رواية سيفي الحامي الفصل الخامس 5 بقلم منيرة سيف
رواية سيفي الحامي الفصل الخامس 5 بقلم منيرة سيف
رواية سيفي الحامي البارت الخامس
رواية سيفي الحامي الجزء الخامس
رواية سيفي الحامي الحلقة الخامسة
*ركبوا العربيه*
سيف – ف حاجه نسيت اقولهالك انبارح
ليل – ايه هي
سيف – ممنوع تعامل مع اي راجل ف المكتب
ليل برخامه – اي ده يعني مش هتعامل معاك
سيف – غيري ياسخيفه
ليل – ايوه وحضرتك يعني عامل كده مع الكل
سيف – ايوه انا مانع الاختلاط ف شركتي انا حر
ليل – يوووه شركتي شركتي زهقتنا يجدع
سيف – اسمعي الكلام واجهزي عشان وصلنا
ليل – ووااااو
سيف – ايه رأيك
ليل – تحفه عدي كتير اوي من اخر مره جيت لا بجد تحفه ومجهودك باين جدا فيها
سيف – حبيبي ياليلو يلا انزلي بقا خلاص بقينا ف الشركه ومتنسيش التعليمات
ليل – ماشي ماشي
*سيف كان مأمن نفسه وقايل ع جروب الشركه انها بنت خالته وجايه تدرب عشان لو حصل منها تصرف عشوائي وكمان عرف السكرتيره بتاعته انها هتقوم بالشغل الخفيف بدالها ووصاها انها تعاملها باسلوب كويس هي وكل اللي ف الشركه*
*دخل سيف الشركه وكل الموظفين قاموله احتراماً وليل كانت منبهره بيه وفخوره وهما كانوا منبهرين بيها*
سيف – صباح الخير يشباب
ردوا – صباح النور ي استاذ سيف
سيف – دي استاذه ليل السكرتيره الجديده مع استاذه اسماء رحبوا بيها
ردوا – اهلا ي استاذه ليل نورتينا
سيف – إن شاء الله هتشتغل معانا اتمنى معاملتكوا ليها تكون حسنه عن اذنكم
*بعدين راح يعرفها ع سكرتيرته*
سيف – استاذه اسماء دي ليل اللي قولتلك عليها اتمنى تكوني فهمتي هتعرفيها شغلها ازاي
اسماء – اكيد طبعا
سيف – حلو اوي استاذه ليل هتقعدي مع استاذه اسماء وهي هتعرفك ع الشركه وع كل الموظفين اتمنى تتبسطي معانا
بصتله ليل وهي كاتمه ضحكتها وقالت – اكيد ي استاذ سيف
سيف – تمام عن اذنكوا
*دخل سيف مكتبه وهو بيبتسم وقعدت ليل مع السكرتيره اللي مكتبها قصاد مكتب سيف لكن سيف دايما كان قافل الستاير ع الازاز وقرر النهارده يفتح حته منها عشان يعرف يشوف ليل كويس*
اسماء – ازيك ياليل مبدأياً كده تعالي معايا اعرفك ع الشركه واركانها
ليل – تمام
*خدتها اسماء وابتدت تعرفها ع كل حته ف الشركه وقالتلها ان هنا مفيش اوفيس بوي هنا اللي عايز حاجه بيعملها بنفسه وعرفتها بباقي الموظفين اللي منهم كان حاقد ومنهم كان محب وبعد كده رجعتها المكتب تاني*
ليل – حلو اوي عايزه بقا اعرف هشتغل ايه
اسماء – بصي يستي انا وانتي دلوقتي يعتبر سكرتيرتين لأستاذ سيف هنقسم الشغل بيننا وعشان انتي لسه جديده ف انا هاخد الشغل التقيل اللي اغلبه بيبقا ع اللاب وانتي هتاخدي الخفيف زي مثلا تدخلي تمضي ورق منه تطبعي ورق تظبطي مواعيده بتاعت الشغل تحضري معاه المؤتمرات ومقابلات الشغل كده يعني
ليل – حلو اوي
اسماء انا دلوقتي هعمل كام ورقه كده محتاجين امضته هخلصهم وادخلي اديهومله
ليل – تمام لحد ماتخلصي هعمل نسكافيه اعملك معايا
اسماء – لا شكرا يقمر
*قامت ليل تعمل النسكافيه*
ليل – هعمل شاي لسيف عشان يروق كده بدل ماهو شادد اعصابه
*خلصت الشاي وراحت ع المكتب*
اسماء – رايحه فين
ليل – هديله الشاي ده يروقه شويه
اسماء بضحك – يروقه بس هو مبيشربش غير قهوه
ليل – لا طبعا بيحب الشاي وبالذات لو من ايدي هتشوفي
*طبعا ليل جابت العيد لكن كويس ان سيف مأمن نفسه واسماء كمان مستغربتش اوي*
ليل – سيف عملتلك شاي اشربه هيروق مزاجك شويه
سيف بصدمه – عارفه انتي عملتي كام غلطه دلوقتي
ليل – لا
سيف بصرامه – اولاً مخبطيش ع الباب وانا مقولتلكيش ادخلي ثانياً اسمها استاذ سيف واسمها عملت لحضرتك ثالثاً انا مطلبتش شاي عشان تعمليلي ف متعمليش بمزاجك
*ليل كل ده حاطه وشها ف الارض وبتسمع تعليماته*
ليل بدموع – تمام انا اسفه حضرتك محتاج حاجه
سيف – وانتي بتكلميني تبصيلي متبصيش ف الارض
*رفعت ليل وشها*
ليل – حاضر
*اتخض سيف لما لاحظ دموعها لكن مسك نفسه عشان كان عايز يعلمها بس ميعرفش انها مش الطريقه الصح اخدت ليل الشاي واستأذنته وخرجت*
اسماء – رايحه فين
*مردتش عليها ليل حطت الشاي ف المطبخ وراحت الحمام عشان تعيط براحتها وبعد شويه رجعت المكتب وقعدت بهدوء*
*كان مراقبها سيف وشايف حزنها وزعلها منه لكن اصر ع موقفه وحاول يتماسك*
اسماء – ليل انا خلصت الورق ادخلي خليه يمضيه
ليل – ادخلي انتي
اسماء بس احنا قولنا هنتشارك وانا خلص..
ليل – معلش ادخلي انتي المرادي
*دخلت اسماء وخبطت قبل ماتدخل طبعا*
سيف – اتفضلي
اسماء – الورق اللي حضرتك هتمضيه
سيف – تمام سيبيه هنا وشويه وتعالي خديه
اسماء – حاضر عن اذنك
سيف – استاذه اسماء
اسماء – نعم
سيف – ده شغل خفيف ليه مخلتيش ليل تقوم بيه
اسماء – انا قولتلها والله بس هي قالتلي ادخلي انتي وكانت مصره
سيف – اه تمام طيب قوليلها تعملي قهوه وتجيبهالي هي
اسماء – تمام
*هو اه سيف مُصر انه ميصالحهاش لكن مكنش قادر يسيبها زعلانه*
اسماء – ليل استاذ سيف عايزك تعمليله قهوه وتدخليهاله
ليل بحزن – معلش اعمليها انتي
اسماء – والله ماهقدر لان هو اكد ان انتي اللي تعمليها وتدخليهاله
*قامت ليل غصب عنها تعمله القهوه وطبعاً القهوه حسب مزاج اللي بيعملها ف مطلعتش حلوه*
*خبطت ليل*
سيف – اتفضلي
ليل – القهوه اللي حضرتك طلبتها
سيف – حطيها هنا
ليل – عن اذنك
سيف – ثواني
ليل – أؤمر
*داق سيف القهوه*
سيف – عملتي القهوه دي ازاي
ليل – زي مابعملها
سيف – طيب اتعلميها من اسماء طعمها بيبق احلى
ليل – حاضر
سيف – اسماء قالتلي انها قالتلك تدخلي الورق وانتي رفضتي
ليل – ايوه
سيف – ليه
ليل – انا وهي بنتشارك الشغل ف نقسمه زي مانحب
سيف – اه قصدك اني مليش دعوه يعني
ليل – حضرتك اللي فهمت كده
سيف – طيب بعد كده اي حاجه توصلي تبقا عن طريقك
ليل – تمام حاجه تاني
سيف – لا اتفضلي
*طول الوقت سيف كان محتار مش عارف يصالحها ولا ويفضل مُصر عشان يعلمها وهي زعلها منه كان كبير ماهو مقدار الزعل ع قد مقدار الغلاوه وهو غالي عندها جدا خلص اليوم ومشيوا كل الموظفين وهو كان بيخلص شغله خرج من مكتبه و لقاها قاعده متهزتش وعينها ف تليفونها*
سيف – احم عايز قهوه
ليل – مش هعمل قهوه تاني
سيف – نعم وده ليه
ليل – ميعاد شغلي خلص لو عايز اعمل لنفسك انا مستنيه تخلص زي ماقولت انبارح ولو هتطول ياريت تقولي عشان اروح انا
سيف بضيقه – اممم ماشي لا مش هطول نص ساعه واخلص
*دخل سيف كمل شغله وهو بيشتم نفسه ع طريقته اللي كلمها بيها وعرف انها مش هتتصالح بسهوله اما ليل كانت ناويه تفضل كده ع طول بره وجوه الشغل تعامله برسميه عدت نص ساعه*
سيف – انا خلصت جهزي حاجتك مستنيكي
ليل وهي بتاخد شنطتها – حاجتي جاهزه
*مشيت ليل قدامه وسبقته ع العربيه ولما وصلوا فتح سيف العربيه وركبوا*
سيف – ايه رأيك نروح نتعشى
ليل – شبعانه
سيف – اممم طب ناكل ايس كريم
ليل – مش عاوزه
سيف – طيب عندي فكره احلى نروح سينما
ليل – تعبانه وعايزه اروح
سيف بضيقه – طب وبعدين
ليل بخنقه – روحني
سيف – هتفضلي كده يعني
*بصتله ليل بصرامه وضيقه وضغطت ع الكلام*
ليل – بقووللكك روحنيي
سيف – ماشي
*روحوا وليل نزلت قبليه وسبقته ع فوق ودخلت شقتهم*
الماما – اهلا انتي جيتي احطلك الاكل
ليل – لا يماما شكرا هدخل اخد دش وانام
الماما – ف حاجه حصلت
ليل – لا يحبيبتي تعبانه بس شويه عن اذنك
*دخلت ليل اوضتها وطلع سيف عند خالته*
سيف – هي فين
الماما – ف اوضتها. هو حصل ايه شكلها متضايقه اوي
سيف – اتخانقنا بس
الماما – امممم طب خد بالك شكلها واخده ع خاطرها جامد
سيف – والله حاولت بس إن شاء الله بكره هصالحها
الماما – إن شاء الله يحبيبي احطلك تاكل
سيف – لا يحبيبتي فيرو مستنياني هروح انا عايزه حاجه
الماما – لا سلامتك يحبيبي
*حاول سيف يرن عليها لكن هي عامله فونها صامت مش معنى كده انها مشافتش الرن لا شافته ومرضتش*
ليل – اخد دش وانام
الماما – ف حاجه حصلت
ليل – لا يحبيبتي تعبانه بس شويه عن اذنك
*دخلت ليل اوضتها وطلع سيف عند خالته*
سيف – هي فين
الماما – ف اوضتها. هو حصل ايه شكلها متضايقه اوي
سيف – اتخانقنا بس
الماما – امممم طب خد بالك شكلها واخده ع خاطرها جامد
سيف – والله حاولت بس إن شاء الله بكره هصالحها
الماما – إن شاء الله يحبيبي احطلك تاكل
سيف – لا يحبيبتي فيرو مستنياني هروح انا عايزه حاجه
الماما – لا سلامتك يحبيبي
*حاول سيف يرن عليها لكن هي عامله فونها صامت مش معنى كده انها مشافتش الرن لا شافته ومرضتش*
*تاني يوم*
سيف – الو
ليل – طالعه
*قفلت ليل السكه وطلعتله من غير ولا كلمه ونزلت ع السلم عشان متركبش معاه الاسانسير نزل وراها و كان مستغرب سيف افعالها ومستغرب هي زعلانه اوي ليه كده مع انها مش اول مره يتخانقوا فيها*
*ف العربيه*
سيف – انا مكلتش انبارح كويس
ليل – لما نوصل هطلب لحضرتك فطار
سيف – بس مبحبش اكل لوحدي
ليل – معلش حضرتك اتعود
سيف – طب واتعود ليه وانتي موجوده وبعدين ايه حضرتك دي احنا لسه مش ف الشغل
ليل – ف الشغل او لا حضرتك مازلت مديري
سيف – تؤ وبعدين معاكي بقا
ليل -…….
*وصلوا الشركه*
سيف – متنسيش الفطار
ليل – تمام
*دخل مكتبه وهي طلبتله الفطار وبعد ماوصل*
*صوت خبط الباب*
سيف – اتفضلي
ليل – الفطار
سيف – رايحه فين
ليل – خارجه
سيف – بس انا قولتلك مش بعرف اكل لوحدي
ليل – هبعت لحضرتك اسماء
سيف – لا مش عايز اسماء
ليل – قولي حضرتك عايز مين و اجبهولك
سيف – ليل
ليل – أؤمر
سيف – قصدي عايزك انتي
ليل – وانا ورايا شغل تاني
سيف – وانا مديرك وبقولي اقعدي اعتبري ده شغل بردو
ليل – حاضر
*قعدت ليل ووشها ف الارض*
سيف – لا مانتي مش روبوت
ليل – عايزني اعمل ايه
سيف – كلي معايا
ليل – سبقت حضرتك
سيف – مش هاكل غير لما تاكلي
ليل – حاضر
سيف – اكليني معاكي بقا
ليل – نعم
سيف – قصدي حلو الفطار
*خلصوا اكل*
سيف – مش هتعمليلي شاي
ليل بسخريه – حضرتك مبتشربش شاي ف المكتب بتشرب قهوه اعملك قهوه
سيف – لا عايز شاي من ايديك
ليل – حاضر
*راحت ليل تعمله شاي وخلصت*
اسماء – تاني ياليل
ليل – هو اللي طلب المرادي
اسماء – بجد غريبه دي
*صوت خبط*
سيف – اتفضلي
ليل – الشاي
سيف – تسلم ايدك
ليل – تؤمر بحاجه تانيه
سيف – اه
ليل بنفاذ صبر – اتفضلل
سيف – اقعدي عايزك ف موضوع مهم
ليل – ليه علاقه بالشغل
سيف – ايوه جدا
ليل – قعدت
*قام سيف وقعد جنبها ومسك ايديها شدت ايديها من ايده بسرعه*
ليل – اللي حضرتك بتعمله ده مينفعش ع فكره
سيف – ياشيخه اسكتي بقا مش لايق عليكي
سيف وهو بيمسك ايديها تاني – انا اسف
ليل – ….
سيف – عارف انك زعلانه وجدا ف حقك عليا مكنتش اقصد ازعلك انا قصدي اني اعلمك
ليل بدموع – ودي مش طريقه اصلا حد يعلم حد بيها
سيف – يختاااي والله مابحبك تعيطي حقك عليا صدقيني مش هعمل كده تاني *خدها ف حضنه وكمل* انا والله ماهان عليا زعلك وفعلا مكنش ليا نفس اكل انبارح وكل ده عشان زعلانه مني حقك عليا
ليل – ماشي خلاص
سيف بهمس – بحبك
ليل بخضه – ايه
___________________________
ياترا ايه هيحصل تاني يوووم…..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية سيفي الحامي)