روايات

رواية صغيرتي الفصل الرابع 4 بقلم مي الحسيني

رواية صغيرتي الفصل الرابع 4 بقلم مي الحسيني

رواية صغيرتي البارت الرابع

رواية صغيرتي الجزء الرابع

صغيرتي
صغيرتي

رواية صغيرتي الحلقة الرابعة

احمد: أنا مهزقتوش أنا نصحته بس اظهار كده منفعش معاه التعامل بالين
محمد:عمل ايه يعني
احمد:كل مايشوف سجده يضربها على قفاها وعلى طول بيزعق ويشخط فيها وأسلوبه اللى أنت عارفه
محمد: مينفعش كده يا ساجد رفقا بالقوارير يا اخي
ساجد:لا ده انتوا متفقين عليا
احمد: شفت الحق بيزعل
خرجت سجده من المطبخ وهى تبكى وتوجهت الى غرفتها
لاحظ احمد ومحمد هذا
احمد: أنا هروح اشوف مالها واجي
محمد: ماشي
توجه احمد الى غرفه سجده
احمد:فيه ايه بتبكي ليه
سجده وهي تمسح دموعها: قولت لماما عاوزه ألبس نقاب وزعقت ليا وقالتي انت لسه صغيره
احمد: يعني انتي مش عاوزه تالبسى النقاب ذي اللى لبسينه وتيجي فتره وتزهقى
*لا طبعا مش علشان كده أنا عاوز ألبس النقاب علشان احافظ على نفسى واتشبه بامهات المؤمنين
=طيب ما انتي لبسك حلو وفضفض
*اه حلو بس فى الاحلى ليه ماختش الاحلى بقي
=طيب خلاص متزعليش وسيبي الموضوع ده عليا
*بجد يا احمد هتكلها في الموضوع
=طبعاً أنا عندي كام سجده يعني
حضنه حضن كان أبلغ من اى حديث
خرج احمد من غرفه سجده
محمد: ايه مالها سجده يا احمد
قص احمد الحديث الذي دار بينه هو وسجده
=المشكلة أن كنت فاتح الموضوع ده مع ماما قبل كده وهى رافضة برضو
_يعني هى مش اول مره تعرض الموضوع عليك
=اه كذا مره بس أنا مكنتش بديها أمل علشان كنت عارف أن ماما هترفض
_طيب سيب الموضوع ده عليا
=يعني هتكلها أنت
_ايوه أن شاء الله
تسريع أحداث
يوم نتيجة الثانوية العامة كان الكل يجلس بقلق فى انتظار ظهور النتيجة
سجده:ها يا ساجد كل ده لسه مطلعتش
ساجد:لسه يا سجده اصبري علشان مش نقصاكي دلوقتي
أمال:اهدوا يا ولاد مش كده خير أن شاء الله
سجده:خير يا ماما خير هو احمد فين
أمال:مش عارفه خرج هو ومحمد
ساجد: يعني هو وقت احمد دلوقتي خليكي فى اللى فيه
سجده:ملكش دعوه أنا عاوزه علشان برتاح لما يكون موجود
ساجد: ظهرة ظهرة
سجده: طيب ايه
ساجد: لحظه
ماهي إلا لحظات وكان ساجد يخر ساجداً إلى الله من شدة الفرح
ساجد بفرح شديد: أنا 97% وسجده 98%
سجده: الحمد لله الحمد لله وسجدت هى الأخرى تشكر الله على هذا الفضل
وتعالت زغريط الفرح من أمال
ودلف احمد ومحمد الى المنزل وهما فى سعاده كيبر لعلمهم بنتيجة وعندما رأت سجده احمد احتضنته بفرح كبير قائله:تعبي مضعش يا احمد مضعش
احمد: مبارك مبارك يا حبايب
محمد: مبارك الف مليون مبارك
الجميع: الله يبارك فيك
محمد مد يده الى سجده بشئ قائلاً:دى هديتك
ساجد: ايه ده ايه العنصرية دي
احمد:اسكت ياض
سجده:تعبت نفسك ملهاش لزموم
محمد:تعبك راحه افتحيها
فتحت الهديه ووجدتها نقاب نظرت إلى والدتها والى احمد ونظرت لها والدتها نظرة تدل على القبول
سجده باستغراب هى لاتعلم انه على دايه بأمر النقاب: اشمعنا نقاب ليه مش اي حاجه تاني
محمد: علشان مراتي لازم تكون ليه لوحدي محدش ليه حق يشوفها غيري
___________فلاش
بعد أن تحدث محمد واحمد فى موضوع النقاب
محمد: أنا عاوز اتكلم معاكي يا خالتو انتي واحمد فى موضوع بما ان سجده نزلت الحلقه وساجد مع أصحابه
أمال: اتكلم يا حبيبي
محمد: أنا عاوز اخطب يا خالتو
احمد: مبارك يا غالي
أمال: مبارك يا حبيبي ده يوم المنى بس مين بقى حد نعرفه
محمد: أحم أنا عاوز اخطب صراحه أنا عاوز سجده
أمال: سجده بنتي
احمد: سجده لسه صغيره يا محمد
محمد: أنتي اديقتي يا خالتو
أمال:لا طبعا يا حبيبي ده أنت أبني وهي بنتي بس استغربت بس وكمان ذي ما قال احمد صغيره
محمد: أنا عارف يا خالتو بس أنا مش هتجوزها دلوقتي أنا هسبها تكمل تعلمها وتدخل هندسه أن شاء الله وهكون معاها خطوه بخطوه أن شاء الله
أمال: ماشي يا محمد وأنا طول عمري بتمنا حد محترم وملتزم ذيك لسجده على بركه الله
احمد: طيب المفروض ناخد رأي سجده مهما مكان دي حياتها
محمد: ايوه طبعا بس مش دلوقتي
احمد: أن كان كده تمام
محمد:معلش بقى يا خالتو اشتري نقاب لسجده
أمال: يا ادي النقاب
محمد:معلش بقى يا خالتو ماهى أن شاء الله هتكون مراتي
احمد:وافقي يا ماما باالله
أمال: ماشي خطبتك وأنت حر فيها
محمد: الله شايف الكلمه حلوه إذاي خطبتك
احمد: محمد محمد فوق لسه رأي سجده
______بالك
سجده: أنت قولت ايه
-قولت مراتي تقبلي بيا اكون امامك في الصلاة وامسك ايدك ونطوف حول الكعبه تقبلى تكوني طفلتي وبنتى
نظرت إلى والدتها واحمد وهم حركوا رأسهم بالموافقة
-متخافيش هما موفقين أنا هكون معاكي في رحلتك ودراستك هتكمليها وتكوني اكبر مهندسه
*مش هتيجي في يوم وتسبني بعد ما اتعود عليك واطمن وأنا معاك ذي شلبي ما مشي و ساب بوو لوحدها و هو عارف انها بتخاف
-ما هو شلبي رجع تاني
* بس بعد ما سبها
حرك رأسه برفض قائلاً:مش هسيبك وامشي أنا هكون معاكي في كل مكان ليه هو العمر في كام سنه علشان لقى ذيك تاني
________
وبس كده يا ست نبيهه دي قصتنا أنا وبابا كلها
نبيهه:بابا كان حلو كده
سجده:اه
رد محمد الذي ينام على السرير بجوارهم: كان والله
سجده: كان وهيفضل طول عمره طبعا
نبيهه: طبعا يا ماما طبعا بس أنا عاوزه اعرف ليه اسمي نبيهه
سجده: علشان ده اسم اكتر حد تعب معايا واكتر حد أنا حبيته من كل قلبي علشان هو بجد شخص نقى معلمتي ربنا يحفظها ويقر عينها ويوفقها فى حيتها يارب
“ما احلى من أن يتحقق حلم طال انتظاره على يد من نحب”
تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صغيرتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *