روايات

رواية تاج الزين الفصل السابع عشر 17 بقلم إيمان محمد

رواية تاج الزين الفصل السابع عشر 17 بقلم إيمان محمد

رواية تاج الزين البارت السابع عشر

رواية تاج الزين الجزء السابع عشر

تاج الزين
تاج الزين

رواية تاج الزين الحلقة السابعة عشر

جيه صوت انثي من وراهم نادهت علي زين
ــــــــــــ: زين
كلهم بصم وراهم لقم بنت جاية عليهم
اياد و رغد في صوت واحد: ملك
ملك مش تعرفنا يا زين خلاص انا اعرفكم بنفسي
انا ملك خطيبة زين
الصدمة كانت من نصيب تاج
تاج بصدمة / ايه
تاج و الدموع بصت لزين و بصوت مهزوز /
انتَ فعلا خاطبها زي ما بتقول
زين بهدوء / كنت خاطب بس دلوقت لاء
تاج فرحت من قلبها و حاولت متباينش فرحتها
تاج بهمس سمعه زين يلي ابتسم / الحمدالله
تاج بغيظ و غيرة ل ملك / كنتي خطبته بس دلوقتي لا يالا اتفضلي من هنا مافيش مكان للغرباء
ملك راحت بغيظ و هي بتتوعد ل تاج من احراجها امام الكل / اما ماوريتك الايام لسة طويلة بينا
زين بخبث / شايفك غيرنة يا قطة
تاج بتوتر / و انا اغير لا يعني عادي
رغد بهمس ل شمس / بت يا شمس اختك شكلها وقعة دا كانت حتقوم تاكل البت من غيرتها
شمس / عندك شك
رغد / الصراحة / لا ما هو برضك اخويا مز و يستاهل دا انا اختة و بعكسه ما بالك بقى من البنات التانية
شمس / معاكي حق متنسيش برضك ان تاج مزة دا كفاية لون عنيها يلي مخطلت من لون البحر و السما
تاج بفرحة و حماس / مين عاوز ياكل ايس كريم
البنات بفرحة و بصوت واحد / انا
تاج / كل واحدة تقولي عاوزاها بطعم ايه و انا اروح اجيب
شمس / انا عاوزاها بشوكلت
رغد / و انا بكريم كراميل
رواية / وانا بمانجا
تاج / تمام انا رايحة و جات تمشي و قفها زين
زين ببرود / رايحة فين
تاج ببراءة و هي بتشاور علي السوبر ماركت / رايحة اجيب ايس كريم من السوبر ماركت دا
زين / ما انت شايفه المسافه بيننا وبين السوبر ماركت ده في اخر الشاليه استني اجي معاكي
تاج بغيظ / و فيها ايه ياعني لما اروح لوحدي انا مش صغيرة ارتاح حضرتك و انا يلي هروح اجيب
زين ببرود / خلاص مافيش ايس كريم يا اما اجي معاكي يا اما تقعدي و مافيش ايس كريم اختاري
تاج بتزمر طفولي / اتفضل تعالى معايا
زين بإبتسامة انتصار / ناس مش بتيجي غير بالعين الحمرا
تاج من وراه / سمعتك على فكرة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور اسبوع و كانت غيرة تاج علي زين هي يلي مسيطرة عليها و كانت بتزيد كل يوم عن يلي قبله و زين كان فرحان من غيرتها عليه كانت كل ما بتخلص من ملك تطلع مايا و في خلال الاسبوع دا تاج اعترفت لنفسها ان هي بتحب زين و تبغير عليه
فكان الحب بيزيد اكتر بين شمس و مالك و رغد و محمود و روان و اياد
محمود اعترف لرغد انه بيحبها من هما صغيارين و قرر انه يفاتح زين في موضوع جوازه منها
و الأن حان وقت الرحيل أن يرجعم لمصر
في الباص كان كل ثنائي قاعدين فريح بعض
زين كان قاعد و جنبه ملك تاج جات عليهم
تاج / لو سمحتي قومي دا مكاني
ملك باستفزاز / انا جيت لقيته فاضي فبقى مكاني دلوقتي
تاج بغيظ / بس دا مكاني من قبلك
ملك / مكانش الكرسي مكتوب عليه اسمك
تاج بنفاذ صبر و غيرة / يعني مش حتقومي و عاوزة تعرفي انا ممكن اعمل ايه حاضر من عينيا شمرت كمام الدريس بتاعها انا عطيتلك فرصة تقومي من كرمتك بس شكلك كدا مش بيجي معاكي الهدوء
تاج / شمس رغد روان تعالم ساعدو اختكم
وفي اقل من ثانية كانت ملك قاعدة جانب مايا
تاج قعدت جانب زين
تاج بغيظ / ناس مش بتيجي غير بالعين الزرقة
زين ضحك من قلبه / ههههههه دا انتي ما لكيش حل
البت خافت منك مشت من فريحي بسرعة
تاج بغمزة / مش رياحتك منها برضك
زين بصراحة / اه
تاج بغرور مصطنع / عد الجمايل يا زين باشا
زين بتريقة / دا انتي جمايلك مغرقاني يا بنتي مش عارفة اوديها فان
وصلم مصر و كل واحد راح علي بيته
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بقلم / إيمان محمد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مر يومين وكانت الأجواء طبيعية
في شقة محمد ابو تاج
محمد بهدوء / تاج عاوزك في موضوع
تاج بإنتباه / اتفضل يا بابا
محمد : تاج جهزي نفسك علي الساعة 7
تاج / ليه يا حج خير
محمد / في عريس جاى يتقدملك
تاج بصدمة / استهدا كدا يا حج عريس ايه يلي جاي اتقدملك
محمد / تاج انتي مش صغيرة انتي سنك يناسب الجواز انتي عندك 23 سنة
تاج / بس انا مش موافقة
محمد / طب اقعدي طيب و شوفي العريس ممكن يحصل قبول
تاج من غير ما اشوفه انا مش مستعدة للخطوة دا دلوقتي
محمد / بس انا عطيت كلمة للجماعة و هما جايين الساعة 7
تاج محبتش تحرج باباها
تاج بتنهيدة / ماشي يا بابا ح شوفه علشانك
محمد بابتسامة / حبيبتي يالله روحي اجهزي الناس زمانها علي وصول
في غرفة تاج
تاج رايحة جاية و مش عارفة تعمل ايه
تاج بتكلم نفسها / ح تعملي ايه يا تاج في النصيبة دا
انا لازما اتفشه و بعدها ابتسمت بخبث / لقيتها
استعدي يا تاج لتطفيش العريس
الساعة 7 دق باب شقة تاج محمود فتحلهم
محمود / اهلا مرحبا اتفضلم
هاجر طلعت و ضيفتهم
ــــــــــــ: احنا مش حنشوفم العروسة ولا ايه يا عم محمد
محمد بابتسامة: شمس روحي نادي ل تاج
شمس: حاضر
في غرفة تاج
رايحة جاية و في الغرفة شمس دخلت يلي يا تاج العريس وصل
تاج / شمس احم هو العريس شكله حلو
شمس بخبث / حلو بس دا مز دا كريم كراميل دا….
تاج / خلاص مش عاوزة اعرف
تاج بتقدم القهوه للعريس من غير ما ترفع عنيها و تشوفة / اتفضل
______ : مالك بتقوليها من غير نفس ليه
تاج اول ما سمعت صوته بصت بسرعة
تاج بصدمة / انت
زين / اه انا شوفتي بقى يلا اتيلي القهوة لما نشوف مراتي المستقبلية في عمايل القهوة و حطتلع ست بيت شطرة ولا……..
تاج ابتسمت بخبث / اتفضل
زين شرب من القهوة شرق و وشه بقى لونه احمر /كحة كحة كحة
تاج ابتسمت و افتكرت
فلاش باك
تاج / اما وريتك يا عريس حخليك تفكر مليون مرة قبل ما تروح تخطب بنت
هاجر / تاج اعملي انتي القهوة و قدميها
تاج بابتسامة صفراء / اتفضلي انتي يا هاجور انا اعملها و جاية و راكي
تاج عملت القهوة و بدل ما تحط سكر حطت شطة
باك
محمد / مالك يا ابني اشرب ميا
تاج بابتسامة و غمزة / بعرف اعمل قهوة صح
زين ابتسملها بتوعد / جدا
زين بجدية / عمي محمد انا جاي طالب ايد الأنسة تاج انا صاحب شركات و مستشفي الراوي
زين الراوي
محمد بود / اتشرفت بيك يا ابني بس القرار الأول و الأخير قرار تاج وجه كلامه لتاج / ايه رأيك يا بنتي
تاج ابتسامة ردت بسرعة / موفقة
محمد بضحك / طب حتي اخجلي شوية يلي يشوفك دلوقتي ما يشوفكيش في الأول و انتي رافضة الموضوع يلا يا بني علي خيرت الله ربنا يقويك اقرأ الفاتحة
زين / عمي احم انا معاية خاتم الخطبة فممكن نعملم الخطوبة بالمرة و الفرح بعد تلات شهور انا مجهز الڨلة بتاعتي ناقصها بس الأنسة تاج تنورها ف انا بقول ملهوش لازمة الانتظار
محمد / موافق دلوقتي الخطوبة و الفرح بعد 3 شهور
زين بسعادة جاي يلبس الخاتم ل تاج و قفه مالك
مالك بجدية / استني يا زين قبل ما تلبس الخاتم انا عاوز اقول حاجة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تاج الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *