روايات

رواية صغيرة الأدهم الفصل العاشر 10 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم الفصل العاشر 10 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم البارت العاشر

رواية صغيرة الأدهم الجزء العاشر

رواية صغيرة الأدهم الحلقة العاشرة

يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
مازن : طب ممكن افهم حضرتك واخدني بتهمه اي
الضابط : في القسم هتعرف كل حاجه خده يا ابني
طلعت البنات وأسر وفارس علي صوته
ميرا بدموع : هو في اي واخدينه ليه
اسر : استنا يا ابني انت وريني ورقك سليم ولالا
بصله الضابط بضيق وقال : وانت تبقا مين انت عشان تتكلم كدا وعلي العموم خد الورق وحدفه في وش اسر
نزل اسر لم الورق من علي الارض
تحت غضب فارس ولاكن اسر كان بيحاول يهديه
بص في الورق وقال : لا فعلا الورق سليم
مد الضابط أيده فحدف اسر الورقه في وشه ووقعت علي الارض
اتعصب جدا وقال خد يا ابني الواد ده علي البوكس لما تقعد في السجن يوم هتتربي وهتعرف ازاي تتعامل كويس
اسر ببرود : فارس خلي بالك من البنات انا هشوف حوار مازن ده وساعه بالكتير هكون عندك تمام
دخل فارس ببرود هو والبنات
ميرا بقلق : مازن هيكون بخير ليه اخدوه يا فارس
فارس : انتي مش سمعتي اسر ساعه بالكتير وجاين
شهد بقلق واضح : متاكد أنه هيكون بخير
نور : اصل ادام دخل فيها الفاشل اسر هيلبس اخوك في حيط ده اهطل وانا عارفاه
ابتسم فارس وقال : بجد طيب لو عدي ساعتين ومحدش جه انا هتصرف مش عايز اسمع كلام كتير بقا ورايا شغل في المكتب ياريت ميبقاش في إزعاج وبص لميرا اللي عملت بريئه وبصت بعيد
****************
نزل مازن وأسر من البوكس ودخلو قسم الشرطه
وعند مكتب الظابط دخل مازن وأسر فضل بره لاكنه دخل بالقوه لجوه وقعد علي كرسي
طرد الظابط العسكري اللي كان ماسك اسر وقال : تبقا ابن مين في الدوله علشان تقعد قدامي بالطريقه دي
اسر ببرود وحاده : مش ضروري اكون ابن حد مهم في البلد علشان اعمل كدا انا اللي مهم هنا
الضابط بعصبيه : انت تقوم تقف وانت بتتكلم معايا
اسر بنفس البرود : اسر زعيم الفرقه الاولى في القوات الخاصه اه صح وبرتبه اعلي منك
اتوتر الظابط جدا وقال : اهلا اهلا حضرتك نورت
اسر : فعلا ده علي اساس انك مش جايبني في بوكس
الضابط : انا اسف جدا يا فندم اللي ما يعرفك يجهلك
اسر : تقدر حضرتك تكمل شغلك وتقول باي تهمه جايبه
الضابط قعد مازن علي الكرسي وطلب حاجه يشربوها وقال : في واحد رافع عليه محضر بالاعتداء عليه بالضرب وخطف خطيبته المدعوه شهد
اسر : اي ده مين ده
مازن بغضب : كريم
الضابط : هو فعلا يا فندم بس بما انك زميل لازم اخدمك وممكن اخلص الموضوع ودي وأقطع المحضر وكتم علي الموضوع
اسر : انا مطلبتش ده خد إجراءات قانوني عادي
بص مازن لأسر وابتسم وقال : طيب الحل برايك اي
اسر : هي مراتك محدش يقدر ييجي جنبها وبعدين ده حاول الاعتداء علي مراتك رد فعل طبيعي انك تضربه ممكن ترفع محضر قصاد محضر واصلا المحضر اللي عامله يبله ويشرب ميته والحق معانا
مازن : مراتي
اسر : مفيش حل غير كدا وانا عارف انك هتتلكك اصلا يا بختك يا جدع جيالك علي الطبطاب عقبالي يارب عقباااالي
ابتسم الظابط وقال : حضرتك مش هتحولني للتحقيق صح
اسر : يا جدع متقولش كدا احنا زمايل بس متفتريش علي حد علشان عندك سلطه والأهم بقا مفيش مخلوق يعرف اني تبع القوات الخاصه
الظابط بابتسامه : تمام يا فندم
اسر : تمام هروح اجيبلك عقد الجواز علشان تخلص الاجراءت واكيد انت عارف هتعمل اي
الضابط : اكيد متقلقش
***************
عند ادهم كانت بيخلص شغل كتير متأخر في الشركه بسبب طرده لعامل مهم جدا ف اضطر يشتغل زياده
وكان حاسس بالتعب
**************
وصلت حور واول ما شافتها نور حضنتها هي وميرا
ميرا : تعرفو أن الامتحانات خلاص قربت
نور : لازم نذاكر يا وكسه بيتكم ده كل يوم بحوار شكل
حور : بنات بعد الامتحانات بتفكرو تروحو اجازات فين
ميرا بفرحه : هروح البلد عند أهل ماما الله يرحمها اكيد وانتي يا حور
حور بضيق : هروح عند عمتو
كانت شهد قلقانه جدا ومتوتره ومش معاهم في الكلام ابدا
ميرا : بتقوليها بضيق كدا ليه
حور : مش بكون مبسوطه هناك
لاحظت ميرا انها مش عايزه تتكلم فنقلت علي نور : هتروحي فين يا نونو
نور بسرحان وحزن : للموت
اتخضت ميرا وحست أن في حاجه غلط ولسه واخده بالها أن اللي حواليها كلهم متضايقين
قاطع تفكيرها صوت باب القصر
فتح فارس الباب ولاحظ عيونها البريئه حزينه كان مهتم جدا يعرف بسبب اي بس حاول يتصنع البرود ومشي
فارس : اي الدنيا يا اسر
اسر : تمام مفيش حاجه بس بجيب ورق كان مازن شايله مع شهد هوديه هناك وارجع بيه
اطمنت ميرا وفرحت وارتاحت نور اما شهد قلقت اكتر ورق اي اللي عايزه هو مداليش حاجه
دخل اسر مع شهد في غرفه المكتب
شهد بتوتر وقلق : ه هو في ا اي
حكي اسر لشهد عن الحل اللي هيخرج مازن
شهد بدموع : بس ا انا م مش موافقه و انا بكرا هطلع من البيت ومش هسببلكم مشاكل اكتر من كده كفايه مساعدتكم مش هردها بالسوء وااذي حد منكم كدا
اسر بحنيه : حبيبتي انتي من ساعه ما دخلتي هنا وبقيتي اختي زيك زي ميرا وانا مش هسمح ابدا بحاجه تأذيكي انتي فرد من العيله وانا اخوكي وبما اني اخوكي بقا صارحيني انتي معجبه بمازن
سكتت شهد فتره طويله ومكنتش عارفه تتكلم واتكسفت
اسر : يعني معجبه بيه فعلا
شهد بدموع : حتي لو معجبه مش هقبل أنه يتجوزني بس علشان ينقذ موقف بس لانه مجبور علي ده
اسر : مين قالك أنه مجبور محدش يقدر يجبره علي حاجه هو مش عايزها انتي بتثقي فيا ولالا
شهد بتوتر : بثق فيك طبعا
اسر : وقعي علي الورق ده
فضلت شهد قلقانه ومتوتره وبتقول معقول اللي بعمله دي صح وصوت تاني جواها يقول هتروحي فين في الدنيا دي اللي مليانه وحوش كفايه انك وسط أهل بيت طيبين وعندهم مبادئ ناس مبقتش موجوده دلوقتي ومازن انتي متاكده من أخلاقه ده ولا كريم يا شهد يارب انا توكلت عليك ووكلتك امري لو في توقيعي ده شر تحصل اي حاجه تمنع اني اوقع ولو خير يسره وقربه مني يا الله خدت نفس عميق وغمضت عيونها وحسمت أمرها انها هتوقع
وقعت شهد علي عقد جواز من شهر
اسر : صدقيني مش هتندمي وهتفضلي زي ما انتي في حياتك وفي اوضتك لوحدك ولو ضايقك باي شكل كلميني وانا وعد مني لبيته في الحبس ليله كامله بس يكون ظالمك هااا اصل انا عارف الافتري بتاعكم ده
ابتسمت شهد : بس هو مش بيحبني
اسر : الايام هتثبتلك بالافعال مش بالكلام يا اختي
خرجت شهد وطلعت علي اوضتها علي طول اتوضت وصلت استخاره علشان تشوف اللي عملته ده صح ولالا وهل مازن فيه خير ليها ولالا
استغرب البنات طلوعها بالشكل ده قالو يمكن عايزه تنام وترتاحي ميرا قالت بكرا هتطمن عليها مالها بس تسببها ترتاح دلوقتي
وشافو اسر خارج من الاوضه اللي طلعت شهد منها تجري
اتضايقت نور جدا بس حاولت تخفي ده وكانت متوعداله بعقاب كبير
خرج اسر وصل لمازن وقال : ياااااااه يا جدع قد اي الدنيا صغيره شوف شوف لما جيت شغلك انت وجبت معايا ازاي تفتكر بقا أوجب معاك ازاي اصل مفيش سناء هنا
مازن : قلبك ابيض يا عم وليك مني طلب مهما كان هنفذهولك
اسر : اعتبره وعد ولو خالفته هتصرف انا بطريقتي تمام تمام
مازن : شكرا بجد تعبنا حضرتك معانا
الظابط : ولا يهمك يا فندم نورتم
خرج اسر ومازن من المكان متجهين للبيت
وفي البيت
دخل ادهم البيت وكان باين عليه التعب ودخل غرفته علي طول لاحظته ميرا وقلقت ف استأذنت من البنات وطلعت علي فوق
حور : انا لازم امشي بقا بابا هيزعق يلا سلام
ودعتها نور وكان فارس خارج فوقفها وقال إنه هيوصلها رفضت ولأنه مصر وهي بتودع نور رن فون حور ف سحبته نور بسرعه وقالت : خياااانه مين احمد ده انطقي
كتمت حور بق نور وقالت : يخربيتك فضحتيني هقولك بعدين يلا سلام دلوقتي
نور بغمز : مااااشي مسيري اعرف
ركبت حور مع فارس وكان باين علي وجهه أنه مضايق جدا لدرجه عروقه ظهرت وعيونه بقت مخيفه
كانت حور قلقانه من شكله ومش فاهمه هو ليه كدا
كان فون حور كل شويه يرن اوقف فارس السياره وقال بغضب : مين اللي بيتصل
برغم خوف حور ولاكن حاولت تتماسك وقالت : دي دي حاجه متخصش حضرتك
غضب فارس وأمسك ايديها بقوه خلتها تتالم وقال : لما أسألك علي حاجه تتكلمي علي طول مين الزفت ده
حور بخوف ودموع : ده ده ا ا ا ابن ع ع عمتي
غضب فارس اعماه ليقول : ويفضل يتصل بيكي بتاع اي ولا انتي متعوده تتكلمي معاه كتير بقا وضغط علي ايديها اكتر
لتبكي حور وتقول بوجع وهي بتبص في عيونه : ا ا ايدي ب ب بتوجعني
ليرق قلبه علي صغيرته الرقيقه خف قبضه أيده عن ايديها وقال وهو بيحاول يتحكم في هدوئه : جاوبي
قوست حور شفايفها زي الاطفال وقالت بدموع : ا ا انا م مش ب بحب ا اتكلم م معاه ا ابدا
فارس : بيتصل بيكي ليه
حور بدموع : م معرفش ب بس م مش ب بحب ا ارد عليه ابدا
فارس بحاده : لو عرفت انك رديتي عليه يا حور اتحملي اللي هيجرالك مفهوم وقال اخر كلمه بصوت عالي جعل جسدها الصغير ينتفض لتقول
حور : ح ح حاضر
بدأ فارس في تحريك سيارته وكان طول الطريق الصمت مخيم علي المكان حتي وصل أمام منزلها لتركض بسرعه خارج سيارته هاربه منه لغرفتها
**************
ميرا فضلت تتسحب لعند غرفته وخبطت الباب مره وأتنين وتلاته ومفيش رد ف دخلت وهي بتتسحب بخفه وهدوء لاقته نايم بالبدله بتاعته ووجهه يتصبب عرقا قلقت عليه واول ما حطت ايديها علي جبينه اتفاجات باللي بيمسك ايديها وبيوقعها علي السرير وفي ثواني لقته فوقيها احمرت وجنتاها بشده ونظرت له متوتره
علشان يبدأ يشوف بوضوح ميرا اغمض عينيه ونام جنبها بهدوء
كان قلب ميرا يدق بسرعه شديده وبصتله وهو نائم واتاكدت أنه تعبان حطت ايديها علي جبينه لتتاكد بأن حرارته مرتفعه حاولت تقلعه جاكيت بدلته والقميص بصعوبة كبيرة لحد ما نجحت اخيرا ونزلت لتحت جابت تلج كتير وحطته علي جسمه علي رأسه قاعده جنبه
**************
وصل مازن وأسر البيت
سال مازن علي شهد وعرف انها نامت فطلع علي غرفته علي طول
اما اسر طلب من نور يقعد يتكلم معاها شويه وقال
اسر : اعملي حسابك انا الجامعه بتاعتي قريبه منك لو اتقابلنا باي شكل لازم نتعامل كأتنين بيحبو بعض
نور : ده ليه أن شاء الله
اسر : علشان الحلو اللي طلب خطفك من العصابه لسه بيدور عليكي اكيد واكيد عرف اني حبيبك لما هيعرف كدا هياخد حذره شويه في أنه يقرب منك او يخطفك بسهوله زي المره اللي فاتت
نور بضيق : طيب
اسر : اي حد هيسالك هتقولي حبيبي وهتتعاملي معايا بحب قدامهم
نور : ما قولنا طيب بقا
اسر بضيق : اسلوبك في الكلام يبقا احسن من كدا يا نور
بصتله نور وسكتت علشان يكمل كلامه ويقول
عايز رقم الفون بتاعك واي حركه هتتحركيها أو أي مكان هتروحي فيه معاكي حد او مش معاكي حد تتصلي بيا الاول تعرفيني رايحه فين ومع مين ولو ينفع ولالا
نور : ليه بقا أن شاء الله فاكر نفسك حبيبي بجد ولا اي
اسر : علشان اكون عارف خط سيرك واعرف إذا كنتي في مكان زي ده سهل حد يخطفك فيه ولالا ولو حصل اكون عارف اخر مكان كنتي فيه فين علشان اقدر اوصلك
نور بقلق : ماشي
خد اسر الفون بتاعها ونزل عليه برنامج تتبع متوصل بالفون بتاعه وسجل رقمها
ثم ذهب كلا منهما لغرفته للنوم
اما ميرا فضلت صاحيه تهتم بادهم لحد ما انخفضت الحراره ونامت وهي قاعده علي الكرسي اللي جنبه
لتستيقظ في اليوم التالي بصدمه قويه و و و

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقى حلقات الرواية اضغط على : (رواية صعيرة الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *