روايات

رواية لين قلوب الفصل الخامس 5 بقلم ملك ناصر

رواية لين قلوب الفصل الخامس 5 بقلم ملك ناصر

رواية لين قلوب البارت الخامس

رواية لين قلوب الجزء الخامس

لين قلوب
لين قلوب

رواية لين قلوب الحلقة الخامسة

لين بزهول :ها
عمار بضحك :ها ايه ،انتي تمام ولا اي
لين بعدم تصديق :انت حقيقي؟
عمار :أيوة يابنتي مالك
نعمة:لييين فوقي مالك
لين بتركيز:ها لا مفيش شردت بس
كوثر:طب يلا عشان الاكل اتحط
لين :حاضر
عمار بهمس للين :لسة زي ما انتي يا لين .ومشي
لين:يا لهوي انا مش هعرف اتعامل وهو قدامي كده
★★★★وبعد الاكل فضلوا يتكلموا كلهم ويضحكوا على ذكرياتهم
لين بضحك:انا بجد مش مصدقة ازاي كنت ناسية الحجات دي وازاي كنت نسياكم كده
عمار :عادي يا لين احنا مشينا وانتي عندك ٦ سنين فطبيعي تقعدي شوية عقبال ما تفتكري
كوثر :تعالي يا نعمة عايزة اقعد معاكي شوية
نعمة:ماشي وسابوهم لوحدهم
عمار:عاملة ايه يا لين
لين :كويسة وانت عامل ايه
عمار:اول ما شوفتك بقيت كويس
لين بكسوف:احم ،ماما بتندهلي هروح اشوفها
عمار ضحك عليها:وانتي صغيرة كنتي بتعملي كده لما تتكسفي ،اقعدي طنط مش بتنده
لين: لا دي طنط كوثر اللي ندهت
عمار بصوت عالي:انتي بتندهي يا ماما
كوثر من جوا :لا يا حبيبي
عمار:شوفتي بقى ،اقعدي وكمل بتساؤل، هو انتي ليه اول ما شوفتيني تنحتي كده
لين بكدب:لا مفيش اصل كنت حاسة اني شوفتك قبل كده
عمار:رغم اني عارف انك كدابة ،بس هتقوليلي بعدين
لين :احم ماشي
★★★★★★★★★★★★ َ وبعد سنة
٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭
نعمة : لين
لين:نعم يا ماما
نعمة:اجهزي عشان جايلك عريس
لين برفض: لا طبعا ارفضيه
نعمة: ليه
لين:اول حاجة انا لسة صغيرة وبعدين انا مش عايزة اتخطب دلوقتي
نعمة:ياسلام طب ما ادم اتقدملك من سنة وانتي كنتي مدياه فرصة عادي
لين:بس رفضت ،ماتخطبتش
نعمة:لين اخر حاجة عندي العريس هيجي الساعة ٧
لين: برضو يا ماما
نعمة:أيوة يا لين انا اديتهم كلمة خلاص ،لو مارتحتيش ارفضيه
لين بتذمر:ماشي يا ماما انا رايحة اجهز
نعمة:ماشي يلا
••••••••••••••بعد فترة
نعمة :اهلا اهلا اتفلو نورتونا
°°°°°°°°جوا عند لين
لين: مي انا مش عايزة اطلع
مي:يعني ايه مش عايزة تطلعي
لين:انا اصلا هرفضة يبقى هطلع ليه
مي:عشان عيب ومامتك هتتكسف
لين: بس
مي :منغير بس خالتو لسة ندهالك من شوية يلا
لين:يا مي
مي :لين هو انتي مش عايزة العريس ليه
لين بتوتر:ها لا مفيش يلا نطلع
مي :لين انتي بتحبي حد؟
لين:فاكرة الحلم اللي حلمته واحنا في ٣ ثانوي
مي بتركيز:أيوة
لين :الشخص اللي كان في الحلم حلمت بيه تاني يوم ما ادم اتقدملي وعشان كده رفضته
مي:أيوة ايه علاقته بالعريس اللي بره
لين:ما الشخص اللي كان في الحلم هو عمار اللي قولتلك عليه من فترة
مي :عشان كده عايزة ترفضي العريس
لين:بالضبط
مي:وانتي حبيتي عمار مش كده
لين :بالضبـ……،ايه لا طبعا
مي بضحك :يا كدابة
لين بتذمر:بس يا مي
مي :حاضر ،ويلا نطلع ونبقى نشوف تطفشيه ازاي
لين:اوية كده هو ده الكلام
نعمة من برا:يلا يا لين
لين ومي طلعو
★★★★★★برة
نعمة:طيب تعالي يا كوثر عايزاكي جوا انتي ومي
لين باستغراب ووشها في الأرض:ايه اللي جاب طنط كوثر هنا
عمار:لو السجادة عجباكي هبقى اجيبلك منها في بيتنا
لين رفعت راسها بسرعه:عمار
عمار بحب :عيون عمار
لين سكتت
عمار :احم ،عايزة تعرفي عني ايه
لين:بتصلي
عمار :الحمدالله بالسنن وفي الجامع
لين:طيب والقرآن اي علاقتك بيه
عمار:عندي ورد ثابت بس بالنسبة للحفظ فأنا متقطع شويه فيه
لين:حافظ قد ايه يعني
عمار:حوالي ٦ اجزاء
لين:اللهم بارك ،طيب وانت عايز تعرف عني ايه
عمار:عارف عنك كل حاجة
لين:ازاي
عمار :هبقى اقولك لما نكتب الكتاب
لين :وانت ايه عرفك اني موافقة
عمار بغمزة :قلبي قالي
لين:طيب بعد اذنك لم نفسك احنا في رؤية مش في كتب كتاب
عمار:حاضر
كوثر ونعمة خرجوا
نعمة:ها ياولاد
لين:هصلي صلاة استخارة الاول بعد اذنكم ودخلت جوا
عمار:ماشي ،ووجه كلامه لنعمة :انا حابب بأذن الله إن حصل قبول تبقى خطوبة وكتب كتاب مع بعض
نعمة:ازاي يابني
عمار: احنا عارفين بعض بقالنا سنة فمفيش داعي الخطوبة
نعمة:طيب انا لسة مخلصتش جهازها
كوثر:مفيش مشكله يا نعمة هاتي اللي عندك وهما يبقو يكملوه
عمار بتأكيد على كلام كوثر : أيوة وبعدين انا شقتي جاهزة على بس الفرش وده مش هياخد منا اسبوع
كوثر :ماشي احنا نستأذن بقى
★★★★★★★★★★★★
نعمة:ها يا لين
لين:انا صليت صلاة استخارة واول ما احس بحاجة هقولك
نعمة:ماشي يا حبيبتي
لين:انا هدخل انام بقى
نعمة:ماشي يا حبيبتي
★★
لين :ايه المكان ده ،حد هناا؟
*كان مكان عند البحر ومتزين بطريقة جميلة والسمك بيخرج من الماية على أيدها*
عمار:انا موجود يا لين
لين :عمار
عمار:انا بحبك يا لين وعايزك معايا عمري كله
لين بحب:انا موافقة يا عمار
والسمك بيجري في ماية تحتيهم والماية صافية جدا وعمار كان جايبلها دهب وفضة والماس وياقوت ولؤلؤ وكل انواع الصيغة
لين بدموع:بس كده كتير اوي يا عمار
عمار:مش كتير عليكي يا عيون عمار
★★
وصحيت لين وهي مرتاحة جدا
وخرجت لمامتها
نعمة:صباح الخير يا لين
لين بمرح:صباح النور يا نعوم
نعمة :صاحية رايقة يعني
لين:مفيش حلمت حلم حلو
نعمة بغمزة:والحلم ده ليه علاقة بعمار؟
لين:احم منا كنت جيالك في الكلام اهو
نعمة:أيوة كده اعترفي
لين:مفيش حاسة اني مرتاحة
نعمة:يعني ابلغهم بموافقتك
لين:لا استني نتقل عليهم شوية
نعمة:ماشي يا تقيلة
لين :ماما
نعمة بضحك:بهزر ،بس هو عايز خطوبة وكتب كتاب سوا
لين بصدمة:نعمم ،ده اللي هوا ازاي
نعمة:هو بيقول انكوا عارفين بعض بما فيه الكفاية والناقص عندنا تبقو تكملوه في بيتكوا
لين:بس يا ماما
نعمة:مش انتي مرتاحة يا لين
لين: أيوة
نعمة:يبقى خلاص سيبيها على ربك
لين:بس انتي عارفة اني مش هعمل فرح يعني كتب الكتاب هيبقى هو الفرح
نعمة:عارفة عشان كده هقولوا يسيب لينا مدة نجهز كام حاجة كده
لين:ماشي يا ماما
•••••••••••••وبعد اسبوع نعمة بلغتهم بموافقة لين واتفقوا
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
وبعد شهرين جه يوم كتب الكتاب والخطوبة وكانت مريم ومي ونعمة معاها
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
لين :روحوني بالله عليكو
مي:ايه بقى لعب العيال ده
لين:انا عيلة
مي بخبث:خلاص بقى هطلع اقول لعمار انك مش عايزة تتجوزيه وهتجوزه انا
لين بشراسة:لو اتحركتي من مكانك رجلك هتوحشك
مي بغمزة:امال ايه لازمته الهبل اللي كنتي بتقوليه ده
لين: مفيش بس خايفة
نعمة:من ايه
لين:خايفة مكونش زوجة كويسة أو ام صالحة خايفة
نعمة:متخافيش يا حبيبتي طول ما انتي عايزة تبقى صالحة ربنا هيصلحك وهيساعدك
لين:عندك حق ،بس في حاجة انا عايزة اعملها
نعمة ومي:ايه
لين طلعت نقاب ابيض :انا هلبس النقاب
نعمة ومي بفرحة:مبارك يا عيوني
لين بابتسامة:طب يلا حد يلبسهولي عشان نطلع
مي بغمزة:بصي يا خالتو البت مستعجلة ازاي
نعمة:شوفت ياختي ،تربيتي راحت
لين بضحك:خلصتوا ،لبسوني بقى عشان اطلع لقرة عيني عشان مستني
________°_______°_______
عمار دخل عشان ياخد لين ويطلع
عمار بتفاجؤ :لين انتي بجد
لين بابتسامة من تحت النقاب:أيوة
عمار بفرحة : مبارك عليا انتي يا لين
مي بتأثر:اخي ترا اني تأثرت وايد
عمار بغيظ:امشي يا بومة ده انتي ايه ده
مريم:طيب يلا يا عريس انت عشان المأذون بره
عمار:يلا
_____•______•_____•
بره كان المأذون بدأ يكتب الكتاب ومريم وادم واقفين جمب بعض
ادم بهمس لمريم وهو بيشاور علي مي:هي مين اللي واقفة جمب لين دي
مريم بنفس الهمس:دي بنت خالتها
ادم:طب هي مخطوبة
مي:بيتهيألي لا بتسأل ليه
ادم:مفيش اصل ناوي احصل عمار ولين
مي بغمزة:يا ولد
مي كانت واقفة ووشها احمر من نظرات ادم ليها بس كلهم انتبهوا وهما بيسمعوا المأذون وهو بيقول
٭بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير٭
عمار وهو بيحضن لين:مبارك يا عيوني
لين :هو انا متأكده
عمار نزلها باستغراب:هو ايه اللي هو
لين :هبقى اقولك لما نمشي
عمار: ومتنسيش تقوليلي بقى ليه اتخضيتي اول ما شوفتيني
لين:ماشي وكملت بهمس وهي بتبص على ادم ومي ،بس شكل عندنا خطوبة قريب
عمار بضحك:منا واخد بالي
★★★★★★وبعد ما مشيو
عمار :ها بقى قوليلي
لين:اقول ايه
عمار:ليه كنتي مخضوضة لما شوفتيني اول مرة وبعد الحضن
لين بأبتسامة حكيتله على الاحلام اللي كانت بتحلمها
عمار : الحمدالله يا رب
لين:في ايه
عمار : من ٥ سنين شوفتك مرة وانتي راجعة من الكلية وعرفتك ،مكنتيش بتغيبي من بالي وقعدت ادور لحد ما عرفت انك لسة ما تخطبتيش وكنت بدعي ربنا في كل سجدة انك تكوني من نصيبي لحد ما ربنا استجاب وكمل بحب
عمار : بحبك يا لين
لين بكسوف :وانا كمان
عمار:وانتي كمان ايه ؟
لين :باين ماما بتندهلي
عمار بضحك:لا يا ماما مفيش الكلام ده
«تمت»

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لين قلوب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *