روايات

رواية صغيرة الأدهم الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم البارت السادس والعشرون

رواية صغيرة الأدهم الجزء السادس والعشرون

رواية صغيرة الأدهم الحلقة السادسة والعشرون

يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
نسمه بسخريه : يا عيني ملقوش غير واحده معندهاش ام تتكلم عن الأم هههههههه فعلا يالا سخريه القدر
شعرت بالألم في قلبي أجل انا لم أري امي من قبل لا اتذكر حتي ملامح وجهها لا اعرف ما معني تلك الكلمه ولا ادري كيف يكون احساس حضن الام انا لا اعرف اي شي
وما يصبر قلبي قليلا يا امي انكي تعيشين بقلبي وسأظل أجلب لكي هدايا عيد الام لست حزينه علي تركك لي وحيده ولاكني اموت شوقا لكي اراكي اشتقت اليكي كثيرا أشعر دائما انكي معي وتسمعيني من الصعب علي أن افتح عيني ولا اركي مثل جميع الأبناء ولا استطيع لمسك
لم أشعر الا بدموعي تنهمر كالشاالات وانا اقول : امي … ا الام …. الام
مع كل كلمه كنت انطقها كانت تزداد دموعي لم أستطع الصمود اكره رأيه الآخرين لضعفي ف الدموع بالنسبه لي ضعف أغمضت عيني وادرت ظهري لهم لابتعد ولاكني سمعت صوته كان كاطوق النجاه بالنسبه لي
ادهم : الام هي الحضن الدافئ اللي بيحضنك وبيحميكي من العالم كله
الام هي إحساس الامان وبهجه البيت الام هي النور اللي بينور لينا حياتنا بس حتي لو بمجرد ابتسامه
الام هي اللي دايما شايفانا احسن الناس
وهي اللي بتكون سعيده جدا لما بنفرح ونبتسم
وهي اللي بتعيط لما بنعيط أو بس تشوف دموعنا
مين قال إن امك ماتت امك عايشه جواكي شايفاكي وفخوره بيكي علشان كدا لازم دايما تبقي احسن وتفرحيها بيكي وابتسمي دايما وخليكي سعيده علشان هي كمان تكون سعيده
ثم نظر بحده لنسمه وقال : ما ياما ناس كتير عايشه بس قلوبها ميته
كنت أنظر إليه وانا ابتسم ودموعي تزداد ما أن انهي حديثه حتي ركضت اتجاهه واحتضنته بقوه احتمي بين ذراعيه من قسوه الحياه أخفيت وجهي ليحميني من نظرات الجميع أنه اماني حقا شعرت بأنه السند والعوض وان أحضانه دافئه كحضن الام نظرتي له اختلفت الان اعترف انني احبه وبشده ظللت باحضانه ولم اشعر بصوت التصفيق العالي من حولي
*********************
نور : انت يا اخ
اسر : عايزه اي
نور : بقولك اني رايحه الجامعه بس
اسر : لا محترمه
نور : شوفت عشان تعرف عداني العيب يا زميلي
اسر : زميلي هو انا متجوز سواقه ميكروباص تنهد وأكمل طيب يلا اوصلك
نور : ليه
اسر : عندي شغل جنب الجامعه بتاعتك هوصلك واروح شغلي اهو بيقولو اللي سقي كلب دخل الجنه امال لو وصلت كلبه اكيد ربنا هيكرمني يلا عشان متأخر
خرج اسر بسرعه
نور : دقيقه واحده هو شتمني دلوقتي اه يا ابن ال بقا بتستغل أن استيعابي بطئ
ركضت بسرعه وهي تقول : انت ياض يا اسر
اسر : اركبي اخلصي
ركبت نور بجانبه وقالت : هو انت شتمتني فوق
اسر : اه في حاجه
نور : طب بص بقا يسطا هسامحك بس عشان انت جوزي الاول ولسه متعرفنيش
اسر بضيق : بقولك اي مش عايز اسمعلك صوت لحد ما نوصل
ظلت صامته فتره طويله مما جعل اسر يستغرب
وصلو لوجهتهم
اسر : طبعا انتي عارفه انا بتضايق من اي يا نور مجيش اخدك الاقي في مشاكل و صمت قليلا واكمل سبحان من اسكت لكي حسا
نور : لا ما انا بشتمك في سري وبعدين لا اسكت عاجب ولا اتكلم عاجب اي يا عم اعملك اي يعني
اسر : بتشتميني في سرك حظك أننا في الشارع لما اروح بس يا نور هتشوفي حسابك بعدين يلا انزلي
نور : طب بقولك اي وحياه ابوك يا شيخ عايزه اجرب اركن العربيه لوحدي
اسر : لما تكبري ابقي جربي يلا انزلي يا بت
نور : وحياه ابوك وحياة ابوك يا شيخ اجرب
اسر : اتزفتي اخلصي مش فاضي
ركبت نور مكان اسر
نور : افتح بقا شنطه العربيه يا اسر
اسر : ليه
نور بضيق : افتح شنطه العربيه
اسر بنبره زعيق : ليه
نور : عشان اعرف اشوف من ضهري وانا برجع
ضربها بيده علي كتفها وشاور علي المراه الاماميه وقال : ودي اي
نور بتفكير : هاا
اسر بصوت عالي : امال المرايه اللي قدام دي معموله عشان اي
نور : عشان اشوف وانا بحط الروج
اتعصب اسر وضرب السياره بيده وقال بنبره صوت عاليه : دي معموله عشان تشوفي اللي وري من هنا بتشوفي
نور بنبره عاليه نسبيا : طيب ابعد كدا متوترنيش
اسر : انا بوترك أنا ده انتي هتجيبيلي شلل
نور : طب بص فضيلي الشارع
رفع اسر أكمام قميصه بعصبيه وقال بهدوء : افضيلك اي
نور : الشارع
ضربها اسر علي كتفها : ازاي افضيلك الشارع ازاي
نور : اااه ايدك تقيله يا عم عشان اركن العربيه لازم الشارع يكون فاضي
اسر بعصبية : ايوه يعني اعمل اي
نور : مشي الناس
اسر بنفاذ صبر : يا بنتي يعتبر اصلا انا راكن العربيه مفيش ناس
نور : خلاص متزعقش فضحتنا في الشارع
اسر بضيق : دوسي علي الفرامل
نور : ادوس علي الفرامل
اسر محاولا تمالك نفسه : اه
نور وهي تضع يدها علي خدها : مش طايله الفرامل
اسر بعصبية : يا بت دوسي علي الفرامل
نور : والله ما طايله الفرامل يا جدع
اسر : اضبطي الكرسي وقربي يلا ودوسي علي الفرامل
ضحكت نور وهو يقربها بالكرسي ونظرت اليه وقالت : هي العربيه شغاله
وضع اسر يديه علي رأسه وقال بعصبية : بتشتغل والله العربيه بتشتغل
نور : طب بس اهدي هدي اعصابك يا بابا مش كدا
اسر بصوت عالي : انتي ازاي كدة والله لو بايدي اضربك بالشبشب علي هبلك ده لو حمار كان فهم حرام عليكي
نور : كله بسببك اصلا انت بتوترني
اسر بعصبية : طب انزلي انزلي ضربها علي كتفها ونزلها خارج السياره وزقها وأكمل قال عايزه تركني العربيه قال ابقي تعالي تفي علي قبري لو فلحتي
وذهب من أمامها بسرعه وهي تنظر اتجاه السياره وتضع يديها علي خدها وقالت : هو ماله ده ياتري متعصب ليه
***********************
فارس وهو يتحدث في الهاتف : خلاص يا ميرا انا وصلت للمول اهو اللي انتي عايزاه هجيبه مترغيش كتير بقا سلام
كانت حور تخرج من أحد المحلات واتفاجات بمن يضع يده علي كتفها ويقربها إليه
حور بعصبية وهي تبعد يده وتبعده عنها : اي ده انت بتعمل اي
احمد ابن عمتها : كان في حد هيخبطك بس مش قصدي حاجه
حور بضيق وهي تسرع من خطواتها بعيد عنه وتنظر له : لو سمحت اللي حصل ده ميتكررش تاني
اصطدمت بشده بشي رفعت عينيها صدمت ورجعت خطوتين للوراء وهي تنظر له بخوف لا تعرف سببه ولاكنها كانت تشبه الاطفال اللذين اخطأو و ينظرون لابأهم لكي لا يعاقبهم
رمشت بعينيها كثير ليتحدث هو
فارس بحده : بتعملي اي هنا
حور بتوتر وهي تفرك يديها وتنظر للأرض : انا . انا
احمد بضيق : انت مين اصلا
ليتحدث فارس بصوت جعلهم ينتفضون : انا خطيبها
نزلت تلك الكلمه علي مسامعها دق قلبها وصدمت ك كيف هذا
اقترب فارس أكثر من احمد وتحدث بنبرته الحاده القاسيه : لو شوفتك قريب منها باي شكل هخليك تتمني الموت ومتطلوش وتحدث بصوت عالي جعله يرتجف انت فااهم
انتفضت علي صوتها وفاقت من سرحانها
ما أن انهي حديثه حتي امسك يديها وسحبها خلفه
ألقاها داخل السياره واقفل بابا السياره بعنف
وجلس بجانبها
انكمشت علي نفسها بخوف
غضبه من رؤيه أحد آخر يلمسها جعله لا يري أمامه وخوفها منه اغضبه أكثر ليزيد من سرعته
نظرت له كانت عروقه بارزه غضبه مخيف ولا اعلم لما هو غاضب ولما أشعر بأنني اخطأت انا لم افعل له شي
ظللت في صراع بيني و بين نفسي اريد أخباره انني خائفه اخفض السرعه ولاكني لا استطيع جمعت شجاعتي وامسكت يده نظر لي نظره ارعبتني سحبت يدي بسرعه ووضعتها علي وجهي بعد قليل واقف السياره لاجده اوصلني أمام منزلي نزلت بسرعه اركض بعيدا عنه
فارس بحده : استني عندك .
وقفت ولم انظر خلفي
فارس بحده : اللي حصل النهار ده ميتكررش تاني انتي فاهمه
نظرت خلفي محاوله استجماع شجاعتي لاقول : ا انت مش خطيبي أو جوزي عشان تقول اعمل اي ومعملش اي
اقترب منها فارس ولم يفصل بينهم الا خيط رفيع
دق قلبي بسرعه من اقترابه لي ولاكني حاولت اظهار قوتي
همس فارس لها قائلا : قريب اوي هتكوني مراتي وفي بيتي
احمرت وجنتاها خجلا وركضت من أمامه بسرعه للمنزل وذهب الي غرفتها ووضعت يديها علي قلبها تتنفس بسرعه : ه هو اي اللي حصل ده ازاي ظلت تضرب قلبها بيديها اهدي يا قلبي
***********************
ميرا : انتي يا زفته متاكده أن اللي عملتيه ده صح
نور بثقه : طبعا يا بنتي انتي بتشكي في قدراتي ولا اي
ميرا بقلق : فارس في عصبيته مبيعرفش حد انا خايفه يعمل حاجه لحور
نور : يا بت يا هبله انتي من واقع خبرتي الفذه
قاطعتها ميرا : انتي اصلا عندك خبرات في الحاجات دي
نور بثقه : طبعا محسوبتك حافظه جميع مسلسلات الحب تركيه بقا ولا كوريه ولا هنديه كله من واقع خبرتي العظيمه دي احب اقولك فارس لما يشوف حور مع حد غيره هيبدا يغير وبعدين هيبدا يفكر يا تري ممكن الشخص ده يكون خطيبها ويخبط أيده علي رأسه ويقول معقول اتاخرت وحور اتخطبت لحد غيري لاااااااااا
أنهت نور تمثيلها مع حراكتها الدراميه وقالت : فاهمه حاجه
هزت ميرا رأسها وفمها مفتوح وقالت : عليه العوض ومنه العوض في البت الغلبانه دي انا غلطانه اني سمعت كلامك وقولت لفارس يروح المول عشان يشوفها
نور بدرامه : يا بت من هنا تبدأ شراره الحب اش فهمك انتي
ميرا : يا قلب اختك يا حور ربنا يسترها عليكي انتي يا بت صح مش قولتي هتنامي النهار ده اي اللي جابك مقدرتيش علي بعدي
نور : لا يا موكوسه جايه اشوف النتيجه واصطاد الدكتور اللي معاه النتيجه
ميرا : طب ما ناس كتير جابتها انتي لسه فاكره
نور : مفضلش غيري يا ناس وهو عامل زي الزنبلك مبيعرفش يقف دقيقه ولا يقعد في مكان شويه انا بقا فضياله وقعداله مش همشي غير أما اعرف النتيجه
ضحكت ميرا : طيب يا اختي تعالي نروح مكتبه في الدور التالت
ذهبو للدور الثالث نور : اه ياني يا جدعان انا واحده مسنه ليه اطلع كل الأدوار دي بس
ضحكت ميرا وقالت : امشي قدامي يا آخره صبري
سالتو عليه وعرفو أنه ذهبت لمبني اخر بعيدا عن تربيه ذهبت الفتيات للمكان المحدده مره اخري ونور تشتكي كالعاده واخبروهم أنه ذهب لغرفه الكونترول
رجعت الفتاتين مره اخلي لمبني تربيه ونزلوا تحت وسالو قيل لهم أنه ذهب لعمل شي ما ولا يعرفون مكانه
بدأت الفتيات يصعدو السلم ونور مستأه
نور : والله حرام بعد كل اللف ده ومش الاقيه بردو
ميرا : مش مشكله نبقا نيجي بكرا نشوفه تاني
عبست نور وأثناء صعودها للسلم وجدت الدكتور الذي تبحث عنه أشارت بيديها وقالت له نور : هو انت
الدكتور : لا وظل يركض ركضت نور ورائه أمام الجامعه كلها ووصلت وهي تركض جانبه وقالت وهي لا تزال تركض
نور : بالله عليك يا شيخ الهي تنستر العيال كلها عرفو نتيجتهم الا أنا يرضيك يقولو عليا ساقطه ومش عايزه اقول يرضيك
الدكتور وهو ما يزال يركض : عايزه تفهميني أن انتي الوحيده اللي مخدتيش النتيجه
نور : اه والله
الدكتور : طيب ابقي تعالي بكرا الساعه 10 علي الكنترول واقولك
وقفت نور من الجري ورائه تاخد نفسها وتشاور له : تمام يا دكتور
أدارت ظهرها للرجوع وجدت الجميع يضحك عليها
تجاهلتهم وظلت تمشي لتصل لمكان ميرا وهي تاخد نفسها بصعوبه وجدت ميرا تجلس علي الارض وعينيها تذرف الدموع
نور : هو في اي
ميرا : مشوفتيش شكلك وانتي بتجري وراه بجد مش قادره هموت
ضربتها نور علي كتفها بغيظ : طب يلا يا اختي امشي
**********************
شهد ظلت ترن كثير علي مازن وبعد ساعتين رد عليها
مازن : في حاجه يا شهد قلقتيني
شهد : اممم انا انا
مازن : قولي يا حبيبتي عايزه اي
شهد : عايزه أخرج
مازن بهدوء : فين
شهد : مشوار كدا بسرعه وهرجع علي طول والله
مازن : شهد انتي عارفه اني رافض خروجك لوحدك صح ولالا
شهد بضيق طفولي : صح بس انا عايزه اروح الملجأ بالله عليك يا مازن مش هتاخر والله والفون اللي انت جبتهولي معايا اهو هتعرف تطمن عليا كل شويه مش هتاخر
مازن : مبطمنش غير لما اكون معاكي بس ماشي يا شهد هبعتلك السواق بالعربيه يوصلك
شهد بفرحه : بجد ربنا يخليك ليا يا احلي مازن في الدنيا
مازن بحب : تمام يا حبيبتي لما ييجي السواق اخرجي غير كدا لا ويلا سلام ورايا شغل
اقفل مازن الهاتف
الدكتور : يا دكتور الحاله اللي حضرتك مهتم بيها بدأت تستجيب
مازن بفرحه : بجد طيب طيب انا جاي حالا
************************
في مكان آخر كان يتسلل داخل محزن كبير دخل متخفي وقبل دخوله ارتدي جهازا علي وجهه
كان حازم يراقب الأمر ليحدث صوتا معلنا عن دخول سارق المخزن وهرب
اضطر اسر أن يواجه جميع الرجال وحده بعد وصوله للمخدرات والأسلحة دخل شخصا لإنقاذه بسياره داخل المخزن ادخل اسر جميع الاسلحه والمخدرات
وحاول الهرب من الرجال حتي امسك به رجلا ضخما امسك اسر يده بسرعه وخفه وكسرها واسقطه ارضا وقام بأشعال كره غازيه غريبه ما أن رماها حتي امتلاء المكان بالدخان مما سهل عليه الهرب بسرعه ركض بسرعه ودخل من نافذه السياره وانطلق باقصي سرعه وعند وصوله للزعيم
دخل اسر عند الشيخ ومن الواضح أن هناك أحدا ما حكي ما حدث في المخزن للشيخ كان واضح علي حازم الضرب القوي لم اهتم كثير كانت ملامحي حده وبارده
تحدث الشيخ بابتسامه : طلعت راجل من ظهر راجل صحيح اول مهمه ليك وعملتها كويس اوي برغم وساخه ناس هنا بس برافو عليك يا اسر ومكافأة ليك هتدخل في مهمات اكبر من كدا وهيوصلك فلوس في حسابك البنكي من النهار ده انت دراعي اليمين
ابتسم أسر له وقال : تسمحلي اتصرف فى المخدرات
الشيخ بنظره شك : هتعمل اي
ابتسم أسر وقال : بسيطه هولع في المخدرات كلها وهبعت الفيديو للشخص اللي سرقناها منه اهو نقهره علي حاجته وكدا كدا احنا بنعرف هنا نتصرف في الاسلحه بس المخدرات ملهاش لازمه ولا اي
الشيخ : براوي عليك يا واد اهي دي الدماغ اللي تعجبني
********************
نور : بت يا ميمو تعالي نتفرج علي ال Tv
ميرا : بتقوليها كدا
نور : اسر قالي اني اتف علي قبره لو فلحت ف بحاول اكون فلحه في الانجليزيه واهي حاجه تليق بالقصر ده
ميرا : تصدقي بالله اسر معاه حق
ضربتها نور علي كتفها : بطلي برود روحي نادي البت الحزينه اللي فوق دي
ميرا : قولت ليها بس رفضت
نور : ليه
ميرا : زعلانه من مازن مبعتش ليها السواق كانت عايزه تروح مشوار
نور : والله عيله هبله سيبك منها اول ما ييجي يكلمها هتضحك وتتصالح
ميرا : طب كلمتي حور
نور وهي تاكل الفشار : اه
ميرا بفضول : طب اي
نور وهي مهتمه بمشاهده المسلسل : سيبك منها هي كمان عيله فرفوره زي اللي فوق دي
ميرا : ليه حصل اي
نور بصوت عالي : بقولك اي عايزه اتفرج بطلي رغي بقا
ميرا بضيق : ده انتي بارده
ظلت ميرا تشاهد المسلسل معها حتي نامت
وعند انتهاء المسلسل
نور : ياااه مسلسل جاحد يا جدع اي ده صح يا بت
نظرت لها وجدتها نائمه
نور : نمتي ده انتي عيله فرفوره مش عارفه تسهري خالص كدة سمعت صوت بابا القصر يفتح أغمضت عينيها بسرعه كأنها نائمه
اسر : مش مرتاح للشراكه الجديده بتاعتك دي
ادهم ببرود : ليه
اسر بشك : وراها إنه يا ادهم ولو اللي في دماغي صح صدقني مش هعمل حسابك لاي حد
ادهم محاولا تغير الحديث : اي الصوت ده الوقت متاخر
ذهب اسر وادهم لمكان الصوت
ابتسم أسر ما أن راها ونظر لادهم : ايوه عارف هي اللي عملت البهدله دي
تجاهله ادهم وذهب لميرا : ميرا قومي نامي جوه
اسر : والله لو جبتلها الدزننور ما هتقوم اي الحنيه دي
نظر له ادهم بضيق وقام بحمل ميرا بين يديه بهدوء وذهب
نظر اسر نور وقال : انتي يا بت قومي
لا رد
اسر : اه استعنا علي الشقا بالله وقام بحملها وصعد بقا كان اسر يعرف انها مستيقظه فقال : ااه يا ضهري اي ده اي التقل ده كله لا لازم تخس شويه مش كدة
نزلت من علي يديه وضربته في كتفه وقالت : بقا انا تخينه ماشي
ركضت بسرعه الي الغرفه لاقفالها لينام بالخارج فهو يستحق ولاكنه كان اسرع منها وفتح الباب بسرعه
أمسكت ظلت تضربه بالمخدات
نور بغيظ : انا تخينه صح والله لاوريك وهي تضربه كان يقترب ظلت ترجع إلي الخلف وكادت تسقط امسكها بسرعه وقربها له
احمرت وجنتاها وظلت ترمش بعينيها كثير
اسر بسرحان : شوفتي لما بتتكسفي بتبقي قمر ازاي
احمرت وجنتاها أكثر وقالت : ا ابعد يا عم كدا علي فكره بقا انت قليل الادب
نزع اسر قميصه وقال : انتي مشوفتيش لسه قله الادب وغمز لها
شهقت نور بفزع واغمضت عينيها : يا اسر بجد عيب كدا علي فكره بقا انت طالق
اسر : العصمه في ايدي
نور : علي فكره بقا بجد طلقني
اسر بتريقه : علي فكره بقا نينينيني اتخمدي يخربيتك
********************
كانت حور سارحه حتي دق باب غرفتها
حور : اتفضل
بابا حور. : عامله اي يا حبيبتي
حور وهي تحضن ابيها بشوق : بخير يا حبيبي
بابا حور بحب : والله وكبرتي يا حور وبقيتي عروسه
ابتسمت حور برقه
ليكمل والدها : الف مبروك يا حبيبتي
حور : النتيجه طلعت من زمان يا بابا لسه فاكر
بابا حور بابتسامه : مبروك يا حبيبتي فرحك بعد 10 ايام
حور بصدمه : ايه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقى حلقات الرواية اضغط على : (رواية صعيرة الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *