روايات

رواية ساكن الروح الفصل الرابع عشر 14 بقلم جوري محمد

رواية ساكن الروح الفصل الرابع عشر 14 بقلم جوري محمد

رواية ساكن الروح البارت الرابع عشر

رواية ساكن الروح الجزء الرابع عشر

ساكن الروح
ساكن الروح

رواية ساكن الروح الحلقة الرابعة عشر

ومع بدأيه يوم جديد على ابطالنا ونبدأ من عند فهد اللي صحي واخذ شاور نام على السرير جنب سلمى اول ما حاسس ان سلمى بدات تفوق
سلمى تتحدث وهي ما زالت مسطحه على السرير وما زالت الغرفة مظلمه اه يا يا دماغي فيها كلاب بتجري وراء بعضها منك لله يا فهد مش عارفه اللي شربته ده بس بجد يا سلمى انت اللي طفسه فضلت تشربي تشربي عايزه تضربي ايه اللي يخليكي تشربي حاجه ما تعرفيش هي ايه
فهد الله اسمها حلو
سلمى ايه الكتلة اللي على قلبي احسن يكون جاء لي القلب يا لهوي والله انا مش قادره ارفع راسي ولا اقوم من مكاني احسن اكون اتشليت
فهد ايه دي طلعت مجنونه كمان تخيلتها غريبه من كوبيتين ثلاثة شربتهم حست انها وصلت للمرحلة دي من المرض
سلمى وهي تضع يداها فوق الثقل ايه ده فهد يا لهوي يكون عمل في حاجه فأضاءت النور الذي كان جوارها انت يا نيله النيلة بس انا لابسه هدومي لا لا والبروكة مكانها يبقى ما فيش حاجه
اكيد انت التأني ما كنتش في وعيك من العصير اللي شربناه ده ماله عصير القصب احلى بكثير
سلمى فهد باشا اصح يا باشا
فهد وهو يحاول ان يدعي انه كان نائما وحشتني يا سلمى يوه يا سليم في ايه يا اخي كنت بحلم حلم جميل
سلمى يا لهوي داهيه اكون على الكتف الكلام انا عارفه نفسي ده انا بتكلم وانا نايمه ايه حلم اللي بتحلموا هو اللي هو ايه اللي خلاك تنام هنا يا لهوي
فهد اصلك يا عم شربت كثير امبارح فاشلتك وجبتك هنا وبعد كده بنت عمي جاءت سبلتها الاوضه علشان ما فيش في اوضه فاضي
سلمى اه الموضوع كده بقى هو انا اتكلمت ولا حاجه
فهد ابدا انت نمت واحنا تحت فسعدناك انا والجرسون لحد ما طلعناك هنا ونمت
وهنا تقى اتصلت على سلمى
سلمى ايوه يا دكتوره تقى
تقى انا حبيت اطمنك سليم كويس وقلت اطمن عليكي انت عامله ايه
سلمي انا كويس والحمد لله بخير وهنرجع النهارده ان شاء الله
فهد وهو يحاول ان يتسمع الحديث الدكتورة تقى الا لو طلعت اختي يبقى مسلسل تركي بجد
سلمى طيب سلام دلوقت يا دكتوره تقى وانا هاتصل بكي ثاني
فهد ايه يا عم الدكتورة تقى صديقتك ولا ايه
بقلم جوري محمد
سلمى جو ايه الدكتور اللي بتابع حاله اختي اصلها عملت حادثه وفي غيبوبة وانا سافرت معك كنت مديها رقمي تتصل بي لو في جديد
فهد اه قلت لي بقى لا ان شاء الله تقوم بالسلامة ابقى فكرني لما نروح مصر ابقى اجي ازورها وممكن نقلها في اي مستشفى خاصه من المستشفيات اللي عندنا و نعالجها تبع تامين الشركة
سلمى لا انا مش هاقدر ادفع تامين المستشفيات الخاصة خليها في مستشفى حكومة غير كده مستشفياتكم اكيد ما فيهاش زي الدكتورة تقى ما شاء الله عليها
فهد وياترى اسم المستشفى ايه
سلمى قالت له اسم المستشفى
فهد وهو يحدث نفسه لا دي اختي بجد يا محاسن الصدف
سلمى انت بتقول حاجه فهد باشا
فهد لا باقول هننزل نفطر علشان نمشي بقى و نرجع مصر ثاني علي طياره الساعة اثنين الظهر
سلمى اوكي يا فندم
ودخلت سلمى لتستعد وتركها فهد ونزل الى اسفل لكي ينتظرها ويطلب الفطار
و اتصل فهد بتقى
تقى اهلا يا فهد اتصال غريب
فهد لا ابدا انا كنت عايز اعرف انت تعرفي بنت اسمها سلمى
تقى ايوه دي يا حرام اخوها و عامل حادثه في المستشفى و وهو في غيبوبة
فهد اسمه سليم
تقى ايوه بس انت بتسال ليه
فهد لا ابدا بس اصلي لي واحد صاحبي جايبها عشان اشغلها عندي
تقى شغلهم و انت مطمئن دي معها ثلاث لغات و بتحضر ماجستير في التخصص بتاعها كمان
غير كده ما شاء الله عليها بنت متدينة جدا يا فهد يا ريتك كنت وقعت في واحده زيها بدل شهيرة
فهد اه اه ماشي يا حبيبتي اشوفك لما ارجع اه على فكره اوعي تكلميها علشان ما تحسس انها استلمت الوظيفة علشان انت اختي ولا حاجه اوكي سلام
تقى اتفقنا
ونتركه ونذهب لنرى ماذا تفعل سلمى التي شاهدت جسدها بها علامات زرقاء تنتشر بكثره عند منطقه البطن
سلمى ايه العلامات دي كلها هو ايه اللي حصل امبارح بالظبط معقوله يكون الكابوس هو اللي ساب لي العلامات دي وبدات تتذكر ما حدث معها
سلمى وهي داخل غرفه مظلمه تفوح منها الرائحة الكريهة فهي غرفه توفيق الذي يستعملها في الطلاسم والطقوس وجدتها يمسك الطفلة الصغيرة وعندما اقتربت السكين من رقبه الفتاه صرخت سلمى ف موجات صوتها دفعت السكين كأنها يد خفيه وظهر ايضا احدى خدام توفيق من الجان فبدا توفيق والخادم يقولون بعض الكلمات التي لم تستوعبها سلمى الا بعد فتره كأنها فهمت معناها
فبدا صوت شخص يقرا القران يظهر اولا في اذن سلمى وبعد ذلك بدا يملا المكان فانتهزت الطفلة الصغيرة الفرصة وخرجت مسرعا تجري من الباب ثم خرجت الى خارج البناية كلها
فبدأت تتحدث بكلمات لا تفهمها او تعلم كيف تحدثت بها فاذا بتوفيق ينكمش كانه قطعه قماش بلهاء قديمة واخذ احدى الزوايا وجلس مكتفه الايدي على ارضيه المكان
فاندفعت كثير من الاجسام السوداء اتجاه سلمى التي فوجئت بهم يضعون شيء داخل فمها
وبدات تشعر به وبالألم الذي سببه لها فوضعت يدها مكان العلامات ورجعت الى الواقع
سلمى معقوله يكون اللي حصل لي ده من الكابوس لا لا يا سلمى اكيد عادي ممكن تكون انا لا لا لا اكيد ما فيش حاجه اكيد ما فيش حاجه وخرجت من الحمام واستعدت ثم نزلت بعد ذلك
وهنا جاءت سلمى وبدات هي وفهد في تناول الفطار وبعد ذلك توجهوا الى المطار من اجل رجوعهم الى القاهرة
وفهد نسي شهيرة
ونسيبهم ونروح عند احمد
احمد ايه يا زفت انت عايز الفلوس على ايه ده هو لسه عايش ولسه ماشي من عند امه بقى له يومين وانت كنت فين انا باتصال بك من ساعتها
الراجل كنت محبوس في القسم لكن انا متأكد ان هو مات وهو كان في العربية والعربية بقت فحمه
احمد انت تروح دلوقتي عن المكان اللي كان فيه الحادثة وتسال الناس اللي حوالين المكان ده وهم هيقولوا لك الاخبار بالظبط
الراجل ماشي وتوجه الى مكان الحادث وبعد السؤال تأكد ان الشخص نقل الى المشفى فقام بالاتصال بأحمد الذي طلب منه
احمد اعرف اسم المستشفى علشان نتأكد من بالضبط اللي فيهم كان في العربية هو ولا سلمى وعايز واحد يراقب الشقة اللي هما قاعدين فيها
الراجل والفلوس
احمد ما فيش فلوس الا لما تخلص المهمة
الراجل ولا يهمك هو ميت
احمد. اوكي وما تنساش اني ساعتها هاخد الورث و هاديك اللي انت عايزه
الراجل وسلمى
احمد انت هنستهبل يا روح امك سلمى ايه دي بتاعتي انا ما لهاش دعوه باللي احنا بنتفق عليه
الراجل يعني يا عم لما تخلص نأخذها وندوق ولا ما لناش نفسي يعني
احمد لا يراوح امك سلمي بره الحسبة ويا ريت تفهم كده وما تقلقش هابقى ازود لك الفلوس شويه
الراجل ماشي على ان سلمى احلى من الفلوس واخرج هاتفه لينظر الى صور سلمى
احمد اخلص و خلص المهمة وبعد كده هتاخذ الفلوس
يا ترى بقى مين فيكم اللي مات سلمى ولا سليم طب ولو سليم اللي مات مين اللي جاء عندنا ولو سلمى ماتت طيب سليم كان جاي يهددنا ليه كده

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ساكن الروح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *