روايات

رواية ابني ومراتي (وحبيبتي) الفصل الثاني 2 بقلم شروق خالد

رواية ابني ومراتي (وحبيبتي) الفصل الثاني 2 بقلم شروق خالد

رواية ابني ومراتي (وحبيبتي) البارت الثاني

رواية ابني ومراتي (وحبيبتي) الجزء الثاني

ابني ومراتي (وحبيبتي)
ابني ومراتي (وحبيبتي)

رواية ابني ومراتي (وحبيبتي) الحلقة الثانية

يمني…تمسك جميع الملابس في الدولاب وترميها علي الارض وتصرخ بصوت عالي
مافيش ولا حاجة مناسبة اعمل ايه
الاب…البسي اي حاجة يا يمني وعدي اليوم ده ومن بكره هيكون كل حاجة انتي عايزه تحت رجلك
يمني. ..يعني ايه اي حاجة انهارده فرحي عارف يعني ايه مش كفايه مافيش فستان فرح عايزني البس اي حاجه لا مستحيل انا عايزه حاجه تكون جديده
شروق خالد
علي جمب اخر
مالك يا اميره ايه اللي مزعلك كده
أميره …هيكون ايه غير موضوع بتاع ماما اللي من يوم ما بابا اتوفي ما فيش علي لسانها غير أن نحنا لازم نرجع البلد علي شان نحنا ستات مافيش رجل يحميني
ندي….يعني انتي ممكن تسيبني في يوم يا اميره
الدكتور بصوت عالي انتي ياللي بتتكلمي انتفضلي اطلعي بره
اميره .دكتور انا
الدكتور ايهاب… بره علي المكتب بتاعي يلا
شروق خالد
اميره تخرخ بسرعه من المدرج وهي تبكي وتذهب اللي مكتب الدكتور إيهاب
بعد مده يخرج ايهاب من المدرج ويذهب الي المكتب
شروق خالد
اميره وهي تجلس علي الكرسي وهي تبكي وتفرك في يدها
يدخل ايهاب المكتب ويرمي الشنطه علي الكرسي ويجلس خلف المكتب ويقول بصوت كله غضب ممكن اعرف بتتكلمي في ايه
اميره وهي تبكي يا دكتور انا بس
ايهاب…يخزن علي بكاء اميره ويقوم بسرعه ويجلس علي الكرسي مقابل ليها
بسرعه يرفع يده ويمسح دموع اميره
شروق خالد
اميره …بسرعه وبدون سابق أنظار تضربه بلقلم
انت اتجننتي اذاي تمد ايدك كده
وتمسك بسرعه من جاكت البدله ده اول واخر مره اشوفك بتعمل كده وترميها علي الكرسي بكل غضب وترفع يدها في وشه
وملون ابو التعليم اللي هيعمل فيا كده وتخرج من المكتب وهي كلها غضب منه وتمسح وشها بغضب
ندي…ترا أميره تخرج من المكتب تجري عليها اميره مالك انتي بتعيطي ايه حصل
اميره مافيش حاجه انا هروح سلام وتمشي بسرعه وتذهب الي المتسكل بتاعها وتشغله وتنظر الي مكتب ايهاب
ايهاب ..ينظر إليها من الشباك المكتب ويضع يده علي خده مكان القلم ويبتسم ابتسامه صفره
ويقول بصوت واطي بحبك يا متوحشة
اميره تجري بسرعه وتذهب الي المنزل
في البلد عند منذر
الجميع في باحه البيت الكبيبر
منذر ينظر الي ابوه بغضب
يمني تنظر إليهم بابتسامة بارده
الاب والام يقف وينظرون الي الارض
محسن ابو منذر احلص خليني نعدي اليوم ده
منذر بس يا بوي انا
الاب ….بصوت عالي يلا يا ولدي مش عايز كلام ويصرخ بصوت عالي
شروق خالد
ام .منذر ..تبكي علي ابنها ولا تدي ماذا تفعل ولا ماذا تقول لهو تبكي في صمط
جبل .حنين. يتسحبو ويخرج من الباب الخلفي ويجري في الأرض الزراعية وهم يبكو بشده
منذر …يجلس بجوار المأذون ويكتب الكتاب وهو حزين جدا انه هو هيتجواز علي حب عمر وام أولاده ومش قادر يقول كلمه لي ابوه
شروق خالد
فجاه المأذون يقول بارك الله
جميله تضرخ بصوت عالي الحقني يا بيبي الحقني يا لاهوييبببببببببي
الجميع يجري على صوتها العالي
الأم ابوي يمني ينظرون بتعجب ايه حصل
يمني …..ههههه ولسه يامه هيشوفو مني وتنظر الي الفستان اللي هي لابساه الصبر دي البدايه
انتي عملت ايه يا مجنون عارف لو اميره حصل ليها حاجه أو ما شفتها تاني هيحصل فيك ايه
ايهاب ..يميل علي الكرسي هتعمل ايه يعني
يجري عليه ويضرب بلكميه في وشه هموتك يا ايهاب
ايهاب وهو يضحك ههههههه وانا بقوله ليك من دلوقتي موتني علي شان البت دي مش هسيبها علي موتي أصلها قطه وبتخربش وانا يعجبني النوع ده
انتي اتجننت صح
ايهاب ….ههههههه ويعض علي شايفه عارف انهارده كانت احلي بوسه منها اه اه اه لو شفتها وهي مكسوفه من اول كلمه قولتها بحبك وهي علي طول دأبت في ايدي ذي البسكوته
يجري عليه ويضرب فيه مثل المجنون انتي واحد حيوان مش كفايه اللي عامله مع كل البنات عايز ده مالك بيها
ايهاب ده عجبتني اوي الصراحة
جبل وحنين وهم ينظرون حولهم بخوف هنعمل ايه نحنا دلوقتي هنعمل ايه
جبل بخوف يخصن حنين انا خايف اوي
حنين…تعالي نرجع عند بابا انا خايفه
منذر…يجمع أهلا البلد كلاتها عايزه تقلب البلد عليها علي وااطيها وتجيب العيال بسرعه
يتجمع أهلا البلد كلاتهم ويتفرقو في البلد ويقول بصوت عالي جبل حنين
في الأرض الزراعية وهم يبكو يسمعون الصوت فجاه يأتي أحد من الخلف ويضع يده علي بق جبل والاخر يضع ايده علي بق حنين
وينظرون الي بعض ويضحكون
منذر ..انا عايز عيالي يا بوي ويمسك البندقية والعبايه ولو بس شعره واحده حصلت ليهم هحرق البلد ويخرج من البيت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ابني ومراتي (وحبيبتي))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *