روايات

رواية همس الآسر الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية همس الآسر الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية همس الآسر البارت الأول

رواية همس الآسر الجزء الأول

همس الآسر
همس الآسر

رواية همس الآسر الحلقة الأولى

كان قاعد برة اوضة العمليات وجمبه اخوه وهو متوتر وخايف
_اهدي ي شريف باذن الله خير
شريف : اهدي ازاي بس ي يحيي هو انا في وضع يسمح ليا باي هدوء
يحيي : وليه كدة اكيد هتبقي كويسة
شريف : مش مهم هي المهم الولد
يحيي : طب ما هي ممكن تكون بنت
شريف : لا اكيد بنت
يحيي : وليه كدة كل اللي ربنا بيجيبه حلو
شريف : انا عاوزه يكون ولد لو بنت مش هتبقي بنتي
يحيي : انت اي اللي بتقوله دا انت اتجننت في الحالتين الطفل هيكون ابنك بنت ولد من لحمك اي الكلام دا
شريف : انا قولتلها اني عاوز ولد ومش هرضي ببنت
يحيي : وهي هتعملها ازاي ان شاء الله كل شيئ بأمر الله وربنا هو اللي خالقها
شريف : يارب ولد انا مش عاوز الا الولد
بص يحيي لاخوه اللي كلامه يدل علي التخلف لانه بيفرق بين الولد والبنت ونسي ان كل دا بيد الله بس
بعد فترة خرجت الممرضة من اوضة العمليات وهي شايلة الطفلة في ايدها
الممرضة : مبروك جاتلك بنت زي القمر
شريف : بنت انا مش عاوزها
استغربت الممرضة من ردة فعله الغريبة وبصتله باستفهام
يحيي : الله يبارك فيكي ممكن اشيلها
الممرضة : اه طبعا اتفضل بس بالراحة
اخدها يحيي من ايدها والممرضة مشيت وسابتها معاهم وكانت بنت جميلة وحس باحساس حلو اوي اول مرة يحسه لانه لسة متجوزش
يحيي : خد ي شريف شيلها
شريف : لا انا مش عاوزها انا عاوز ولد مش بنت
يحيي : بطل جنان ي شريف وشيل بنتك
شريف : هي مش بنتي دي بنتها هي بس
يحيي : والله انت متخلف وانت خسارة فيك القمر دي خسارة انها يبقي ليها اب زيك
بص شريف بغضب لاخوه وطلع من المستشفي كلها من غير ما يبص علي مراته حتي كان حاسس بالغضب من فكرة ان في خلف بنت هو كان عاوز ولد وبس
بعد مدة دخل يحيي الاوضة اللي هي فيها وقعد جمبها وبص عليها وعلي ملامحها اللي تدل علي قد اي هي تعبانة بدات تفوق من المخدر وكانت لسة هتقوم عدلها يحيي بسرعة ورجع مكانه تاني وهي بصت للطفلة
يحيي : مبروك جيبتي بنت زي القمر
همس : بنت
يحيي : ايوة بنت مالك زعلانة ليه
همس : لا ابدا مش زعلانة كل اللي بيجيبوا حلو بس شريف
يحيي : سيبك منه هو مسيره في يوم هيعرف انه كان غلطان
همس : هو فين دلوقتي
يحيي بكذب : جاله شغل مهم واضطر انه يمشي
فهمت همس اللي حصل وسبب عدم وجوده وانه اكيد متقبلهاش بصت ليحيي بحزن بان علي ملامحها
همس : مش مضطر انك تكذب انا عارفة الحقيقة
يحيي : بصي ي همس انتي اختي وهو اخويا بس اللي بيعمله دا زاد عن حده مينفعش كدة
همس : وانا اعمل اي ي يحيي هو كان بايدي
يحيي : انا مش عاوزك تفكري فيه ولا في اي حاجة تزعلك كل اللي تفكري فيه البنت وبس وازاي هتراعيها ولو المتخلف دا زعلك تعالي وقوليلي وانا هتصرف وانا موجود لو عوزتي حاجة تطلبيها مني
همس : انا بجد مش عارفة اقولك اي كلمة شكر قليلة عليك كفاية انك كنت واقف معايا ضده في كل اللي كان بيعمله
يحيي : وهفضل كده دايما انا اعتبرتك اختي من اول ما دخلتي البيت كعروسة لاخويا ارتاحي انتي دلوقتي وانا هروح اسال الدكتور هتطلعي امتي
خرج يحيي من الاوضة وسابها وهي فرحانة ان ربنا اراد وجابت بنت زي ما كانت تتمني وفي نفس الوقت زعلانة بسبب جوزها اللي مش متقبل دا
بعد انتهاء اليوم خرجت همس من المستشفي مع يحيي ووصلت للبيت مكنش شريف موجود وهي استغربت من دا وقالت في نفسها انه فعلا ممكن يكون عنده شغل
*********************
في مكان تاني كان شريف مع واحدة في شقة تانية وهو بيشرب ومش همه مراته اللي خرجت من المستشفي ولا بنته اللي عمرها ساعات
البنت : مالك ي حبيبي فيك ايه
شريف : مفيش ي دودو متدايق شوية
دودو : تدايق وانا موجودة دا حتي عيبة في حقي قولي بس في اي
شريف : الهانم جابت بنت حتي العيل اللي كنت مستني تجيبه مجابتهوش
دودو : انت بدال كارهها كدة مستحملها ليه
شريف : انا مستحمل لاني مفكر انها حامل في ولد انا طول عمري كنت بتمني ولد ولما عرفت انها حامل فكرت انها خلاص هتجيبه بس جابتلي بنت
دودو : ما تتجوز وحدة تانية تجيبلك الولد
شريف : انا خلاص مبقتش عاوزها لا هي ولا بنتها لازم اخلص منها واطلقها وبعدها اتلفت لحياتي
دودو : ايوة هو دا الكلام الصح خد كاس في صحة الكلام دا
اخد شريف الكاس من ايدها وبدأ يشرب في اللي ربنا حرمه ويعمل الاعمال اللي متغتفرش وساب مراته وبنته لوحدهم
*************************
في مكان تاني كان نايم في قصره وبيعاني من كابوس وكان جسمه كله بيجيب مايه وملامحه عليها التوتر
كان في مكان ضلمة وحواليه كتير من الاشجار فجأة سمع صوت بنت بتستنجد بيه راح باتجاه الصوت وشاف بنت ملامحها مش واضحة اوي بس عيونها كانت زرقاء ودي الحاجة اللي شافها
قرب منها عشان ينقذها بس فجأة المكان من حواليه بدأ في الانهيار والاشجار وقعت والارض اتشققت من حواليه صحي مفزوع من الحلم دا وصوت البنت وهي بتصرخ لسة في ودانه
_ياتري مين دي وليه دايما بحلم بيها وبتبقي في مشكلة انا لازم اعرف بسرعة والا هيجرالي حاجة انا مبقتش عارف انام

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية همس الآسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *