك انتي اتجوزتي ده ومن امتى

ثريا اتجوزته بقيلي شهر او شهرين مش فاكره

سليم يبقى ساعه ما قلت انكي رايحه عند خالتي صح

ثريا ايوه ما حبتش اضايقكم انتم كنتم داخلين على امتحانات

سليم لا ام بصحيح فقلت اسيبهم يذاكروا وانا اروح اقضي شهر العسل لا متجوزه من شهرين يعني احتمال تكوني حامل

ثريا ايوه انا لسه صغيره وحلوه وخفت الشيطان يلعب بي
بقلم جوري محمد

سلمى ههههه لا على ايه هي فيها شيطان الف مبروك

سليم طيب كنت اتجوزي واحد من سنك مش قد ابنك

احمد على فكره انا عندي 24 سنه وكمان انا باحبها

احمد بيكلم نفسه انا عملت ده كله عشان الاقي واحده تصرف عليا ولكن بعد ما شفت الجمال ده كله واقف قصادي شكلها كده العملية هتبقى مربحه جدا يا خرابي على عيونها و جسمها اوصف ايه حاجه من الاخر كده مرسومه رسم انا مستعد اعمل المستحيل بس اقرب منك لحد ما يجي اليوم اللي اقدر المسك فيه

سليم لاحظ عينيه اللي على سلمى

سليم عينك المرة الجايه ها قلعها لك و علشان تكون عارف الكافية اللي تحت ده بابا كاتبه باسمي انا وسلمى وكان صغير وانا اللي كبرته يعني تشتغل وتصرف على حبيبه القلب ثريا

ثريا. انت بتقول كده ليه انت فاكره متجوزين علشان الكافتيريا

سليم. لا متجوزاك علشان عيونك يا حاجه ثريا

ثريا اخرس ورفعت ايديها تضربوا

سليم. تؤ تؤ وهو يمسك يداه خلاص ما بفاش لكي حق تضربيني ادام اخترت طريقك ده ثم اتجه بنظره الى سلمى وتحدث بصوت هز اركان المكان سلمى بصوت عالي

سلمى اتخضت وذهبت مسرعة لتقف امامه نعم يا سليم في ايه

سليم انا نازل وانت تدخلي وتقفلي عليك اوضتك اوعى تخرجي

سلمى …..طيب ما انا هاحتاج الحمام

سليم انا من النهارده هاعمل لكي حمام في اوضتك لان في رجل غريب معنا ادخلي دلوقت وانا هانزل وهاجيب الحاجات والسباك يعمل لك الحمام

سلمى بس انا اوضتي صغيره يا سليم

سليم هفتح عليها الاوضه بتاعتي وهتبقى كبيره

ثريا لا انت شكلك اتجننت هتنام معاه في غرفه واحده ولا ايه

سليم وهو يضحك لا بصحيح صدقتك انكي خايفه عليها ومن مين مني انا

احمد لا معاه حق انتم كبار ما ينفعش تناموا في اوضه واحده

سليم انت تخرس خالص مش عايز اسمع صوتك كانك مش موجود

احمد ليه كل ده هو انا هاكولها ما تقولي حاجه يا حبيبتي لابنك

سليم برضاها غصبا عنها كلامي هيمشي اه انا نسيت اقول لك ان الشقة دي كمان بابا كاتبها باسمي تقول يا اخي كان حاسس ان ثريا هانم هتتجوز بعد ما هو يموت

احمد على فكره مش مشكله انا قلت لها نأخذ شقه بره وهي اللي قالت عايزه اقعد جنب بنتي انا يعني مش متجوزه عشان الشقة والكافتيريا

سليم مش بقول لك ام ثم نظر لها نظره استهزاء وتركهم وامسك بيدي سلمى واخذها الى الخارج ثم طرق الباب على جارتهم ام نبيل

ام نبيل اتفضل يا سليم يا ابني اتفضل يا سلمى

سليم لا يا خالتي انا ورايا شويه شغل خلي سلمى هنا لحد ما اجي اخدها

ثم تركهم سليم ونزل مسرعا ثم صعد مره اخرى ومعه الاشخاص الذين سيقومون بتنفيذ طلباته داخل غرفته وغرفه سلمى

سليم بصوا يا رجاله انا عايزه الحائط ده يرجع شويه ورا علشان اوسع الاوضه دي عايز كل المساحة تدخل الاوضه دي الاوضه الثانية مجرد 2 متر لسرير صغير وللحركة بس

الحاج محمد طيب هتسيب باب صغير يدخل الغرف على بعض

سليم لا يا حاج عايز الحيطة للأخر دخول الاوضه الكبيرة دي من الباب المباشر دي هتبقى اوضه سلمى وانا الاوضه الصغيرة

وفي الجزء ده مطبخ صغير ويا ريت تجددوا لون الاوضه عايز شغل عظمه

الحاج محمد السباك ايوه يا ابني انا فهمت انت عايز تعمل ايه انزل انت شوف لقمه عيشك وانا هقف هنا مع الرجالة وكل حاجه هتبقى تمام

سليم الله يكرمك يا حاج اسيبكم انا يا جماعه عايز ان شاء الله كل حاجه تخلص النهارده

الحاج محمد ان شاء الله قبل الليل ما يدخل علينا كل حاجه هتبقى تمام

ثريا وهي تضع يداها في خصرها يعني الواحد مش هيعرف يرتاح شويه النهارده

سليم ايه يا حاجه انتي عايشه دور انك انت عروسه وليله دخلتك النهارده اظن انتي دخلتيها من زمان استحملي يوم

ثريا انت قليل الادب

سليم تربيتك ثم تركها ونزل ليباشر عمله في الكافتيريا وهو يضع يده على صدره حتى يحاول ان يتنفس بأريحيه ليخرج من داخله هذا الحزن ومحاوله منه ان يتأقلم مع وجود رجل في غرفه والدته

ولكن هيهات فالصوت الذي بداخله ما زال يصرخ كيف اصبح لها القدرة ان تفعل به هذا كيف لا تشعر بمدى غضبه من مجرد مرور التخيلات في راسه

فالولد بطبيعته يصبح غيور جدا على والدته حتى وابيه ما زال على قيد الحياه فكيف لا تفهم غيرته التي اصبحت اضعاف بعد موت ابيه لكي يحميها من عيون الرجال

ولكنها لا تبالي باي شعور غير شعور رغباتها الدفينة التي تريد ان تلبيها باي الطرق فاخذ نفس عميق وحدث نفسه على الاقل انها الان ستلبيها بالحلال وازاحه هذه الدموع الذي فرت من عينه بيده واستكمل طريقه الى عمله

احمد لا انا هسيبك واروح اقعد مع اصحابي ولما يخلصوا خبط ورزع ابقى اتصلي بيا وانا ارجع البيت سلام

ثريا يوه هو القرف ده الواحد مش هاخلص منه ودخلت غرفتها

ام نبيل مالك يا سلمى يا حبيبتي

سلمى ماما اتجوزت

ام نبيل وهي تحاول ان تتحكم في صدمتها حتى لا تؤذي شعور سلمى وايه يعني يا بنتي يعني ما عملتش حاجه حرام

سلمى انا قلت لسليم كده بس هو مش هيغفر لها

ام نبيل ما تقلقيش الوقت كفيل يصلح كل حاجه

سلمى يا رب

ام نبيل اجيب لك بقى حاجه حلوه من اللي انا عاملاها

سلمى ما بقتش احب الحلويات

ام نبيل ليه يا حبيبتي

سلمى علشان خلاص ما بقتش احس بطعمها كل حاجه بقت مره في بقي بابا هو اللي كان محلي كل حاجه في حياتي

ام نبيل الله يرحمه وقامت باحتضان سلمى ما تزعليش

ونتركهم ونذهب الى سليم الذي صعد مره اخرى بعدما اتصل به الحاج محمد وقال له لقد انتهينا من عمل المطلوب

سليم شكرا يا عم محمد شغلك تمام التمام

عم محمد انا تحت امرك يا استاذ سليم بس خلي بالك احمد ده صايع وغير كده بسامع ان هو بشرب كمان. ربنا يسترها عليكم يا ابني

سليم ما تقلقش يا عم محمد انا قدها وقدود وان شاء الله خير

سلمى خلاص كده يا سليم

سليم ايوه وده يا ستي الباب ركبنا اهو على الحمام

سلمى وايه ده كمان

سليم ده يا ستي سخان علشان الشاي وده للقهوة علشان لو حبيت تشربي حاجه وانا شغال تحت وكمان بوتاجاز صغيره اهو عشان تحضري عليه الاكل

سلمى ليه هو انا مش هاكل مع ماما

سليم لا يا سلمى هاكل انا وانتي لوحدينا غير كده ممنوع تأخذي اكل منهم حتى لو ثريا اللي جايباه

سلمى ليه كده يا سليم

سليم علشان اكون مطمن وانا تحت قولي حاضر يا بنوتي الجميلة ويقول هذا وهو يضع قبله على جبهتها

سلمى حاضر وايه دي كمان

سليم ايوه ودي شاشه صغيره اتفرجي عليها وهي دلوقت شغاله وكله تمام التمام

سلمى كل ده عملته علشان انت خايف علي انا والله كنت هاعرف احافظ على نفسي كويس

سليم علشان ابقى انا مرتاح وانا شغال في الكافية تحت انتي الأمانة الاهم والكبيرة اللي بابا سابها في رقبتي لازم احافظ عليها علشان يوم ما قبله ابقى فرحان مش خايف اني اكون خذلته
وهنا نظر في عين سلمى كانه يرى والده وهو يفتخر به عندما يلقاه
لو كان بإمكاني
أن أتنفسكِ
لتنفسيتك مرة واحدة
بالعمر
دون زفير لتبقى داخلي مدى الحياة واحافظ عليكي حتى اعطيك بيدي للرجل الذي سوف يتقي الله فيك.

سلمى خلاص يا حبيبي اي اوامر ثاني سليم انت سرحت في ايه

سليم وهو يتصنع الجدية اوعى تخرجي بره الاوضه وانا مش هنا خالص

سلمى تمام يا فندم اي اوامر ثاني

سليم انتباه يا عسكري ونفذ المطلوب اوعي تنسي تعملي الواجب علشان اسلمه بكره مس فيزياء دي شكلها مستقصدنا

سلمى تمام يا فندم الواجب اعتبره اتعمل والكشكول اتسلم لمدرسه الفيزياء وافقت عليه وقالت الواجب صح

سليم طب يا لمضها انا نازل بقى اقفلي عليك من جوه ولا اقفل من بره سلمى لا يا عم انا هاقفل من جوه

ونسيبهم ونروح عند فهد و وشهيره وايهاب

فهد اتصل على ايهاب

ايهاب ازيك يا فهد عامل ايه
بقلم جوري محمد
فهد الحق اختك يا عم في الديسكو قاعده هي والشباب بطريقه مش كويسه خالص غير كده بتشرب

ايهاب انا زهقت منها انا مش عارف بابا وماما مش راضيين يتكلموا معها ليه على اسلوب حياته ده يا ريتها يا اخي طلعت زي تقى اختك كانت ريحتنا
بقلم جوري محمد

فهد تعال لها بقى علشان هي زودتها قوي وانا زهقت وجئت اجيبها قالت لي ما لكش دعوه انت كل الحكايه ابن عمي

ايهاب انا جاي لها على طول وصل ايهاب الديسكو شهيرة

شهيرة وطي صوتك ماتندهليش بالطريقة دي ما تنساش ان انا معي اصحابي

ايهاب طب يلا على البيت دلوقت

شهيرة لا انا عايزه اسهر شويه كمان

ايهاب قدامي وما تختبري صبري وتخليني اضربك واشدك من شعرك هنا قدام صحابك

شهيرة حاضر يلا بينا

فهد استني انا جاي معك
ومشيوكلهم على الفيلا بتاعه معتز

ايهاب ….بابا انتي فين يا ماما

معتز في يا ابني ماسكه اختك كده ليه

ايهاب شوفه حل في الهانم انا رايح جايبها من الديسكو في وقت ده عارفين الساعة كم دلوقتي 2:00 بنت في سنها لازم تكون في البيت قبل كده بكثير

مامت شهيرة باقول لك ايه يا ايهاب بلاش التفكير الرجعي ده

وهنا دخل فهد انا اسف يا عمي بس في اشاعه بتقول ان شهيرة متجوزه مدحت اللي معنا في الشلة عرفي

معتز انت بتقول ايه يا ابني انت اتجننت

ايهاب وانت مستغرب ليه مستني ايه من بنت مستهترة كده لا عارفه تخلص الجامعه بتاعتها ولا ماشيه صح ولبسها اللي باين منه اكثر من اللي متغطي دي تقى بنت عمها ما بتلبس كده

شهيرة يا جماع صدقوني دول بيكذبوا عشان يغيروا مني لاني اجمل واحده في الشلة واشيك واحده كمان

مامت شهيرة ايوه يا حبيبتي معهم حق ان هم يغيروا والله مش هيشوفوا الجمال ده في مكان تأني ولا الشياكة دي انت بتلبس اشيك حاجه

معتز على العموم شكرا يا فهد يلا هتمشي ولا هتطلع تبات مع ايهاب

فهد لا انا همشي ومشي فهد وهو بيتكلم مع نفسه على فكره الحمد لله ان اختي تقى مش زي البنات الهايفه دي

فهد وهو يحدث نفسه بس على فكره يا فهد انت كمان ممكن اختك يتعمل فيها كده
فهد ليه دي محترمه
فهد علشان انت بتعمل كده
فهد يا خبر ممكن فعلا زي ما بيقول بابا كما تدين تدان واللي هتعمله في بنات الناس هيتعمل في اختك لا انا لازم ارجع لربنا وابقى كويس علشان حتى اريح بابا

ورجع فهد البيت

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ساكن الروح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *