رواية اختفاء مجهول الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم يارا محمد
رواية اختفاء مجهول الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم يارا محمد
رواية اختفاء مجهول البارت الخامس والعشرون
رواية اختفاء مجهول الجزء الخامس والعشرون

رواية اختفاء مجهول الحلقة الخامسة والعشرون
لي لي: بابتسامه اوليفيا صديقتي العزيزه اخبارك ايه يا كامورا الغرب القادم.
اوليفيا: بابتسامه تمام يا لي لي بس اتصالك ده لانك اشتقاتي ليا ولا شغل .
لي لي: علطول كشفاني يا سيدة القانون الفاسدة هحكيلك شوفي الموضوع ….. ها اي رايك .
اوليفيا: والمقابل يا لي لي انتي عارفه لكل خدمه مقابل والخدمه المرة دي كبيرة ودول مش اي حد دول الندرنغيتا مش اي حد واللي هلعب عليه حفيدهم ف لازم يكون المقابل كبير اوي .
لي لي: طول عمرك تفكيرك مادي ومش بتعملي حاجه الا وتاخدي شئ كبير بالمقابل وده سبب صحوبيتي ليكي تفكيرك اطلبي عايزة ايه.
اوليفيا خلصت تركيب القنبله وحطتها بهدوء جنبها وبعدها اتكلمت .
اوليفيا: اممم ولا حاجه القصر الكبير اللي ف روما وخمسين مليون دولار بس.
لي لي: بصدمه بس ده كتير يا اوليفيا حتي انتي مش محتاجه انتي بنت اكبر تاجر اثار وزعيم مافيا ومهرب معقوله محتاجه لده كله.
اوليفيا: بضحك لي لي حبيبتي شغل ابويا أنا مجرد مساعدة ليه وبس أما اللي بعمله ف ليا وبس عادي انا ليا مصلحتي وشغلي ودماغي ده زي الالماظ يعني مش كتير اللي طلباه.
لي لي نفخت من غير صوت وبصت ل ديفيد اللي وافق ع ده وهي بلغتها بالموافقه و اوليفيا قالتلها أنها هتبدا من بكرة.
ادريانو كان عنده موجه غصب من كل حاجه وقرر إنه مش هيسكت ابدا فتح النت ودور ع محامي موثوق وهو بيدور لفت نظره اسمها اوليفيا ديلار محاميه دخل صفحتها وشاف أنها محاميه بارزة ومفيش قضيه خسرتها جاب عنوان مكتبها وطلب معاد معاها واتوافق المعاد ع أن يكون بعد يومين.
ريما كانت ع التراس بتفكر ف اللي حصل النهاردة ومش عارفه تنام النوم بطل يزورها من ساعه ما دخلت العيله دي والحاجات اللي بتعملها بالاجبار بصت ل جوزها اللي مش عارفه تتعامل معاه ابدا من اول يوم وهو بارد اوي ف كلامه ومشاعره طول الفترة دي مش شافت منه حنيه مفيش بس غير القسوة قررت تعيش زي ما هما عايزين وبس راحت تنام علشان تهرب من التفكير بس فجاه حست بنفسه وراها ف عرفت هو عايز ايه بعد فترة قام من جنبها وراح ياخد شاور وهي دمعتها نازله بقهر ووجع ع حالها فتحت الدرج اخدت الحبايه ونامت .
بعد يومين وصل مكتب فخم اوي وبلغ السكرتيرة أنه ع معاد مع اوليفيا وهي سمحتله بالدخول دخل لقاها مندمجه ف الورق اللي قدامها اتكلم معاها وهي شاورت بايديها يقعد وفضلت مندمجه ف الورق ساعه ع الأقل وكان هيدخن بس قالتله أن التدخين ممنوع ورجعت لشغلها تاني بس هو اتعصب منها.
ادريانو: بعصبيه هفضل منتظر كتير انتي متجهلاني من اول ما جيت.
اوليفيا: ببرود معايا شغل وبخلصه مفيش حاجه اسمها متجهلاك المهم احب اسمع مشكلتك.
ادريانو حكالها كل حاجه وهي ابتسمت له .
اوليفيا: بابتسامه تمام هرفعك القضيه المطلوبه بس نتكلم عن المقابل.
ادريانو: اكيد اللي تطلبيه هنفذه المطلوب كام.
اوليفيا: بانتهازيه ستين .
ادريانو: ستين ايه.
اوليفيا: ستين مليون يورو .
ادريانو: بصدمه وعدم تصديق نعم ستين مليون بس ده كتير اوي مستحيل ارضي بده كنتي مين انتي علشان ادفعلك الفلوس دي.
اوليفيا: سيد ادريانو اللي قدامك اسوء محاميه تشوفها الفلوس رقم واحد بالنسبه ليا وده اللي اتشهرت بيه أنا نص القضايا اللي بستلمها بتكون لأشخاص كبار ومرتشيين ومبتزين وبيدفعوا اكتر من كده واللي هتدفعوا مش حاجه ابدا.
ادريانو: بس ده طمع وكتير أنا مش موافق.
اوليفيا: ببرود تمام وقتك انتهي ده اللي عندي هسيبك تفكر وتبلغني ودلوقتي اتفضل عندي شغل.
ادريانو خرج من عندها وهو ف قمه غضبه من المحاميه دي وطمعها الغير محدود راح الفيلا وحكي لجده اللي حصل وهو كمان رفض.
اندريا: كويس انك رفضت سمعت كتير عنها وانها انتهازيه ومحاميه بتلعب ع الحبلين وفاسدة يعني محاميه قانونيه بس مش بتلتزم بيه ابدا.
ادريانو: بس احنا محتاجين محامي يا جدي ويبدو أنها هي المطلوبه للمهمه دي أنا سمعت أنها كسبت قضايا كتير ومش خسرت ابدا .
اندريا: لأنها محاميه فاسدة وطماعه وبتستخدم أساليب غير قانونيه ابدا بلاش يا ادريانو.
ادريانو: بعند لا أنا هوافق ع طلبها وتخلصنا من الورطه اللي احنا فيها.
اوليفيا كانت موجودة مع ديفيد ولي لي وبتتكلم بثقه كبيرة.
ديفيد : بس كده اللي خططناه راح ده رفض تماما وانتي اللي غلطانه حد يطلب مبلغ زي كده.
اوليفيا: ببرود وثقه اللي خططتله ما راحش ولا حاجه هو هيوافق لانه محتاج محامي علشان يشيلك من طريقه واللي طلبته مش قليل دول عيله بيرلو انت عارف يعني ايه يعني أنهم ذو نفوذ وسلطه ف نابولي وانا مش هسيبك الفرصه دي تضيع مني وكمان فرصه برده علشان اكون موضع ثقه العيله دي مش يمكن الأمور تتطور واكون زوجه ادريانو بدل حفيدتهم.
لي لي: قصدك ايه انتي ف حاجه بتخططي ليها
اوليفيا: بصراحه الاتفاق ف تعديل صغير مش هوهم بالحب وادمر ادريانو واسيبه فجاه لا هتجوزه مصلحه يعني وبكده العب ع الحبلين انت تاخد حقك منهم وانا تدمر شغلهم واحدة واحدة.
ديفيد: بإعجاب لشخصيتها ودماغها تصدقي فكرتك دي جهنميه ابتديت اخاف منك .
اوليفيا: لازم تخاف مني اللي قدامك هتكون كامورا الغرب يعني تحذر مني علشان مش هرحم حد.
ادريانو اتصل عليها وهي ابتسمت وورته الفون وفتحت مكبر الصوت وسمعوه وهو بيقولها أنه موافق ع الفلوس اللي طلباها بس المهم تخلصيني من ديفيد اللي بيدعي أنه من عيلتنا.
اوليفيا: اوه شكلهم مش بيحبوك ولا بيحبه والدتك ابدا تمام نبدا الشغل من دلوقتي بس ع الهادي.
تاني يوم راحت ريما الشغل وهي متظبطه ابدا وبدأت تشتغل وهي مضغوطه وعملت مقابلات بس بعدها دخل عليها ديفيد.
ريما: بصدمه انت ايه اللي جابك هنا اطلع برة.
ديفيد: بخبث تؤ كده تقابلي اخوكي الوحيد مينفعش يا ريما ابدا .
ريما: انت مصدق نفسك انت مستحيل تكون اخويا وبعدين فهمني انت اخدت نص الشركه والأسهم ازاي انا مش فاكرة اني مضيت ع تنازل.
ديفيد: ده مش موضوعنا دلوقتي أنا جايه اعتذر منك واعترف اني غلطت لما قلتك اني هسلب منك الرفاهيه وجاي اترجاكي أن جدك مش يعمل معايا كده.
ريما: يعمل ايه هو ناوي ع حاجه ضدك.
ديفيد: بخبث ناوي يرفعوا عليا قضايا كتير وانا جاي استنجد بيكي انك تقنعيهم مش يعملوا كده انا ما صدقت الاقي عيله واخت وانا مش هنتقم خلاص وهرجع اللي اخدته بس ساعديني ارجوكي.
ريما: مش تخاف أنا هقنع جدي بده انت ضحيه ام مش سويه أنا جنبك .
ديفيد حضنها وهو بيفكر ف مصيبه كبيرة ليها مش هتعرف تتصرف فيها .
سابها ومشي ورجعت تشتغل بنشاط ع عكس الاول ورجعت ع بالليل الفيلا تكلمهم ف الموضوع سمعت اندريا بيتكلم مع اليزيا.
اندريا: أنا مش هدي فلوس لحد العمليه دي هينفذها رافي مش هخلي ابن روزالين عايش ابدا ده يعتبر دخيل.
ريما سمعتهم ودخلت بسرعه تترجاه.
ريما: بخوف ارجوك يا جدي مش تعمل كده هو هيرجع اللي اخده بس ارجوك مش تقتله .
اليزيا: انتي ازاي تدخلي كده وتتجسسي علينا انتي ايه مش تعلمتي ابدا اسكتي ومش تتكلمي ده هيقاسمك ف املاكنا وده مش هنسمح بيه ابدا
ريما: مش عايزة أملاك من حقي احس بالامان وانتو عايزين تسلبو الحق ده مني سيبوه ارجوكم.
اندريا: مسكها بغضب اطلعي اوضتك واللي سمعتيه ميطلعش برة الاوضه دي والا هيبقي اخر يوم ف حياتك.
ريما سابتهم وهي بتبكي مش ع ديفيد لا ع تهديد جدها ومش قدامها حل ابدا ومش عارفه تبلغ ديفيد ازاي.
تاني يوم كانو قاعدين ف البهو الكبير وريما كانت قاعدة سرحانه وادريانو بيناقش جده ف شحنه الاعضاء وكانو مندمجين ف الكلام بس ريما لقت نظرها ريحه عطر ريحته نفاذة وصوت كعب عالي خطواته واثقه بصت قدامها شافت بنت أقل ما يقال عنها جميله اوي ولابسه اسود.
اوليفيا: مرحبا بكم سيد اندريا بيرلو صح
اندريا: اه انا هو انتي مين وازاي تدخلي كده مين سمحلك بده .
اوليفيا: أنا اوليفيا ديلار المحاميه الخاصه بسيد ادريانو هو بلغني أنه عايز يتكلم معايا هنا وها أنا جيت نحب نبتدي شغل .
ريما شافتها وبصت ناحيه جوزها وشافت نظرة اعجاب منه ليها أو يمكن دي اوهام ورجعت للي كانت بتعمله وهو تركيب سلك قنبله حساس اوليفيا كانت متابعاها ومن حركه ايديها عرفت بتوترها والسلك كان هيتركب غلط وهتبقي سبب ف موتهم قربت منها بهدوء وركبت السلك بطريقه احترافيه وبصتلها.
اوليفيا: لما تكوني بتركبي قنبله خلي تفكيرك اتجاها ومش اي حاجه تاني انتي كنتي ثانيه بالظبط وهتمحي عيله بيرلو من الوجود ركزي.
ريما بصت لها بعدم ارتياح والكل بصو بإعجاب ليها وريما اتكلمت بغضب غير مبرر.
ريما: بغضب وانتي جايه تعلميني ازاي اركب السلك ولا جايه تتكلمي ف شغل خليكي ف شغلك.
اوليفيا: بهدوء تمام هتكلم ف الشغل سيد ادريانو ممكن نتكلم ف شغلنا واسفه لو اتدخلت ف شغلكم.
“ملحوظه محدش يعرف أن اوليفيا
بتساعد ابوها مصدرة للناس أنها مجرد محاميه”
اندريا: وانتي ازاي عرفتي تحطيها بمهارة .
اوليفيا: بحب الحاجات دي نرجع للشغل سيد ادريانو أنا عايزاك الفترة دي ….. فهمتني وكمان تطلبوه وتعملو تحليل نسب بينه وبين أخته نتأكد من ده .
اليزيا: ولو طلع ابن ابني بجد.
اوليفيا: واحنا مطلعه ليه احنا نزور التحليل ونطعن ف ورقه التنازل اللي معاه.
ريما: وانتي كده محاميه بتدافع عن الحق ولا فاسدة.
اوليفيا: ببرود أنا الاتنين وممكن تكون اكتر من كده وفيكي اسكتي لان صوتك بدأ يعلي وممكن أتخلص منك دلوقتي.
ريما: انتي بتهدديني بالقتل ف نص بيتي قدام اهلي انتي اتجننتي اكيد انا ريما وف كلام تاني سيلينا بيرلو مش تلعبي معايا علشان مش تشوفي وش تاني مني فاهمه اطلعي برة مش عايزين خدماتك .
كانت هنتكلم كلام بس ملحقتش بسبب القلم اللي اخدته من ادريانو بصتله بغضب وشافت فيها نظرة تشفي.
ادريانو: اخرسي بقي وبصلها انسه اوليفيا اتفضلي معايا نكمل كلام ف المكتب .
سابها وهي واقعه ع الأرض وبتبكي واليزيا قومتها وودتها اوضتها.
ادريانو: أنا بعتذرلك نيابه عن مراتي بسبب كلامها وانتي اكيد مش تقصدي كلامك.
اوليفيا: أنا كنت بتكلم بهزار مش اكتر الظاهر هي مضغوطه ف قالت كلام ملهوش عازة المهم كل اللي مطلوب منك دلوقتي هو ….. فهمتني .
ادريانو : تمام هخليه ف الشركه واعامله كويس مؤقتا .
اوليفيا: أنا مضطرة امشي عندي معاد عن اذنك اه وقربت منه بدلال عازماك ع العشا بكرة بمناسبه التعاون بينا أنا مش بعمل كده غير للعملاء المميزين اوي ممكن.
ادريانو: بنظرة اعجاب خفيه تمام ابعتي عنوان بيتك وهاجي .
اوليفيا: تمام.
مشيت اوليفيا وهي سايبه شراره اسئله وراها من عيله ادريانو وراحت ل ديفيد وحكتله اللي حصل
ديفيد: ايه ازاي هتطعني ف نسبي أنا ابن اوسكار وروزالين مش العكس .
اوليفيا: وانا هطعن فيه ليه احنا هنعمله وه أوهم ادريانو بالطعن ده وهو هيصدق مش هنطعن ف حاجه هو مجرد وهم وخلاص .
ريما حست نفسها ف سجن ومش قادرة تتنفس ف لبست ونزلت تتمشي شويه فضلت تتمشي وهي سرحانه مش حست بالعربيه اللي جات عليها وهي صرخت بقوة.
ووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اختفاء مجهول)