روايات

رواية مريم وجون 2 الفصل الثالث 3 بقلم فونا

رواية مريم وجون 2 الفصل الثالث 3 بقلم فونا

رواية مريم وجون 2 البارت الثالث

رواية مريم وجون 2 الجزء الثالث

مريم وجون 2
مريم وجون 2

رواية مريم وجون 2 الحلقة الثالثة

چون جري علي مريم
_مريم مريم فوقي عشان خاطري
شالها بسرعة وجري علي عربيته حطها براحه وساق بسرعه البرق لدرجة كان هيتقلب بالعربيه كتير
وصل المستشفى في رقم قياسي وشالها جوا ودخل المستشفى فضل يزعق
_ترولي بسرعه تروووولي
هز المستشفى كلها والممرضين اتجمعو حواليه
حطو مريم علي ترولي وجرو بيها علي العمليات
چون كان قلقان أوي وكان بيدعلها ولأول مرة في حياته يعيط بعد موت أهله
فضلت مريم في العمليات ساعات كتير أوي وفي الأخر ممرضه خرجت وهي بتجري
چون شافها وجري عليها
_مريم فين مريم كويسه
=للاسف يا أستاذ نزفت دم كتير ومحتاجين لها دم بس فصيتلها نادرة
_أنا نفس الفصيلة خدو مني
=لازم نعملك فحص عشان نتأكد ينفع ناخد منك أو لاء عشان متتعبش
أتكلم بزعيق وعصبيه_أنتِ مالك أتعب ولا أموت خدي مني وأنتِ ساكته
خافت الممرضة من شكله وفي الآخر راحت سحبت منه ودخلت العمليات تاني
وبعد مرور وقت الدكتور طلع وهو باين عليه التعب والإرهاق
جري عليه چون
_مريم كويسه طمني
اتنهد الدكتور_ إحنا طلعنا الرصاصة بالعافية كانت جنب قلبها في مكان حساس أوي ادعيلها أنها تعدي ال ٤٨ساعه الجايين علي خير هي دلوقتي هتخرج تروح اوضه عادية لو دخلت غيبوبه هنضطر نحطها في عناية مركزة
مشي الدكتور وسابه لوحده
چون مكنش مستوعب
_يعني ايه؟!!يعني ممكن تروح مني حبيبتي؟!! أكيد لاء مش بعد كل اللي عملته عشان أوصلها!!!
وبعدين عيونه أحمرت جداً من أثر العصبية وهو بيتوعد لأدهم
دخل الأوضه اللي مريم دخلتها وفضل باصصلها بحزن علي شكلها الباهت قرب باسها من راسها وباس أيدها
_وغلاوتك عندي لهجبلك حقك يا نور عيني
في مكان تاني
_عشان غبي!!!!!!!
بتوتر_مهو أصل البت يابا اللي عملت فيها هيرو وخدت الطلجة مكانه
بعصبية_تعرف ايه اللي هيحصلنا دلوجتي لو البت جرالها حاجه!!!!
بتوتر_خلاص بجي يابا سيبنا نفكر
_يا خبتي السودة في ولدييي
عند چون
_دلوقتي الواد ده وأبوه هنروحلهم الصعيد نجيبهم انهاردة قبل بكره يا سيف!
*سيف صاحب چون وظابط برضو
_تمام يا چون
وسابه وخرج
كان فون مريم عمال يرن
*لما وقع چون خده معاه ونساه
بص لقي رقم زين اللي بيرن فرد
_ألو
=ايه يا مريوم مجتيش ليه تيته مستنياكي
_أنا چون
زين أستغرب_چون!آمال فين مريم
حكاله چون كل اللي حصل
زين بعصبيه_اه يا أدهم يا ابن ال***
_مش وقته دلوقتي المهم لو تعرف مكانهم في الصعيد قولي
=حاضر بس بص هتلقيهم دلوقتي مش في القصر تلاقيهم خايفين فهقولك مكان هما علي طول لما يعملو مصيبه بيروحو هناك
وبالفعل چون عرف المكان وطلع أمر بالقبض عليهم وأتسجنو أدهم اخد أعد**ام
وأبوه اتسجن ٢٥سنه
مر شهر بدون أحداث جديده
ومريم دخلت في غيبوبه
كان چون عند مريم قاعد جنبها
_وحشتيني يا نور عيني وحشتيني ووحشني كلامك يا حته من قلبي وحشتني عيونك اللي كانت مدوباني دي
مش هتصحي بقي مش قادر علي بعدك خلاص حياتي مش راضيه تمشي
مسك ايدها وباسها ودموعه نزلت
_يلا بقي يا مفعوصه قومي
بصوت تعبان_بس أنا مش مفعوصه
بصلي بلهفه وقرب مني بسرعه
_مريم أنتِ كويسه
أنتِ فايقه أنا م مصدق
كنت بصاله وأنا مبتسمه بتأمل فيه
بصلي بقلق_مالك مش بتردي ليه تعبانه انادي الدكتور طيب
أبتسمت وفتحت درعاتي له
_تعالي
بصلي لحظه وبعدين قرب مني بلهفه
حضنته!
كان واحشني الحضن ده بجد!
أتكلمت وأنا في حضنه_أنا كده بقيت كويسه
شدد علي حضني براحه عشان متوجعش
_صدقيني أنا اللي وحشني الحضن وصاحبه الحضن وعيونها
بعدت راسي عنه وبصتله بحب_وأنتَ وحشتني أوي
مر كام يوم والدكتور كتبلي خروج من المستشفى
_يلا وصلنا
لسه هفتح الباب لقيته فتحلي الباب
_أتفضلي يا سكرتي
أبتسمت ونزلت من العربيه
دخلنا دخله البيت اللي المفروض هنكمل باقي حياتنا فيه
كنت لسه هطلع أول درجه من السلم وهوب لقيت المشمحترم شالني
_اوعي كدا نزلني
=شششش
_وأنا دبانه هتهشني
بصلي وغمز_لا أنتِ سُكر وهاكلك
وهوب لقيت وشي قلب طماطم
بصلي وأتكلم بخبث_اللاه هو القمر بيتكسف
ضربته في صدره بخفه_اسكت
طلعنا عند الشقه
_نزلني بقي
=يبنتي اتهدي
_عندي رجلين علي فكرة
_خلاص اللي يريحك
ونزلني وفتح الباب بالمفتاح
_خشي برجلك اليمين يا عروسه
بصيتله بضيق_عروسه اه بدل م أجيلك من بيت أبويا جيالك من المستشفى
بصلي وضحك_ياختي حتي لو جايه من المريخ مش فارق معايا
بصيتله بحب وبعدين اتجهت للصالون قعدت علي الكنبه بتعب
لقيته قعد جنبي_تعالي خدي دش ونامي شوية
أتكلمت بنعاس_مش قادره أقوم خليني هنا
أتكلم بحنان_خلاص تعالي
روحت عنده وسند راسي علي رجله
_نامي هنا
غمضت عيوني من كتر التعب ونمت علي طول محستش بحاجه
كان بيلعب في شعرها بحنان وهو مبسوط أن خلاص حبيبته بقت في بيته
شالها بحنان ودخل حطها علي السرير براحه وغطاها
ودخل هو أخد شاور ولبس لبس مريح ودخل المطبخ عشان يعمل أكل
مر وقت كبير هو خلص أكل ومريم كانت لسه نايمه فراح يصحيها
_مريومه حبيبتي
=مممم
_سكرتي يلا أصحي عشان تاكلي
=مش جعانه عايزة أنام
_معلش قومي كلي لقمه أنتِ مكلتيش من أنبارح
فتحت عيوني بتعب
_أنتَ قريب كدا ليه أبعد عايزة اكسچين
=يا ساتر يارب قولي صباح الخير طب
ضحكت عليه_صباح الفل علي عيونك
ميل عليا باسني في خدي قليل الأدب
وشي أحمر وبقيت طماطم جداً سحبت الغطا علي وشي بسرعه
_أطلع برا يا قليل الأدب
ضحك ضحكه رجولية ضحكته رجت المكان_بتتكسفي يا سكرة ليه ده أنا زي جوزك يعني
أتكلمت بغضب طفولي_يووه خلاص أنا اللي طالعه
ضحك عليا ومسك ايدي بسرعه قبل م أطلع_خلاص يا سكرة متزعليش
روحي خدي دش وغيري هدومك وأطلعي ناكل سوا
_حاضر يا حبيبي
بالفعل دخلت أخدت دش و لبست لبس مريح وطلعت لقيته بيجهز السفرا
أتكلم بمرح_ايه الحلاوه دي
=حبيبي تسلم
_طب اديكي بالطبق ده في دماغك ولا ايه
=ولاااا متصدعنيش أنا جعانه
_هو حوار الرقه ده معداش عليكي خالص
=لا ويلا نااكل
ضحك عليا بغلب وقعدنا عشان ناكل
_يلا دوقي وقوليلي رأيك
كان عامل مكرونه اسباغتي وبانيه
دوقت الأكل وحقيقي كان تحفه أوي بس حبيت ارخم عليه
_ممم حلو مش بطال
بصلي بغيظ وبعدين رفع السك**ينه عليا
_قولتي ايه
=جامد طرش وأكلك مبيهزرش
ضحك بعلو صوته
_ناس تخاف متختشيش
ضحكنا وكملنا أكلنا خلصنا
وبدأت أمسك الأطباق ودخلت المطبخ عشان أغسلها
_بتعملي ايه
=هلعب كراتيه يا قلبي
_خفه
=هغسل المواعين هعمل ايه يعني
_طب هاتي دول كدا واطلعي برا
=أنتَ بتكرشني
_اه
=الشارع اللي وراه يا قلبي
بصلي بغيظ_برااااااا
=ولاااا أوعي تفكر أنك عشان مز وقمر وحليوة وشبه الواد الكوري اللي بحبه تزعقلي لاااااااا أنا مبخاااافش
_أنتِ صوتك بيعلي عليا؟
كشيت بسرعه_أنا عبيطه وبتعالج أوعي تنسي الكلمتين دول يا صاحبي
ضحك عليا وبعدين هو أصر يغسل المواعين بس كنت واقفه جنبه بعمل اتنين قهوة
خلصنا وطلعنا قعدنا البلكونه سوا كان في كرسي صغير وكرسي كبير يشيل اتنين وفي النص تربيزة صغيره
دخلت القهوة ولسه هقعد علي الكرسي الصغير لقيته بيبرقلي
_في ايه يا عم
=تعالي هنا
_لاء
=مريم
_قولت لاء!!
بصلي وغمز_شايفه الدنيا حلوة إزاي وأنتِ قاعدة في حضني
الثبات علي المبدأ ده جامد
بصيتله وابتسمت_شكرا يا اخويا
بصلي وكشر تاني_لاء يا حبيبتي جوزك مش أخوكي
ضحكت وحضنته جامد
شدد علي حضني براحه
_بحِبك
=وأنا أكتر
فضلنا علي الحال ده لغاية محسيت إني نعست
لاحظ چون أنها نعست
_يلا عشان ننام
بصيتله وهزيت رأسي بإيجاب
كنت لسه هقوم بس حسيت إني دوخت قعدت تاني
أتكلم بقلق_أنتِ كويسه
_اه متخافش بس دايخه شوية
لقيته شالني بحنان_تعالي خلاص متقوميش أنتِ
استسلمت ومقدرتش اجادله عشان كنت تعبانه فعلاً
دخلنا الأوضه وحطني علي السرير بحنان
_هروح أجيبلك مايه والعلاج قبل م تنامي
أتكلمت بتعب_تمام
راح جاب العلاج بدأت أحس بتعب جابلي العلاج خدته ونمت بتعب
وچون طفي النور ونام جنبي وخدني في حضنه وحقيقي لأول مرة أنام وأنا مطمنه
صحيت علي الفجر كدا حسيت بتعب أوي مكان الرصاصه
مسكت مكان الجرح جامد كنت بتأوه بتعب
لقيت چون قام وأتكلم بقلق_حبيبتي أنتِ كويسه
أتكلمت بتعب_الجرح تاعبني أوي هاتلي مسكن مش قادره
قام بسرعة جابلي مسكن وعطهولي فضل يطبطب علي ضهري بحنان لغاية مهديت ونمت تاني
صحيت تاني يوم كانت الساعه ١٢
صحيت ملقتش چون جنبي قومت بتعب بدور عليه في الشقه ملقتهوش
مسكت فوني عشان ارن عليه
_صباح الفل يا سكرتي
=صباح النور أنتَ فين
_أنا بس جالي شغل ضروري حقك عليا بس محبتش اصحيكي
=تمام يا حبيبي ولا يهمك
_خدي بالك من نفسك وأنا حبه وجاي وكلي وخدي علاج
_حاضر يا حبيبي خلي بالك من نفسك
قفلت معاه وفطرت وخدت العلاج
قعدت أتفرج علي الTv لقيت مسلسل كوري وايه البطل المفضل ليا فتابعت وأنا مبسوطه
فضلت قاعدة بتفرج كتير لدرجة محستش بدخول چون
كان المسلسل في آخر حته والبطل لسه هيعترف للبطله وهوب التلفزيون اتقفل
شهقت بصدمة وبصيت لچون اللي طفاه
اتكلمت بغضب طفولي_اي اللي عملته ده جاي علي أهم حته وتقفله
بصلي ورفع حاجبه_وأنا اللي قولت مستنياني علي نار وهتاخدني بالأحضان
بصتله وكشرت
لقيته بيطلع كيس من ورا ضهره
_بص يا صغنن جبتلك إيه
=يبني هو أنتَ بتكلم بنت أختك
_أنتِ بنتي أنا وبس
قرب مني بحماس وهو عمال يوريني جابلي ايه من حاجه حلوة هو متحمس وهو بيفرجني وأنا سرحانه فيه وفي فرحته
_يخربيت حلاوة أمك
بصلي بصدمه وبعدها ضحك
_مبنقولش كدا
ضحكت_بعك صح
ضحك وضمني لحضنه_أنتِ تعملي اللي أنتِ عايزه
مر كام شهر واتعافيت من الجرح
_مريم أنا تعبت
بنرفزة_چون لو سمحت إحنا أتكلمنا في الموضوع ده كتير
اتنهد_مريم أنا زهقت يا مريم بجد نفسي في حته عيل منك يا مريم
بدأت الدموع تتجمع في عيني_وأنتَ أكتر حد عارف إني خايفه قد ايه
بصلي وأتكلم بنرفزة_منا كنت طول الوقت عمال أطمنك وأنتِ برضو خايفه أعمل ايه أكتر طيب قولتلك أنسي اللي عيشتيه مع أهلك وأنتِ مصرة تعيشي دور المكتئبة!!!!
بصيتله بصدمة_صعب علي بنت زي عاشت ٢٥ سنه في الهم ده تنسي بسرعه حتي لو حاولت أنسي هفتكر يا چون!!!!
بصلي بعصبيه_وانا مش مجبر علي كل ده يا مريم أنا كل اللي عايزة هو طفل
بصيتله بزعل ودموعي نزلت
اتعصب أكتر_هو أنا كل مهكلمك تعيطي دي عيشه تقرف
نهي كلامه وهو بيخرج برا البيت وبيقفل الباب بعنف
اتنفضت من أثر الصوت ونزلت علي الأرض فضلت أعيط بحرقه لأن دي أول مرة النقاش يبقي حاد بينا ويسيب البيت!الساعه واحده!!
فضلت أعيط عيطت كتير أوي طبعاً مكنتش هعرف أنام لأني مبعرفش أنام غير في حضنه
فضلت أرن عليه مكنش بيرد وفضلت أبعتله مسدچات
_چون أنتَ فين
عشان خاطري رد
طب رد عشان خاطري أرجع ومش هزعلك تاني
هعملك كل اللي أنتَ عايزة بس أرجع
أبوس إيدك عشان خاطر مريم؟
من كتر العياط مكنتش شايفه قدامي أصلا رنيت عليه تاني فجأة رد
أتكلمت بلهفه وصوت مليان عياط_چون عشان خاطري أرجع أنتَ فين أنا خايفه
=أنا تحت يا حبيبتي متخافيش طالع أهو
قفلت معاه وكنت مستنياه بفارغ الصبر
أول ما سمعت صوت الباب بيتفتح جريت عليه وحضنته جامد وفضلت أعيط
_أنا آسفه متزعلش مني حقك عليا أنا غلطانه
طبطب علي ضهري بحنان وباسني بلطف_مش زعلان صدقيني يا سكرة وأنا كمان آسف إني عليت صوتي عليكي وسيبتك لوحدك في وقت زي ده وعارف أنك بتخافي حقك علي عيني يا نور عيني
اتنهدت بحزن_أنا عارفه إني غلط وأن تفكيري غلط بس صدقني خايفه خايفه أجيب أطفال معرفش أربيهم تربيه صالحه
مسك ايدي بحنان_طول م أنتِ خايفه من ده يحصل فأعرفي أنه مش هيحصل وأنك هتحاولي بكل جهدك عشان تربي عيالك صح
صدقيني أنتِ هتبقي أحلي وأجمل وأحن أم في الدنيا
مر شهرين واكتشفت إني حامل
_بقولك
=قولي يا سكرة
_عايزة أشتري هدوم لحموكشا
بصلي باستغراب_حموكشا مين
_حموكشا ده
وشاورت علي بطني
بصلي بصدمه وقام بسرعه قرب مني_أنتِ حامل
هزيت راسي ودموعي نزلت
حقيقي كان فرحان أوي
هو يستاهل كل خير
وحقيقي كان مستحملني بجد في فترة حملي كان إنسان حنين أوي عليا وفعلا بابا مغلطش لما أجبرني عليه كان أحلي وأعظم إجبار
ودلوقتي بعد مرور سنين قاعدين في بيتنا اللطيف أنا وچون وأطفالي التؤام وحقيقي أقدر أقول أنهم أعظم أنتصاراتي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مريم وجون 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *