روايات

رواية صغيرة الأدهم الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم البارت الثامن والعشرون

رواية صغيرة الأدهم الجزء الثامن والعشرون

رواية صغيرة الأدهم الحلقة الثامنة والعشرون

يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
فزعت نور مما راته لتصرخ بصوت عالي ليكتم فهمها
سمعها فارس ليقفل الخط بسرعه ويركض اتجاه غرفتها
عندنا كتم صوتها دمعت أعين نور بخوف
فتح فارس الباب بسرعه ولسرعه اسر خبأ نور خلف ظهره ولم يراها فارس
اسر بضيق : اي يا عم انت ازاي تدخل كدا
فارس وهو يدير ظهره بسرعه : اسف انا بس قلقت عليها كنت بحسب في حاجه بس من حقها تصرخ من المنظر اللي انت فيه ده مين عمل فيك كدة
اسر : احم ده ميكروباص خبطني بس مفيش حاجه
فارس بغضب : ياريت تتلم شويه يا اسر حاول تحافظ علي وشك لحد فرحي بس
وخرج بسرعه خارج المنزل بأكمله أدار سيارته وانطلق
اسر : في حاجه حصلت مع الواد ده ثانيه واحده هو قال فرح وقريب
نور : هو مقالش قريب
اسر : اللي يخليه يقول احافظ علي وشي لحد الفرح معني كدا أنه قريب
نظرت له نور بدموع وتركته
اسر : اي يا بنتي مالك
نور بدموع كلشلال : امشي يا اسر مش عايزه اشوف وشك
اقترب اسر منها بخوف وضمها لاحضانه رغم رفضها له : مالك يا حبيبتي انتي كويسه
دفعته نور بعيدا عنها وهي تصرخ به : ابعد عني انت ليه بتعمل كدة انا مبقتش قادره
اسر بهدوء : انا عملت اي
نور : بتوجعني يا اسر بتأذيني ليه ماشي في الطريق ده ليه اتجوزتني ليه نصيبي يطلع فيك ليه وليه مش قادره استغني عنك انا عارفه كل حاجه عارفه انك بتشتغل في الممنوعات وبتضر نفسك وبلدك باللي بتعمله مش قادره اشوفك كل شويه جاي مضروب ولا مصاب انا اللي بتأذي مش انت ليه بتعمل كدة
حزن اسر علي حالها قلبه يعتصر ويتألم لتألمها ودموعها اقترب بهدوء وضمها إليه ليطمنها بقوله : خليكي واثقه دايما اني بحبك ووعد مني هحاول اكون احسن عشانك هحاول اكون الشخص اللي انتي بتتمنيه
تشبثت بقميصه أكثر وظلت تبكي وهي تقول من بين شهقتها وعينيها تغمض : خليك جنبي لو بعدت عني هموت
شعر بثبات حركاتها وثقلها بين يديه ليدرك انها نامت بين أحضانه حملها للسرير وناما وهو يتوعد باخبارها حقيقته قريبا وحمايتها واسعادها دائما
★★★★★★★★★★★★★

ظل فارس يرن علي هاتف حور وقلبه يخبره بحدوث شي سئ لها حتي وصل أمام باب منزلها ونظر لغرفتها ليخطر علي باله حركات اسر ليدلف من نافذة غرفتها لم يجدها ووجد هاتفها علي السرير ليخرج من باب غرفتها بحذر حتي سمع صوت خفيف من خلف باب احدي الغرف ليقترب أكثر ليسمع الآتي
احمد بحقد وغضب وهو قريب منها : انتي فاكره اني هسيبك بسهوله تحبي وتتجوزي تبقي بتحلمي انا حبيتك الاول وانا أولي بيكي انتي ملكي انا وبس
هشششششش متخافيش انا حطيت لابوكي واهلي منوم مش هيصحو خالص غير بعد ما استمتع بيكي
كسر فارس الباب من شده غضبه وما أن راها تبكي وهو قريب منها حتي انهال عليه باللكمات حتي نزف و اغشي عليه وامسكها من يدها بقسوه وادخلها غرفتها
وقال بصوت حاد : البسي حاجه بسرعه
دخلت حور بسرعه وهي ترتجف من شده الخوف وخرجت بعد دقائق ترتدي حجابها ولا تزال تبكي سحبها فارس من يدها لسيارته
وتحدث بعصبيه : اي اللي خرجك من اوضتك وليه معرفتنيش
نظرت له بدموع ولا تزال ترتجف : ا انا كنت ب بشرب و وبعدين انا دائما بقول أنه اخويا
ضرب بيده بقوه السياره وهو يتحدث بغضب : مفيش حاجه اسمها زفت اخويا واي حركه تتصلي بيا تعرفيني انتي فاهمه
حور : حاضر
تمنيت لو استطيع اخذها بين احضاني ولاكن عذرا حبيبتي فإنتي لستي حلالي بعد اهدي يا فارس انها خائفه بالفعل حاولت أن اهدئ من روعي واتحدث معها لتفاجاني بسوالها
حور : انت ليه عايز تتجوزني
صمت فارس قليلا ليجيب : لاني بحبك
خجلت حور ونظرت للأرض وهي تقول : ا ازاي
فارس بابتسامه : من اول ما شوفتك حبيتك وعرفت انك هتكوني مراتي
حور وقد أمرت وجنتيها وابتسمت وقالت : ليه
فارس بابتسامه : لانك جوهره جميله اوي ونادره مبقتش موجوده في الزمن ده ولازم افوز بالجوهره دي واحافظ عليها واحميها
حور بابتسامه خجل : يعني مش هتزعلني ابدا بعد الجواز
فارس : موعدكيش
عبست بوجهها بطفوله : ليه بقا أن شاء الله
ابتسم فارس : لانك طفله مبتسمعش الكلام ابدا وكل مره مش هتسمعي الكلام هتتعاقبي
حور بضيق ووجه طفولي : زي اي مثلا
فارس : اممم انو لازم تستأذني قبل ما تروحي اي مكان وانا اقول اه أو لا وفي الغالب هيكون لا
حور بضيق : ليه بقا أن شاء الله
فارس : لازم اكون معاكي عشان اطمن
حور : حتي لو هقابل صحابي البنات
فارس : اه
حور بغضب : ازاي ده هو انت مش واثق فيا
فارس بابتسامه : طبعا واثق فيكي بس مش واثق في الناس اللي حواليكي
حور : يعني اي
فارس وهو قريب منها : يعني مش هسمح بحد يعاكس حاجه ملكي
دق قلبها بشده من كلامه واحمرت وجنتيها وتوترت
حور : اااا انا عايزه اروح انام باي
فارس : استني هنا جاي معاكي
دخل معها فارس وحمل احمد علي كتفه وأدخله صندوق سيارته وودع حور بابتسامه ساحره جعلتها تسرح
★★★★★★★★★★★★★
كانت تنتظره وهي غاضبه لقد أخذه عمله منها كثيرا بالكاد تراه عند النوم ولا يسمح لها بالخروج لتغضب بشده من تصرفه دلف مازن للغرفه ليجدها أمامه عابسه ابتسم بحب وضمها إليه
مازن : مالها حبيبتي متضايقه ليه
شهد : حرام عليك يا مازن بجد كل شويه توعدني ومتوفيش ومش بشوفك خالص بجد
مازن : معلش يا حبيبتي انتي لو عرفتي كنت غايب عنك بسبب أية هتبوسيني
خجلت شهد : مش للدرجه دي بس بسبب اي
مازن مازحا : احبك وانتي مكسوفه كدة
لتخجل شهد أكثر
ليتحدث بجدية : بكرا يا حبيبتي هتخرجي معايا من بدري وتعرفي كل حاجه اما دلوقتي ف انا هموت وانام يلا علي النوم تصبحي على خير
شهد : وانت بخير
في صباح يوم جديد
استيقظ الجميع علي صوت نور وأسر
نور : قوم بقا يا شيخ ورانا حاجات كتير متبقاش رخم قامت بسحب جردل ملئ بالماء المثلج والقت به عليه وهو نائم استيقظ مفزوعا وهي لا تزال تتحدث بسرعه ركض ورائها وهي لا تزال تتحدث
ليقول اسر بضيق : بقولك اي مش ناقص صداع علي الصبح هش
نور : انت بتمشي وتسيبني استنا انا بكلمك
امسكها من رقبتها ورفعها بيده لفوق وقال هششش مش عايز اسمع صوت
ضلت تضرب بيديها تركها سقطت علي الارض بشده وهي تقول : يا غبي خرج خارج الغرفه
وقفت نور وعلي وجهها معالم الشر والضيق ركضت خلفه ولفت قدميها علي وسطه ويديها علي رقبته من الخلف وظلت تعض ظهره وهو يصرخ ويحاول أبعادها
نظر ورائه وجد فارس ممسك فنجان الشاي وينظر له ببرود
اسر : فارس ابعد الحشره دي عني ابعدي يا بت
نظر له فارس ببرود ومشي
ضلو علي هذا الحال هو يصرخ وهي تعضه اكتر حتي جاء ادهم وتحدث بنبره غضب كبيره لتنزل نور بسرعه من علي اسر وتختبئ خلفه
اسر : دلوقتي خوفتي وربنا لوريكي يا جزمه
ادهم : اي الهبل اللي بيحصل ده
اسر : بدلع مراتي عادي
كانت ميرا علي الارض تضحك علي مظهرهم
ليرمقها ادهم بغضب ويرحل وورائه اسر
اقتربت نور من ميرا وقالت : هو ماله ده
ميرا : معرفش بقاله يومين مش كويس معايا ابدا
نور : ربنا يهديه بجد يا بختها البت حور دي اللي حظها حلو البت دي.
ميرا بحزن : طول عمري نفسي البس فستان ابيض وافرح هحقق حلمي في حور وكل اللي كان نفسي اعمله في فرحي هعمله في فرح حور وكأنه فرحي
نور بحب : ربنا يسعدك يا قلبي ويلا نجري قبل ما اسر يخلص الاكل
وعلي مائده الطعام
ادهم بحده : فرح اي اللي بعد 10 ايام ده
فارس ببرود : فرحي
ادهم : يعني اي الكلام ده مش كنا متفقين على بنت المستثمر الأجنبي
فارس : اديك قولت كنا فعل ماضي
ادهم : هو لعب عيال
فارس : هو ده اللي عندي هي دي اللي اختارها قلبي
ادهم بسخرية : ومن امتي بتفكر بقلبك والحب والكلام الفارغ ده
فارس : من دلوقتي وسلام بقا عشان بجهز للفرح
نظر له مازن نظره أغضبت ادهم لينهض ويخرج خارج القصر
نهض مازن ومعه شهد للرحيل
أما نور وميرا نظرو لبعضهم ثم نظرو لأسر الذي كان يأكل غير مهتم بما يحدث حوله رفع رأسه ليجدهم ينظرون آلية
اسر : اي
ميرا ونور ابتسمو برقه
اسر : مش مطمن ليكم عايزين اي
نور : بص يا اسوره احنا عايزين نقدي اليوم مع حور علشان بنجهز حاجات وكدا
اسر : اسوره مش مرتاح ليكي بس تمام هوصلكم
نور : لا عايزينك تقدي اليوم معانا هناك ومع فارس
اسر : ورايا شغل مش هينفع
نور : بالله عليك يا اسوره بقا
اسر : مش لايق عليكي الدلع خالص بالليل تحاربي والصبح عامله رقيقه
نور : بقا كدا تمام طلقني بقا يا اما هخلعك
اسر : انتي هبله يا بت
نور : انا قولت اللي عندي
اسر : وربنا متخلفه امشي قدامي
ضحكت نور بنصر : ايوه كدا رجاله متجيش غير بالعين الحمره
ضربها اسر علي قفاها ورحل
نور وهي تضع يدها علي قفاها : اه هو سمع
ضحكت ميرا عليها : ايوه
نور : اتصلي بحور شوفيها فين عشان نروحلها
اصلت ميرا بحور : ايوه يا بنتي فينك
حور : في البيت
ميرا : وفارس فين
حور : تحت
سحبت نور الهاتف : مخرجتيش ليه يا زفته
حور : اصل انا
نور : اي
حور : بصراحه مكسوفه ومش عارفه شكلي كدة حلو انزل ولالا متوتره خالص
نور بعصبيه : هو انتي رايحه تتجوزي يا بت انتي ما تخلصي ولا اقولك جيالك اقفلي وصلو لبيت حور وتعرفت نور علي دنيا بنت عمه حور
نور بهمس لميرا : البت دي سمجه سماجه
ميرا : اسكتي بقا لو سمحت يا عمو اقدر اطلع لحور لو سمحت
باباحور : طبعا يا بنتي اتفضلي
دلفو للغرفه وضلو يضايقوها ويستعجلوها حتي نزلت معهم بعد الوقفه امام المراه نصف ساعة
★★★★★★★★★★★★★
في مكان آخر
شهد بتوتر : انا بدأت اقلق يا مازن في حاجه
مازن بابتسامه : متقلقيش يا حبيبتي
دلفت شهد خلف مازن وما أن رأت عيون معجبه به حتي أمسكت بيده بطفوله ليبتسم علي تصرفها دخلت غرفه ما أن دخلتها حتي شعرت بألم في كتفها لتنظر بصدمه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقى حلقات الرواية اضغط على : (رواية صعيرة الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *