روايات

رواية فتاة الملجأ وابن العم الفصل الثاني 2 بقلم حنان محمود

رواية فتاة الملجأ وابن العم الفصل الثاني 2 بقلم حنان محمود

رواية فتاة الملجأ وابن العم البارت الثاني

رواية فتاة الملجأ وابن العم الجزء الثاني

فتاة الملجأ وابن العم
فتاة الملجأ وابن العم

رواية فتاة الملجأ وابن العم الحلقة الثانية

وفجأه تليفون عمر رن
الجده: الحق ياعمررر
عمر بخضه: فيه ايه يا تيتا
الجده: انا نزلت احضر فطار وطلعت مش لاقيه وعد وقلبت عليها الڤيلا كلها
عمر: ايييييه!!!! ده ازاي يعني هتكون راحت فين
الجده بعياط: والله زي مابقولك. اتصرف شوف هي فين
عمر: حاضر يا تيتا اقفلي وانا هشوفها
عمر قايم يخرج لقي وعد في وشه هتدخل المكتب
وعد: عمر عاوزه اتكلم معاك
عمر بعصبيه: انتي ايه جابك هنا. تيتا قالبه عليكي الدنيا وازاااي تخرجي من غير ماتقولي ل تيتا
وعد بحزن: اهدي انا عارفه اني غلطانه بس لو كنت قولت ل تيتا اني عاوزه اخرج ماكانتش هتوافق ف اضطريت اعمل كده
عمر: استني اكلم تيتا علشان هي قلقانه عليكي

….
وعد: بالله عليك ياعمر انا عاوزاك توديني ل ماما عايزه اشوفها
عمر: مسكها من دراعها بعصبيه وقال لها تروحي لمييين !!
انتي اتجننتي ولا ايييه?
عايزه تروحي ل امك اللي السبب في موتت عمي!??
وعد: معلش ياعمر ده طلبي الوحيد اللي هطلبه منك قولي مكانها بس انا عايزه اشوفها
عمر: طب روحي دلوقتي فيه بيت نتكلم فيه هنا مكان شغل
…قطع كلامهم خبط باب المكتب…
عمر: اتفضل
كنزي بدلع: اسفه استاذ عمر لو قطعت كلامكم
ايه ده???
هي الاشكال دي بتعمل ايه في مكتب حضرتك
وعد: قصدك ايه ب الاشكال دي
عمر بزعيق: كنزييي الزمي حدودك انتي في شركه محترمه
وعد: ثواني ياعمر
انتي قصدك ايه بالأشكال دي
كنزي بدلع: ايه ده انتي بتقولي عمر حاف كده??
اسمه بالنسبالك عمر بيه 👌
بقلم:حنان محمود ✍️♥️
عمر: كنزي اطلعي بره
وعد: بعد اذنك ياعمر علشان خاطري
ده اللي هو ازاي…تقصدي ايه بردو
عمر كل ده متمالك اعصابه
كنزي: علشان انتي بنت ملجأ وبنت شوارع
وفجأه نزل قلم علي وشها من عمر
عمر بعصبيه: انتي بتقولي ايه وازاي تتكلمي معاها بالطريقه دي
انتي مجرد شغاله هنا وفي اي وقت ممكن اطردك وده اللي هيحصل دلوقتي
مااشوفش وشك هنا تاني
كل ده و وعد بتعيط بصمت….
كنزي: هو انت نسيت اللي بيننا استاذ عمر ولا ايه? وهتطردني علشان دي???
(كنزي بتقصد تقول ل عمر كده قدام وعد علشان مفكره ان كده هتغيظ وعد و هي غيرانه ومفكره ان عمر بيحب وعد ) …
(بس وعد مش هاممها كل الكلام ده وكل اللي هاممها ان كنزي غلطت فيها وصعبان عليها نفسها) .
عمر بعصبيه: هو فيه حاجه بيننا وانا مااعرفش
كنزي بدلع: اسأل نفسك ياعموري ….انا ماشيه
بقلم: حنان محمود ✍️♥️
عند الجده
الجده: اه وعد دي ربنا يخليهالي ادب واحترام كفايا ان هي مريحاني والله بس قلقتني عليها الصبح كنت هتجنن
العَمه: انتي متعلقه بيها اصلا ياماما دي لو بنتك مش هتعامليها المعامله دي ومش هتحبيها بالطريقه دي
الجده: ما هي بنتنا فعلا
العمه: ايوه يا ماما ما انا عارفه
الجده: يابنتي وعد تبقي بنت اخوكي وليد الله يرحمه
العمه: انتي بتقولي ايه يا ماما ازاي يعني
الجده: ايوه هفهمك كل حاجه بس استني اما عمر و وعد يرجعوا علشان احكي مره واحده لان هما كمان مايعرفوش
العمه: ماشي ياماما اما نشوف
بعد ساعتين وعد وعمر رجعوا البيت
وعد بضحك: وانا اقول الڤيلا منوره لييه?اتاري عمتو هناا وراحت سلمت عليها
الجده: ينفع تخرجي من غير ماتقوليلي وتقلقيني عليكي كده
وعد: معلش ياتيتا انا اسفه والله بس اوعدك مش هتتكرر تاني
وبعدين مش اهون عليكي تزعلي مني 🥹
بس المهم احكيلي بقي الموضوع ده
الجده: طب اقعدوا انا كنت مستنياكوا اصلا
Flash Back…🦋
فريده(ام وعد): انا مش ملزمه افضل مع واحد مريض زيك وكلها كام يوم وتمـ ـوت
وليد(ابو وعد): انا بحبك ومااقدرش استغني عنك وانتي عارفه وبعدين كلها اقدار مكتوبه عند ربنا
وبعدين بدل ما تفضلي جنبي الفترة دي تقوليلي كده?
(وليد مريض كانسـ ـر)
فريده: وانا اصلا مش بحبك …يلا علشان اخلـ ـص منك وارتاح من قرفك
(فريده اتجوزت وليد علشان فلوسه)
وليد: هو انا عملتلك ايه علشان تكرهيني كده
فريده: انا قايمه اروق الشقه علشان ماما جايه
وليد: ماتتعبيش نفسك علشان الحمل كلها شهرين وتجيبي وعد 🥰
فريده: دخلت وماردتش عليه

….
بقلم:حنان محمود ✍️♥️
عدي شهرين وفريده انجبت وعد
وبعد ولادتها ب 40 يوم وليد اتو*في

..
..
فريده: حاضر يا سليم خلاص هانت وهنتجوز انا وانت
…..🦋
…..🦋
الجده بغضب : تتجوزي??
وهان عليكي تنطقيها ده ابني رحمة الله عليه كان بيحبك اوي ومش بيطيق عليكي كلمه وفي الاخر هان عليكي الحب ده بسهوله كده …. ما انتي عايشه معانا اهو
فريده: انا اخدت القرار وبابا وماما عارفين.
عدي 4 سنين وفريده اتجوزت سليم
سليم: يا انا. يا بنتك
فريده: سليم انت بتقول ايه انت عايزني اسيب بنتي
سليم: هو ده اللي عندي لان كل ما بشوف وشها كإني بشوف وش ابوها
وفريده قررت ان هي تودي وعد ملجأ وتعيش حياتها هي وسليم
وقالت ان هي تاهت وماتعرفش مكانها
وبعد فتره الجده قابلت فريده
فريده: انا وديت وعد ملجأ وانتي بس اللي قولتلك .
الجده بعصبيه: انتي اتجننتي. ازاي تعملي كده ده انتي قلبك جامد اوي. ازااااي. مش كفايا سيبتي ابني وهو تعـ ـبان مع ان كان محتاجك انتي بالذات تكوني جنبه وماكانش علي لسانه غيـر فريده فريده وانتي بردو اللي كان في ايدك تخلي ابني يخف ويرجع كويس بس بس للاسف انتي اللي خليتي حالته تسوء كل يوم عن اللي قبله بكلامك ده علشان انتي انانيه ومش بتحبي غير نفسك وهرجع واقول لك انتي السبب في مو*ت ابني
واقول لك المفاجأه بقي انا ابني جه حكالي اللي انتي قولتيله انك مش بتحبيه وانا كده عرفت انك متجوزاه علشان الفلوس ف كتبلي كل حاجه عنده بإسمي أنا علشان حق وعد مايضيعش زي ما يكون كان حاسس يعيني انك خاينه وغداره ف قال لي هكتبلك كل ما املك يا امي واما وعد تكبر اديها حقها و دي وصيتي يا امي وخلي بالك منها
وفي الاخر توديها ملجأ ليييه مالهاش اهل!?
روحي منك لله ربنا ينتقم منك
ومارضيتش اقول ل فريده ان انا هروح اجيب وعد من الملجأ علشان مش تإذيها او تفكر تاخدها وتعمل لها حاجه
فريده بدلع: اهو اللي حصل بقي يلا انا ماشيه مش فاضيه لكلامك ده علشان سليم جو*زي مستنيني علي اول الشارع
Back…🦋
الجده: بعدها روحت الملجأ وسألت علي وعد واخدتها من وهي عندها 5 سنين وماحدش عرف من الاهل ان انا اخدتها وبس ده اللي حصل
كل ده ووعد دموعها ماوقفتش وراحت حضنت جدتها
وعد بإنهيار: ليه كده يا تيتا ليييه حظي كده وكل ده وماما عايشه حياتها وماسألتش عني حتي???
انا بعد ماكنت عايزه اشوفها دلوقتي بقولك خلاااص مش عايزه اشوفها ولا اسمع سيرتها قدامي حتي. وبابا اتو*في بسببهاا. اااااااه
عمر: اهدي يا وعد امك ماتستاهلش انك تتعصبي كده اهدي دي عايشه حياتها وسايباكي وماتعرفش عنك حاجه
الجده: خلاص اهدي يابنتي هي ماتعرفش ان انا اخدتك اصلااا ولو شافتك دلوقتي مش هتعرفك
العمه:خلاص ياقلب عمتو احنا اهلك اهو وجنبك وانا اعتبريني ماما
بقلم: حنان محمود ✍️♥️
بعدها وعد قامت بهدوء وهي مصدومه وقالت: بعد اذنكم انا طالعه اوضتي ارتاح شويه
وجاء الليل ميعاد العشاء والعم والد عمر و والدة عمر وكله نزل للسفره ماعدا وعد
عمر بإستغراب: وعد فين
الجده: ماخرجتش من اوضتها يا ابني من وقت ما طلعت
هطلع اشوفها.
الجده خبطت علي باب غرفة وعد و وعد مش بترد
ف الجده فتحت الباب بالراحه بتحسبها نايمه وفجأه انصدمت من اللي شافته
الجده بصوت عاالي: ووووووعد لاااااا يا ووووعد ارجوووكي
وفجأه…….. 😱😱

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فتاة الملجأ وابن العم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *