روايات

رواية سيفي الحامي الفصل السادس 6 بقلم منيرة سيف

رواية سيفي الحامي الفصل السادس 6 بقلم منيرة سيف

رواية سيفي الحامي البارت السادس

رواية سيفي الحامي الجزء السادس

سيفي الحامي
سيفي الحامي

رواية سيفي الحامي الحلقة السادسة

سيف بهمس – بحبك
ليل بخضه – ايه
سيف – ايه
ليل – قولت ايه
سيف – مقولتش حاجه المهم دلوقتي انتي بقا مش زعلانه مني
ليل – لا انا متاكده قولت حاجه
سيف – مقولتش انا لسه هقول
ليل – هتقول ايه
سيف – هقولك ان ف سفريه لكوريا الاسبوع الجاي وهتيجي معايا
ليل – لا والله قولت حاجه غير دي
سيف – افهم من كده مش هتيجي معايا يعني
ليل – اجي معاك فين
سيف – السفريه
ليل – سفرية ايه
سيف – كوريااااا
ليل بخضه تاني – ايههههه
سيف – ايه
ليل – بتهزر صح
سيف – لا والله بتكلم جد
ليل بحماس – انا اكيد جايه دي اكتر بلد نفسي اروحها بتهزر بجد هتوديني
سيف – مانا عارفه عشان كده قولتلك هنروح عندي شغل هناك
ليل – الله هي امتى
سيف – الاسبوع الجاي ان شاء الله
ليل – ليه مش بكرههه
سيف – انتي عبيطه مش ف ترتيبات
ليل بحماس – موافقه جداااا
سيف – مبقتيش زعلانه يعني
ليل بفرح – خااااللصص
سيف – عبيطه بتتصالحي بأقل حاجه
ليل – اقل حاجه ايه انت هتوديني كورياااا ده حلم من احلامي
سيف – اي خدمه يستي
ليل – يارب ماما توافق ولو موافقتش ههرب
سيف – تهربي تصدقي انا اللي هغير رأيي
ليل – يعم بهزر الله
*خرجت ليل م المكتب وهي متحمسه جدا ونسيت اصلا انها كانت زعلانه منه*
سيف لنفسه بمشاعر متضاربه – ايه الغباء ده وازاي طلعت مني اصلا استحاله تكون حقيقه وحتى لو يعني حاجه زي دي تتقال كده اااااخ ع الغباء
*خلص اليوم واستنته ليل كالعاده*
سيف – يلا ياليلو خلصت اي ده انتي نمتي
سيف وهو بيطبطب ع شعرها – ليل قومي يلا انا خلصت
سيف بضحك – للدرجادي مش قادره ع يومين شغل قومي يفافي انتي
*مفيش اي استجابه من ليل وفعلا كانت غرقانه ف نومها ومكنش قدامه حل غير انه يشيلها او يستناها تصح و بمعنى ادق هو مكنش عايز حل غير انه يشيلها وفعلا شالها*
ليل – اي ده انت بتعمل ايه
سيف – صحيتك 40 مره مرضتيش اسيبك وامشي يعني
ليل – نزلني يجدع انت
سيف – لا مادام شيلتك بإرادتي هنزلك بإرادتي
ليل – هلم عليك الناس ع فكره انت عارفني مجنونه
سيف – مجنونه مجنونه ع نفسك وبعدين انا عارف اه انك مجنونه بس عمرك ماتعملي كده فيا
ليل – طب نزلني طيب
سيف – هنزلك فعلا *كمل وهو بيغمزلها* عشان خلاص وصلنا العربيه
ليل – مانت قليل الادب اصلا
*ركبوا العربيه*
ليل – لما نوصل صحيني بقا
سيف – نامي يغيبوبه
*بعد شوية وقت*
سيف – قومي يست كخه وصلنا والله لو ماقومتي هنزل اشيلك وابقي اتكلمي
ليل -…..
سيف وهو بينزل – طيييب
ليل بضحك – خلاااص صحيت خلاااااص
سيف – طب انزلي انجزي
ليل وهي بتنزل – اهو يلا
*طلعوا وكرروا نفس الروتين 3 ايام بيروحوا الشغل سوا ويرخموا ع بعض ويهزروا ويرجعوا سوا اتعلقوا ببعض اكتر وسيف كان بيفكر فيها اكتر وبيحاول يتأكد من مشاعره ناحيتها وهل هي حقيقيه ولا مجرد شعور من كتر قربهم لبعض اما ليل مكنش ف دماغها غير السفريه وازاي تجهزلها وبالفعل جهزتلها*
*اليوم الرابع*
سيف – اقعدي بقا ينهانيهو عايزك ف كلمتين
الماما – هما الكلمتين دول مش بيخلصوا عايز ايه تااااني
سيف – بما إن ليل بقت سكرتيرتي دلوقتي ف انا جالي شغل ف كوريا هياخد اسبوع وطبعا هي لازم تيجي معايا
الماما – بتهزر يا سيف كورريااا
سيف – وانتي قلقانه من اي بس
الماما – لا ياسيف افرض البت تاهت ودي عبيطه اصلا
ليل – اي ده يماما مش للدرجادي يعني
الماما – اخرسي انتي لا ياسيف صعبه اوي دي
سيف – يستي متقلقيش هتبقا معايا والله ماهسيبها لحظه ومتقلقيش مش هتوه هخيطها كده ف لبسي
*لسه ليل هتتكلم*
سيف – اخرسي انتي
ليل – هي ايه المعامله القذره دي صبرني يارب
سيف – ها ايه رأيك وبعدين هو اسبوع مش هنطول
ليل – وافقي والنبي يماما انا نفسي اتجوز واحد كوري اوي هجيب واحد واجي
سيف – تصدقي انا اللي هغير رأيي قولتلك اخرسي انتي
ليل – حاضر اهووو
سيف – ها يخالتووو بقا
الماما – ياسيف والله انا قلقانه
سيف – متقلقيش مش هيحصل حاجه والله وياستي كل يوم هخليها تكلمك فيديو كول
الماما – أمري لله لو حصل للبت حاجه همسك فيك انت وامك
سيف – مش هيحصل حاجه إن شاء الله
الماما – ودي امتي بقا
سيف – بعد بكره
الماما – هو ايه عصر السرعه اللي انت عايش فيه ده
ليل – بيزنس مان بقا يماما مش فاضي
سيف – كلمه كمان وهسافر لوحدي
ليل – لا ع ايه هسكت خالص
*يوم السفر 12 بليل*
سيف – ياليل انجزي هنتأخر بقا
نور – ماتستنى يعم بنسلم ع البت. ياليل كتبتلك لسته ع الواتس هاتيهملي من هناك
ليل – حاضر حاضر باي يخالتو باي يماما هكلمكوا م هناك
سيف – يلا بقا وايه كل الشنط دييي
ليل – مش هنقعد اسبوع
سيف – اسبوع مش هنعيش هناك
ليل – يلا بس متنقش
*وصلوا المطار وخلصوا الاجراءات واخيرا ركبوا الطياره*
ليل – الله ياسيف انا اول مره اسافر ف حياتي اجمل حاجه عملتها انك خليت السفر بليل
سيف – استمتعي بقا
*ابتدت الطياره رحلتها*
ليل بخوف – سيف
سيف – ايه
ليل وهي بتمسك ايده – اللحقني
سيف – ف ايه يبت
ليل – انا بنزل لتحت
*اتفرط سيف من الضحك عليها وهي كانت خايفه*
ليل بتوتر – انت بتضحك ع ايه يخربيتك نزلني
سيف بضحك – بس هتفضحينا خلاص هو بس يحلق والدنيا هتبقا تمام اهدي
*وبعد ساعات نامتهم ليل بعد ماخدت كام فيديو وكام صوره الطياره وصلت ونزلوا منها*
ليل بحماس – وااااو انا مش عايزه اروح بيتنا
سيف – اتبطري كمان ع النعمه احمدي ربنا ان عندك بيت يختي
ليل – يسيدي الحمد لله انت قلبت ب نهى كده ليه ها هنروح فين انا عايزه الفلف شويه
سيف – والله انا اللي هلفلفك وارجعك بلدك انا تعبان يما لازم انام هنروح الاوتيل ننام الاول ونصحى نعمل كل اللي انتي عيزاه
ليل – طيب يلا يارب تكون حاجز اوتيل نضيف
سيف – انتي طايله يختي وبعدين مش انا اللي حجزت الناس اللي جاي اقابلهم هيستقبلوني
ليل بحماس – يبق اوتيل نضيف شكلها هتولع يشقييق
سيف – اخر مره اخدك معايا ف حته
*ركبوا العربيه اللي بردو تبع شغل سيف ووصلوا الاوتيل وسط انبهار كبير من ليل ب البلد ومسابتش حته غير وصورتها وبعد ما طلعت الشنط غرفتهم*
ليل – يعني انت عايز تقنعني اننا هننام احنا الاتنين هنا
سيف – بالظبط
ليل – ده عندها عارف هي مين ولا اعرفك
سيف بغضب – اتلمي ياليل بدل ما اجيبك من شعرك
ليل – شوفلي غرفه تانيه مستحيل ابات معاك مأمنش ع نفسي
سيف – لا روحي باتي مع الغرب
ليل – هو انا لازم ابات مع حد ولا معاك ولا معاهم شوفلي غرفه لوحدي بقولك
سيف – انتي عبيطه يبت ماسألت الراجل قدامك وقال مفيش غرف متاحه
ليل – شوفلي اوتيل تاني
سيف – مش هينفع اشوف عشان الناس هما اللي حاجزنلي والشغل كله هيتم هنا
ليل – يعني اعمل ايه يعني انا دلوقتي
سيف – انتي عبيطه خايفه مني انا يهبله
ليل – ومخافش منك ليه
سيف – ع اساس انك متعرفنيش
ليل – ما دي المشكله
سيف – وحياة امك
ليل – يعم لخص هنعمل ايه
سيف بنفاذ صبر – هننام هنا ياليل
ليل – مش هينفع
سيف بعصبيه – اعملك ايه يعني يا ليل انزل انام ف الريسبشن تحت
ليل – لا بردو
سيف بصوت عالي – امال اعمل ايهههه
ليل – وطي صوتك ياسيف
سيف – مانا مش فاهم انتي عايزه ايه
ليل – مش عايزه حاجه خلاص خلصنا هنام انا ف الحمام
سيف – وانا لما اعوز ادخل الحمام اعملها ع نفسي وايه شغل الافلام ده هو ف حد بينام ف الحمام
ليل – خلاص هنام ف البلكونه
سيف – لا ياليل انا اللي هنام ف البلكونه واقفلي عليا من جوه لو عايزه خلاص كده ارتاحتي
*اخد سيف مخده ولحاف وقفل ستارة البلكونه وطلع وقفل الباب*
*حاولت ليل ترتاح ع السرير اللي كان مريح ف الحقيقه بس اللي مش مريحها تأنيب الضمير لان سيف نايم ف البرد ومحتم هيتعب و مش هيعرف يكمل شغله*
*بعد شويه من التفكير قامت ليل وفتحت باب البلكونه*
ليل – قوم
سيف – عايزه ايه
ليل – مانا بقولك قوم
سيف – اقوم ليه
ليل – قوم نام جوه
سيف – لا شكرا مرتاح كده ادخلي نامي انتي
ليل – مش داخله الا لما تقوم
سيف – وانا مش قايم خليكي واقفه
ليل – ماشي هفضل واقفه ف البرد وانا عارفه ان قلبك قاسي وهتسيبني عادي
سيف – وبالنسبه ليكي ايه مانتي سبتيني اناام ف البرد عادي
ليل – مانا جايه اقولك ادخل اهو
سيف – بعد ايه بقا بكلامك السم اللي قولتيه ولا كأني وحش
ليل – خلاص بقا ماتقوم متعملش نفسك صعب المنال
سيف – منال دي تبقا خالتك
ليل – لا اسمها فريده اللي هي امك يعني
سيف – اتلمي
ليل – طب قوووم
*قام سيف ودخل نام ع السرير*
ليل – انت بتعمل ايه يجدع انت
سيف – دانتي ليلتك مش فايته بقا وبعدين ف نهارك الابيض ده يبت هقوم اكلك ع عينك
ليل – قوم يالا نام ع الكنبه دي
سيف وهو بيقوم – انا اللي جايبها وهي اللي بتتأمر عليها صبرني يارب بدل ما ابعتها لأمها ف اكياس كده
ليل – متقدرش وبطل برطمه ونام بقا تعبتني
*بعد عدد م الساعات*
سيف – ليل يا ليل قومي
ليل – اممم
سيف – قومي يلا عشان نفطر طلعولنا الاكل
ليل – سبيني شويه يماما
سيف بإستغراب – ماما قومي يبت مانتي شبه حيوان الكسلان كده
ليل بنوم – صباح الخفه ع الصبح
سيف – صاحيه تناقري
ليل – ده اللي هو انا
سيف – قومي يختي اغسلي وشك ويلا عشان نفطر
*وهما بيفطروا*
ليل – الله هذا الجزء الشيق بقا واخيرا هاكل اكل كوري حقيقي
سيف برخامه – ع فكره بيض وجبنه وحاجات عاديه بس بطرق مختلفه
ليل – ممكن تسكت انت ومتفصلنيش
سيف – طيب عيشي
ليل – هتوديني فين النهارده
سيف – مش احنا جايين عشان الشغل اه والله
ليل – بيجاااد
سيف – انا قولت بردو انك نسيتي
ليل – ايوه بردو هتوديني فين
سيف – انتي عبيطه باين عليكي بقولك شغل عندي مقابلة شغل لو ف وقت هنخرج نستكشف سوا مفيش بقا يبقا بكره
ليل – انا عارفه انك هتضيع عليا السفريه
سيف – ماهو انا غلطان اني جبتك كليييي
*كلوا وخدوا دش وسيف نزل للمقابله بتاعته وساب ليل ف الغرفه لحد مايخلص عدى نص ساعه ع نزوله وليل زهقت م القاعده فوق وقررت تنزل ف الريسبشن شويه لحد مايخلص لبست اللبس اللي جابته ف الشوبينج واللي اصرت يبقا شبه لبس الكوريين و بالأخص الميني جيبه المشهوره بتاعتهم ونزلت*
سيف وهو بيتكلم شافها واتصدم وقال – ينهار ابوكي ابيض
*استأذن منهم بسرعه وجري عليها*
ليل – بسم الله خضتني
سيف بعصبيه – اطلعي دلوقتي غيري القرف ده
ليل – اي ده ليه ايه الوحش فيه
سيف – دانتي اللي هتطلعي الوحش اللي جوايا انا مبهزرش ياليل انجزي
ليل – يا سيف حرام عليك انا جيباه مخصوص
سيف بغضب – متخلنيش ازعق ياليل وافرج علينا الناس لمي دورك واطلعي دلوقتي ومتنزليش الا لما اطلعللك
ليل بضيق – اووووف بقا طايب
سيف – استني
*قلع سيف جاكيته وربطه عليها ع امل انه يداري اي حاجه*
سيف – اطلعي دانتي ليلتك مش هتعدي معايا النهارده
*خافت ليل من كلامه ونظرة الغضب اللي ف عينه وعصبيته وطلعت بسرعه واستنته خلص سيف شغله بالعافيه واعتذرلهم وطلع*
*دخل ورزع الباب واترعبت ليل قعد قدامها وعينه ف عينها وهي بصت ف كل حته الا ف عيونه*
سيف وهو بيحاول يهدي نفسه – ده منظر تنزلي بيه وسط الناس
ليل بصوت واطي – مفيهوش حاجه يعني كلهم بيلبسوا كده
سيف – يعني لو روحنا بلد بيمشوا ملط فيها هتعملي زيهم
ليل – اكيد لا
سيف – وبالنسبه للي انتي نزلتي بيه ده مش ملط بالنسبالك ده لو شوية هوا خلص الكلام
*بصتله ليا وسكتت*
سيف – قسماً بالله ياليل إن شوفتك بعد كده بلبس زي ده ولا حتى شبهه شويه صدقيني مش هيحصلك طيب
ليل بخوف – لا متهزرش واللبس اللي جبته
سيف – اللبسيه ف البيت بقا عشان كده مرضتيش تاخديني معاكي واناي بتشتريه
ليل – مش بالظبط
سيف – انتي اخرسي
ليل – حاضر
سيف – انتي عارفه انا عايز اقوم دلوقتي ارنك علقه محترمه عشان اعدلك مخك
ليل – ليه يعني انا عملت ايه
سيف بصوت عالي – تااااني هتنرفزيني تاااااني سيبيني ساكتتت
ليل – اني اسف
*قام سيف وبيحاول يتقي شره وخرج للبلكونه ندهتله ليل من جوه*
ليل – سيف
سيف -….
ليل – يا سيييف
سيف – عايزه ايه من زفت
ليل – احم مش هتخرجني طيب
*بصلها سيف بشر*
ليل – خلاص مش عايزه
سيف – قومي غيري القرف ده
ليل بعدم رضا – طييييب
سيف – اللبسي لبس خروج ولبس عدل اديني قولتتت
*قامت ليل بحماس وكانت عامله حساب اللحظه دي ولبست دريس اسود نص كم صك بس مش ضيق اوي و سنيكرز ابيض عشان هتتحرك كتير وميك اب خفيف وفردت شعرها*
ليل – انا جاهزه واظن ملكش حجه
*لف سيف اللي اعتاد ع الانبهار من جمالها وخصوصاً ف الدريسات والفورمال*
سيف – ماشي حاله
ليل – الله يكون ف عون مراتك ده مفيش كلمه حلوه
سيف – الله يكون ف عونك يختي يلا ننزل
*مفهمتش ليل جملته وهو كان عارف انها مش هتفهمها*
*نزلوا ولفوا كتير وجربوا اكلات اكتر واخيرا ليل جربت السوشي الصح البلد كانت مبهره ناس منظمه وراقيه عارفين هما بيعملوا ايه ومفيش عشوائيه بعد ماتعبوا من اللف والصور والاكل راحوا الاوتيل*
*ف الغرفه*
ليل بإنبساط – كان يوم تحفهههه اعطيه 10من10 وبوسه
سيف – اديهاني انا
ليل – هي ايه دي
سيف – البوسه
ليل – اتلم يالا
سيف – الله مش انا اللي خرجتك
ليل – حصل
سيف – وانا اللي جبتك هنا اصلا
ليل – اه
سيف بهزار – الشارع اللي وراه يبقا استحق بوسه ولا لا
ليل – تستحق بس هنكر
سيف وهو بيقوم – وانا بقا مبسيبش حقي
*صرخت ليل وقامت تجري وهو مسبهاش لحد مادخلت الحمام وقفلت علينا*
سيف – اطلعي يبت بقولك
ليل – مش طالعه حل عنييي
سيف – طب هقولك حاجه طب
ليل – قولها هنا
سيف – لا مينفعش
ليل – ليه
سيف – عشان لازم اقولهالك ف بوقك
ليل – انت بقيت قليل الادب ياسيف اتلم عشان لما تتجوز مراتك هتزعل
سيف – لا مش هتزعل هتحب الموضوع.
ليل – ليه بقا ناوي تتجوز واحده من غير أحاسيس
سيف – لا بالعكس
ليل – طب عايزه اخرج بقاااا
سيف بحنيه – ليل انا بحبك
*اتخضت ليل وفتحت الباب بسرعه وبصتله*
ليل – قولت ايه اظن انها بصوت عالي المرادي ومش بيتهيألي
سيف – ولا كان بيتهيألك قبل كده
ليل بتوتر – يعني تقصد ايه
سيف – اقصد اني بحبك وجدا
*حست ليل بدقات قلبها وتوترها اللي زاد فجأه عشان عمرها ماتخيلت انه يقول حاجه زي دي او انها تحصل اصلا*
ليل – حب ازاي يعني حب اللي هو حب
سيف بهدوء – امممم حب اللي هو حب
ليل – يعني احنا زي اخوات وطبيعي تحبني
سيف – لا ياليل بحبك وهتجوزك
ليل بصدمه – انت بتهزر صح
سيف – تؤ مبهزرش
ليل – يعني ايه انت مقتنع
سيف – وايه اللي يخليني مقتنعش
ليل – اننا اخوات
سيف – اثبتيلي اخوات من اي جهه
ليل – متربيين سوا
سيف – كده بقينا اخوات لا دانا اللي مربيكي كمان يعني كده انا ابوكي
ليل -…..
سيف – طب انتي حاسه بإيه
ليل – بحاجات كتير اوي
سيف – زي ايه
ليل – انا مخضوضه ومتوتره ومتلغبطه ومش فاهمه ومش مصدقه ومش
سيف – كل ده عشان قولتلك بحبك
ليل – حط نفسك مكاني انا دايما كنت بعتبرك اخويا مفكرتش فيك قبل كده من الناحيه دي مش هنكر اني حبيتك زياده الفتره دي واتعلقت بيك اكتر بس ده اكيد حب اخوي مش زي مانت قولت وكمان ممكن انت تكون موهوم وفاكر كده لكنه حب اخوي منك
سيف – لا ملكيش دعوه بيا عشان انا متأكد اني بحبك بجد وعندي اسباب كتير وتفسير كتير وفكرت كويس لكن لو عليكي ف ليه تقولي انه حب اخوي مش يمكن ده عشان انتي مبصتليش من الناحيه دي زي ماقولتي مش يمكن لو بصتيلي كده تكتشفي انك بتحبيني بجد مش اخوي
*سكتت ليل بمشاعرها المتلغبطه اما سيف ف كان عارف اللي هيحصل ومكنش ناوي يقولها دلوقتي لكن مقدرش يسكت اكتر من كده*
سيف – طيب انا مش طالب منك حاجه ومكنتش ناوي اقولك بس انا مقدرتش مبتحملش قربي من اي بنت غيرك مبحبش اصلا اشوف بنت غيرك بحس نفسي مش عارف اشوفها دايما بسأل نفسي ازاي مفيش حد احلى منك كده لما بتبقي قريبه مني انا حرفيا بحس قلبي من الفرحه عايز يخرج من مكانه عمري ماسمعت دقات قلبي ولا حسيته جوايا كده الا لما انتي بتكوني قريبه انا بقول لنفسي اني بفسحك وواخدك معايا عشانك لكن لا هو عشاني انا مش هعرف اقعد يوم من غيرك والنهارده انا كان هاين عليا انزل اخرم كل عين حد شافك وانتي نازله ولما بتبقي معايا ببقا عايز اخبيكي من الناس كلها محدش غيري يشوفك وف نفس الوقت ببقا عايزه اقول للدنيا كلها اني بحبك وان انتي سبب كل شئ حلو ف حياتي لما بعدتي اسألي فريده انا كنت عامل ازاي بالمناسبه فريده عرفت لما شافت حالتي ف بعدك وحيرتي وتعبي الدايم مكنتش ببقا مرتاح وحاليا لما رجعتي انا روحي اتردتلي حرفيا انا حسيت بيها بعد شهور وانتي جنبي عايزه تقنعيني بقا ان كل ده واكتر عشان مجرد حب اخوي ف لا ابدا مش هصدق ده عشان ميتصدقش انا بحبك ياليل بحبك بجد وعايزك وبتمنى تبقي صادقه مع نفسك وتعرفي مشاعرك رايحه فين بالظبط مش عشان عقلك مصورلك اننا مينفعش نكون غير اخوات تبقا هي دي الحقيقه لا عقلك فاكر كده عشان اتربينا سوا زي ماقولتي وعشان دايما كنت معاكي ف البيت واسباب تانيه كتير عقلك استخدمها عشان يقولك ان احنا اخوات لكن خالص فكري كويس انا مش هعرف اغصبك ع حاجه بس فكري ومش طالب منك إجابه دلوقتي ولا بكره حتى براحتك وقت ماتحسي قوليلي ولو لقيتي نفسك مش قادره بردو تشوفيني غير اخوكي *كمل بضحك* عيدي التفكير م الاول
*ضحكت ليل بكسوف وقام سيف وباس راسها*
سيف – طيب يلا ننام عشان مهدود اوي بصراحه
ليل بكسوف – ماشي
سيف – لا بقولك ايه انا مش متعود عليكي مكسوفه وبعدين انا بحبك وانتي بنتخانقي معايا كده
ليل – تؤ روح نام بقاااا
سيف – مش كده بردو بس ماشي يستي هنام تصبحي ع خير ياليلتي
ليل بضحك – وانت من اهل الخير
____________________
هل ليل هتوافق ع مشاعره ولا هترفض!؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية سيفي الحامي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *