روايات

رواية عشقت مطلقة وأولادها الفصل العاشر 10 بقلم مارلي إيهاب

رواية عشقت مطلقة وأولادها الفصل العاشر 10 بقلم مارلي إيهاب

رواية عشقت مطلقة وأولادها البارت العاشر

رواية عشقت مطلقة وأولادها الجزء العاشر

عشقت مطلقة وأولادها
عشقت مطلقة وأولادها

رواية عشقت مطلقة وأولادها الحلقة العاشرة

القناوي بحزن طبطب عليها
اهدي بس يا شمس الله يخليكي و انا هجبلك حقك لغاية عندك
شمس بعدت پعنف وقالت بعصبية وهي پتبكي
خلاص بقي كفاية لغاية كدة كفاية انا مش هسمع لحد تاني ابنك لو مطلقنيش دلوقتي انا هروح اعمل فيه محضر في القسم و هحبسه فاهم هحبسه زي ما جوزتني ليه تتطلقني منه
القناوي بحزن
انا بس رايدك تهدي وبعدين هعملك اللي انتي رايده
شمس بعصبية
مش ههدي غير لما اطلق فاهم
القناوي بحزن
بس غيري خلجاتك و ارتاحي و انا هتصرف في الموضوع
خرج القناوي بدون ما يسمع ردها وهي جلست تبكي تبكي فقط وهي لا تعرف كيف تداوي الام قلبها و جسدها
….
خرج القناوي من الاوضة و كان سلطان قاعد وهو يضع رجل علي الاخر ويشرب ببرود
وريان يقف صامت معه
القناوي بهدوء
هي دي رجولة اللي انت عملته في مرتك ده يا سلطان هي دي تربيتي ليك هي دي الامانه اللي انا وثقت فيك و سلمتهالك خلاص مبقاش ليك
كبير بقيت تتصرف من دماغك و تعمل اللي انت رايده يا سلطان العيب مش عليك العيب علي اللي سلمك الامانه و فكر انك راجل و هتصونها يا ابن القناوي انت هترمي يمين الطلاق علي شمس دلوقتي خلاص هي خدت قرارها و انا ما قدرش ارجعها ولا اقولها اي حاجه بكفاية اللي حوصل ليها لغاية دلوقتي
سلطان كان ينظر في الارض وساكت ونزل رجله
بعد ربع ساعة شافوا شمس خارجة من الاوضة و معاها شنطة هدومها وقالت بهدوء لم يعرفوا من اين اتت بيه
همس ادم نغم
سلطان لم يكون يقدر ان ينظر لها حتي
خرجت زهرة و معاها الاطفال اللي جريوا علي مامتهم
زهرة بحزن
رايحة فين بس يا خيتي اهدي بس و كل حاجه بالهدوا بتتحل
شمس تجاهلت كلامها وقالت بهدوء
لو سمحتي ممكن تلمي حاجة الاولاد من هنا انا معرفش حاجه في السرايا دي.
زهرة نظرت لعمها وهو هز راسه بالموافقة وقالت
حاضر يا خيتي
دخلت بسرعة زهرة تجهز حاجتهم هي و الخدامة وشمس نزلت للقناوي و سلطان و ريان
شمس لاولادها
يلا يا همس خدي اخواتك و اقعدوا في الجنينة لغاية ما اجيلكم
همس
حاضر يا ماما
خرجت همس و اخواتها وشمس قالت بهدوء
يلا و من غير ما نضيع وقت بعض كدة ارمي يمين الطلاق
القناوي بحزن
شمس طب انا عندي حل وا

شمس بهدوء وهي تبيان عكس ما فيها
كفاية حلولك يا قناوي بيه مبقتش اثق فيها مش من حلولك برضه انك تجوزني ابنك و ان راجل و يعتمد عليه مش ده كان حلك برضه يا قناوي بيه انا مش عايزة اي حلول من حد الغلطة الوحيدة اللي عملتها اني سمعت كلامك و اعتمدت عليه كل اللي انا عايزه هو الطلاق غير كدة انا مش عايزة اسمع حاجه
القناوي سكت باحراج يعلم ان معاها كل الحق في

الذي تقوله هو اخذلها
سلطان كان ينظر للارض ولا يرفع عينه في احد
شمس بسخرية
اية هفضل واقفة كتير ولا اية يا سلطان بيه اتفضل ارمي يمين الطلاق خلينا نخلص
سلطان حاول يعتذر ولكن لم يجد ما يعتذر بيه لم يجد ما يقوله
نزلت فاطمة من فوق وهي تنظر لها بشماته
شمس بعصبية
ما تخلص اية مش قادر تقولها اتكلم يا قناوي بيه قوله يطلق اصل البيه ما بيعرفش. ياخد قرار لوحده لازم حد يديله الامر خلوني اخلص
القناوي بحزن
طلقها يا سلطان
سلطان نظر لها وقام وقال بتوتر
شمس خلينا نتكلم علي انفراد
شمس ضحكت بسخرية وقالت
ليه علي انفراض وهو انت لما ضړبتني وسمعتهم كلهم صوت صړيخي كنا علي انفراد ياريت تخلص بدل ما اروح ارفع عليك قضية خلع و تبقي مخلوع و فضحتكم تبقي بجلاجل
سلطان بتوتر
طيب اسمعيني يا شمس يمكن تغيري رايك
شمس ضحكت بتريقة
ما انا سمعتك قبل كدة فاكر انت اكيد فاكر يوم ما اعتديت عليا و ضړبتني
كلهم نظروا له پصدمة و بالتحديد القناوي اللي نظر له بخزلان
كملت شمس كلامها و قالت بتريقة
وبرضه مكنتش قد كلمتك عارف ليه لانك مش راجل الراجل بيبان من لسانه و انت ماشاء الله عليك مفيش كلمة واحدة قولتها و كنت صادق فيها انا مش هتكلم كتير طلقني دلوقتي حالا
القناوي بحدة
طلقها يا سلطان يلا
سلطان نظر في الارض واخد دقيقة يحاول ينطق هذا الكلمة لا يعرف لما حزن بعد كمية نظرات الخزلان الذي والده يرمقه بها
سلطان بتردد
انتي طالق
شمس ابتسمت واخدت شنطة الهدوم الخلصة باولادها وطلعت بره السرايا و القناوي خلفها
القناوي بحزن
شمس انا اسف مكنتش اعرف انه ممكن يعمل كدة حقك عليا سامحيني
شمس بهدوء
انا مش زعلانة منك يا قناوي بيه كفاية انك حاولت تساعدني و انا مقدرة موقفك
القناوي بحزن
طيب لو بجد مسامحني تعالي اقعدي في الدوار اللي كنتي قاعدة فيه الاول
شمس بابتسامة
لا يا قناوي بيه انا راجعة القاهرة يلا يا ولاد
اخدت شمس ولادها وركبتهم عربيتها و القناوي وراها و بيقول بقلق
لا يا شمس بلاش القاهرة انتي عارفة اللي ممكن يحصل
شمس ببرود.
هيحصل اية اكتر من كدة يا قناوي بيه هنا زي هنا بعد اذنك
طلعت شمس بسيارتها و القناوي ينظر لها بحزن ودخل السرايا و القناوي نظر لسلطان بحزن وقال
انا غلطان اني وثقت في واحد زيك و اديتك امانه وفكرتك راجل و هتحافظ عليها انا جوزتهالك علشان خاطر المفروض ابني و عارفك جوزتهالك علشان احميها من طلقها و من شره و يبقعد عنها خالص لما يلقيها في عصمة راجل جبتها الصعيد علشان ابعدها عنه بعد ما ابوها الله يرحمه ماټ و سابت الشركة اللي طليقها عاوزها تتنازل عنها ليه بالقوة و انا اخر مرة لحقتها من تحت ايده و خليته يطلقها ابوها صاحب عمري وانت باللي عملته خلتها ترجع

القاهرة تاني و هتقابل نفس الخطړ من تاني يا سلطان شكرا علي اللي عملته يا ولدي رايد تروح تتجوز فرحة روح اتجوزها مش هقولك لا
قال القناوي كلامه و دخل مكتبه و هو حزين و فاطمة قربت من سلطان وقالت بخبث
برافو عليك يا حبيبي اللي انت عملته هي تستحقه يعني جوزها كان بيعاملها كدة ليه اكيد شايف عليها حاجه
ريان بضيق
بكفياكي عاد يا امه متتكلميش علي الولايا كل واحد فيه اللي مكفية و ولدك هو اللي غلطان من فوقه لتحته و انسان غير مسؤل يلا يا زهرة علشان نمشي
زهرة بحزن
انا جاهزة
فاطمة بضيق
خليك يا خويا مع ست زهرة و متدخلش بيني و بين ابني
ريان بضيق
سيبهالك و ماشي علشان ترتاحي يلا يا زهرة
مسك ريان الشنط و خرج هو وزهرة علشان يروحوا القاهرة
الفجر كانت وصلت شمس لفيلاتها وصحيت ولادها
همس نغم يلا يا ادم فوق يا حبيبي وصلنا قوموا يلا
همس
حاضر يا ماما
نزلوا التلاته و شمس نزلت الشنط و قفلت العربيه ودخلت الفيلا وكانت كلها تراب
همس بضيق
هو احنا هنقعد فيها كدة ازاي يا ماما
شمس بهدوء
النهارده بس يا حبيبتي و بكرة هكلم شركة التنضيف ينضفوها يلا اطلعوا الاوضة و بس شيلوا الملاية من علي السرير علشان متنموش علي التراب
همس بتعب
حاضر يا ماما تصبحي علي خير
شمس بابتسامة
وانتي من اهله يا حبيبتي
طلعوا الاولاد اوضتهم اما شمس دخلت اوضتها و هنا سمحت لنفسها ان ټنهار و تبكي بصمت وهي بتقول پبكاء
لغاية امتي هتبقي ضعيفة يا شمس لغاية امتي كل واحد يمرمط فيكي زي ما هو عايز كفاية كدة خليكي قوية يا شمس محدش هيقف معاكي و لا هيساعدك غير نفسك
فضلت. تبكي و لم تغفل عينيها و بعد ما اتت الساعة الثامنه صباحا مسكت تليفونها و اتصلت علي شركة التنضيف علشان يجوا ينضفوا الشقة و كمان اتصلت علي شركة حراسات خاصة وقالت
صبح الخير لو سمحت عايزة عشر بودي جاردات يكونوا قويين مش اي حاجة وعلشان هيحرسوا الفيلا و كمان هيبقوا مسؤولين عن حمايتي
المدير
امرك يا فندم انا هختارلك احسن رجالة عندنا متقلقيش نهائي من الموضوع ده
شمس
تمام مع السلامه هبعتلك اللوكيشن في مسدج
المدير
في انتظار حضرتك مع السلامه
قفلت شمس وهي بتقول بدموع
من النهارده كل شئ هيختلف
بعد نصف ساعة وصلوا عمال النظافة و بدوا تنضيف و شمس كانت واقفة معاهم لغاية ما همس نزلت وقالت
ماما انا جعانة

شمس بهدوء
حاضر هطلب اكل دلوقتي روحي اقعدي في الجنينة علشان التراب ميتعبكيش
همس
حاضر
خرجت همس و شمس طلبت اكل ليها و اولادها و بعد مرور نصف ساعة وصل الاوردر وطلعت شمس تصحي ادم و نغم
شمس بهدوء
يلا فوقي يا نغم انا طلبت الاكل و وصل هاكل انا و همس و ادم و انتي خليكي نايمة
نغم بنعاس
حاضر يا ماما هغير هدومي و هنزل

علي طول
شمس بهدوء
احنا في الجنينة خلصي و تعالي
نغم بتعب
حاضر
نزلت شمس علي الجنينة وقعدت مع اولادها و بعد شوية ربع ساعة نزلت نغم وبدوا يفطروا
شمس بهدوء
انا كلمت الدادة علشان تقعد معاكم هنا علشان انا رايحة الشغل
همس بهدوء
شغل اية يا ماما حضرتك راجعة المستشفي
شمس بهدوء
لا انا هروح شركة جدك و همسكها و هبدا شغل فيها وهيجي دلوقتي بودي جاردت علشان يحرسوكم و ياخدوا بالهم منكم
همس بهدوء
قصدك علشان بابا
شمس بهدوء
بظبط كدة بابا و عمك و جدتك علشان محدش يقرب منكم و ياذيكم
همس بهدوء
تمام يا ماما اللي حضرتك شايفة اعمليه
شمس بحزن
انا بعمل كدة علشانكم انتي عارفة ابوكي ممكن يعمل اية فينا

همس بحزن
عارفة يا ماما بس احنا ليه مشينا من عند جده
شمس بهدوء
مينفعش نقعد هناك اكتر من كدة احنا كنا مجرد ضيوف عندهم مش اكتر يا همس
همس بهدوء
معاكي حق اللي اسمها فاطمة دي مش كويسة ابدا يا ماما
شمس
عيب يا همس ميصحش. تقولي كدة
لسه همس هترد تليفون مامتها رن وكان المدير شركة الحراسة
شمس بهدوء
يعني هما بره دلوقتي انا خارجة ليهم مع السلامه
قفلت شمس المكالمة وقالت لاولادها
خليكم هنا متتحركوش
خرجت شمس للبودي جاردات وكانوا ضخمين هي قلقت من شكلهم بس قالت
اهلا اتفضلوا المدير قالي ان في مدير هيبقي مشرف علي الحرس التانين
قرب منها واحد في حدود الاربعين وقال
انا يا فندم حسام المدير و المشرف عليهم
شمس بهدوء
اهلا بحضرتك شوف يا فندم اللي هيحروسوا الفيلا و اولادي لازم يعرفوا ان مفيش مخلوق يدخل الفيلا حتي ابوهم ممنوع ممنوع يعتب باب الفيلا و لا يشوف الولاد كمان و حتي لو اي حد قال من قرايبي تكلموني و تعرفوني لكن ما يدخلش الفيلا انا بقى عايزة اتنين يبقوا ملزمني في يا مكان
حسام بهدوء
متقلقيش يا فندم كل اللي حضرتك عايزه هيحصل
شمس بهدوء
ان شاء الله في ورا الفيلا اوض معمولة لحراس طيب انتوا هتقسموا نفسكم ازاي اللي هيحرس الصبح مش هيفضل لبليل
حسام
في خمسة هيفضلوا حراسة الصبح و خمسة هيبقوا صاحين بليل متقلقيش يا فندم
شمس بهدوء
تمام اتفضلوا استكشفوا انتم المكان بعد اذنكم
و ياريت اللي هيبقوا معايا يجهزوا علشان شوية و خارجة
حسام
تحت امر حضرتك يا فندم
سابتهم شمس وراحت لاولادها اما حسام بدء يديهم التعليمات

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشقت مطلقة وأولادها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *