روايات

رواية ساكن الروح الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم جوري محمد

رواية ساكن الروح الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم جوري محمد

رواية ساكن الروح البارت التاسع والعشرون

رواية ساكن الروح الجزء التاسع والعشرون

ساكن الروح
ساكن الروح

رواية ساكن الروح الحلقة التاسعة والعشرون

و فهد في الفيلا تصبحي على خير يا ماما وهنا جاء اتصال
فهد. ايه ده في ايه يا ايهاب مالك
ايهاب شهيرة قاعده تكسر في الاوضه بتاعت المستشفى وعايزه تخرج دلوقت وتيجي عندك الفيلا
فهد خلاص اهدا كده وانا جاي دلوقت
مروه في ايه
فهد نسيت اقول لكم شهير عملت حادثه و فقدت الذاكرة و فاكره نفسها عندها 16 سنه
مروه ايه ده معقول دي مشكله كبيره طيب وايهاب بيتصل ليه دلوقت
فهد ايهاب بيقول انها قاعده تكسر في الاوضه وعايزاني اروح لها لاما هي تيجي دلوقت
مروه خلاص يا ابني شوفها و يوم ما تخرج تيجي تقعد هنا علشان نراعيها لحد ما نشوف مامتها اخبارها الصحية ايه لو كده هيرجعوا مصر او هي تسافر لهم
فهد حاضر انا هاروح دلوقت اشوفه ووصل فهد المستشفى
شهيرة فهد انت جيت شوفهم كانوا مقعدني في المستشفى هنا ومش عايزين اجي عندك وانا زهقت من المستشفى
فهد طيب بعد ما تخفي هتخرجي وابقي تعالي اقعدي معنا في الفيلا
شهيرة و طيب انت هتقعد معي لحد ما انام
فهد ماشي يا ستي وفضل قاعد لحد ما هي نامت وخرج فهد بعديها
ايهاب انا مش عارف انا اسف ان اتصلت عليك
فهد ما تقولش كده انت ابن عمي وصاحبي ان ما كناش نقف جنب بعض في الظروف دي هنوقف امتى
ايهاب انا محتار ان اخذتها عند البيت اخر مره عملت مشكله كبيره مع مراتي ودلقت عليها الشاي ومراتي سكتت علشان خاطري انا انا عارف ان مراتي مش هتقول حاجه لو وديته هناك بس شهيرة مش هتسكت هتفضل تعمل مشاكل طول ما هي قاعده عندي
بقلم جوري محمد
فهد انا هاخذه عندنا في فيلا
ايهاب هتاخدها ازاي وانا عارف ان الموقف حساس من اخر مره كانت عندكم هناك انا بس لو اطمئن على الحالة الصحية بتاعت ماما كنت سافرت انا وهي هناك وسبتها هناك عندهم
فهد يا عم ما فيش مشكله ماما لما عرفت الموضوع قالت لي هاتها اول ما تخرج تقعد معنا في الفيلا هنا علشان نراعيها
ايهاب انا عارف طنط مروه طيبه وقلبها حنين المهم انت حددت الفرح بتاعك امتى
فهد بعد 20 يوم بس الخميس الجاي هاكتب كتابي يعني فاضل خمس ايام بالضبط
ايهاب والله يا فهد انت ربنا بيحبك سلمى انسانه كويسه جدا
وهنا صحيت شهيرة ونادت على فهد انا عايزه امشي من هنا دلوقت
فهد طيب استنى لما نشوف الدكتور
والدكتور هي ممكن تخرج بس حركتها تبقى قليله
فهد حاضر يلا بينا ومشي هو شهيرة وصلوا على الفيلا شهيرة طب شيلني علشان اطلع الاوضه مش عارفه امشي على رجلي
فهد حاضر وشالها لحد ما طلعها عند الاوضه اللي جاهزيتها لها مروه
شهيرة متشكره جدا يا فهد
فهد تصبحي على خير
ومع بدايه يوم جديد فهد صحي على التليفون سلمى
فهد ايوه يا شهيرة
سلمى اصحى يا فهد صلي الفجر انا سلمى
فهد انا اسف والله يا حبيبتي بس اللي حصل معي امبارح بعد ما كنا عندكم وبدا يحكي لها كل حاجه حصلت
سلمى ما فيش مشكله وكويس انك جبتها عندكم علشان طنط تعرف تراعيها وتقى كمان
فهد يعني انت خلاص مش زعلانه اني غلطت في اسمك
سلمى قم صلي يا فهد علشان ما ازعلش بجد
فهد سلام اروح اصلي و هاعدي عليكي عشان نمشي الشركة
سلمى اوكي
فهد اقفل شكل سلمى زعلانه منى هاحاول اصالحها وبعد الصلاة بدا يحضر نفسه
شهيرة انت مش هتفطر يا فهد
فهد لا ما هو انا مش بفطر
شهيرة خلاص وانا كمان مش هفطر ولا هاخد الدواء
فهد خلاص نفطر علشان تاخذ الدواء
فهد. يا خبر انا تأخرت علي ميعادي مع سلمى راح على الشركة على طول لما اتصل على سلمى وسلمى مش عايزه ترد عليه واول ما دخل الشركة راح على مكتب سلمى
سلمى انت تأخرت كده ليه
فهد انا اسف وانا عارف انك انت مش راضيه تردي علي علشان زعلانها
سلمى لا التليفون عملته صامت علشان بدات شغل وحبيت أن ما فيش حاجه تشتت تركيزي وانا شغالة سلمى طب يلا علشان نفطر انا جبت ساندويتشات اللي انت بتحبها
فهد معلش بقى يا حبيبتي انا فطرت مع شهير علشان ترضى تاخذ الدواء
سلمى اوكي وخرجت لو سمحت يا عم فتحي خذ السندوتشات دي كانت زياده معي افطر بها او اديها لاي احد من الزملاء
فهد سلمى انا
سلمى خلاص علشان نشتغل
فهد راح على مكتبه بيفكر هيعمل ايه علشان يصالح سلمى وجاء ميعاد الغداء
وصلت شهير على الشركة ودخلت على المكتب بتاع فهد
مدام منى استنى حضرتك ادي له خبر
شهيرة سبتها ودخلت على طول شفت يا فهد مش عايزاني ادخل عندك
فهد بيشاور لمدام منى خلاص انت ايه اللي جابك على الشركة يا شهيرة انت مش المفروض تعبانه والحركة لك قليله غير كده عرفت العنوان ده منين
شهيرة علشان وحشتني يا فهد وعرفته طبعا من طنط مروه
فهد هنا الشركة ما ينفعش الكلام اللي انت بتقوليه ده وخرجت مدام منى وهي متضايقة جدا انسانه مستفزه وماعندهاش اخلاق ولا دم
سلمى مالك يا مدام منى
سلمى مين الإنسانة اللي مضايقاك
مدام منى الزفته اللي اسمها شهيرة الحمد لله ان فهد وهي ما تخطبوش ولا اتجوزها كان هياخد عاهة مستديمة
سلمى هو فهد وشهيره كانوا هيتجوزوا
مني ايوه ده كان خلاص على اخر لحظه بس فركشوا بس ما اعرفش السبب
سلمى طيب فهد جوه
مدام منى هو جوه مع الزفته دي
سلمى طب ممكن تدخلي الورق ده علشان يمضي عليه
منى ادخلي انت احسن انا كل ما بشوف الزفته دي دي بتضايق وابقى عايزها اضربها او اجيبها من شعرها
سلمى يا خبر لا هادخل انا و دخلت سلمي ولقيت شهيرة قاعده على المكتب قدام فهد قريبه منه قوي ويتكلموا
فهد وقف مره واحده سلمى تعالى
سلمى ممكن حضرتك تمضي علي الورق ده
شهيرة وانتي ازاي تدخلي هنا ما تعرفيش ان في باب لازم تخبطي عليه الاول
سلمى اسفه يا فندم بس انا خبطت بس حضرتكم ما اخذتوش بالكم شكلكم كنتم مشغولين في الكلام اللي بتقولوه
فهد سلمى ما تفهميش الموضوع غلط
سلمى حاضر ممكن حضرتك تمضي الورق وراحت خارجه
فهد سلمى
شهيرة راحت خبطت رجلها في المكتب الحقني يا فهد
فهد انت لازم تروحي دلوقت السواق تحت تعالى علشان اوصلك
شهيرة حاضر وبقيت سانده على فهد وخرجت قدام الكل
وفهد سندها و قريب منها جدا وصلها لحد الاسانسير سلام
فهد اتصل على تقي الحقيني يا تقى وحكى لها على كل اللي حصل
تقى طب والله انا لو مكانها كنت دلقت عليكم الشاي او ضربتك انت وهي
فهد المهم اصلح الغلط اللي انا عملته النهارده ازاي
تقى سيبها على دي وانا ها ضبط لك كل حاجه بس عد الجمايل يا عم
فهد يا ستي هاديك اللي انت عايزاه بس خليني انا وسلمى نرجع كويسين مع بعض
تقى ماشي تقى هتعملي ايه يا تقى هتعملي ايه يا تقى هو ده وراحت على الاوضه اللي كانت بتلعب فيها دائما هي وفهد وهم صغيرين واتصلت على واحده صاحبتها في كليه فنون جميله علشان تساعدها في تغيير تصميم الاوضه و يحضروها للسهرة خاصه لفهد وسلمى
اسماء ايه تقي ما بتتصليش بي لما بتكوني عايزه حاجه
تقى يعني انا يا بنت بتاعت مصلحتي
اسماء يلا مش مشكله بس خلصيني علشان والله ورايا حاجات عايزه اخلصها
تقى لا انت تفضي لي نفسك بقى ساعه زمن كده ولا ساعتين علشان في مصلحه لك يا باشا
صاحبتها اوكي قولي بقى
تقى بدات تحكي لها على الطلبات اللي عايزاها والفكر
صاحبتها بصي بقى احنا هنعمل ايه انت تجيب الصور بتاعه الطفولة بتاعه فهد و الصور اللي تجمعكم انت وهو واللي تجمعه هو وادهم علشان نستخدمهم ونعمل بهم ديكور على الحيطان بتاعت الاوضه وبعض الزينة والورود والحاجات لزوم العشاء الرومانسي ده يا ستي واول ما تخش الاوضه هيبدا فهد يقول لها كل صوره وذكرى بتاعتها ويكلمها
وهنحط لهم البوم فاضي علشان يحطوا اول صوره لهم اتقابلوا فيها لو كانوا عندهم ولو ما عندهمش صور تجمعهم يبدا النهارده يحطوا اول صوره تجمعهم وتبدا بعد كده الصور مع كل مناسبه تتحط لحد ما ربنا يكرمهم بالأولاد واحفادهم وكده
تقى اه فهمتك الفكرة حلوه جدا وهتعجب سلمى لانها رقيقه او هي بتحب الحاجات اللي ما فيهاش تكلف
صاحبته اه ويا ستي لازمنا الدفتر بتاع الخواطر بتاع الاخ فهد علشان نحط بعض القصائد ونزينها ونحطها لها في الجانبين على لوحات هتبقى حاجه جميله قوي وشعريه
تقى هات الطلبات دي وانت جايه وانا احضر لك المطلوب ونشتغل عليها
اسماء ماشي اوكي وانا هاجيب فريق العمل بتاعي علشان نخلص على طول
تقى وانا ارضيك يا جميل المبلغ اللي تعوزه تاخذ على طول بس اهم حاجه تكون كل حاجه جاهزه خلال ساعه زمن
اسماء ماشي يا معلم ادم فيها فلوس شغلك يخلص على طول
تقى طول عمري اقول عليك ماديه
وكل الكلام ده كانت سمعاه شهيرة
شهيرة ضحكت ايوه كده بقى جاءت لي على طبق من ذهب
تقى طلعت على الاوضه وجمعت الصور بتاعه فهد وهو صغير مع مراحل عمره المختلفة و جالها اتصال من المستشفى انهم عايزينها دلوقت
تقى يا دادا الصور دي هتيجي صاحبتي اسماء اديها لها وافتح لها الاوضه الورانيه و خليها تشتغل فيها وانت بقى تبعثها عشان لو محتاجه حاجه
الدادة حاضر يا حبيبتي
وعدى الوقت وكل حاجه بقت جاهزه
تقى اتصلت على فهد وكل حاجه خلاص بقت تمام وانا هاروح وهيجيب سلمى وانت اسبقنا هناك وتأكد ان كل حاجه تمام و هات لها هديه حلوه وانت رايح
فهد اوكي
تقى وعلى فكره ماما وبابا في اسكندريه النهارده وانا هاسيبكم تقعدوا مع بعض ربع ساعه وهاجي اقعد معكم عشان ما ينفعش
فهد اوكي يا رخمه
تقى برده اقفل يا عم خلينا اتصل على سلمى سلمى انزلي انا مستنياك تحت سيبك من فهد
سلمى حاضر انا كده كده متضايقة مين فهد
وتقى اخذتها ومشيت على الفيلا وهم ماشيين تقى بصي انا مش عارفه ايه اللي بيحصل بالضبط بس انا حاسة ان في حاجه مش طبيعية غير كده شهيرة من زمان عايزه توقع فهد في اي حاجه علشان تتجوزوا
سلمى ما هوفهد مش بيتكلم مش بيفهمني اي حاجه
تقى هاخليه يحكي لك كل حاجه صدقيني
سلمى ان شاء الله خير
تقى سلمى لو سمحتي استنيني في الاوضه اللي هناك دي وانا هاجيب حاجه وهاجي لك على طول
سلمى حاضر وفتحت باب الاوضه لقيت نور خفيف
وفهد كان لسه هيحضنها ولكن تراجع لانها منبهه عليه
.جميلة انتي اميرتي
ارى سحر الشرق بين عينيكى
ونجم السماء بين يديكى
وزهور الارض بين شفتيكن
جميلة انتي اميرتي
كم احببت النظر الى عينيكى
وكم اعجبتني عقدة الجبين
وكم جميل ان شعرك اسودا
تلوحين به على شمال وعلى يمين
وعيون زرقاء بلون النيل
تشرق منها نظرات من الحنين
حقا يا أميرتي جميلة انتي
جميلة انتي عندما تبتسمين
جميلة انتى دائما
وهنا سلمى لفت وعنيها جت في عنيه جميله قوي يا فهد
فهد هي جميله علشان كل كلمه بتحكي عن حبي ليكي
كل حرف بيعبر عن احساسي من ناحيتك
سلمى بجد يا فهد انت شايفني كده
فهد ربنا يعلم انا شايفك ازاي يا سلمى انت نور حياتي وفرحتي اللي جايه ان شاء الله تبقى ام اولادي ومعك هيفضل فهد في امان
سلمى بس انا زعلانه منك
فهد انت فاهمه كل حاجه غلط من اللي بتحصل دي
سلمى طيب ما انت مش مافهمني حاجه
فهد اللي بيحب حد لازم ماظنش فيه الوحش
سلمى بس انا عايزه اعرف كل حاجه يافهد ما تنساش ان احنا حبينا بعض بسرعه لازم يبقى في الصدق بيننا علشان ياكد الحب ده
فهد .ماشي يا حبيبتي انا هاقول لك كل حاجه ولسه الاثنين بيلفوا
سلمى طيب و هتقولي ايه بقى على اللي انا شايفاه ده انا ما كنتش فاكرك كده ولما انت كده ليه دخلت حياتي
تقى يا خبر ايه ده يا فهد
سلمى اتفضل رد

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ساكن الروح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *