روايات

رواية اختارت نفسي الفصل الأول 1 بقلم نشوة عادل

رواية اختارت نفسي الفصل الأول 1 بقلم نشوة عادل

رواية اختارت نفسي البارت الأول

رواية اختارت نفسي الجزء الأول

اختارت نفسي
اختارت نفسي

رواية اختارت نفسي الحلقة الأولى

-أمنية هو انتى مش زعلانة عشان انا هتجوز عليكى؟!
أمنية بابتسامة خالية من اى تعبير: لا هزعل ليه انت مش بتعمل حاجة غلط ولا حرام ده حقك والشرع محلل ليك اربعة واما تعمل كده ف الحلال وبعلمى احسن ما تعمله من ورايا
– بجد انا مش مصدق نفسى انا كنت مفكر انك هتقلبى الدنيا رأسا ع عقب وهتروحى تجبيها من شعرها لما تعرفى
أمنية بثبات: عارف ي أنس انا كان عندى استعداد احارب مليون واحدة تفكر مجرد فكرة بس انها تقرب منك لكن عمرى ما اقول لفظ او كلمة حتى لواحدة انت موافق بقربها ليك
أنس: حبيبتى افهمينى انا بعمل كده بس عشان……
أمنية مقاطعة: عشان امك زنت عليك تتجوز التانية عشان تخلف مش كده؟
أنس: صدقينى ي أمنية هو ده السبب الوحيد اللى هيخلينى اعمل كده انا بحبك اه بس نفسى اكون اب ويكون ليا حتة منى يشيل اسمى ويورثنى لما اموت
أمنية: طبعا حقك وي وراث مين يورثك
قرب منها أنس عشان يحضنها لكن اشارت ليه أمنية بايدها عشان يبعد وقالت: يلا انزل زمان عروستك واهلها مستنينك عند المأذون من بدرى وميصحش تتأخر عليهم من اول يوم
أنس: ماشى ي حبيبى بس لما ارجع هعرف ازاى اراضيكى باى
نزل أنس ولما تأكدت أمنية انه مشى قلعت الاسدال وكان تحته دريس لبست الطرحة ولقت فونها بيرن وكان أمير اخوها
أمير: انا تحت البيت اهو هو عندك ولا نزل؟!
أمنية: لا نزل اطلع خد الشنطة
بالفعل طلع أمير اخد الشنطة ونظرت أمنية بوداع اخير لشقتها اللى قضت فيها اجمل ايام حياتها مع حبها الوحيد بعد ما سابتله ورقة وظرف ع السفرة ونزلت ورا اخوها ركبت معاه
أمير: قرار سفرك ده انا مش معاكى فيه انتى ممكن تترحلى لانه ببساطة هيقول انك سافرتى بدون إذنه
أمنية بتنهيدة: بصفته ايه؟!
أمير: جوزك طبعا
أمنية: قصدك طليقى وبكده هو ملوش اى حقوق عليا عشان يمنعنى من السفر
أمير: هو طلقك؟!
أمنية: انا اللى طلقت نفسى منه غيابى بقالى اسبوع خلعاه وهو ميعرفش
وقف أمير العربية بسرعة وقال بعصبية: انتى بتقولى ايه.. اسبوع مطلقة وعايشة معاه فى نفس الشقة ازاى؟!
أمنية: كنت بنام ف اوضة وهو ف اوضة وكنت لابسة الطرحة والاسدال قصاده طول الوقت مبقلعهاش ومكنتش بسمح ليه حتى يمسك ايدى وع فكرة المحضر لسه جايب ليه الورقة النهاردة وانا استلمتها
أمير: ع فكرة انا واثق انك مستحيل تعملى حاجة غلط بس مكنش ينفع تقعدى معاه تحت سقف بيت واحد وكنتى لازم تعرفينا انك هتعملى كده انتى اخدتى قرارتك كلها فجأة اطلقتى وفجأة حجزتى تأشيرة وتذكرة ومسافرة انتى خلاص لغيتينا من قاموسك ولا مبقاش ليكى كبير!
أمنية: والله وكبرت ي أمير وبقيت تعطى دروس لاختك الكبيرة كمان
أمير: انا بتكلم ف الاصول ودى مفيهاش كبير وصغير وبعدين انا عندى ٢٥ سنة ف سنى واصغر منى كمان فاتحين بيوت
أمنية: عارفة واطمن انا عرفت بابا بموضوع سفرى وهو اللى جابلى التأشيرة حتى ابقى اسأله لو مش مصدق
أمير وهو بيدور العربية: برضه مكنش ينفع تسافرى ف الوقت ده المفروض تكونى جنبنا عشان نهون عليكى
أمنية: لو فضلت هنا هستسلم لحزنى وانا بقى عاوزة احقق كيانى وذاتى كفاية السنين اللى ضيعتها من عمرى هدر ع الارض
بعد نص ساعة وصلوا المطار ودعت أمنية أمير وبعتت سلام لامها وابوها وركبت الطيارة ف مكانها وبعدها اطلقت لعيونها الحرية انها تنزل دموعها المكتومة بقالها فترة طويلة
عند أنس اللى وصل عند مكتب المأذون وكانت العروسة واهلها وامه واخواته البنات ف انتظاره
رغد بدلع : كده ي أنسى تتأخر عليا كل ده وتحرجنى ادام اهلى حتى مهانش عليك تيجى تاخدنى من الكوافير
أنس : معليش ي حبيبتى اتأخرت غصب عنى
وفاء امه: تلاقى المغدورة اللى ف البيت منكدة عليه وهى سبب تأخيره
أنس: ي امى لو سمحتى متدخليش أمنية ف الموضوع هى ملهاش ذنب
رغد: ومالك بتدافع عنها كده ليه ي حبيبى ولا تكونش مجبور عليا خلاص روح ليها وسيبنى
أنس وهو بيمسك أيدها وبيبوسها: هو فيه حد بيسيب روحه برضه كل الحكاية ان امى ظلماها بس فحبيت اوضح الموضوع
ألاء اخته: خلاص فضوها سيرة وافتكروا لينا حاجة عدلة
أسماء الاخت التانية: ايوة ويلا بينا بقى عشان المأذون مرتبط بمواعيد تانية
ميلت هدى ام رغد ع جوزها حسن وقالت: انا مش مرتاحة للجوازة دى
حسن بهمس: فلوسه هتريحك بعد كده ي حبيبتى بنتك حسبتها صح ووقعت واقفة ولسه لما تجيبله العيل اللى بيستناه وملهوف عليه هتكوش ع كل حاجة واكتمى بقى بدل ما يسمعونا يلا ادامى
دخل الجميع للمأذون وبعد ما اعلنهم زوج وزوجة خرج الجميع وهما مبسوطين …أنس: واخيرا ي حبيبتى وفيت بوعدى وبقيتى مراتى رسمى
وفاء: الف مبروك ربنا يرزقكم بالذرية الصالحة قريب وتفرحونى معاكم
رغد: ان شاء الله ي حماتى
أنس: عن اذنكم بقى هنروح احنا
اخد أنس رغد ع شقتها وهو طاير من فرحته وطبعا نسى أمر أمنية تماماً
بعد وقت ليس بالكثير وصلت طيارة أمنية الامارات وبمجرد نزولها لقت السائق الخاص بالشركة ف انتظارها اخدها وطلع بيها ع هناك ولما وصلت استقبلها المدير واسمه فؤاد
فؤاد: حمدالله ع سلامتك ي باش مهندسة
أمنية: الله يسلمك ي فندم ي ترى اقدر استلم الشغل امتى؟
فؤاد: مالك جاية سخنة كده ليه انتى لسه نازلة من الطيارة واكيد تعبانة من الطريق ارتاحى النهاردة ومن بكرة تقدرى تنزلى الموقع
أمنية: انا متشكرة جدا ي باش مهندس ع وقفتك جنبى
فؤاد: ع ايه بس استاذ مجدى والد حضرتك غالى عليا جدا وجمايله مغرقانى وانتى السى فى بتاعك ما شاء الله ممتاز وواثق انك هشرفينى
أمنية: ان شاء الله اكون عند حسن ظنك بيا
فؤاد: تمام السواق هياخدك دلوقتى ع الشقة هى مشتركة بينك وبين مهندسة من سوريا
أمنية: تمام شكرا لحضرتك
نزلت تحت واخدها السواق ع الشقة ولما خبطت فتحت ليها اللى ساكنه معها وقالت: اهلين فيكى نورتى ووووو…..

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اختارت نفسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *