روايات

رواية حبي الوحيد الفصل الرابع عشر 14 بقلم جنى أحمد

رواية حبي الوحيد الفصل الرابع عشر 14 بقلم جنى أحمد

رواية حبي الوحيد البارت الرابع عشر

رواية حبي الوحيد الجزء الرابع عشر

حبي الوحيد
حبي الوحيد

رواية حبي الوحيد الحلقة الرابعة عشر

مراد: مش عيب حضرتك لما تجوز واحدة لواحد هي مش بتحبه
المأذون: ايه اللي بيحصل هنا
مراد: ازيك يا رامي حلوة البدلة عليك ابقي قلي المحل بتاع البدل اللي انت بتجيب منه عشان فرحي انا وندي
المأذون: مينفعش حضرتك كدا دة جواز اتفضل اطلع برا
مراد: اتفضلوا أسمعوا وفتح كل الساوندات……الناس كلها كانت بتسمع في حالة من الصدمة
المعازيم:شوف كانت هتتجوز ايه…..ايه اللي بيحصل…..كويس أن ربنا كشفوا قبل ما تتجوزوا….دة كان طمعان في المستشفي…..يلهوي دة قا”تل
ندي: قلتلك يا رامي هتندم وهرجع اقولها تاني لو انت اخر راجل في الدنيا مش هتجوزك
رامي: كل الكلام دة كدب انا مقلتش كدا
مراد: طيب هنقول اني بتبلي عليك افتحي الساوند بتاعك يا ندي
وفتحت الساوند اللي كان بيهددها فيه
علي: انت تطلع كدا يا رامي يا اللي كنت بتقولي بنتك في عيني انت تعمل كدا وضربوا بالقلم علي وشه
نادية: اخص عليك اخص
ندي: الاستاذ دة هددني أني لو متجوزتهوش هيوقع أسهم كل شركات الجرحي وكمان هيشتري المستشفي بالغصب وهيقـ”ـتل مراد وهيتجوزني بردوا فاتضريت اني اتجوزه عشان احمي العيلتين
نادية بدموع: ندي حبيبتي انتي استحملتي كل دة وكنتي هتتجوزي واحد مش بيحبك عشان تحمينا بس
علي وهو بيحضن ندي: حبيبتي كنتي هتتجوزي دة وكاتمة كل دة في قلبك
رامي بضحك: هههههه وانتوا مفكرين من كل عقلكوا اني هستسلم واتحبس قبل ما الساوندات دي توصل للشرطة انا هكون مخلص عليكوا
مراد بضحكة ساخرة: لا ما الشرطة هي اللي هتوصل للساوند اتفضل يا حضرة الشرطي….والشرطة دخلت وركبوا الكلبشات في ايد رامي
رامي: والله لندمكوا واوريكوا يا عيلة الجرحي والاسيوطي
الشرطي: يلا انت لسة هتتكلم ……كل المعازيم مشيوا وكانوا عاملين يتكلموا علي موضوع رامي
ندي: بجد يا مراد مش عارفة اشكرك ازاي وكملت لـليل وسليم شكرا ليكوا بجد من غيركوا مكنتش هعرف اخلص من الكائن دة
ليل: لا شكر على واجب
مراد غمز لندي وقال: هستأذن انا يا عمي
علي: اتفضلوا…….ومراد وليل وسليم مشوا واتجه إلى فيلا الجرحي
علي: ثانية ثانية ازاي مراد عرف بموضوع جوازك انتي ورامي
ندي: بصراحة يا بابا كدا انا مراد بنحبوا بعض
علي بصدمة: ايه بتحبي مراد
ندي: اه يا بابا بحب مراد
نادية: ندي يابنتي انتي واعية بتقولي ايه
ندي: اه واعية بقول ايه بقول انا مراد بنحبوا بعض
علي: يابنتي انتي بتحبي مريض نفسي
ندي: وايه يعني مريض نفسي بابا صدقني مراد بدأ يتحسن وكمان رعشة أيده راحت وبيتحسن جامد
نادية: حبيبتي دة مش اي مرض دة مرض نفسي
علي: ندي انتي نسيتي اول مرة اتقابلتوا فيها عمل ايه لما جاتله نوبة وخنـ”ـقك وكنتي هتمـ”ـوتي في أيده
ندي: لا منستش بس بردوا منستش لما حضرتك بعتلي العربية واتأخرت وفي ولد دايقني ومراد دافع عني ساعتها مكنتش اعرف ايه اللي كان ممكن يحصل فيا
علي: دي حاجة ودي حاجة تانية اي واحد كان في مكانه كان عمل كدا
ندي: لا مكانش عمل كدا واحد تاني كان ممكن يقول وانا اللي يدخلني في مشاكل عشان واحدة انا معرفهاش
علي: ندي مهما إن كان مدى علاجه وصل لإيه دة في نهاية مريض
ندي: يابابا طول ما العلاقة مبنية على حب واحترام خلاص
علي: انا مش موافق علي الجوازة دي
ندي: وانتي يا ماما رأيك ايه؟
نادية: رأيي من رأي ابوكي افردي حصله اي حاجة ساعتها انتي ممكن يأذيكي
ندي: في حد هيأذي حد بيحبه
علي: يا ندي ساعتها مش هيبقي في وعيه ومافيش حاجة اسمها بيحبك في الوقت دة
ندي: يا بابا مراد بيتعالج وان شاء الله هيخف وانا عايزة
نادية: ندي انا تعبت من المناقشة معاكي كل حاجة هتعمليها هتستحملي نتائجها
علي: ندي انتي بنتي الوحيدة وانا اكيد عارف مصلحتك وانا مش شايف جوازك من مراد حاجة صح
نادية: يلا يا حبيبتي تصبحي علي خير
ندي: بس
علي: تصبحي علي خير يا ندي واستهدي بالله…..ونزلوا وندي قعدت علي السرير بملل
ندي: مش هرتاح ولا يهدالي بال غير لما اقنعهم بجوازي انا مراد وفضلت تفكر في مراد ولما خلصتها من رامي
ندي: اخيييرا خلصت من راميدة كأنه جبل وانزاح من علي قلبي…ونامت وهي مرتاحة
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
“في فيلا الجرحي”
“تحديدا في غرفة مراد”
مراد: اخيرا خلصت من رامي دة
ليل: بس انا مش مطمن يا مراد
مراد: يابني خليك ايجابي كدا
ليل: يعني شخص زي رامي دة استسلامه مش بالسهولة دي ممكن يعمل اي حاجة عشان ياخد ندي
مراد بغيرة: ندي ملكي انا بس
ليل: دة احنا بتغير كمان
مراد بضحكة بيحاول يخيفيها: اه
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
“في غرفة سليم وثريا”
سليم: الوو
رامي السيوفي: ازيك يا سليم معلش لو بكلمك في وقت متأخر بس غزل أصرت عليا اني اكلمك دلوقتي
سليم: لا ولا يهمك
رامي السيوفي: أن شاء الله الاسبوع الجاي انت معزوم عندي علي الغدا الصراحة وحشتني لمتنا بقالنا كتير مشفناش بعض غير امبارح وملحقتش اقعد معاك
سليم: انا موافق طبعا وانا كمان وحشتني لمتنا
رامي: خلاص يبقي الاسبوع الجاي انت معزوم عندي
سليم: أن شاء الله
رامي: ماشي هستناك الاسبوع الجاي يلا تصبح على خير
سليم: وانت من اهل الخير….وقفل معاه
ثريا: في ايه رامي كان بيرن ليه
سليم: عازمنا علي الغدا الاسبوع الجاي
ثريا: اممم ماشي والله
سليم: تعرفي أن اخر مرة اتلمينا فيها كان من سنتين
ثريا: فعلا بقالنا فترة طويلة متلمناش
سليم: الشغل والله هو اللي واخد كل وقتنا
ثريا: عندك حق بس دة ميمنعش أن الناس تتجمع مع بعضها
سليم: دة سبب مش مقنع بس الشغل بيسرق الوقت
ثريا: طيب يلا ننام تصبح على خير
سليم: وانتي من اهل الخير
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
“في فيلا الاسيوطي”
ندي: صباح الخير يا ماما… صباح الخير يا بابا
نادية وعلي في صوت واحد: صباح النور يا ندي
ندي: بابا شكلك متدايق
علي: فعلا متدايق منك علي اصرارك علي جوازك من مراد
ندي: يا بابا صدقني……
علي بمقاطعة: ندي اعملي اللي انتي عايزاه انا تعبت من الكلام معاكي بحاول اقنعك وانتي مش راضية تفهمي
ندي: بابا امبارح كنت هتجوز واحد مريض بردوا بس الفرق أن دة مريض بالحب
علي: علي الاقل شخص طبيعي
ندي: بابا صدقني مراد بيتحسن ولو مش مصدقني هبعتلك ملفات مراد وانت شوفها بنفسك
نادية: الصراحة انا ضغطي عالي منك بقالنا سنة بنقنعك أنه مش مناسب ليكي
ندي: هو بيحبني وانا بحبه وبنحترم بعض يبقي ايه اللي مش مناسب فيها
علي: ندي انا غلبت من الكلام معاكي يا ندي بس لما تتجوزي مراد اعرفي انك هتتكتبي في البطاقة متزوجة يعني جواز يعني خلفة يعني مسئولية يعني لو جبتي عيل هتظلميه معاكي
ندي: هظلمه ليه له أب وأم كويسين
علي: هنشوف في المستقبل ايه اللي هيحصل
ندي: يعني انت موافق
نادية: بصي يا ندي اعملي اللي تعمليه بس افتكري أننا قلنالك بلاش
ندي: وانا قد قراري وقامت ركبت تربيتها واتجهت إلى المستشفي
نادية: احنا هنسيبوها تتجوز مراد
علي: انا تعبت من الكلام معاها سيبيها تتجوزه عشان تعرف أن قرارها غلط وان كان كلامنا صح
نادية: علي احنا هنغامر عشان تتعلم من غلطها
علي: مش يمكن فعلا يعيشوا سعداء مع بعضهم
نادية بعصبية: انت كمان معاها يا علي انا قايمة
علي: استني يا نادية انا ملاحظ أن في رابط قوي بين ندي ومراد وأنهم فعلا بيحبوا بعض طب ما نديهم فرصة
نادية: انت كمااان يا علي
علي بعصبية: خلاص يا نادية انا قايم وركب عربيته واتجه إلى المستشفي
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
“في فيلا الجرحي”
سليم: اعملوا حسابكوا أننا معزومين علي الغدا عند رامي الاسبوع الجاي
ليل وهو بيكح: ميييين هروح عند البنت بتاعت نينيني
سليم: اشرب مية طيب
مراد: خد الكوباية اهي اشرب
ليل هو بيشرب: الحمدلله ربنا كتبلي عمر جديد حتي سيرتها كانت هتموتني
سليم: عادي يا ليل احنا معزومين عند رامي مش غزل
ليل: فرقت طيب ما هي بنته
سليم: ملناش دعوة بيها
ليل: هاجي زامري الي الله
ثريا: كمل فطار يا ليل
فريدة: ماما هخلي ليل يوصلني الجامعة
ليل: انسي انا عندي شغل في الشركة
سليم: وصل اختك الجامعة وانا هروح للشغل وانت حصلني
ليل: طيب ليه اللفة الطويلة العريضة دي
فريدة: معلش انا كدا
ليل بغيظ: بطلي يا فريدة
ثريا: خلصنا من الصغير طلعنا الكبير
مراد هو نازل علي السلم: طيب ليه بنجيب سيرة الصغير
فريدة: أيوة يا مراد
مراد بضحك: في ايه مالك بتسخنني كأنك بتنتقمي
ليل: هي طول عمرها كدا لازم تسخن اللي قدمها
فريدة: هو انا عشان الصغيرة هتفضلوا ترخموا عليا
سليم: تصدقي يا فريدة رغم انك الصغيرة بس بحس انك الكبيرة في العقل يعني بتتصرفي بعقل
مراد وليل في صوت واحد: شكرا
ليل لمراد: أيوة بقا ما هي اخر العنقود
مراد: وانا الوسطاني اللي محدش بيعبرني
ليل: وانا الكبير اللي كل ما حد يعمل حاجة معلش اخوك الصغير لكن يرخموا عليا عادي
سليم: طيب يلا يا ليل عشان توصل فريدة وتيجي علي الشركة
مراد: انا عندي جلسة مع ندي انهاردة
سليم وليل وفريدة وثريا في صوت واحد: يييييييي
ليل: مراد ارجع اتخانق مع ندي تاني
سليم: خد العربية بالحراسة وروح الجلسة عادي
مراد: ماشي
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
“في المستشفي”
ندي: دخليه
مراد: ياااه وحشتني المستشفي والجلسات
ندي: المستشفي هدوء واخلي من غير رامي
مراد: طيب والمكتب بتاعه فاضي
ندي: طبعا لا هنجيب دكتور جديد بداله
مراد: امممم…..وبدأوا الجلسة لكن اختلف الجلسة بين مريض وطبيبته الي حبيب وحبيبته فهل الأهل يكبرون هذا الحب ام يكونوا سببا في افساده….والجلسة خلصت ومراد وندي فضلوا يهزروا ويضحكوا وعلي كان جاي لنظي فشافها وهي بتضحك مع مراد ومراد نفس الكلام والقاعدة حلوة ومليئة بالحب والضحك
علي: ليه منديش للعلاقة دي فرصة مش يمكن يتعالج ويخف ويعيشوا مع بعض ويكون احسن ميت مرة من اي شخص عادي
عقله: لا لا دة في الاخر مريض نفسي
علي: بس زي ما قالت ندي طول ما في حب واحترام يبقي خلاص
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
“في فيلا الجرحي”
“بعد مرور يومين”
ليل: جهزت يا مراد
مراد: بلبس الكوتشي
ليل: بقالك ساعة بتلبس الكوتشي ليه الكوتشي كل ربطة بباسورد
مراد وهو بيفتح الباب: اهوا خلصت
ليل: كدا فاضل فريدة
سليم: فريدة المفروض تلبس قبل المشوار بسنتين تلاتة
ثريا بضحك: علي رأيك
فريدة: انا خلصت يلا
ليل: طيب الحمدلله تعالي يلا …..وكلهم راحوا يركبوا العربية طبعا ليل ومراد وفريدة في عربية و سليم وثريا في عربية تانية واتجهوا لفيلا السيوفي
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
“في فيلا السيوفي”
الباب خبط وغزل راحت فتحت البابوليل اول ما شاف غول بإبتسامتها الرقيقة قدرت تخطف قلبه وضحك
غزل بإبتسامة: اتفضلوا
رامي: اتفضلوا اتفضلوا البيت نور
غزل لـليل: ايه مش هتدخل ولا هتقضي اليوم برا
ليل بإبتسامة بدون وعي: انتي عايزة ايه
رامي: مالك يا ليل ما تدخل مالك مبلم ليه كدا
فريدة: انت اتهبلت يا ليل ما تدخل
ليل: ايه بتقولوا حاجة
كلهم في صوت واحد: بنقول ادخل
ليل: اه اه داخل
وطبعا الاكل كان محطوط علي السفرة بطريقة شيك جدا
غزل: اووووه نسيت العصير
رامي: خلاص خلي سمية(الخدامة) تجيبه
غزل: لا انا هقوم اجيبه لأنها مشغولة في المطبخ دلوقتي…وراحت جابته
غزل:اعااااااااااااااا
كلهم قاموا يروحوا علي صوتها وطبعا ليل سبقهم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حبي الوحيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *