روايات

رواية حبي الوحيد الفصل الثامن عشر 18 بقلم جنى أحمد

رواية حبي الوحيد الفصل الثامن عشر 18 بقلم جنى أحمد

رواية حبي الوحيد البارت الثامن عشر

رواية حبي الوحيد الجزء الثامن عشر

حبي الوحيد
حبي الوحيد

رواية حبي الوحيد الحلقة الثامنة عشر

ندي: بس لو انا كنت اتجوزته كان زمانهم كويسين
نادية: مين قال كدا يا حبيبتي
علي وهو بيحضن ندي: إن شاء الله يبقوا كويسين ويطلعوا بسلامة
ندي بدموع: بس انا خايفة يا بابا حاسة أن في حاجة هتحصل كل اللي بيحصل دة دلوقتي بسببي انا
علي: اللي حصل دة مش بسبب حد اللي حصل بسبب حقد وكره رامي
نادية بصت علي فستان الفرح ودمعة نزلت من عينها لما فكرت قد ايه هي كانت فرحانة والفرح كانت مش سيعاها لما اتجوزت مراد بس مسحتها بسرعة
__________________
“في العملية”
الدكتور: محمد(دكتور جراح مساعد) أسحب الرصا”صة….ومحمد كان بيسحب الرصاصة لكن الجهاز عمل صوت ليعلن توقف القلب
الدكتور: اقف متسحبش حاجة
الممرضة: دكتور قلب المريض وقف عن العمل
الدكتور: خسر د”م كتير اوي هاتي جهاز الصعق دلوقتي حالاً… لازم تطلعي تعرفي أهل المريض والممرضة طلعت عشان تعرف أهل المريض
الممرضة: قلب المريض وقف عن العمل
غزل بدموع وصدمة: اييييه قلب مين اللي وقف قلب ليل عشان خاطري قولي انك أتلغبطي بين الحالات لاااا مستحيل
ثريا بعياط: ابنييي لاااا مستحيل عشان خاطر اغلي حاجة عندك أعملي اي حاجة عشان تنقذوا ابني…
وفريدة من صدمتها اكتفت بدموع زي الشلال وكسرة في قلبها وفضلت تفتكر لما كان ليل بيغلس عليها ولما كان بيوديها الجامعة ولما كان بيفضل يزغزغها عشان عارف أنه بتغيير ولما كان بيصالحها بحلويات لما بتزعل وهدايا لما بتجيب درجات حلوة ولما بيفضلوا يرخموا على بعض
وكملت بحسرة وعياط: يعني كل دة انتهي مش هشوفه تاني مش هلاقي حد يشاركني في حزني وفرحي ونجاحي وفشلي خلاص كدا
سليم بدموع ولجلجة: طـ طيب ا ايه ا الحل
الممرضة بسرعة وهي ماسكة الجهاز: الحل الوحيد أننا نعمله إنعاش قلبي بالجهاز انا متضطرة ادخل العمليات دلوقتي
ندي بدموع: انا السبب في كل دة انا دمرت شخص وعيلة انا واحد أنانية مفكرتش غير في نفسي مفكرتش غير اني متجوزش رامي يارب سامحني على اللي عملته
نادية بعياط علي حال بنتها: انتي ملكيش ذنب ادعي ربنا أنه يسامح رامي على اللي هو عمله
علي بحزن: ندي حبيبتي أهدي أن شاء الله يخف ويبقي كويس
ندي: يخف إيه بس دة قلبه وقف يبقي هيخف ازاي
علي: ثقي في ربنا وان شاء الله ربنا ميضيعش ثقتك
نادية: ندي حبيبتي تعالي نروح البيت وغيري الفستان دة
ندي: لا يا ماما مش همشي من هنا هقعد مش هسيب مراد
علي: حبيبتي انتي لازم ترتاحي وتغيري هدومك
ندي: ارتاح ازاي يعني ومراد تعبان
نادية بحزن: خلاص يا ندي خليكي هنا اللي انتي عايزاه براحتك
رامي السيوفي: اهدي يا سليم أن شاء الله ليل يقوم بالسلامة
سليم بدموع: أبني الكبير بيروح من بين إيديا وابني التاني مش عارف حصله ايه ويوم فرحه اتحول ليوم موت
رامي السيوفي بحزن: مين قال موت أن شاء الله يخف
______________
“في العمليات”
الدكتور: محمد اصعق بسرعة…وصعق
الدكتور: أصعق مرة تانية…وصعق
الدكتور: كمان مرة…وصعق
الممرضة: دكتور المريض قلبه مش عايز يستجاب
الدكتور: اخر مرة وبعدين نشوف أصعق مرة تانية….وصعق لكن مافيش اي استجابة
الدكتور بحزن: اقفلوا الأجهزة و………
______________
فريدة بعياط: يارب يارب اشفي ليل و اقف جنبه انا مش هقدر اعيش من غيره يارب….وفجأة خرجت دكتور مراد
ندي بلهفة: دكتور دكتور ا ايه أ أخبار مراد
الدكتور: للأسف دخل في غيبوبة لأنه اتعرض لنوبة حادة
سليم بدموع: طـ طب ممكن يفوق منها
الدكتور: مقدرش أحدد دلوقتي كمان 24 ساعة لو مفاقش يبقي مافيش في إيدنا غير الدعاء
ثريا انهارت من البكاء: ياربي ليه بيحصل كدا في عيالي… وفريدة فضلت تهدي في ثريا وسط دموعها
ندي بعياط: ياربي الاقيها منين ولا منين
نادية وهي بتحضن ندي: اهدي يا ندي ربنا معاهم يارب
علي بحزن: والله انا واثق في ربنا وان شاء الله هيخفوا
ندي بعياط: يا عالم الغيبوبة دي يفوق منها ولا ميفوقش
علي: متقوليش كدا إن شاء الله هيقوم بالسلامة
________________
“في العمليات”
الممرضة: الوضع زي ما هو مافيش اي إستجابة
الدكتور بحزن: اقفلوا الأجهزة معاد الوفاه 10:58….لكن الجهاز عمل صوت بإن ضربات القلب رجعت تاني
الممرضة بفرحة: القلب رجع ينبض من تاني
الدكتور: كويس اطلعي عرفي أهله وشوفي لو حد فصيلة دمه زي فصلية دم…وفعلا الممرضة طلعت وعرفتهم بموضوع الدم
غزل بدموع ممزوجة بفرحة: أ أنا فـ فصيلة دمي نادرة ينفع التبرع
رامي السيوفي: غزل حبيبتي انتي مناعتك ضعيفة من أقل حاجة بتتعبي
غزل: مش مهم اهم حاجة ليل انا جاهزة يا ممرضة
رامي السيوفي: طالما شايفة أن دة الصح يبقي ماشي موافق
سليم وثريا: شكرا
والممرضة جهزت غزل وخدت منها الدم اللي هما محتاجينه من غزل وغزل كانت دائمة بس حاولت تمسك نفسها وفضلت تشرب عصائر وهي بتدعي وتقول يارب اشفيه وطبعها من اللي هو فيه يارب يارب انا مقدرش اعيش من غيره أنا بحبه اوي
(نعم عزيزي القارئ هناك شخصين يعشقان بعضهما😂❤️)
والدكتور طلع وطمنهم
الدكتور: الحمدلله المريض عدا من مرحلة الخطر وعوضنا الدم وطلعنا الرصا”صة وهو دلوقتي في العناية دلوقتي وهننقلوه أوضة خاصة
ثريا بلهفة: الحمدلله يارب طيب ينفع ندخل نشوفه
الدكتور: اه تقدروا تشوفوه دلوقتي بس شخص واحد بس لانه مينفعش نتقل على المريض بعد كدا تقدروا تدخلوا تطمنوا عليه
غزل بسرعة وتلقائية: أنا هدخل اشوفه
ثريا بحب: بس أنا عايزة اشوف ابني
فريدة: طيب خديني معاكي يا ماما
سليم: خلي غزل تدخله وتطلع تطمنا عليه(لأنه عارف انهم بيحبوا بعض 😂😂)
مازن وهو يينهج: لـ ليل كـ كويس صح
ثريا: أهدي يا مازن ليل كويس
مازن وهو ماسك قلبه: الحمدلله
ثريا: غزل هتدخل تطمنا عليه
ندي: الحمدلله يارب وعقبال مراد ما يقوم بالسلامة
نادية: أن شاء الله هيقوم بالسلامة
•••••••••••••••••
“في غرفة ليل”
الممرضة: كلها نص ساعة ويفوق أن شاء الله…وعدت النص ساعة وليل بدأ يفوق بتعب
ليل بتعب: أ أنا فـ فين مـ مراد كـ كـ كويس
غزل بلهفة: أنت كويس في حاجة بتوجعك طيب عايز تشرب أو جعان أو…….
ليل: ششششش في إيه إيه كل الأسئلة دي
غزل: يعني أنت كويس
ليل بضحك: ههههه اه كويس ااااه ااااه
غزل بلهفة: آسفة آسفة والله
ليل: مينفعش أضحك الجرح بيوجعني…إيه اللي حصل
غزل: انت خدت الطلـ”ـقة بدل مراد بس متخافش مافيش حاجة حصلتلك
ليل بتعب: طـ طيب ومراد إيه أخباره
غزل وهي بتغير الموضوع: أحم أحم أنت مأكلتش هخلي الممرضة تجيب الاكل عشان تأكل…كانت رايحة عشان تكلم الممرضة لكن ليل مسك إيدها
ليل وهو بيبص في عيونها: غزل سألتك سؤال جاوبي عليه مراد إيه أخباره
غزل بتوتر: اه انا هطلع دلوقتي
ليل بسرحان: تعرفي انك بتبقي حلوة لما تتكسفي..وكل دة وهو ماسك إيدها
غزل بضحك: ليل هو أنت كويس حسة انك بتخرف..وليل فضل يضحك وقال بوجع: اه اه بطلي تضحكني الجرح بيوجعني
غزل يإبتسامة ساحرة: حاضر خليك نكدي
ليل: حاضر بس معرفتش بردوا مراد فين وإيه الد”م اللي علي هدونك دة
غزل: انا كنت بحاول اوقف النز”يف بتاع حضرتك لاني شفتك وانت بتوقف النز”يف بتاع إيدي
ليل: كدا صافيين انا وقفتلك النز”يف وانتي وقفتيلي النز”يف بس انا نز”فت كل دة
غزل بضحك: مكنتش أعرف أن عندك د”م كدا
ليل بضحك: شفتي بقا فييين مراااد
غزل: كلهم مستنيينك برا
ليل: عايز أشوف فريدة وبابا وماما
غزل: ماشي هندخلهم واحد واحد اه نسيت اقولك الطيارة اللي بتجري برا
ليل بضحك: كفاية بقا دة انتي متنمرة اوي….وغزل طلعت وعرفتهم أنه كويس وثريا دخلت واطمنت عليه وكذلك سليم وفريدة
ليل بتعب: هو مراد فين
فريدة بتلقائية وحزن: اغمى عليه وفي غيبوبة دلوقتي
ليل بتعب وصدمة:إييييه
سليم وهو بيبص لفريدة بغيظ: بصراحة يا ليل مراد أغمي عليه لكن في دكاترة كويسة معاه متخافش
ليل بتعب: وبالنسبة الغيبوبة إيه
سليم بحزن(ومش عايز يعرفه الحقيقة): دي مش غيبوبة تامة دي غيبوبة مؤقتة و الدكاترة معاه يعني متخافش…وهنا دخل مازن واول ما دخل خد ليل بالحضن
ليل بوجع: ااااااه
مازن بخوف: في إيه مالك
ليل بتريقة: ماليش واحد عامل عملية وجه واحد حضنه جامد والجرح وجعه مافيش حاجة
مازن: وحشتني اوي يا ليل الشركة من غيرك وحشة
ليل: كلها اسبوع بالكتير أوي وارجع الشركة
_____________
نادية: ندي حبيبتي يلا نروح البيت
ندي وهي بتبص علي أوضة مراد وكملت بحزن: مش هقدر اروح ومراد مش موجود
علي: كفاية كدا يا ندي روحي البيت غيري الفستان دة والبسي هدوم تانية وخدي شاور
ندي بدموع: يعني اسيب مراد لوحده واروح انام
ثريا بحزن: مين قال انه لوحده كلنا معاه روحي أنتي ترتاحي وتعالي بكرا
ندي: انا مش هسيب………
ثريا بمقاطعة: احنا مع مراد روحي أرتاحي
علي: يلا العربية مستنياكوا برا…..ونادية وندي راحوا ركبوا العربية واتجهوا الي فيلا الاسيوطي
_________________
“في فيلا الاسيوطي”
ندي دخلت اوضتها وقفلت علي نفسها وقعدت علي الارض وفضلت تقول بعياط
المفروض أن انهاردة ليلة العمر واني المفروض ابقي مع مراد يارب اشفيه انا مليش غيرها بعدك وبعد بابا مش هقدر اعيش من غيره نجّيه يارب واحفظهولي مش هقدر اعيش من غيره ومش قادرة اشوف نظرة الحزن في عين عيلته……….
دخلت خدت شاور وسمحت لدموعها أنها تنزل….وطلعت لبست بيجامة ونادية دخلت وخدتها في حضنها وندي غلبها النوم في حضن نادية
______________
بعد مرور أسبوع
ندي كانت قاعدة وبتبص علي غرفة مراد من برا
نادية بحزن: هتفضلي قاعدة كدا يا ندي
ندي بدموع: تخيلي بقالي اسبوع شايفاه بنفس الحالة دي ومافيش تغيير يا تري هيعيش ولا…..بقالي اسبوع مش بسمع صوته ولا هزاره انا خايفة يا ماما اللي يحصل اللي بفكر فيه
نادية: بإذن الله لا أن شاء الله يقوم بالسلامة
ندي وهي بتعيط في حضن نادية: وحشني اوي يا ماما
نادية: هيقوم بإذن الله وأفتكري كلامي
ليل: لسة مراد مفاقش صح
ندي بدموع: لسة
ليل بحزن: كل يوم بفتح عيني فيه ببقي نفسي أن كل اللي حصل يبقي حلم وان مراد جمبي ونفضل نرخم ونهزر مع بعض ببقي بتمني انكوا تقولولي أنه صحى….وهنا غزل جت
غزل: عاملين ايه
كلهم في صوت واحد: الحمدلله
غزل وهي بتبص على غرفة مراد: أن شاء الله يفوق
كلهم في صوت واحد: إن شاء الله
الممرضة وهي بتنهج: مدام ندي في حاجة بخصوص استاذ مراد
ندي بقلق: في إيه في حاجة حصلت
الممرضة: …………….
ندي بصدمة: إييييييه
ليل: ………….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حبي الوحيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *