رواية بعت نفسي الفصل المائة وخمسة عشر 115 بقلم نسرين
رواية بعت نفسي الفصل المائة وخمسة عشر 115 بقلم نسرين
رواية بعت نفسي البارت المائة وخمسة عشر
رواية بعت نفسي الجزء المائة وخمسة عشر
رواية بعت نفسي الحلقة المائة وخمسة عشر
أتعرفو على بعض في جو أسرى اللي كان ناقص القصر،
واتغدو كلهم مع بعض في سفره كبيرة في جنينة القصر
وطلعوا يرتاحوا من السفر وبعدين يروحو.المستشفى
أدهم اخد عيله عم محمد يتفرجوا على الفيلا ومليكه كانت اول مرة حاتدخل ليها
طلعوا من الجنينة على الفيلا ودخلوا جوه
**صباح اللهم صل على النبي إيه الحلاوة دي
** ادهم اتفضلو
و فضلو يشوفوا الغرف كلها كانت فيلا مودرن وحلوه
سها كانت منبهرة
وفضلت تفكر إن هي كمان عايزة تعيش عيشة ملوكي وأول واحد جا في بالها فارس،
رغم أنها لاحظت التجاهل بتاعو ناحيتها
**يوسف مش فاهم إيه الفرش اللي انت عايز تجيبوا الفيلا تمام ؟
**ادهم يمكن مليكه عندها رأي ثاني
نطلع نشوف غرف النوم ياسين كان حزين على مليكه أوي بعد اللي حكاه ادهم ليه وطريقة كلامها معاه فا ماحبش يتكلم وقرر إنو تاني يوم يرجعوا القاهرة وحتى أدهم ما حاولش يحتك كثير بمليكه سابها على راحتها أما هي، رغم كل اللي بيعملوا مش حاسة بسعادة بس على أقل قالت إنها تعيش في مكان بعيد عنوا
**صباح اللي واخد عقلك يا بنتي؟؟
** مليكه مافيش
**صباح أتمنى بجد قلبك يرجع زي زمان معلش أنا ست كبيرة بس نضرتي ما بتخيبش الدور اللي انت عايشاه حايخسرك كثير
راحت، وسابتها
أدهم قرب منها
**ادهم لو عندك أي اقتراح أو عايزة تغيري حاجة
**مليكه لا
كان في جناح كبير اللي هو الرئيسي
وغرف الأطفال كل واحد اختار غرفتو بنفسو
جات سها عند مليكه
**سها هو أنا ممكن أطلب منك طلب؟
**مليكه طلب آية ؟؟
**سها يعني مشاء الله الفيلا كبيرة وحاتعيشي فيها مع أولادك إيه رأيك تكلمي جوزك يشغلني في شركته وأعيش معاكي هنا أنت عارفة إني مرتبطة بيكي وانت أمي اللي ربتيني
مليكه بصت ليها بصه غريبه لدرجة سها اتخضت وقالت بسرعة
**سها أكيد عبد الرحمن نفسه كمان يعيش معانا هنا قولتي إيه؟؟
**مليكه قولت بكره سافري أنت واخوكي وشوفي شغلك هناك،
وراحت و سابتها تحت صدمتها معقولة هي دي مليكه
خلصوا جولتهم، وراحوا المعرض مليكه كانت متحفظة جدا في كلامها مع الكل وسرحانه بس وقفت في مكان بعيد وهي شايفة ضحك أدهم مع أولاد وهما بيختارو السرير قربت منها سارة
**سارة في إيه يا مليكة ؟
**مليكه مخنوقة أوي
**سارة من أية؟؟
نسرين بلعجيلي
**مليكه من كل حاجة شايفة الكل مبسوطين بي اللي بيعملوا أدهم بس أنا لا الفرحة دي كنت عايزة أعيشها زمان مع أمي بس دلوقتي مالهاش لازمه
**سارة أنا مش حاقولك انسي الماضي لأن دا جزء من حياتك بس حاقولك عيشي حياتك بيه أو من غيرو استمتعي بي كل لحضه حلوه اختاري العالم بتاعك حققي ذاتك مش هو بحاول يعوضك اقبلي العرض بتاعو وعيشي كملي دراسة شوفي شغلك اشغلي وقتك مش هو كتب ليكي المطعم واشترا ليكي البوتيك
ابقي طوري نفسك و اقفي على شغلك وأنا أساعدك جيبي ناس يساعدوكي وادهم مش حايبخل عليكي بي معلومه الكل عارف إنو شاطر
هو حطك على الطريق أنت بقا كملي واثبثي لنفسك و لي الناس أنك مش فاشله ولا مستسلمة ولا غلبانة وإنما ست قوية
تعالي اختاري غرفة نومك اللي حتنامي فيها مرتاحة بيه أو من غيرو عيشي السعادة بلاش دور الضحية وأنك ضحيتي دا عدا، وفات واللي جاي كلو ليكي أنت وبس أسلبي طولك وقولي أنا مليكه الرشيدي قادره أحقق حلمي بتاع زمان ريحي نفسك وريحي أمك في قبرها لما تشوفك كملت دراستك
كلام سارة أثر علي مليكه، واقتنعت بيه
أما سها راحت اشتكت لي صباح وياسين اللي استنكروا كلامها بس الوقت نفسه استغربوا من ردة فعل مليكه
سها اختارت عفش الشقة في القاهرة من فرع هناك
راحو المستشفى
كان رحيم فاق ومبسوط بي أولادو مكانش بيقدر يتكلم بس دموعو كفيله علي إنو ندمان و بيعتذر
سيف زعل علي بنتو، وبعث ابنو رامي مع محام كبير بس للأسف القضايا عليها أدلة أدهم أتنازل على قضية الخيانة بي مساعدة الضابط حسام لمو الموضوع
كامليا كانت مصدومة بس اعترفت بلي تعرفوا وأنها ماكنتش تعرف بي العمليات المشبوهة هي كانت تنفذ أوامر أمها وكانت تسحب فلوس من عند أدهم وتسرق ملفات من الخزنة وعصمت كانت بتبيعها المنافسين لي أدهم في السوق خلوها على ذمة التحقيق 4 أيام بس أخذوها زنزانة تانية بعيد عن أمها
أما عصمت فضلت تنكر التهم كلها
عمام ادهم أقنعوه إنو ما يأجلش افتتاح المصنع، ويسيب كل حاجة زي ما هي أكرم كان عايز يفهم آية الملفات اللي عصمت كانت ماسكاها علي جدو، وطلب من أدهم أنهم يفتحوا الخزنة اللي في جناح رحيم
ادهم بعد تردد وافق
بعد ما الكل نام
راحو جناح رحيم، وفضلوا يدوروا على المفاتيح كثير والرقم السري لحد ما حطو تاريخ وفاة جدتهم والخزنة فتحت
كانو فيه ملفات كثيرة
**أكرم أنت مش فاهم حاجة إيه كمية العقود دي؟ وفيها عقود بي اليوناني
**أدهم بص هنا دا تنازل من جد عصمت لي جد جدنا
**أكرم تنازل!!!!!
**أدهم أهدأ في العقد سنة 1952 الجد تنازل على القصر
**أكرم قصدك بعد ثورة يوليو 1952 لما تولى الحكم جمال عبد الناصر، ومغادرة اليونانيون بس جدك بقول إنو جدك اشتراه بعد مع خسر في القمار
**أدهم ممكن دا تعويض الخسارة
**أكرم في القمار ؟؟
**أدهم آه
**أكرم وأنا بقول لعنه القصر جايه منين علي كده عصمت عندها حق إنو دا قصر جدها وهما خدوه
**أدهم بص هنا كانت فيه شركة في الإسكندرية واتصفت سنة 1960 بي اسم أبو جدنا و الاسامي دي يمكن أهل أم عصمت
**أكرم وهنا اسم أبويا وأبوك
**ادهم هي الحاجات دي راحت فين؟؟
**أكرم يعني عصمت قتلت أهلنا علشان الورق دا
**أدهم وجدك عارف؟؟
**أكرم الله أعلم بس عايز أعرف إيه المستندات اللي عصمت بتهددو بيهم لانو جدك مستحيل بعد جبروتو دا كلو يخلي عصمت تتحكم فيه وخاصة لما جدتك اتوفت
**ادهم الوقت دا جدي تعب، وماكنش بقوم من على السرير، وعصمت مسكت الشركة احنا ناخد الورق كله دا ناخدو المحامي يمكن عارف حاجة
**أكرم آه وبكره نكلم عمامك نفهم منهم وليه لما عرفوا أن سيف حرق الورق وعصمت اتقبض عليها رجعوا
**أدهم إن شاء الله
**أكرم إخبارك أية مع مليكه ؟؟
** ادهم علاقتنا بقت وحشة أنا مطول بالي عليها
مليكه كانت على سجادتها
**مليكه
حي يا قيوم برحمتك أستغيث أصلح لي شأني كله، ولا تكلني لنفسي طرفة عين.
اللهم أخرجني من حول نفسي وقوتي إلى حولك وقوتك يا أكرم الأكرمين.
اللهم، اجعل لي من كل هم وغم فرجاً ومن كل ضيق مخرجًا، ومن كل ذنبً ِسترا، ومن كل عسر يسرا، وإلى كل خير سبيلا.
يا رب قوني في ديني، وأعني على قضاء ديني.
اللهم أعوذ بعزتك وجلالك من شتات الأمر ومس الضر وضيق الصدر وعذاب القبر وحلول الفقر وتقلب الدهر، ومن العسر بعد اليسر، ومن العقوق بعد البر وامنن علي بدوام العافية والستر
يا رب اعملي اللي فيه الخير ساعدني أتخطي الأزمة دي
هنا حست بي ادهم دخل الجناح مسحت دموعها، وقامت
ادهم شاف عينيها حمرا جدا يعني بقالها، فترة بتعيط
**ادهم أنت كويسه؟
**مليكه الحمدالله
وراحت قلعت الأسدال الصلاة ودخلت الحمام غسلت وجها، وطلعت
كان أدهم بدخن في البلكونة وبفكر في حالة مليكه اللي مش عاجباه
حالتها بس قرر يسيبها على راحتها
ثاني يوم
نسرين بلعجيلي
الأولاد كان اول يوم لهم في المدرسة راحت معاهم مليكه، وأدهم
أولاد كانو مبسوطين أوي بس مليكه قلقانه وهما راجعين
**أدهم ممكن نفطر مع بعض علشان نتكلم في مكان هادئ
**مليكه ماشي
**أدهم نروح المطعم بتاعك نطلب فطار ولازم تتعرفي على الناس هناك، وتفهمي الشغل عامل ازاي لازم تشغلي وقتك والأيام الجايه حاتستلمي المحل بتاعك،
وصلوا المطعم وقف قدام الباب لما شافت يافطة مكتوب مطعم الملكة
**ادهم إيه رأيك؟؟
**مليكه ليه غيرت الاسم
**ادهم لايق اسم عليه علشان انت مليكه الملكة دخلوا جوه طلبوا فطار
**أدهم حالتك مش عاجباني مش انت مليكه
**مليكه عندك حق حاسة نفسي مش كويسه خالص
**ادهم إيه اللي يريحك ؟؟
** مليكه اللي يريحني مش حايعجبك
**ادهم أتنهد وانا عايز أريحك مش مهم راحتي علشان بتعذب وأنا شايفك كده تايهة وبقيتي وحده تانية الضحكة راحت من عندك وأنا مايرضنيش أشوفك كده حاتعيشي في الفيلا لوحدك وأنا حافضل في القصر مش مهم هما حايقولو إيه أهم حاجة أنت
**مليكه أنت ليه بتعمل كل دا معايا ؟
**أدهم علشان بحبك عارف انك مش مصدقة حبي ليكي وكمان دا حقك كفاية العذاب اللي شوفتيه معايا وفوق كل دا حقك عليا أريحك زي ما أخذت بالك من أولادي
** مليكه لازم تعلمني الشغل أو أشوف مساعدة شخصية وعايزه أسجل في الجامعة
**أدهم حاضر حاعمل ليكي كل حاجه أنت عايزة وأكيد حساعدك
مليكه وهي بتتكلم معاه شافت شروق بتنضف الحمامات
**مليكه ادهم الزفته دي بتعمل إيه هنا كان صوتها عالي
**أدهم أهدي لو سمحتي البنت عندها طفل …
**مليكه أنا ماليش دعوة بيها ومش عايزة أشوفها
أدهم راح عندها بسرعة حضنها
**ادهم شووو اتنفسي بي الراحة وفضل يطبطب عليها شروق كانت واقفة والدموع في عينيها، وافتكرت كل حاجة حصلت زمان، وإن الدنيا دوارة
أدهم اخد مليكه المكتب، وطلع عند شروق
طلع فلوس أداها مبلغ كبير، وقالها حايكلم ليها واحد صاحبو تشتغل عندو
مليكه كانت واقفة على الشباك، وشافتها طالعها مكسورة وبتعيط
عدا أسبوع
مليكه كانت نقلت الفيلا وفعلا أدهم التزم بي كلمتو معاها، وفضل في القصر تحت استغراب الجميع بس ماحدش قدر يسأل مليكه اخدت جنب من أهلو أصلا هي مش على بعضها
أدهم جاب ليها مساعده سكرتيره اسمها نورهان بتروح معاها المطعم تفهمها الشغل وكمان شغل المحل وبتعلمها كل فن ايتيكيت ادهم حا يتجنن عليها لأنها مش مدياه وقت خالص
كوثر وصفيه راحو عندها
**صفيه إيه يا مليكة هو وجودنا مضايقك مش بتيجي تزوريننا خالص
**مليكه لا والله انتو بتشوفو لما بطلع الصبح برجع متأخر
**كوثر بصي يا بنتي احنا في مقام أم ادهم الله يرحمها ادهم هو اتربي مع ولادنا انتو متخانقين ولا إيه حكايتكم ايه هو على طول متعصب وعايش معانا هو مش المفروض يعيش هنا معاكي أنا آسفة بدخل بس يا بنتي لو في حاجة ممكن نصلحها
**مليكه أنا وادهم حالة خاصة
**صفية يعني إيه؟؟
**مليكه أنا رجعت علشان أولاد يتربو بس مش ليه
**كوثر لا حول ولا قوة إلا بالله
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بعت نفسي)