روايات

رواية كيف لا أعشقها وهي طفلتي الفصل السادس 6 بقلم أميرة

رواية كيف لا أعشقها وهي طفلتي الفصل السادس 6 بقلم أميرة

رواية كيف لا أعشقها وهي طفلتي البارت السادس

رواية كيف لا أعشقها وهي طفلتي الجزء السادس

كيف لا أعشقها وهي طفلتي
كيف لا أعشقها وهي طفلتي

رواية كيف لا أعشقها وهي طفلتي الحلقة السادسة

احمد/اؤك ف اى حااجه تانى ف الشغل
كريم/لا هنبدأ شغل ف القريه من بكرا
احمد/اؤك لو ف اى حااجه ابقاا اتصل بياا دا الكاارت بتااعى انا لاازم امشى دلوقتى
كريم/اؤك اتفضل
فيقوم احمد ويصاافحه ثم يخرج من الشركه ويذهب الى شركته
وعند دخوله الى شركته وبدأت الموظفات فالتهاامس فهو شااب الذى تتمناه اى فتاه
يدخل مكتبه وتدخل خلفه السكرتيره
السكرتيره/مستر احمد
احمد/ايوه ياهناء
هناء /عاايزه حضرتك ف موضوع مهم ممكن
احمد/اكيد ياهناء اتفضلى
هناء /انا فرحى بعد اسبوعين وخطيبى طلب منى اسيب الشغل وانا موافقه وعايزه اقدم استقالتى
احمد/اؤك ياهناء زى ماتحبى اكتبيهاا وانا همضيلك عليهاا
وهنا يدخل زياد
زياد/احمد باشا نورت الشركه
احمد/اتفضلى انتى ياهناء
هناء/اؤك يافندم
ثم تخرج ويجلس زياد
زياد/ها اخباار الاجتماع ايه
احمد/تمام بس عاايزك تشوفلى سكرتيره
زياد/وهناء
احمد/هناء هتتجوز وهتقدم استقالتها
زياد/تمام هنزل اعلاان
ف كليه الهندسه جامعه القاهره
سااره /ها ياريم ف ايه بقاا
ريم/هدور ع شغل ولازم اسيب البيت
سااره /تسيبى البيت ايه انتى اتجننتى
ريم/انا مستحيل اقعد ف البيت بعد وفاه امى دا ممكن يستغل انى لوحدى ويجوزنى ابنه الصايع
سااره /طب هتقعدى فين
ريم/مش عرفه بس هدور ع شغل الاول وبعدين هتصرف
سااره/مش عرفه اقولك ايه ونفسى اساعدك ويااريت….
ريم/لا ياساااره مش هااجى اقعد عندك
سااره/مااشى يااريم يلاا بقاا عشاان هتتأخرى
ريم/اؤك يلاا
ف المستشفى
ملك/يلاا ياشمس بقاا عشان كريم ف الطريق
شمس/كريم اللى كان هنا الصبح
ملك/ايوه
شمس/هو يقربلك
ملك/ايوه كريم يبقاا اخوياا
شمس/ اؤك وانا اقربلك ايه بقاا
ملك بتوتر /انتى انتى……
ليقطع كلاامهم صوت دق ع الباب ثم يدخل كريم
ملك لنفسهاا/الحمدلله جيت ف وقتك مكنتش عاارفه هرد عليها اقول ايه
كريم/ايه دا انتى لسه مجهزتيش ياشمس
شمس/هلبس اهو
ثم تقوم من ع السرير وتأخد ملاابسها وتدخل الحمام وبعد فتره قصيره تخرج وكانت ترتدى بنطلون تلج ابيض وتيشرت سيمون به روسومات بيضاء وشعرها منسدل ع ظهرها ورأسها ملفوف بشاش ابيض تحجب نزول خصلاات شعرها ع وجهها
كريم/يخربيت جماالك
ملك بخبث /بتقول حاجه ياكيمو
كريم/هه لا مفيش
اما عن شمس فوضعت رأسهاا ف الارض خجلاا
كريم/يلاا اتفضلو
ملك/يلاا ياشموسه
شمس/يلاا
ثم يخرجو وتركب ملك بجوار كريم وتركب شمس ف الكرسى الخلفى
وبعد فتره يصلو الى الفيلاا
ويدخلو جميعاا
كريم/ملك انا قولت للداده تجهز جناح لشمس جنب جناحك
ملك/طب تمام اوى
كريم/وبكرا ابقاا خوديها وانزلو اعملو شوبيج واشترى اللى هى عاايزاه
ملك/انت كلمت خاالد
كريم/خاالد عمل حادثه وراح ف غيبوبه
ملك/يانهار اسود
كريم/شمس هتفضل هنا لحد اما خاالد يفوق ويقول لنا مين اهلها
ملك/اؤك يلا ياشمس اوريكى اوضتك
ثم يصعدو جميعاا
كريم لنفسه/شكل حكاايتك حكاايه ياشمس
ف جنااح شمس
ملك/بصى دى بجاامه غيرى وناامى عشاان تستريحى وبكرا هنعمل انا وانتى شوبيج وتشترى كل اللى انتى محتجااه
شمس/اؤك
ف فيلاا احمد الانصاارى
احمد/يعنى اعمل ايه يااعبدالله
عبدالله/تعمل ايه؟انت عارف معنى الكلاام اللى بتقوله دا معنى كدا ان اختك ضاعت مننا
احمد/تعرف تنزل القااهره
عبدالله/وهقول لاابوك ايه
احمد/ملكش دعوه باابوك انا هكلمه
عبدالله/يااريت وانا هااجى ادور عليها
احمد/تمام سلااام
عبدالله/سلااام ياخوياا
صبااح يوم جديد
ف منزل متوسط الحاال
…………./يلا يابت عاايز اكل قبل مااروح الشغل اخلصى
ريم/ثوانى يااعمى
العم وهو يمسك بالجرايد ليتفحصلها/طب خلصى
فتخرج ريم من المطبخ وف يدها الاطبااق
ريم/اتفضل يااعمى الاكل اهو
فيقوم العم من مكاانه ويجلس لتنااول الطعاام وتمسك ريم بالجرايد تتفحصها لعلها تجد اعلاان عن وظيفه
العم/انتى قعدتك هنا مع الواد ابنى متنفعش
ريم بتوتر /يعنى ايه
العم/يعنى الواد عايز يتجوزك
ريم/بس انا مش موافقه
العم /ليه ان شاء الله ابنى نااقصه ايه وعفكره انا مش بااخد رأيك احمدى ربنا انى مخليكى تكملى تعليمك
ثم يقوم من مكاانه
العم/انا راايح الشغل
ثم يخرج ويتركها تكاد تبكى ع حظها فمنذ وفااه والدها وهى ف العااشره من عمرها تزوجت امها هذا العم وكان يحب والدتها بشده وكان لديه ابنه ولكن العلااقه بينه وبينها لم تكن ع مايرام وكان الولد يكره ريم جدا لانها كانت متفوقه ف دراستها اما هو فخرج من التعليم والآن يريد ان يتزوجها ووالده لا يرفض له طلب وهى ليس لديها احد حتى والدتها فقد توفت منذ شهرين
بالصدفه تقع عيناها ع اعلاان عن وظيفه السكرتيره فقررت ان تقدم ع الوظيفه لعلها تُقبل وذهبت لارتداء ملاابسها
اما ف فيلا احمد الانصارى
احمد/ازيك يابابا
مهدى /الحمدلله يااحمد انت اما نزلت مصر مجتش اسيوط ليه
احمد /كاان عندى اجتمااع ضرورى هااجى اسيوط قريب ان شاء الله
مهدى /مااشى يابنى اخباار الشغل ايه
احمد/الحمدلله تمام صحيح يابابا انا عاايز عبدالله ينزل الشغل معاياا طاالما خلص درااسه بقاا
مهدى /يااريت خليه يشيل المسؤليه عنك شويه
احمد/تمام
مهدى /مع السلاامه ثم يغلق الهااتف ويجد عبدالله ناازل من غرفته
مهدى /عبدالله
عبدالله/ايوه يابا صباح الخير
مهدة /صباح النور ،، احمد اتصل بياا وعاايزك معااه ف الشغل
عبدالله/تمام انا كماان كنت بفكر انزل معااه بقاا
مهدى /تمام حضر نفسك وساافر
وهنا يأتى الحج فتحى الاسيوطى
مهدى /اهلاا بالحج فتحى
فتحى /اهلاا بيك يامهدى مفيش اى اخباار عن شمس
مهدى /لا والله مفيش وانا قولت لرجاالتى تيجى وانا قولت للناس انها مااتت يبقاا نقفل الموضوع بقاا
فتحى /يعنى ايه
مهدى /انا بنتى هربت ياحج يعنى حتى لو عرفتو مكانها مش هينفع تتجوز حااتم
فتحى /بس انا عاايز انااسب عيلتك ياحج فتحى عشاان تفضل صلااتنا قويه وعااقتنا ببعض والشرااكه اللى بيننا
مهدى بتوتر /والله لو عندى بنت تاانيه كاانت هتبقاا لحااتم
فتحى /اى انت معندكش بناات بس عندك شباب زى الورد
عبدالله لنفسه/نهاارك اسود انت عاايزنى اجوز بنتك
عبدالله/لا يابابا لو سمحت انا بحب وااحده وهخطبها قريب
مهدى /استنى ياعبدالله تقصد ايه ياحج فتحى
فتحى /اقصد انك تجوز البشمهندس احمد لبنتى
مهدى بتفكير /تصدق فكره انا هكلم احمد ف الموضوع دا
عبدالله لنفسه/البس يااحمد
ثم يترك فتحى مع والده ويخرج ويتجه الى غرفته يجهز شنطه سفره
عبدالله/انا لاازم اساافر ف اقرب وقت واشوف احمد واقوله
ف فيلاا الجاارحى
ملك/شمس….. ياشموسه…..قومى يابنتى كل دا نوم
شمس/هى السااعه كاام
ملك/السااعه 10
شمس/يااااه انا نمت دا كله
ملك/طب يلاا قومى البسى عشاان تفطرى وننزل انا وانتى نعمل شوبينج

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كيف لا أعشقها وهي طفلتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *