روايات

رواية معشوقتي التي غيرتني الفصل الأول 1 بقلم شوشو الفولي

رواية معشوقتي التي غيرتني الفصل الأول 1 بقلم شوشو الفولي

رواية معشوقتي التي غيرتني البارت الأول

رواية معشوقتي التي غيرتني الجزء الأول

معشوقتي التي غيرتني
معشوقتي التي غيرتني

رواية معشوقتي التي غيرتني الحلقة الأولى

«الشخصيات»
شهاب الأسيوطي: رجل اعمال يمتلك شركات الأسيوطي المتفرعة في جميع البلاد 25سنة طويل مفتول العضلات شعر اسود عيون زيتونية ورثها عن امه بشرة حنطية والده متوفي منذ ان كان صغير جاد عصبي
إلهام الناجي: والدة شهاب 49 سنة حنونة تحب شهاب ابنها كثيرا ذات عيون زيتونية بشرة بيضاء و شعر بندقي
شذي الأسيوطي: اخت شهاب 20 سنة تانية كلية طب جامعة القاهرة قصيرة ذات شعر اسود طويل و عيون زرقاء صافية و بشرة بيضاء تحب شهاب اخيها
~~~~~~~~~~~~
نجمة محمد: 20 سنة كلية تجارة جامعة القاهرة قصيرة ذات شعر بندقي طويل و عيون رمادية كالقطط و بشرة برونزية تساعد والدها من اسرة متوسطة
محمد: والد نجمة 54 سنة يعمل في موظف في احد الشركات يحب نجمة كثيرا
شهد: والدة نجمة 48 سنة تحب نجمة و حنونة تهتم لإبنتها الوحيدة كثيرا
~~~~~~~~~~
باقية الشخصيات هنعرفها بعدين
«الأحداث»
في صباح يوم جديد تشرق الشمس داخل غرفة مطلية جميعها بالون الاسود ذات اثاث كلاسيكي يستيقظ شهاب لينظر ف هاتفه ليري الساعة7:00 صباحا يدخل الحمام ليأخذ دش و يدخل غرفة الملابس و يرتدي قميص اسود و بنطلون اسود و بليزر رمادي وجزمة سودا وساعة ذات مركة عالمية لينزل للأسفل
إلهام: صباح النور يا حبيبي
شهاب: صباح الخير يا ست الكل
إلهام: يلا يا حبيبي حضرتلك الفطار يلا قبل ما تنزل
شهاب: تسلم ايدك… امال فين شذي عشان اوصلها معايا ف طريقي للجامعة بتاعتها
إلهام: بتلبس و نازلة
تنزل شذي و هي مرتدية درس قطني ازرق اللون و حجاب ابيض و كوتشي ابيض
شذي و هي تقبل خد اخيها: صباح الخير يا ابيه..، صباح النور يا ست الكل
إلهام: صباح الخير ياحبيبتي
شهاب: صباح النور يلا افطري عشان ننزل متأخرين بسببك
شذي: بسببي انا..عموما بقولك اي مش هتجبلي عربية بقي
شهاب: احنا اتكلمنا ف الموضوع دا قبل كدا
شذي: بس
شهاب: مفيش بس انتي لسة صغيرة
شذي ف سرها: اووف
شهاب: يلا.. عايزة حاجة يا ست الكل
إلهام: عايزة سلامتك يا حبيبي
شذي: سلام يا هوما
إلهام: سلام يروحي خلي بالك من نفسك و بطلي هبل
ركبو العربية ووصلها الجامعة
شهاب: خلي بالك من نفسك ولو حصل حاجه كلميني
شذي: حاضر يا ابيه سلام
انطلق بعربيته ووراه الحراس علي الشركة….دخل و اخذ يدك الارض تحت قدميه غير مبالي بنظرات الاعجاب من الموظفات
شهاب يسأل السكرتيرة: حد سأل عليا
تغريد: لا يا فندم
شهاب: طب ابعتيلي عدي علي مكتبي
تغريد: حاضر يا فندم
دخل و خلع البليزر وجلس علي كرسي المكتب ذا الطابع الكلاسيكي بالون الاسود
دخل عدي فجأة
شهاب: هو انا مش قولتلك يا بني ادم تدق الباب قبل ما تدخل
عدي بمرح: و كل مرة بدخل بنفس الطريقة 😂.. المهم انا نزلتلك اعلان للموظفين عشان الحسابات
شهاب: تمام.. روح شوف شغلك يلا و متدخلش كدا تاني
عدي: خلاص خارج يا عم خرجتني من الجنة يعني.. قولوا يعني مخرجتش من الجنة نا نا
لقي شهاب هيقوم جري بسرعة خرج
~~~~~~~~
في منزل بسيط استيقظت نجمة من النوم و دخلت توضأت و ادت فرضها و ارتدت دريس من اللون بني و خمار ابيض و حذاء ابيض
خرجت من غرفتها
نجمة: صباح الخير يا شهودة
شهد: صباح النور ياقلبي يلا عشان تفطري عشان نغم مستنياكي من بدري قبل ما تنزلي
نجمة: دي هتنفخني امال فين بابا
محمد: انا اهو
نجمة: صباح الخير يا حجوج
محمد: صباح النور.. و اي حجوج دي يابت هو انا مخلف ولد
نجمة: عديها يا حاج
محمد: ماشي يا اخرة صبري
نجمة: يلا انا نازلة عايزين حاجه
شهد و محمد: لا عايزين سلامتك
شهد نزلت لنغم عشان يروحو سوا هما ف نفس الكلية
ستوب تعريف نغم: 20سنة ذات طول متوسط و شعر متوسط بني اللون و عيون عسلية وبشرة بيضاء كلية تجارة جامعة القاهرة
الصديقة الوحيدة لنجمة اصدقاء من المرحلة الاعدادية….. نكمل
نغم: اهلا بالهانم اللي مأخرانا كل يوم
نجمة: هي دي صباح الخير يا بورعي
نغم: بت بس كلمة بورعي دي و قدامي يلا عشان منتأخرش اكتر من كدا
و راحوا الجامعة و دخلوا قبل ما الدكتور يدخل بدأ الدكتور يشرح و خصلت المحاضرة
نغم: تعالي نروح الكافتيريا عندي لكي خبر تحفة
نجمة: ماشي يلا
طلبوا قهوة و قعدوا
نغم: لقيتلك يا ستي شغلانة
نجمة: بجد يا نغم
نغم: عيب عليكي
نجمة: فين بقي
نغم: ف شركة الأسيوطي عاملين اعلان تدريب للطلبة بتوع التجارة عشان الحسابات
نجمة: خلاص تمام نروح انهاردة
نغم: ماشي
خلصوا محضراتهم و راحوا الشركة و لقوا كتير من الطلبة
ركبوا اسانسير و طلعوا الدور بتاع التدريب
نجمة لسكرتيرة الاستقبال: بقولك يا قمر احنا جاين عشان اعلان الطلبة للتدريب عشان الوظيفة
السكرتيرة: استني هنا لحد ما بلغ عدي بيه
دخلت مكتب عدي و بلغته
السكرتيرة لنجمة اتفضلي ادخلي الاول و بعد كده صاحبتك
نجمة: تمام
طرقت الباب و دخلت
نجمة: السلام عليكم
عدي: و عليكم السلام اتفضلي
نجمة: حضرتك انا جاية بخصوص الاعلان
عدي: اه.. طب انتي معاكي لغة
نجمة: معايا تلات لغات
عدي: هايل.. What is your ambition for the job?
نجمة: My ambition is to develop my skills in the field for my college
عدي: برافو…ف التلفون المكتب تعالي يا شمس
طرقت الباب و دخلت
عدي: خدي نجمة وابعتيها لشهاب بيه عشان يشوفها قبل ما تتعين للتدريب
شمس: حاضر يا فندم.. اتفضلي معايا
خرجت نجمة و دخلت نغم
عدي: اتفضلي اقعدي.. معاكي لغة يا انسة نغم
نغم: معايا تلاتة
عدي:تمام….Why do you want the job?
نغم: ها
عدي: ها اي انتي مش قولتي معاكي تلات لغات
نغم: ما حضرتك بتتكلم بسرعة
عدي: نعم امال دخلتي كلية تجارة ازاي
نغم: انت بتهيني
عدي: هقول السؤال تاني لو مردتيش انتي مش مقبولة
نغم بصوت نوعا ما مسموع: هتخرجني من الجنة يعني
خبط علي المكتب بإيده
عدي: Why do you want the job?
نغم: I want to develop.. my skills in the field.. of my university
عدي: ماشي… شمس تعالي
عدي: خدي الانسة لشهاب بيه
~~~~~~~~~~~~~~~~
عند مكتب شهاب خبطت نجمة علي الباب و استمعت صوته من برا يأذنلها تدخل
دخل و سابت الباب مفتوح
شهاب: اقفلي الباب
نجمة: مش هينفع ابقي انا و حضرتك ف مكان مقفول
شهاب: انا مبحبش اعيد كلامي مرتين
نجمة قامت و واربت الباب
و قعدت علي الكرسي تاني
نجمة: انا كنت مستر عدي و قالي اجي لحضرتك عشان هتشوف هتقبلني ف التدريب و لا لأ
شهاب وهو باصص للورق اللي قدامه : مش عدي اختبرك
نجمة: اه يا فندم
شهاب ف التلفون الداخلي للمكتب: تغريد تعالي
شهاب: خديها و ديها قسم الحسابات لأستاذ سيد عشان يدربها و قولي لعدي بيه ميبعتليش حد و خليه يبعتهم لأستاذ سيد علطول انا مش فاضي
نجمة بهمس: مغرور اوي
شهاب سمعها وقال بغضب: يلا يا انسة معاها
اتنفضوا من غضبوا و طلعوا برا
ودتها لقسم الحسابات و قعدت مع بقيت الطلبة اللي جاين للتدريب
رجعت تغريد تاني اول ما رجعت لقت نغم كانت هتدخل قالتلها: يا انسة
نغم: نعم
تغريد: استاذ شهاب قال روحي لقسم الحسابات علطول لأستاذ سيد
راحت نغم و راحت تغريد ل عدي
طرقت الباب و دخلت
تغريد: استاذ عدي مستر شهاب بيقول لحضرتك اللي تختبره ابعته لأستاذ سيد علطول عشان هو مش فاضي
عدي: يعني انا اللي بلعب.. خلاص روحي انتي يا تغريد
خرجت تغريد و رجعت للمكتب بتاعها
~~~~~~~~~~~~~~
نغم راحت قسم الحسابات و شافت نجمة ووقفت جمبها
نغم: اي كل الناس دي
نجمة: جاين يدربوا
سيد: انا مدير قسم الحسابات هتدربوا تحت ايدي انا… انا اسمي استاذ سيد اي حد يحتاج حاجه يسألني اتفضلوا انهاردة و بكرا تيجوا ف نفس المعاد عشان نبتدي التدريب تقدروا تروحوا نجمة لنغم : يلا نروح عشان انا جعاانة
نغم: بس هتفضحينا يلا قدامي
~~~~~~~~~~~~~~~~
خرجوا من الشركة و كل واحده روحت بيتها
نجمة: انتو يا اهل البيت يا مااما اناا جعااانة
شهد: بسبس اسكتي مخلفة مفجوعة هتفضحينا..تعالي رصي معايا الاطباق
و هما بياكلوا
نجمة: بابا انا لقيت وظيفة ف شركة كبيرة و هنبتدي التدريب من بكرا
محمد: واحد مين قالك ان احنا محتاجين لشغل
نجمة: يا حجوج انا هساعدك و المرتب اخليه لمصاريف الجامعة بتاعتي و بعدين انا ف قسم الحسابات يعني تبع الكلية بتاعتي يعني بعد ما اخلص كلية هيبقي عندي وظيفة و مقعدش ادور
محمد: امري لله…. الف مبروك
نجمة:الله يبارك فيك ياحجوج.. بكرا هخلص الكلية و اطلع علي الشركة
محمد: ماشي بس متتأخريش
نجمة: حاضر هخش اذاكر شوية و انام
تصبحوا علي خير
شهد و محمد: و انتي من اهله

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية معشوقتي التي غيرتني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *