روايات

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي البارت الثامن والثلاثون

رواية فعلتها لأجل أبي الجزء الثامن والثلاثون

فعلتها لأجل أبي
فعلتها لأجل أبي

رواية فعلتها لأجل أبي الحلقة الثامنة والثلاثون

دنيا بتوتر : فيه رقم بيتصل؟!
آلاء ببرود : عادي ردي .
دنيا بخوف: لا دا رقم غريب مش مصري..
آلاء بضحك : قصدك هكر؟!
دنيا بتوتر : ممكن.
آلاء: شوفى على التلوكولر مين.
دنيا :..
آلاء بضحك : مع إن ده مش وقته خالص..
دنيا : يلا نروح نشتري الدهب و لو أتصلت تانى ردي عليه.
آلاء بضحك : أنا بقول كده ..
فارس بسعادة : بعد دقائق هتكون دبلتي فى إيدكِ .
آلاء بضحك : مش متخيلة بس يلا شكلنا اتدبسنا ..
عمر جوز دنيا : آلاء محترمة و تستاهل الحلو كله..
آلاء بضحك : ومين يشهد للعروسة إبن خالتها.
عمر بابتسامة: والله مش كده بس حقيقي يا بختك بيها يا فارس, و زين ما اخترت عيلة طيبة و بنت أصلها طيب و حقيقي مفيش أجمل من إنك هتتجوز بنت أهلها طيبين و عارفين ربنا و بيخافوا منه و بيحترموا الراجل إللى دخل بيتهم و عايز الحلال .
آلاء بكسوف: دا أنا صعبان عليا أمشي واسيبهم من كتر الحنية و الحب إللى شوفته معهم.
فارس : وأنا محترم ده جدا ودي أكتر حاجة حبيتها بعد آلاء, كان لازم أفكر فى أهلها لانهم هيكونوا أهلي أنا كمان هيكونوا اهل لعيالي و الانسان فى الجواز لازم يختار عيلة تكون قريبة منه و يقدر يعيش معهم لأننا مش بنتجوز أشخاص بس إحنا بنضم عيلتين جداد لبعض فلازم يكونوا مناسبين لبعض ..
آلاء بابتسامة: يا جامد أيه الكلام الجامد ده..
دكتور هاني: والله مفيش أجمل من كده ربنا يبارك فيكم و يديم المحبه بينا.
^^ ^^
مالك بيكلم آلاء : مالك متوترة ليه؟؟
آلاء بسرعة : أنا ؟! لا لا مش متوترة ..
مالك : يا حبيبتي باين عليكِ من الصبح وأنا عمال أقولك يمكن من الفرحة بس كده كتير فيه أيه ؟؟
آلاء : حقيقي مش فاهمه؟!
مالك بسرعة : مش فاهمة أيه؟!
آلاء بتدي الفون لمالك : شوف…
مالك بسرعة : دا رقم مش مصري ؟!
آلاء بسرعة: تفتكر الكلام ده حقيقي ؟!
مالك : ممكن ربنا يعوضك بعد المده دي كلها؟!
آلاء بدهشة: مش عارفة , بس هو ربنا ممكن يكون فاكر الدعاء نفسه ؟ دا أنا نسيت..
مالك بنفس عميق وهدوء : ربنا لما بيعوض بيعوض عن حاجات إحنا مطلبنهاش ما بالك باللى طلبنها و فضلنا ندعي بيه لليل نهار؟ ربنا بيعوض عن حاجات إحنا وحدنا عرفنا إزاى عدت من صعوبتها, وقتها مكناش قادرين نتنفس, بيعوض عن حاجات كتير خسرنها و إحنا بنقول هيعوضنا لأنه ربنا ..
آلاء بتمسح دموعها: يعنى هو ده العوض تفتكر؟!
مالك : الرقم بيتصل تاني.
آلاء : أرد ؟!
آلاء : لسه بتفكري, ردي بسرعة..
^^
آلاء : السلام عليكم.. حضرتك إتصلتِ الصبح و بعتي رسالة.
كرمان: وعليكم السلام, اه و أكيد أنتِ مستغربة و بتقولي أكيد هكر…
آلاء بضحك : عرفتي إزاى ؟!
كرمان بهدوء: بس الرسالة حقيقية, لولا وجودك بعد ربنا كان زمان جوزي مات.
آلاء بدون فهم: أنا فعلاً مش فاهمه الرسالة؟!
كرمان : فاكرة الفديو إللى كنتِ بتتكلمي فيه عن غيبوبة السكر و أول ما تحصل نعمل أيه ؟!
آلاء بتحاول تفتكر: اه دا فديو من زمان أوي.
كرمان : الفديو ده اول فديو ظهرلي لما بحثت على إزاى أتعامل مع غيبوبة السكر و بفضلك عرفت أنقذ جوزي ..
آلاء بهدوء: طب الحمد لله.
كرمان : جوزي شاف الفديو بتاع إنك اتمنعتي من إنك تعملي الماجستر بره علشان الحجاب..
آلاء: …
كرمان : نسيت أعرفك أنا مصرية لكن متجوزة عميد الجامعات بأمريكا هو أمريكي.
آلاء بدأت تنصت للكلام و باهتمام: والله!؟ ما شاء الله .
كرمان : و هو بيطلب من حضرتك تقبلي المنحة إنك تكملي الدراسات العليا فى أمريكا و هتكون كل الرسوم مدفوعة, و لو فيه حد حابب ييجي معاكِ من أهلك لو متزوجة مفيش اي مشكلة و كل المصاريف علينا وده جزء من رد الجميل ..
آلاء بدموع و بتحاول ترد من السعادة : هو ده بجد؟!
كرمان : لو مش حابه شوفي ممكن نرد الجميل ده إزاى و إحنا تحت أمرك.
آلاء: لا طبعاً أنا موافقة أكمل بس هكمل الدكتوراه لاني قربت اخلص الماجستر فى القاهرة.
كرمان : معنديش مشكلة و أنا ممكن أخلي السفارة الامريكيه تتواصل معاكِ لو حضرتك جاهزة تسافري الفترة دي.
آلاء: مش هقدر أسافر دلوقتى لاني لسه بعمل الماجستر بس ممكن على بداية السنة الجديدة .
كرمان : خلاص تمام أنا تحت أمرك أول ما تكوني جاهزة كلميني .
آلاء: شكراً لحضرتك.
كرمان : الشكر ليكِ لأنك أنقذتي روح .
آلاء بعد المكالمة سجدت فى الأرض شكر لربنا ..
مالك : أنا مبسوط أوي, ربنا دا جميل أوي..
آلاء بحب : ربنا لطيف جدا لدرجة أنه بيهون عليك و يربط على قلبك وقت المحن علشان تعدى و بعدها يجبر قلبك و يعوضك لأنه ربنا الرحيم بعباده.
ماما : فيه أيه يعنى أنتوا من بدري هنا و الاوضة مقفولة .
آلاء بدموع : ماما دعائك ربنا استجابة..
ماما : أنا ديما بدعيلك ربنا يرزقك الزوج الصالح و مبسوطة أوي ان فارس كويس و…
آلاء بدموع : متخيلة ان ربنا استجاب كل الدعوات مع بعض ؟!
ماما بدهشة و بدون فهم: إزاى!؟
آلاء: هعمل الدكتوراه بره و فى أمريكا..
ماما : إزاى ؟!
آلاء بدأت تحكي لماما إللى حصل..
ماما بدموع: لما زعلتي وقتها كلنا قولنا ربنا رب خير و مش هيضيع تعبك, كنا بنصبر نفسنا ان ربنا عليم بكل إللى بنمر بيه.
آلاء بدموع : بابا وقتها قالى مفيش وسطه غير ربنا و إللى بيتسند على قوى مش بيميل و إحنا وسطتنا ربنا..
معاذ بدموع : بجد الواحد مبسوط أوي .
آلاء بدموع: أنا مش عارفة لولا وجودكم جنبي كنت هعدى كله ده إزاى …
ماما : يا لولو ربنا يكرمك و يوفقك..
آلاء: يارب يا اجمل ام فى الدنيا..
^^^بعد فترة طويلة^^^
ماما : فيه أيه زعلان ليه يا مالك ؟!
مالك : مش زعلان.
ماما بخوف: لا فيه ..
بابا : اه باين عليك زعلان من أيه ؟!
مالك : اه فيه…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فعلتها لأجل أبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *