روايات

رواية احببت صعيدي لكن ملتزم الفصل الأول 1 بقلم سلمى محمد

رواية احببت صعيدي لكن ملتزم الفصل الأول 1 بقلم سلمى محمد

رواية احببت صعيدي لكن ملتزم البارت الأول

رواية احببت صعيدي لكن ملتزم الجزء الأول

احببت صعيدي لكن ملتزم
احببت صعيدي لكن ملتزم

رواية احببت صعيدي لكن ملتزم الحلقة الأولى

تعريف الشخصيات نتعرف على شخصيات
بطل القصه
اول شخصيه دياب اكبر واحد في عيله الهواري عندو 30سنه ملتزم و جميل ماسك شركات و العمده بتاع البلد و خريج كلية هندسه
بطله القصه
بنت اسمهاحور من عليه متوسطه لكن هي كمان ملتزمه بس مش اوي جميله وعندها20سنه
الاب محمد ابو دياب عندو55سنه جميل و كان لي قصه حب مع ام دياب و هو كبير الصعيد
الام صافيه عندها40سنه جميله و طيبه جدا
اخوات دياب احمد عندو28سنه شغل في طب تشريح
بطل القصه
يوسف الأصغر فيهم عندو 25سنه كليه شرطه
بطله القصه
اخت حور منه عندها 19سنه بتحب حور جدا و طيبه جدا
بطله القصه
هنا اخت حور الأصغر عندها 18سنه طيبه جدا و بتحب الارسم
الاب ياسر عندو50سنه بيحب بنات جدا بيعشقهم و بيحب مراتو ملتزم
لام هدي عندها 40ملتزمه و جميله و طيبه جدا كدا اتعرفنا عل شخصيات بكرا أن شاء الله نخش في القصه
نخش في القصه
دياب: اول ما دخل لاقيه بنت عمو لبسه هدوم مش كويسه و اقعده علي السرير وبص ليها وقال ريهام انتي بتعملي اي و ازاي تيجي اوضتي كده بي المنظر ده ؟ ريهام:بحبك يا واد عمي بحبك بس انت ترضي بيا وانا هعيشك احلي عيشه وهتتمتع بيا براحتك ممكن كمان تتمتع بيا من غير جواز بس تكتب القصر بي اسمي :دياب ابــــويـي محمد:اي يا دياب ريهام اي الي انتي لبسه دا يبتي:دياب اتفرج ياابوي جايه تقولي اعمل معاها حاجات مش كويسه بس اكتب القصر بي بي اسمها ريهام:دا هو الي ضحك عليا و نام قبل ما تكمل قلم مولع نزل عل وشها وكانت صافيه أم دياب:اخرسي ابني ميعلش أكده ابني متربي و لو عايز يعمل أكده هيكون في حلال ربنا وانتي تكوني عل اسمو لكن عمرو ما يعمل أكده استري نفسك يابنت الناس وانا هجوز دياب ولدي الي الي يتمناها محمد دياب نطق اسم حور:حور ياسر يا ابوي دياب نطق اسمها و هو من غير وعي ولا كان عاوز يقول اسمها بس مشاعر حطتوو يوسف دي الي انا خبطه ياخوي دياب ايوه أبوه ابقا اروح اخطبهلك يولدي ريهام و عبير في سيرهم:دا احنا هنموتها عده ايام و حور فكت الجبس و كانت نزل تجيب طلبات هي و هدي و هنا و منه دياب و احمد و يوسف كانو معديني اتفجو بي جملهم العادي مش زي اي حد فعلا كان جملهم عادي يعني مش عنيه ملونه ولا اي حاجه من كدا بس ملامحه حلوها و لون بشرتهم خامري يعني مش لونهم فاتح اوي بس بتميزهم عيونهم الي زي عيون الغزال فعلا كانو في قمت الاحترام دياب قال هكلم ابوي يجي

حور كانت ماشيه في الشارع في واحد خبطه كان اخو كبير البلد احمد:يوسف انتي بخير يا انساه:حور اااه رجلي وجعاني :احمد تعالي اركبي العربيه وانا هوديكي المستشفى الكبيره الي عيله الهواري:يوسف دياب انا خبط واحده في الشارع بي العربيه وانا في المستشفي و مش عارف اعمل اي:دياب اهدا وانا جاي دياب لما وصل:احمد اي الحصل احمد حضن دياب جامد الان دياب طول عمرو حنين هل اخواتو :دياب اهدا كدا مافيش حاجه: الدكتور دياب باشا البنت اتجبست و بتسال عن مامتها و ابوها و دا تيلفونه:دياب دخلها دخلها اول ما شافها عيونو في عيونه نسي الدنيا رجع من الي الواقع و استغفر ربنا و قالو:انساه ممكن تفتحي التلفون علشان اشوفه اهلك رن عل ابوها جه و اول ما شاف بنتو انهار ولا اكنها حدث عادي و اتجبست:ابوها الحمدالله والشكر لله انك بخير و جت عل قد كدا دياب: انا اسف عل الحصل من اخوي بس هو لسه مش بيعرف يسوق اوي و انا هدفع تعويض :ياسر اي الي انت بتقول دا انا الحمدالله بنتي بخير الحمدلله انها قامت بي السلامه :حور يلا يا بابا ابو حور شالها و كان هيدفع المصريف بس دياب سبقو و دافعه هي اصلا المستشفي بتاعتهم اخوهم التاني احمد :كان بيهزر اي دا دياب اي الحصل انت أطلقت ولا اي دياب:طب تعال مسكو و فضل يضربو بي هزار يوسف دخل معاهم احمد يوسف متعوضش و دياب مسكهم ضربهم و خلصت المعركه بين الاخوات ابوهم محمد دخل عليهم:اديني الصبر يارب بقا دياب العلق يشعلق اخواتو كدا :دياب قولي بقا انو ام دياب منكده عليك و ملقتش غير دياب الي تيجي عليه انت يحجوج امو دخلت عليهم يعني انا نكده يا دياب قمت رفعه ابو ورده لبس في وش احمد احمد :لي كدا يا ست الحبيب انا عملت اي و يوسف وقع عل الارض من كتر الضحك مرات عم دياب دخلت هي و بنتها اول ما شافت دياب اترمت في حضنو:دياب زقها ابعدي عني كدا يابت عمي:ريهام و هي لبسه هدوم مش كويسه مكنش قذدي و بستو من خدو محمد:دياب تعال انت و اخواتك معايا عل مكتاب ام دياب نورتونا والله ريهام و وامها عبير بنورك :بيبصو في القصر بطمع:عبير بصي يابت انتي الازم تجوزي دياب شايفها القصر عامل ازاي:ريهام ايوه ياما شايفه بص اي دا كلو شوفتي دياب حلو ازاي انا مترهنا مع صحابي لازم اتجوز دياب في المكتب اي يا ابوي في اي محمد:دياب انتي كبير البلد من بعدي يا ولدي: دياب ربنا يديك طولت العمر محمد:عاوزك تتجوز انت و اخواتك كفايه كدا نسبهم بقا علشان عملها موفجا ليكو نروح
صلو عل نبي💙💙
عند حور رجعت وكانت عاوزه تصلي ياسر اهدي يابنتي انا عارف انك عاوزه تصلي بس اهدي لسه مكسوره استني بس نفك الجبس:حور عاوزه اصلي وحشني الصلاه و اني اقرا قران : ياسر اهدي يا حبيبت ابوكي انا عارف بس اهدي ياسر ابوها خدها في حضنو:وقرا قران وقرا صورت مريم علشان دي الصوره القرب الحور ونامت عل رجلو امها اصحي يا حور ابوها شالها نايمه في
اذكروا الله 💝💓
السرير زي الطفله الصغيره امها نامت جنبها و هي بتقرا قران و اخواته نامو في نفس الاوضه علشان ينامو في احضن اختهم الكبيره و من هنا بدات حور تحلم ان دياب بيقرا قران و هو وخدها في حضنو و هما في جامع و هي لبسه هدوم و منقبه:و اخواتها حولها و اخوات دياب صحيت عل اذان الفجر لاقيت اخواتها نايمن و امها البنات و امهم صحيو عل المنبه و راحو يصلو يدعو الام دخلت ملقتش ياسر ام حور:كدا يا ياسر تسيب ام حور حبيتك جيه ياسر لاقي أوضت حور منوره:دخل اي يابنات بتعملو اي هنا و
لا اله الا الله 💝💝💝
منه كانو بيتكلمو مع حور احنا قاعدين يا هنا احنا قاعدين يا حجوج في حاجه ياسر:لا يا حبيبي اقعدو مع اختكو:هنا هااا دياب دا شكلو اي دا انا لو شوفتو هو و اخو هضربو :حور عيب يابنت و حرام هو اخو اكيد مكنش قصدو البنات عادي يا حور احنا اسفين المهم حور حكت الحلم الي إخوتها :نسيبهم مع بعض و نرجع الي دياب الي كان نايم و برضو بيحلم إن في ناس بتجري ورا و دخل في حضن حور و حور
صلي على نبي💓💓
بتقول في الحلم لا تحزن ان الله معنا وصحي عل اذان الفجر برضو:دياب اي البنت دي استغفر ربنا و قام هو و ابو و اخواتو و امو صلو. و اقعدو يقراو قران :احمد دياب اقرا لينا صورت مريم:دياب حاضر يعم دياب قراه بي صوتوا الجميل و قال صدق الله العظيم:هااا هتعمل اي يا احمد في القتلي دا
استغفر الله 💙💙
انت و اخوك احمد يوسف جاب التحريات عن القاتلي وانا لسه بشرح في دياب ربنا معاكو :دياب يلا ادخلوا نام ساعه ولا حاجه دياب دخل ولاقي اااااااااااااا

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية احببت صعيدي لكن ملتزم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *