روايات

رواية نظرة عمياء الفصل الأربعون 40 بقلم زهرة الربيع

رواية نظرة عمياء الفصل الأربعون 40 بقلم زهرة الربيع

رواية نظرة عمياء البارت الأربعون

رواية نظرة عمياء الجزء الأربعون

نظرة عمياء
نظرة عمياء

رواية نظرة عمياء الحلقة الأربعون

• لالاااا.. وانبي يا حازم…ابوس ايدك لااااا..هعمل كل الي انت عايزه لاااااا…متعملش كده ارجوك..وانبي يا حازم للاااااااا
ضحك حازك وهو يشعل قداحته قائلا
• انتي كده كده هتعملي الي انا عايزه يا قطه ورما النار على البيت فاشتعلت النيران بقوه
كانت تمار تصرخ باسم عماد وتحاول الدخول ..وعلياء تحاول ايضا ولكن هيهات فهم الأكثر والأقوى
في هذه الاثناء وصل وليد وعثمان ومعهم سيارات كثيره ممتلئه بالرجال المسلحين وبدأ تبادل اطلاق النار بين رجلال حازم ورجال وليد
زهل وليد حين رأى النار وكانت تمار تصرخ باسم عماد فركض الى الداخل مسرعا وكاد حازم يوقفه ولكن عثمان امسك به واحذ يضربه بقوه وعن،ف حتى كاد يفقد انفاسه
خرج وليد وهو ويساعد عماد الذي كان يسعل وينز،ف وركضت اليه تمار تحتضنه ووقعو سويا على الارض وهيه تبكي وتحتضن وجهه لها وتحمد الله الف مره
ركض وليد ناحيه حازم واخذ يبعد عثمان عنه لانه كاد يقتله وهو يقول بدموع
• كفايه ابوس ايدك وانبي كفايه خلاص البوليس في الطريق…وهو هياخد عقوبه كبيره ارجوك سيبه
تركه عثمان لاجل وليد وتنهد وليد براحه
وقف حازم بصعوبه وهو يتألم وينز،ف بشده ونظرت له علياء بابتسامه خبيثه وسحبت سلاح احد الرجال بسرعه البرق واطلقت عليه كل ما في السلاح من رصاص وهيه تصرخ ولم تكتفي حتى ركضت اليه ودفعته بكل قوتها في النار المشتعله ووقفت تنظر اليه وهو يتأكل ويدور بصراخ شديد
صرخ وليد باسمه وركض ناحيته ولكن عثمان امسكه بقوه حتى رأه وقع على الارض ميتا والنار تأكل في جسده فوضع يده على رأسه وسقط على ركبتيه بدموع
كانت تمار تبكي بشده وابعدت عيونها عنه من بشاعة المنظر واحتضنها عماد يهدأها ولكن ركضو سويا حين رأو حالة وليد الذي كان يبكي بشده على اخاه
نظر هثمان لحالة وليد وقال لعلياء بدموع
• ليه كده بس يا علياء..ما احنا كنا هنسلمه للشرطه..
ابتسمت عليا وهيه تنظر اليه بحترق وههة في قمه السعاده وقالت
• انا معملتش حاجه..ده كريم الي قتلو..هعملو ايه يعني
وضع يده على راسه بزهول وقال
كريم..لا اذا كده ماشي
❈-❈-❈
بعد مرور ٨ اشهر في احتفال كبير في بيت الوزان بمناسبة زفاف سما ووليد كان الجميع سعيد جدا وسما كانت في قمه الجمال تجلس بجوار وليد الذي كان يمسك بيدها بشده وكأنه لايصدق انها معه
ضحكت سما وقالت
• وليد يا حبيبي من اول ما قعدنا مسبتش ايدي
نظر اليها وقال
• وجعتك ولا ايه
ضحكت وقالت
ابدا بس يعني الناس وكده
امسك يدها بكلتا يديه يقبلها قائلا
• الناس تقول الي تقولو..هما معاشوش معايا الي عشتوو..ولا يعرفو اتمنيت اللحظه دي قد ايه
ابتسمت على الحب الذي يسكن عيونه وقالت بهمس
• انا مبسوطه بيك اوي
قال مبتسما
• طب ما تقولي بحبك واهو كلو بثوابو
ضحكت بشده وقالت
• لا..وانا ناقصه… افرض قولتها واغمى عليك قدام الناس منظرنا يبقى ايه
ضحك وليد وقال
• والله معاكي حق ان متضمنش خالص..حاسس ضغطي في السما وقلبي هيطلع من بين ضلوعي مش مصدق ربنا يعديها على خير
واختفت ابتسامته تدريجيا وقال
• بس لو كان حازم معايا انهارده
تنهدت سما بحزن عليه وقالت
• حبيبي الأنسان لما بيتصاب في جزأ من اعضاء جسمو..بيضطر يبترو علشان يحافظ على باقي الجسم وحازم اذى الكل بطريقه بشعه..واكيد مش هيرضيك يعيشو في قلق بسببو
بقلم..زهرة الربيع
قال وليد بدموع
• لا لا ميرضنيش..انا زعلان على كل واحد فيهم..وحازم..حازم نصيبو كده وانا مش معترض
ابتسمت وهيه تضغط على يده وتدعمه بحب
حتى جائت تمار وكانت جمميله كالعاده وبطنها منتفخ واقتربت تساوي فستان اختها قائله
• خدي بالك للفستان الاولاد بتدوس عليه يا سما..ركذي شويه سيبك من وليد
قال وليد بدهشه
• يعني تركذ مع الفستان وتسبها من وليد
جاء عماد وقال
• اه طبعا انت عارف ده بقد ايه
ضحكو معا وقالت سما
• متقلقيش بجد ومتقعديش تلفي زي النحله متنسيش انك في الشهر السادس
قالت تمار بابتسامه
• متخافيش عليا انا انهارده مبسوطه جدا ومش هتحصلي حاجه ان شاء الله
❈-❈-❈
على زاويه كان مراد يتحدث مع رؤى التي قالت بسخريه
• غريب قوي منظرنا..بيفكرني بوائل جسار لما قال اعذريني يوم زفافك مقدرتش افرح زيهم
ضحك مراد وقال
• لا احنا اغبى من وائل شويه علشان هو قال مخطرش يوم في بالي ابقى واحد منهم ..لكن احنا كنا متوقعين ده من الاول ومع ذلك فضلنا مكملين على العموم…كلو في الاخر نصيب
ابتسمت رؤى وقالت
• معاك حق نصيب
قال مراد بتردد
• احم..هو انتي عمدك كام سنه
ابتسمت رؤى وقالت
• شوف بقي حاجتين مينفعش تسألهم لاي واحده… عندك كام سنه ..وبتحبي الفلوس قد ايه ..ده سستم ..اتعود عليه علشان شكلك قفل في حكاية الستات دي
رفع حاجبيه بدهشه وقال
• قفل…ربنا يكرم اصلك والله…برضو مقولتيش يعني عندك كام سنه
ضحكت بخفه قائله..١٩
قال مراد
• ياه ده انتي صغيره قوي
ضحكت رؤى وقالت
• مش قوي يعني
وقالت بغمز
• اصغر من سما بسنه واحده
قالت كلماتها وذهبت لساحه الرقص وتبسم مراد على طريقتها المجنونه وتبعها الي الساحه
❈-❈-❈
اما عماد فقد كان بجوار عائلته قالت ساميه
• يا ابني ما تقولي حازم فين مش بيحي ليه انا مبقتش اشوفو ابدا معقوله ميحضرش فرح ااخوه
تنهد عماد وقال
• انتي ايه فكرك بيه بس…ده انتي في حياتو مكنتيش تفتكريه
قالت تمار
• اشش سكتها انت عارف احنا بنصدق وليد ما ينسى الموضوع ده
قالت سهر
• انتو سبوها وروحو للناس انا هخلي بالي معاها
قال محمد
• معاها حق الناس بتسأل عليكم و
ولكن قطع حديثهم دخول عثمان وتمسك يده علياء التي كانت في قمة الاناقه والجمال اقترب منه عماد معانقا له وقائلا بابتسامه
• كنت هزعل جدا لو مشوفتكش انهارده
تبسم عثمان قائلا
والله انا لسه راجع من السفر من ساعات
سلم هو وعلياء على تمار وسلم عماد على علياء وقال
• اذيك يا لولا عامله ايه دلوقتي
قالت علياء بابتسامه
• الحمد لله احسن بكتير
تبسمت تمار وقالت
• طيب انتو اتكلمو سوا وانا هقعد مع علياء دي وحشتني جدا
ذهبت تمار مع علياء ووقف عماد مع عثمان الذي قال
• ايه اخباركم بقى…وعملت ايه في قضيتك
قال عماد
• قضيه دكتوره منال..لا الحمد لله اتحكم عليها ب ١٥ سنه مع عدم مزاولة المهنه
قال عثمان بسعاده
• برافو عليكم..كده اتمام ..على الاقل متأذيش حد تاني
قال عماد
• سيبك منها…وطمني ايه الاخبار…انا شايف انها كويسه قوي
قال عثمان بابتسامه
• الحمد لله بقت احسن جدا خصوصا من بعد ما اتجوزنا
قال عماد بزهول
• مش معقول اتجوزتو
قال عثمان بابتسامه
• اه..اتجوزنا في المانيا..كان فيه دكتور كويس هناك وفضلنا كام شهر اتجوزنا علشان نقدر نقعد الفتره دي لوحدنا هناك.. بعد كده الحمد لله اتعودنا على بعض..وبقت كل حياتي
ابتسم عماد وقال
• ربنا يخليكم لبعض انتو لاتنين تستاهلو كل خير..مقولتليش وموضوع كريم ايه اخبارو
ضحك عثمان وقال
• لا الحمد لله احسن..بقى يروح ويجي..واوقات بقى يخرج مع اصحابو واوقات يسافر يدرس الحمد لله اتحسنا كتير
قال عماد بدهشه
• هو كده اتحسنتو
ضحك عثمان وقال
• جدا ده مكانش بيسبنا ابدا..كان بينام وسطينا..وانبي تسبني في همي دي في مره صحتني الساعه تلاته الفجر علشان نمت على دراعو
ضحك عماد بقوه واخذو يتحدثون سويا
حتى جائت احد الاغاني الرومانسيه وكل ثنائي رقصو سويا في جو عائلي جميل… مراد مع رؤى والعريس مع العروس وعثمان مع علياء التي قالت بحب
• تمار حامل..انت زعلان اني مش عارفه اجبلك بيبي
تبسم عثمان وقال
• يا قلبي انا مش قولتلك موضوع تمار ده انا نسيتو والله..وحيات عيونك انسيتو..وبعدين ايه مش هعرف دي..كل الحكايه اننا هنستنا لم تخلصي علاجك وبعد كده مش هرحمك كل ٧ شهور هنجيب طفل
ضحكت علياء بشده وقالت
• كل ٧ شهور
تبسم قائلا
• ده بالكتير واول ولد هنسميه كريم على اسم اخوكي الله يرحمو
تنهدت قائله
• الله يرحمو ويغفرلو…انا مبسوطه بيك قوي يا عثمان…مش مصدقه السعاده الي انا فيها
قربها لاحضانه بحنان وقال بحب
• وانا بعشقك يا قلب عثمان انتي تستاهلي حب الدنيا كلو..انا مش عارف اذاي عشت الي فات من عمري قبلك
ابتسمت وهيه تنظر لعينيه بحب شديد ولكن اختفت ابتسامتها وقالت بزهول
• يا خبر..انا..نسيت اكلم كريم..واقولو اننا رجعنا مصر
قال عثمان
• كريم..اه..صح..نسيناه خالص…هنبقى نكلمه..متشغليش بالك ارقصي بس ارقصي.. بس ايه الجمال ده كلو انهارده
❈-❈-❈
اما نمار وعماد فقد كانو سعداء جدا كانو في قمه السعاده وكانو يرقصون بهدوء شديد لان تمار في شهور الحمل
بقلم…زهرة الربيع
نظر عماد الى الجميع بابتسامه وقال..مبسوط اننا اخيرا بقينا سوا..اخيرا كلنا بقينا مبسوطين
ابتسمت قائله بسعاده
• انا مبسوطه اني معاك..انا مكنتش اتخيل اعيش الايام الجميله دي..ربنا ما يحرمني منك ابدا يا عماد انت حلمي الي بتمناه طول عمري
عانقها بين يديه مقبلا راسها بحنان وقال
• انتي كل حياتي يا تمار…انا بعشقك يا توته..ونفسي متبعديش عني ابدا
قالت تمار بابتسامه
• ربنا ما يجيب اي بعد تاني يا عماد.ويخلينا لبعض
قال عماد بحب شديد
• خليكي ديما بين اديا انا كده اسعد انسان في الوجود..كان قلبي ديما يقولي انك ليا…كان ديما يقولي ربنا مش هيحرمك منها..صحيح للقلب نظره عميا..بس عمرها ما تخيب ❤🌹🥰
………………تمت بحمد الله…………………..
ما الحل في هواك يا اغلى النساء❤
يا قمرا لا يغيب عن السماء.❤
غرقت في هواك فعشقته ❤
وعذبني وذاد بي البلاء❤
فذدت فوفق العشق عشقا❤
واحببت ألمي وإن ذاد الشقاء❤
قالو قديما الحب اعمى ❤
وحقا للقلب نظرة عمياء❤

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نظرة عمياء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *