روايات

رواية صغيرتي الفصل الثالث 3 بقلم مي الحسيني

رواية صغيرتي الفصل الثالث 3 بقلم مي الحسيني

رواية صغيرتي البارت الثالث

رواية صغيرتي الجزء الثالث

صغيرتي
صغيرتي

رواية صغيرتي الحلقة الثالثة

وتمر الأيام وما بين شجار ساجد وسجده وعمل احمد ومحمد ولقد عمل احمد فى شركه محمد وكان محمد يتقرب من الله ويحضر محاضرات دينيه مع احمد فاحمد كان الصديق الصالح الى أن جاء اول يوم في امتحان الثانوية العامة
توجهت إلى المنزل وهى تشعر بالاهاق الشديد فهي ليله امس لم تنم هى وساجد ظلوا طول الليل يذاكرون
أمال: ايه يا حبيبتي عملتي ايه
سجده: الحمد لله يا ماما ساجد رجع
– اه بيقول حل بس مرجعش دخل ينام ساعتين علشان يصحى يذاكر
*طيب يا ماما أنا كمان هدخل أنام
-طيب أنتي حليتي الامتحان كان كويس
*اه حليت الحمد لله بس مرجعش برضو
-طيب يا حبيبتي ربنا يوفقكم
وبعد مرور ثلاث ساعات
*ساجد سااااااجد
-ايه يا بنتي مالك
*يلا نراجع أنا عملت القهوة
-ماشي
وظلوا هكذا الى أن انتهت الامتحانات يوم يكونوا سعداء و يوم العكس
على طاولة الطعام
ساجد: الحمد لله ده كان اخر يوم
سجده: أيوه دى لو طولت عن كده كان الواحد ما-ت
محمد:ربنا يتمم فرحتكم على خير أن شاء الله
ساجد وسجده:ان شاء الله
احمد:اهم حاجه أن انتوا تكونوا عرفين أن الدنيا مش بتقف عند كليه معينة والمجموع ده مجرد رقم
سجده: خير أن شاء رب الخير لا ياتي إلا بخير
احمد: بس أنا عاوز اعرفكم حاجه واحده بس ممكن لاقدر الله متجبش كليه من كليات القمة او الكليه اللى نفسك فيها بس تقدر تكون حاجه كبيره ومهمه في اي مكان مش شرط كليه قمه اهم حاجه أن تكون أنت عاوز توصل لقمه علشان أنت لو عاوز هتوصل من اي مكان
محمد: صح يا احمد ربنا عارف الخير فين وكتبهوك يمكن تكون الكليه اللى نفسك فيها ميكنش فيها خير ليك
سجده: شكرا ليكم بجد رفعتوا معنوياتي
ساجد:يعني أنا لو مجبتش مجموع مش هتعملى حاجه
احمد:ده أنت بذات يا ساجد هنفخك ومش هدخلك البيت
الجميع: هههههههه
أمال: ربنا يجبر بخطرهم أن شاء الله ويفرح قلوبهم وقلوبنا
الجميع: اللهم امين يارب العالمين
وبعد ان انتها الجميع من الطعام ذهبت سجده واعدت لجميع مشروبات واحضرت تسالى
ساجد: ايه اللى انتى جيباه ده يا سجده
سجده:ايه فرواله باللبن
ساجد: أناس تعمل عصير فراوله بس منجا جوافه انتي لازم تحطى التطش بتعك يعني
سجده: أنا بحبه وانت عارف وكمان اعتقد ان محمد كمان بيحبه
محمد:اه بحبه جدا
احمد:ولا مش عجبك روح اعمل لنفسك متتعبناش
ساجد: بقي كده
احمد:اه يلا
ساجد:مش عارف أنا ايه حكايه الفراوله دي صراحه
محمد:اه صحيح يا خالتو اشمعنا الفراوله يعني
أمال: أنت وسجده كنتوا مستحيل تشربوا اللبن وأنا وامك الله يرحمه كنا بنحطه فى اي حاجه ينفع يتحط عليها علشان نستفيد بيها بس كان طعم اللبن بيكون واضح ومش بتشربوه لحد لما عملنا الفراوله وشربتو ومن ساعه لما ده حصل واحنا بقينا كل شويه نعمل ليكم علشان دي الحاجه الوحيده اللى بتوصل ليكم اللبن لحد لما حبتوا
سجده: علشان كده
وظلوا يتحدثون حتي قطعهم صوت المؤذن ليعن عن صلاه العشاء
احمد:يلا يا شباب ننزل علشان الصلاه
محمد:ايوه يلا
ساجد:طيب انزلوا انتوا وأنا هنزل وراكم
احمد: ساجد يلا قدامي هتنزل معانا الأول مكنتش بتنزل ولا بتحضر محاضرات الشيخ علشان الامتحانات لكن من دلوقتي خلاص يلا قدامي
ساجد: احم احم ماشى يلا
ضحكت سجده على ساجد عندما نفذ كلام احمد من خوفه ولكن نظر احمد لها نظرة ارعبتها لان محمد كان موجود ولا يجب أن تضحك هكذا
احمد: ويلا انتي كمان روحي صلى
سجده وهي نغض البصر: حاضر
وبعد مرور فتره كانت تجلس في شرفه غرفتها وتنظر لنجوم فاهي تحب النجوم ليأتى صوت محمد الذي افزعها
=لسه بتحبي النجوم
*أعوذ بالله ايه يا عم ده اعمل اي صوت خضتني
=هههههه معلش أنا اسف أنا عملك شاي معايا لما شفتك قعده امسكى
*هات يا عم
=نفسك تتخلى كلية ايه بقى
*هندسه ذي محمد أنا نفسي اكون ذيه في كل حاجه
=اد كده بتحبيه
*اه بحبه جدا ده السند والضهر
=ربنا يخليكم لبعض
*شكرا الله يعزك أنا دخله السلام عليكم
=وعليكم السلام
وفي اليوم التالي
كان ساجد وسجده في شجار كبير ودلف احمد الى المنزل فى أثناء هذا الشجار اختبئ سجده خلف احمد قائلة:لم الواد ده يا احمد عاوز يضربني
احمد:في ايه حد يتكلم
ساجد:مافيش حاجه
سجده:لا فى أن الأستاذ كل شويه يقولي اعملى حاجه الأول قالى انضف الاوضه بتاعته نضفتها
احمد: وبعدين
*قالى اكوي الهدوم وكوية وبعدين قالى اعملى شاي وعملت وفأخر قالى هاتي ميه مرتضتش فضل يزعق وعاوز يضربني ذي ما أنت شايف
احمد:. طيب ادخلى البسي الاسدال وجهزي الاكل علشان محمد نص ساعة وطالع ورايه
*ماشي
احمد: أنت يا استاذ تعالى معايا
ساجد: حاضر
احمد:اقعد وقول ايه الحكايه بقي
ساجد:مافيش حاجه هى اللى مكبره الموضوع
=ساجد مينفعش يا حبيبي مش كل شويه تضرب اختك وتخليها تعمل الحاجات اللى المفروض تعملها أنت
-ليه اعملها أنا مش هى البنت
=اه هى البنت وعلشان هى البنت المفروض التعامل معها يكون احسن من كده
-اذاي يعني
=دي آخر وصية الرسول صلى الله عليه وسلم
( أيها الناس اتقوا الله في النساء، اتقوا الله في النساء، أوصيكم بالنساء خيرا)
رفقا بالقوارير يا معشر الرجال والله ما أكرمهن إلا كريم وما أهانهن إلا لئيم .
-صلى الله عليه وسلم
=متعرفش أجر الفرح والسرور اللى تدخله على قلبهم دول سبب السعاده والرزق بعد الله قال تعالى في سوره القصص:بسم الله الرحمن الرحيم
(كَيْ تقرَّ عيْنهَا ولاَ تحزَنْ)
وفي سورة الأحزاب :
(أَنْ تَقَرَّ أعْيُنُهُنَّ ولاَيَحْزَنَّ)
وفي سورة مريم :
(فَنَاداهَا مِنْ تَحْتِهَا ألا تَحْزَنِى)
وفي سورة القصص أيضا :
(فَأَلْقيهِ فِى اليَمِّ وَلاَ تَخَافِى وَلاَ تَحْزَنِى)
ركزت الآيات على أن لا تحزن المرأة لأن حزنها عميق ومشاعرها رقيقه
ساجد: خلاص أنا اسف مش هعمل كده تاني
=ياريت
قطع حديثهم جرس الباب
ساجد: سجده تعالى
نظر إليه احمد فقفز من مكانه يفتح الباب قائلاً:خليكي مكانك هفتح أنا
=هههههه
محمد: السلام عليكم
ساجد وأحمد: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
محمد: ايه الاخبار
احمد: الحمد لله بخير
محمد:مالك يا ساجد
ساجد:مافيش متهزء
احمد:ما علشان أنت مهزاء اصلا
ساجد: حبيبي شكرا من ذوقك يا غالي
محمد:متهزء ليه ده يا احمد

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صغيرتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *