روايات

رواية وريث الشيطان الفصل الرابع عشر 14 بقلم شيماء محمد

رواية وريث الشيطان الفصل الرابع عشر 14 بقلم شيماء محمد

رواية وريث الشيطان البارت الرابع عشر

رواية وريث الشيطان الجزء الرابع عشر

وريث الشيطان
وريث الشيطان

رواية وريث الشيطان الحلقة الرابعة عشر

خرجت رغد من ذلك المكان الموحش لها الذي لم يحمل سوي حزنها وألمها وربما تلك الجراح التي لن تجد مدوايا لها فالبرغم من كل تلك السنوات التي عاشتهم فيها داخله الا ان تلك الأعوام القليلة كفيلة لان تمحي كل فرح وجد بداخلها فأصبح الحزن والالم والحذلان عنوان لها خرجت وقدامها تتهادي ببطء من كثرت ألمها الذي حملته علي عاتقها ولكن لم يكفيهم كل هذا وزادهم ذلك الرجل الذي يتربص لها داخل حديقة ذلك القصر
نظر لها وجدها تتقدم خرج أمامها بكل قوة وجبروت و عدم خوف منها يقف أمامها وهو يحمل مسدسا لتخرج منه طلقة أستقرت في كتفها عقب عنها خروج صرخة رجت جدارن ذلك القصر لتجعل الحوف أكبر حليف لهم أخرجت رغد سلاحها وضربة من أستقرت في يده صوبتها عليه لينحني في الأرض من الالم و هي تقف بكل ثبوت لا يلائم الانثي ولكنه يلائم ذلك الصخر الذي سكنها
لتقول بعد أن راته يركع امامها الما قائلة:_
كنت مستنياك اهو وجيت بدري مع اني متوقعتش بس يا ترا عمزة صفوت ليك واحنا بنقبض عليها هي اللي جبتك تصدق أنك غبي مع انك كان ممكن تنفد منها بس حظك وحش انك وقعت في طريقي انا عشان انا مش هقتلك و أيدي تتلوث بدمك أنت دلوقتي هتتحول لتحقيق بمناسبة القتل العمد
قال ذلك الرجل بحوف يدريه داخل قناع جموده الذي ارتداه ليقول :_
هههه مفيش مشكلة خالص صفوت بيه هيخرج ويخرجني معاه
لتضحك هي بملأ فاها قائلة :_
واضح انك بتحلم و انت صاحي صفوت مستحيل يخرج عارف ليه لأن كل واحد بيبقي ليه وقت وصفوت وقته خلص
هو بمراوغة قائلا :_
لا مستحيل الشيطان ينتهي
رغد ببسمة قائلة :_
متعرفش ان النار اللي اتخلق منها الشيطان هي نفسها اللي هتحرقه بس اما تروح ليه السجن قوله أنه أياه يقرب ناحية العيلة دي ابدا والأ قسما باللي خلقني وخلقه لأقتلته بأبشع طريقة ممكن يتخيلها
ووضعت يدها علي كتفها من الألم ولكنها مازالت تقف بشموخ ولكن هل تتحمل أم ان ذلك الضعف الذي مخلوق منها ولا سيؤثر عليها
******…..*******…..*******….********
في الداخل يقف ارسلان وهو يتطلع إلي ذلك الذي يكاد الذهول والحزن يفتك به لم يكن يتوقع ابدا ان تخرج كل تلك الكلمات الحزينة والمعاتبة من شفتيها يا الله فهو فعل كل ذلك لتكون تلك القوية التي لا تكسر ولكن حدث عكس ذلك فهي أصبحت مجرد حطام
واخيرا قرر الخروج من صمته ليحمل صوته العتاب بما يكفي ليقول :_
انا قلتلك يا حسام بلاش كدا قولتلك رغد مش هتسامح أبدا هي عملت كل حاجة عشانك وأنت في الاخر كذبت عليه وآه حاجة كمان رغد طلعت من هنا بجد لانها مستحيل ترجع أبدا واعرف أننا خسرناها للابد
حسام بانكسار وحزن قال:_
طيب يا ارسلان اللي انا عملته عملته عشان خاطر مين كله عشان خاطرها عشان متبقاش ضعيف عشان لو معملتش كدا صفوت كان هيقتلها ويحاول مرة واتنين وتلاته بس هي بقت دلوقتي بقت قوية ومحدش يقدر يقف في وشها وبعدين أنا مش هعيش لها طول العمر
ارسلان بتنهد قال :_
رغد مكنتش عايزة حاجة ابدا يا حسام لا قوة ولا منصبها ده ولا اي حاجة خالص هي كانت عايزة حضنك يطمنها بس وأنا حذرتك قبل كدا كتير وللاسف محطتش كلامي في دماغك وأهو كلنا خسرنا
سفيان الذي يجلس بانكسار نظر لأبيه وتهاوت دموعه وما اعظم من أن تتهاوي دموع الرجال ويقول :_
كلنا غلطنا لما سبناها و أنا كمان سبتها و عارف أنها محتاجني سبتها وسافرت عشان أكون حضرة الظابط المساعد في القضية اللي هينقبض بيها علي صفوت وكنا عارفين أن أبويا عايش و هي عمل شبه الطير المكسور جناحه بيقعد في كل مكان شوية
وبدأ كل واحد منهم يعاتب نفسه علي كل ما حدث ولكن أشدهم عتابا وألما هو ذلك الذي يقف في غرفته ينظر لها وهي تتقدم للخارج ولكن مع تقدم خطواتها يسرق اللب نظر لها من شرفته تمني لو ركض خلفها ليطلب السماح ولكنه علي يقين بأنها لا يمكن أن تسامحه أدار رأسه حتي لا يراقبها وهي تبتعد بخطواتها عنه فيكفي أنه ترك روحه وقلبه رفيقان لها ولكن انخلع قلبه من مكانه حينما سمع لصوت لرصاص هرع من مكانه بسرعة شديدة للأسفل وجد الجميع جالسين وعلي رؤوسهم الطير ليفزع سفيان علي فزعه ليقول بقلق :_
خير يا أدهم فيه ايه وليه بتجري بسرعة أوووي كدا
أدهم و تهاوت دموعه قال بصوت مرتجف لا ينم عن قوته ولكن عن قلبه العاشق بحق ليقول :_
رغد انضربت بالنار برا ووقعت علي الأرض
هرول الجميع للخارج ليجدوها راكعة علي الأرض وتمسك كتفها حاول أدهم التقدم ومنها و مساعدتها علي النهوض و لكنها أوقفته بكفها
حاول حسام هو الآخر الأقتراب منها ولكنها نهرته هو الاخر
ليقول بحزن :_
يا بنتي سبيني أساعدك هتسيبي دمك يتصفي كدا
لتتحامل علي نفسها وتقف و تنهر ضعفها قائلة موجهة حديثها لارسلان :_
أنا كدا خلصتي مهمتي يا سيادة اللواء وأعتقد اني في إجازة عشان خاطر الأصابة
و آه لو حصل حاجة في الشغل أنا استلمت شقتي في المباني المخصصة للظباط ورحلت من أمامهم بمفردها
******…..******……*******…..********
خرجت رغد من القصر وركبت التاكسي وذهبت للمستشفي ولكن انهارت قواها لتسقط مغشيا عليها حملها الممرضات وقالت :_
لا حول و قوة الا بالله جاية لوحدها وفين اهلها وحصلها ايه
قالت الاخري بنهر :_
ملناش فيه روحي اندهي علي الدكتور بسرعة
خلال ثواني اتي الطبيب وادخلها لغرفة العمليات في ذلك الوقت اتي ادهم خلفها وسمعهم وهما يتحدثا ليركض خلف الطبيب ويقف منتظر أمام غرفة العمليات وبعد حوالي ساعة خرج الطبيب اقترب منه أدهم قائلا :_
هي عاملة ايه يا دكتور
الطبيب متسائل :_
انت مين
ادهم بهدوء:_
انا ابن عمها يا دكتور
ابتسم له الطبيب بهدوء بعد أن لاحظ قلقه قائلا:_
الحمد كويسه الرصاصة جات في كتفها وخسرت دم كتير بس الرصاصة خرجت دون ضرر و فقدت دم و معلقين لها دم ومحاليل
تنهد ادهم براحة قائلا :_
شكرا يا دكتور
تحرك أدهم بخطوات هادئة تجاه غرفتها فتح الباب بهدوء وتقدم منها وجدها ترقد علي ذلك السرير الذي يحتضن جسدها ربما ليسري الدفء والاطمئنان داخل اوردتها جلس علي الكرسي بالقرب منها واحتضن كفها بين كفيه وقال بهمس :_
انا آسف أقسم بالله عارف أني غلطان و عارف أني ظلمتك بس غصب عني كل ده كان خطة من عمي عشان يكشف صفوت ونتخلص منه رغم كل الجرائم اللي عملها قتل جدنا الحقيقي وكان هيقتل ولدك بجد واللي عملاناه ده كان عشان خاطر نحميكي ونعيش اللي باقي من عمرنا في راحة بس اول مرة اعرف أن الراحة اللي كنا بنسعي ليها لقيني فيها أكبر ألم بتمني أنك تسامحيني هسيبك تبعدي عني بس خليكي عارفة انك أخدتي روحي معاك يا روح أدهم وقبل كفيها وسقطت دمعة خائنة ه يده ورحل
************************************
في فيلا ارسلان
كان يجلس علي الكرسي ويعود براسه للخلف ويظهر ع ملامحه الألم كانت ريتاج تدلف للفيلا في ذلك الوقت نظرت لأبيها ولكن ملامحها اسرت القلق بقلبها اقتربت منه ووضعت يدها علي كتفه قائلة :_
ايه يا بابا فيه ايه
ارسلان و هو ينظر لها بشرود قال :_
كنتي فين يا ريتاج
ريتاج باستغراب قالت :_
كنت بسلم صفوت للنيابة وبقفل في القضية زي ما طلبت خير بقا مالك يا بابا
ارسلان وهي ينكس راسه أسفلا ويحكي لها كل ما حدث
لتقول ريتاج بهدوء متساءلة :_
ورغد فين
ارسلان بايجاب قال:_
في مستشفي ….
أومات له بهدوء ورحلت من أمامه كالطيف وتوجهت للمستشفي وبعد وقت وصلت إلي المستشفي وصعدت لغرفتها بعد ان سألت في الأستقبال توجهت لغرفتها مباشرة لتصعق مما رأته عندما دلفت للداخل
يا ترا ريتاج شافت ايه
************************************
رحل ملك وحمزة واحمد وجوري من القصر فتلك الجدارن المعلونة لم تعد تحمل سوي الحزن بين طياته والآن هم يجلسون أمام مياه النيل التي تتهادي ببطء شديد ظلوا جالسون لفترة طويلة في صمت يخوض عقلهم و قلبهم أقوي المعارك الآن ليقول حمزة :_
طول عمره صفوت مجبش لنا غير الحزن ووجع القلب علي طول بيخلق جوانا شق كبير مستحيل يكون له دوا نفسي نرتاح منه بقا أدهم وسفيان علي طول بيضحوا وبيحموني ورغد اللي خسرت كتير أوووي كل ده بسببه منه لله
ملك بحزن علي من بمثابة اخيها قالت:_
انا زعلانة اوووي علي أدهم كلنا عارفين هو كان بيحب رغد إزاي و كمان سفيان كلهم دخلوا لعبة مكنش حد فيهم ليه فيها وخدتهم كلك في دوامة صعب أنهم يخرجوا منها
جوري بتمني قالت :_
رغد طيبة أوووي وحنينية أوي وهتسامحهم أن شالله
أحمد بعد صمت طويل قال :_
رغد مش هتقدر تسامحهم بسهولة أبدا صفوت لعب لعبة صح حتي لو مكسبش الفلوس فهو كسب كرهنا لبعض وبعدنا عن بعض اللي هيقلل من قوتنا أكتر منه لله

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وريث الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *