روايات

رواية صغيرة الأدهم الفصل التاسع 9 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم الفصل التاسع 9 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم البارت التاسع

رواية صغيرة الأدهم الجزء التاسع

رواية صغيرة الأدهم الحلقة التاسعة

يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
اوصل فارس حور بعيد عن الجامعه بطلب منها لانها مش حابه حد يشوفها طالعه من العربيه بتاعته
دخلت حور المدرج وقعدت واتفاجات بشاب قعد جنبها وقال : هاي
مردتش حور عليه وبعدت شويه فقرب منها الشباب ده مره تانيه
كان فارس ملاحظ ده ومتضايق جدا ومكنش فاهم ده ليه بس حاول يتجاهل شعوره وقال : كل واحد يركز معايا هنبدا المحاضره
**************
بدأ يفوق ومسك دماغه بوجع شديد وسمع
نور : قوم يا موكوس
اسر بعد ما فاق : هو انتي اي مصيبه لازم اشوفك قدامي
نور : قدرك ونصيبك
اسر : انتي بتاكلي
نور : اه ما انا لازم اسلي نفسي
اسر : وانتي ليه مش مربوطه زينا
نور : يا حبيبي للخطف مستويات شوف انا مستوايا فين وانت مستواك فين علي الارض كلب ذليل
اسر : اخ لو مش مربوط كنت نفختك وقال اخر كلمه بصوت عالي ف خافت نور وبعدين قال : اول مره اعرف ان للخطف مستوي جديده دي
دخل شخص وبص لأسر وقال : انت مين ياض ووصلت للمكان ده ازاي
اسر وهو بيشاور علي نور : حضرتك دي حبيبتي وكنت قلقان عليها مش عارف اوصلها خالص ووصلت من الفون كان محدد اخر موقع كانت فيه
الراجل : حد يعرف المكان ده غيرك ياض
اسر : لا
سابه الراجل ومشي
نور : ليه بقا قطع الأرزاق ده حبيبه مين ياض انت
اسر : بس يا بايره هو انتي لاقيه
كانت لسه نور هترد عليه فقال : ثانيه واحده انتي اي اللي جابك هنا وليه التعامل معاكي مختلف
نور : بيقولو أن القائد بتاعهم بيحبني انت عندك خطه نطلع بيها من هنا
اسر : امممم بيحبك اه انا كنت جاي اتفرج بس معملتش حاسبي أن ممكن اتقفش
نور : تصدق يا جدع مفيش منك فائده ابدا
سمعو صوت عربيه جايه من بره وبعدين صوت الرجاله بتقول : اه يا زعيم
المجهول : البنت اللي قولت عليها جوه
الراجل : ايوه يا زعيم
المجهول : هاتها دخلها العربيه
الراجل : حاضر يا باشا هعملك شاي بس واستنا في العربيه وهجيبهالك
نور : ااااااااااا ميقصدنيش صح
وجريت علي اسر
اسر : بتعملي اي يا متخلفه
نور بنبره طفوليه : بستخبي
اسر بعصبيه وغضب : فكيني بدل ما اتشل
نور وهي بتفكه فضل اسر يكلم البنات اللي موجوده ويقول : يا بنات انتم أقوياء جدا وعندكم قدره تحمل تفوق الرجاله 100 مره انتم مش ضعاف وكتير يعني ممكن جدا نهرب من كل ده النهار ده ونخلص منهم لو بس كنا مع بعض ايد واحده ومحدش خاف
فكت نور اسر وجري اسر علي البنات فك قيودهم بسرعه وقال كل بنت تمسك اي حاجه من علي الارض ينفع تضرب بيها
وفتح اسر الفون اللي كان مخبيه وبعت لضابط صاحبه من القسم الموقع فاخد قوه وراح علي العنوان اللي بعته اسر باقصي سرعه
لاحظ اسر علي نور الخوف اللي اول مره يشوفه في عيونها لأنها دايما مبينه القوه فقال : هتكوني بخير وكل حاجه هتعدي متخافيش
دخل اول واحد وضربه اسر بقوه أفقدته الوعي لاحظ ذالك الرجلين اللي بره ودخلو الاتنين مع بعض بدأ اسر يضرب فيهم بقوه ويحاول يتصدي ليهم وقال للبنات : اهربو
جريت كل البنات ولما واحد من الرجاله ساب اسر وراح ليهم ضربته نور بخشبه هربت الفتيات وظلت نور ليصرخ فيها اسر : انتي غبيه اهربي
هزت نور رأسها بمعني لا ودموعها بتنزل بخوف
عند الشخص المجهول : هربو ازاي دول ما انا مشغول معايا شويه اغبيه سمع صوت عربات البوليس فهرب بسرعه وهو بيشتم بافظع الألفاظ
نهض أحدي الرجال وأمسك نور حاولت أبعاده وضربه ولاكن ضراباتها لم تؤثر فيه كان مثل الصخره لا يتحرك
رفع يدك الكبيره أغمضت نور عينيها و قبل ما تنزل علي نور امسها اسر ليضربه ضربه قويه اسقطته أرضا واطمن لما وصلو القوات ومسك نور من أيدها يخرج بيها وسمعت نور صوت طلقات النار لتنظر خلفها لتجده اسر اخذ الرصاصة بدلا عنها واغمي عليه عند رؤيه نور لأسر هكذا ظلت تبكي وهي بتهز كتفه أنه يقوم لحد ما وصلو للمشفي
مازن اول ما شاف اخوه غرقان دم اتصدم بس بسرعه قال : جهزو غرفه العمليات حالا
وصل خبر لفارس وفي ثواني كان في المستشفى
*************
في القصر علي سفره الطعام
اتصلت شهد علي مازن عده مرات ولاكن لا رد
شهد بقلق : معقول ده كله مفيش رد
ميرا : اكيد في العمليات
كانت ميرا قلقانه وحاسه بإحساس وحش ومكنتش بتاكل
رن هاتف ادهم ليرد : انت فين يا فارس
فارس بتوتر وصوت ملئ بالحزن : اسر في العمليات
نزلت دموع فارس لاول مره علي حال اخيه وهو قلق وبيحاول يتمالك نفسه
اول ما ادهم سمع الكلام ده قام من مكانه بسرعه وقال : طب انا جاي حالا وقبل ما يطلع وقفته ايد ميرا بدموع وهي بتقول : حد حصله حاجه صح متسبنيش هنا لوحدي خدنا معاك
ادهم بنفاذ صبر : علي العربيه بسرعه
وبعد دقائق وصلو جريت ميرا وشهد وري ادهم بسرعه
وصلوا للممر اللي فيه غرفه العمليات وشافو نور بتعيط
جريو البنات عليها وحضنتها ميرا وهي بتعيط وبتقول : حصل اي بس في اي
ادهم لفارس : اي اللي حصله عشان يدخل العمليات
فارس : متصاب برصاصه
ادهم : ازاي وصله الرصاص
نور بدموع : ب بسبب ال العصابه
ادهم : عصابه اي
بدأت نور تحكي بدموع اللي حصل و و بس ك كدا
فارس لادهم : مازن معاه جوه أن شاء الله خير
وبعد ساعات من الانتظار
طلع مازن من غرفه العمليات وعلي وجهه معالم الإرهاق
جريو الكل ناحيته فقال : الرصاصه كانت في مكان صعب بس قدرنا نطلعها والحمدلله حالته مستقره دلوقتي
ادهم : هيطلع امتي
مازن : انت عارف اسر مش بعيد بكرا يقولك انا عايز أخرج ومحدش بيقف في طريقه المهم روحو انتم وانا قاعد معاه النهار ده متقلقوش
شهد بتوتر : بس بس انت شكلك مش بخير
ابتسم مازن وقال : انا بخير
اطمنت نور أنه بخير وكانت لسه هتمشي وقفها صوت حاد وقوي : علي فين
نور بتوتر : انا انا هروح بس
ادهم بحده : اظن سمعنا كلامك مره واتخطفتي تفتكري المره دي هيحصل فيكي اي
نظرت نور بخوف لادهم ليقول هو : فارس خد البنات بما فيهم الانسه للقصر وممنوع الخروج لاي حد مازن ياريت تغير وتحصلهم بسرعه
وقبل ما يتكلم مازن قال : كلامي مفيهوش نقاش ارتاح وبكرا أبقا تعالا كمل شغلك
وصل مازن دخل علي غرفته علي طول ونام
اما فارس كان بيخلص بعض التصاميم وشغل للشركه بتاعته ارتاح جدا بعد ما عرف بحاله اخوه وأنه اتحسن فرد جسمه علي السرير بتفكير بيفكر في كل حاجه لحد ما جت علي باله البنت اللي لو بص ليها وشها يحمر وعياطها زي الاطفال علي سندوتش برائتها ورقتها اول ما جت علي باله ابتسم وراح في النوم
اما عند البنات
شهد : مازن كان شكله صعب
ميرا : هو بس مرهق جدا بكر هيكون كويس
نور : هتنامو معايا النهار ده مليش دعوه
ابتسمت شهد وقالت : من عيوني يا نونو
حضنتها نور بحب وقالت وهي بتضرب ميرا : ادهم ده طلع بيخوف اوي ازاي مستحملاه
ابتسمت ميرا وقالت يلا : علي النوم يا اختي
************
فضل ادهم صاحي طول الليل مع اسر لحد ما جه الصبح ووصل مازن
اول ما وصل مازن مشي ادهم بسرعه من المشفي علي الشركه بتاعته
لاحظ مازن تعبت ادهم الواضح علي وشه بس ملحقش يتكلم معاه لأنه مشي بسرعه
************
عند فارس فطر مع البنات وأمرهم مفيش خروج لاي سبب واخد أوراقه وراح علي شركته
اتصلت ميرا بحور وحكت ليها اللي حصل
حور : طيب طيب انا جايه
************
فاق اسر وكان بيبص حوليه
مازن : اخيرا فوقت يا اخره صبري هتفضل تقلقنا عليك كدا كتير
اسر بمرح : اعيش واقلقك يا قلبي
بصله مازن بشك وقال : كانك مش مظبوط ياض
ضحك اسر وقال : صحيح كان معايا بنت كدا
مازن : اه نور فضلت موجوده لحد ما اطمنو عليك بعد العمليات ومشيو
اسر بجدية : مشيت ازاي وفي لسه خطر عليها
مازن بنظره ذات معني : ادهم قالها متخرجش من القصر وانت عارف ادهم في بدايه عصبيته بيكون
ازاي
ابتسم أسر
مازن : يلا تعالا اغيرلك علي الجرح ده
اسر : لا بقولك اي مفيش ممرضه مزه كدا هي اللي تغيرلي
مازن : هو انت مفيش فايده فيك
اسر : يا عم خلينا نشوف حاجه حلوه علي الصبح اعمل مع اخوك واجب مش ممكن ربنا يصلح حالي واتجوز
مازن بابتسامه شر : من عنيا ده انت تؤمر
نادي مازن أحد الدكاتره وقال جيب سناء للاستاذ أصله بيدور علي صلاح الحال وعايز يتجوز
ابتسم الدكتور
وبعد شويه
دخلت سناء
كان اسر مغمض عينه وسناء تبص عليه لحد ما فتح عينه واتخض منها وقال : انت مين يا عم انت
سناء بدلع : انا سناء انت طلبتني اغيرلك علي الجرح
اسر : انا محصلش
سناء وهي بتقرب وهو بيبعد : سمعت انك بتدور علي الاستقرار وعايز ترتبط
اسر : كذب وافتراء حضرتك انا صرفت نظر تماما عن الموضوع ده انا لسه صغير
سناء بعوجه بق : لسه صغير ولا البت المسهوكه المسلوعه ام عيون زرقه القمر استغفر الله العظيم اللي كانت بتعيط عشانك امبارح اكلت دماغك
أسر بابتسامه : هي البنت ام عيون زرقاء القمر استغفر الله العظيم دي كانت بتعيط بجد علشاني
سناء : ايوه يا عين امها من ساعه ما دخلت العمليات وهي بتعيط عليك واول ما انت جيت مكنتش راضيه تسيب ايدك وعماله تهزك علشان تقوم بنات اخر زمن فافي خالص البنات اللي زي دي مبتدورش علي الاستقرار زينا
اسر : انا بحب البنات الفافي دي ودي حبيبتي على فكره
سناء : طبعا ما انتم الاتنين مزز يا خرابي علي جمال امك بس بردو ساعات كتير الواحد بيزهق من الحلويات وبيكون عايز حاجه كدا حرشه والشرع محللك 4
اسر : يا ستي مش عايز حاجه مش هتجوز خالص
سناء بدلع : براحتك انت الخسران وجايه تمشي وقعت عليه
صرخ اسر بقوه وحط أيده مكان الجرح وبصلها بضيق لاقاها بتبتسم وبتقوله : شوفت القدر ليه راي تاني ازاي كأننا مخلوقين لبعض
أبعدها اسر عنه بسرعه وصرخ صوت عالي : والله لاوريك يا مازن
خرج اسر وهو بيمشي بصعوبه وطلب الدكتور الخاص بيه
مازن : عايز اي واي اللي نزلك من السرير
اسر بضيق : عايز اروح حالا
ابتسم مازن : اي عجبتك المزه وغمزله
اسر : منك لله يا بعيد دي زرعه ملوخيه فوق عينيها
مازن : والله قولتلها تشيلهم علشانك بس قالت انك لازم تشوفها في قمه أناقتها
اسر بضيق : حسبي الله ليك يوم يا مازن مش هنسالك ابدا اللي عملته اكتبلي خروج خليني اتزفت امشي
مازن : اقعد وريني جرحك لو ينفع تخرج ولالا
اسر : ينفع ولا مينفعش في كل الحالات لازم أخرج
مازن بغضب : انت عملت اي خلي جرحك يتفتح تاني انت بتنزف يا غبي
اسر : ما هو كله بسبب الخرتيت اللي دخلتهولي بقولك اي مليش فيه انا هخرج
غير مازن علي جرح اسر وخرج فعلا من المشفي ورجع علي البيت
*************
شهد : كل واحده ماسكه الفون اي ده ده انتم عيال بارده قومي منك ليها تعالو نروح المطبخ نعمل اي حلويات
ميرا : بجد متحمسه هتعملي اي
شهد : كب كيك وكيك الباندا البارد
ميرا : واااو انا وش معاكي وهزت نور وقالت قومي يا بارده انتي
نور : لالا انا هستنا حوحو هي علي وصول ومحضرالها مقلب فل علي زوقك
ميرا : انتي يا بت بجد مفتريه
شهد : سيبك منها وتعالي بسرعه علشان نلحق نعمل قبل الشباب ما ييجو علي الغدا
ذهبت ميرا وشهد للمطبخ
اما نور فضلت تفكر تعمل اي مقلب في نور واول ما الباب خبط جريت علي المطبخ وجابت طبق دقيق وفتحت الباب واول ما اللي بره دخل كبت الدقيق كله في وشه
اسر : الله يخربيتك
ضحكت نور بقوه علي شكله وقالت : والله مكنتش ليك بس فرصه حلوه شكلك بجد يموت ضحك
اسر : ده بجد وجاب اللي باقي من طبق الدقيقه ورشه في وشها وجت تمشي اتزحلقت بسبب الدقيق
اسر بضحك : تصدقي انتي كدا اللي شكلك يموت ضحك
بصتله نور بضيق وقالت : بارد وطلعت بسرعه علي الاوضه بتاعتها تغير
واسر طلع غير هدومه وبعد شويه وصلو الشباب وبدأ بالاكل
فارس : فين ادهم
مازن : لسه وراه شغل بيتعب نفسه بطريقة صعبه منمش من امبارح ولسه بيشتغل لحد دلوقتي
وفجاه الباب خبط بطريقه صعبه جدا لدرجه ان البنات اتخضت
مازن : انا هروح اشوف مين
فتح مازن الباب واتفاجا بظابط بيقول : ده بيت المدعو مازن
مازن : ايوه يا فندم انا مازن في اي
الظابط : مطلوب القبض عليك هتوه وووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقى حلقات الرواية اضغط على : (رواية صعيرة الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *