روايات

رواية صغيرة الأدهم الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم البارت الثاني والثلاثون

رواية صغيرة الأدهم الجزء الثاني والثلاثون

رواية صغيرة الأدهم الحلقة الثانية والثلاثون

يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵
خرجت من المستشفى لا أشعر بأي شي حولي لقد أظلمت الدنيا في عيناي مره آخره ولاكني لن استسلم
سمعت صوت يناديني وقفت ونظرت خلفي إشارته توحي بأن ابتعد أو هناك شئ نظرت حولي ووجدت سياره كبيره سوداء اللون تأتي باتجاهي باقصي سرعه لم أستطع التحرك من الصدمه حتي وجدت يد تمسك بي وتسحبني بقوه اتجهه صدمت بشي صلب ويد علي ظهري وشخص يتنفس بصعوبه نظرت إليه لاستوعب أنني قريبه جدا ابتعدت بسرعه
محمد بعصبية : انتي غبيه بنادي عليكي من الصبح عشان تاخدي وبالك ولما تاخدي بالك تقفي تستني العربيه تخبطك
ميرا : انا مش مستوعبه كل اللي بيحصل ده
محمد : اهدي بس أن شاء الله خير بس واضح أنه مش مازن بس اللي مقصود
ميرا : تقصد انها كانت بجد محاوله لقتلي انا كمان ليه انا مش فاهمه حاجه
محمد : تعالي بس هوصلك ونتكلم في الموضوع ده بعدين
ده انتي فقر من ساعه ما عرفتك مبشوفش غير المصايب
ميرا بضيق : سمعتك علي فكره اتلم
محمد : انتي في اي ولا في اي امشي يا اختي امشي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
كانت شهد تبكي بقوه
سميحه : مالك بس يا بنتي
شهد : قلقانه علي مازن اوي يا ماما مبيردش و ولا مره اتاخر بالشكل ده عن البيت أو حتي من غير ما يعرفني
سميحه : اي ده اول مره اشوف دموعك بتعيطي ليه انتي كمان
نور : يعني بنتك عندها دم وانا لا ما انا بردو اسر غايب عن البيت فتره طويله ولما بيغيب في العاده هو يومين ولا حاجه وبيرجع متشلفط بس مرجعش لحد دلوقتي انا خايفه يكون حد موته هتأرمل بدري
سميحه : هو ده اللي بيعيطك يا موكوسه
نور : بصراحه مش متخيله ايامي من غيره وانا عارفه أنه دايما بيدخل نفسه في مخاطر كتير وبرغم اني عارفه أنه ماشي في طريق غلط بقا عندي امل اغيره انا خايفه في يوم يغيب وميرجعش تاني او بعد ما كان بيغيب وبيرجع مضروب يغيب بس المره دي يرجع مقتول هموت وراه بعدها بجد مش هستحمل يا ماما
سميحه : يا حبايبي الغائب حجته معاه يا بناتي بلاش تظنوا السوء وتفائلوا بالخير و ربنا هيرجعهم بخير وصلو وأدعو ربنا كبير وان شاء الله ربنا هيحفظهم وهيرجعولنا سالمين امسحو دموعكم دي
ضمتهم لصدرها بحنان حتي يهدئو
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
وصل فارس لمطار القاهرة وهو مساعد فقد بدأت الحرب بالنسبه له
حور : كنت عايزه افضل في الجزيره شويه كمان
فارس : وعد يا حبيبتي هقعدك فيها شهر تعملي كل اللي نفسك فيه
حور : بجد وعد ورفعت اصباعها الصغير
ليبتسم علي تلك الطفله وهو يقسم انها لن تكبر ابدا رفع إصبعه ووعدها بابتسامه
وصلو للقصر الذي ما أن دخله فارس شعر بالحزن يملأ المكان اين الجميع ما الذي يحدث هنا
ركضت اتجاهه فتاه رأتها حور بملابس غير محتشمه فنظرت لها بضيق
الفتاه وهي تقترب من فارس وتضع يديها علي صدره : اخيرا رجعت كل ده غياب يا بيبي
ظهرت معالم الغضب علي حور لتدخل بالنص بينهم وتبعد يدها عنه قائله : اي اي اي انتي في اي
لليان : اه بقا انت رفضت تتجوزني عشان دي
فارس بغضب : انتي اي اللي جابك هنا
لليان : للاسف مش هتقدر تطردني يا بيبي زي ما بتعمل كل مره اصل انا بقيت مرات ادهم
ما أن أنهت جملتها حتي اشتعلت عيناه بالغضب ليصرخ بصوت ارعب جميع ما في القصر : ادهم
خرج ادهم من غرفته ببروده المعتاد : نعم
اقترب فارس منه وهو يحاول أن يتمالك نفسه ضم يديه وتحدث من بين أسنانه : ميرا
ادهم : حاولت اسفرها عشان متشوفش ده بس هي غبيه ورجعت وعرفت مش انت اللي رفضت تتجوزها خلاص اتحمل
لم يتمالك فارس نفسه ليوجه لكمه قويه أدمت شفاه ادهم وسقط أرضا
فارس : ده ولا حاجه من اللي نفسي اعمله فيك بس ادام اخترت الزباله دي انت بقا اللي اتحمل
ذهب وسحب حور من يدها وصعد للاعلي
صعدت الفتيات خلفه
سميحه بفرحه : الواد ده جدع
شهد : مش كان قليل الربايه يا ماما
سميحه : لا ما انا غيرت رايي
نور : والله يستاهل 100 قلم علي وشه علي اللي عمله في ميرا مكنتش تستاهل منه كل ده
شهد : لو خدتي بالك البت اللي تحت دي بتحب فارس وبين عليها وهو رفض يتجوزها ف اتجوزها ادهم
نور : اي اللي يجبره يتجوز واحده زي دي مفيش مبرر لكل أفعال ادهم
سميحه : بس منك ليها حور يا حبه عيني كانت واقفه بتترعش
دق الباب لتدلف منه حور بخوف : ممكن اقعد معاكم
سميحه : يا بنتي روحي هدي جوزك
حور بخوف : انا عايزه اللي يهديني
نور بابتسامه : تعالي يا موكوسه وحشتيني اوي وضمتها وركضت شهد عليهم وضمتهم الاثنين
فرحت سميحه علي حبهم الجميل لبعض وتمنت أن لا يقل حبهم أو يبتعدو عن بعضهم ابدا
شهد : برغم أن وجود مازن بس اللي بيحسسني بالأمان بس بعد الموقف اللي حصل النهار ده انا رجعت احس بالأمان حتي لو شويه
ابتسم ليها الجميع لتقول نور بفضول : بت فارس ليه كان عامل كدا وجيتي هنا ليه
حور بضيق : هو كان متعصب جدا وشافني واقفه بعيد وخايفه فقرب مني وعلي وشه ابتسامه وحضني وقالي روحي سلمي على صحابك اكيد وحشوكي وانا ما صدقت بصراحه ومشيت
شهد : طفله خوافه اوي
حور : انا بخاف يعني اعمل اي صح فين ميرا
نور : خرجت واتاخرت بس اكيد هي علي وصول
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
أوقف محمد السياره أمام باب قصرها
ميرا وهي تنزل : شكرا
محمد : خلي بالك من نفسك
كانت هناك عيون كالصقر تراقبها بغضب شديد
ما أن دخلت المنزل حتي وجدته أمامها والغضب يملأ عينيه
ادهم بحده وصوت عالي : كنتي فين
ميرا بخوف تحاول أن تخفيه : ملكش دعوه
اقترب ادهم منها بعصبيه ليوقفه صوت حاد قوي
فارس : فكر بس تقرب لها وانا موجود
ركضت اتجاهه ميرا وضمته بقوه وخوف ووقف جانبه حتي لا تظهر خوفها
ادهم بعصبية : انت متعرفش هي عملت اي عشان تحاملها كدا
فارس ببرود : عملت اي
ادهم : الاستاذه كانت في موعد غرامي بص صورها لا والأستاذة المحترمه جيباه يوصلها لحد هنا
ضم فارس علي قبضه يديه بعصبيه محاولا تمالك نفسه وأن يظل ببروده لينظر للصور ويجد ميرا بحضن محمد في الشارع
ابتسم فارس عكس ما بداخله قائلا : جميل اخيرا يا حبيبتي قلبك دق لحد يستاهل كويس انك شوفتي نفسك
ادهم بعصبية : اي اللي انت بتقوله ده
فارس : انا اخوها وانت مجرد ابن عمها ف لو سمحت متدخلش بيني وبين اختي انا اللي يحق ليه اعاقب ويحق ليا اني اتصرف انت لا
ادهم : متنساش اني لحد دلوقتي جوزها
فارس : متنساش انك شوفت نفسك واتجوزت وهي كمان من حقها تشوف نفسها اما بقا حوار جوزها ده مش هيفضل كتير لانك هتطلقها في اقرب وقت وملكش الحق تتعامل في اي حاجه تخصها مره تانيه وشكرا علي الصور الجميله دي
امسك يد ميرا بعنف شديد وهو يضغط علي يديها بقوه لتقول بصوت هادئ : اااه
همس فارس بغضب شديد لها : اخرسي
دق الرعب بقلبها بعد تلك الكلمه
ترك فارس ادهم الذي دخل الي غرفته وظل يكسر كل ما فيها بعصبيه شديده
سحبها بقوه وادخلها غرفته واغلق الباب بعنف والقي بها لتسقط علي السرير
ميرا بدموع : والله ما حصل كل الكلام من
فارس بعصبيه : يعني الصور بتكذب
ميرا : لا بس
فارس بحده : كلمه واحده اه أو لا
ميرا : حصل اه
اقترب فارس بعصبيه
لتتحدث بسرعه ميرا : لان في حد كان عايز يقتلني
هدا فارس قليلا : ازاي اي دخل الحضن باللي عايز يقتلك
ميرا : ا ا انا هفهمك
بدأت تقص عليه كل ما حدث معها من اول صعودها للطائره واتصال أحد ليخبرها أنه بالمشفي واكملت
فلاش باك
محمد : فوقي ميرا قومي يا بنتي
بدأت في فتح عينيها : م مازن
محمد : هو بخير
ميرا : ازاي دي قالت
قاطعها محمد قائلا : في حد زود ماده معينه في المحلول لتبطئ نبضات قلبه لحد ما تقف وشكله مكنش مجرد خطأ ده بفعل فاعل
ميرا : وبعدين
محمد : قدرت باعجوبه انقذ الموقف ومعرفتش حد ونقلته مكان محدش يعرفه في المستشفى
ميرا : يعني هو كويس صح
محمد : اه الحمدلله وشكلي كدا اقتنعت بفكرتك المجنونه لأنهم برغم كل الناس اللي حواليه بتحميه حد دخل وعمل كدا مبقتش اثق في حد ولا مطمن ده اسلم حل
ميرا : طيب والإجراءات
محمد : هبدا اهتم بيها انا وانتي حاولي تشوفي مكان مناسب ويبان عليكي الحزن بالمناسبه صح انا دخلته تلاجه الاموت وراقبت كل حاجه بتحصل هناك وشوفت واحد دخل صوره شكلهم بيتأكدو من موته والباقي اعتقد سهل
ميرا : طيب انا هفكر في مكان واكلمك الوقت اتاخر ولازم امشي
مشيت وانا عارفه أنه جنبي ومعايا بس دماغي كانت في حته تانيه خالص بفكر في كل اللي بيحصل لينا ده ازاي وليه مخدتش بالي أنه وصلتي ابوابه المستشفى ووقف وانا فضلت مكمله لحد ما سمعت صوته بينادي و
باك
ميرا : بس كل ده اللي حصل والله مفيش اي حاجه
فارس : ليه معرفتنيش كل ده
ميرا : كنت خايفه عليك وعلي حور قولت وانتم بعيد احسن امان ليكم وأسر معرفش عنه حاجه وادهم زي ما انت عارف قررت اكون قويه واحمي البنات وافكر
ده مش وقت مناسب ابدا اني اعيط علي حياتي واسكت
ابتسم فارس وضمها بقوه لحضنه : والله وكبرتي يا ميمو والروايات نفعتك بحاجه
ابتسمت وضمته : كنت خايفه اوي دلوقتي وانت معايا بدأت احس بالامان اكتر بس تفتكر انا عملت اي حاجه غلط
فارس بحب : كل اللي عملتيه صح ارتاحي وسيبي الباقي عليا
دخلت حور فجاه
انتفض فارس : يخربيتك خضتنيني
حور : طبيعي تتخض يا استاذ ما انت قاعد بتخوني هنا
ضحكت ميرا عليهم
دخلت سميحه : يلا يلا منك ليها تعالو وسيبوهم يرتاحو
نور : ما تسيبينا نتفرج شويه يا حجه ده لسه هيتخانقو وهتبقا قاعده فل قومي يا بت يا شهد هاتي فشار البيت ده ولا روتانا سينما مش هتقدر تغمض عينيك
ضحك الجميع علي كلامها وذهبوا لغرفتهم
البنات في غرفه سميحه
نور : ليه اتغيرتي ليه مواجهتيش وعرفتي السبب الي عمله ادهم
ميرا : في مذيع امريكي بتابعه عنده جمله شهيره بتقول اختار المعارك التي تستحق أن تخوضها
يعني مش كل المعارك اللي بتمر بيها علي مدار اليوم تستحق المناهده والفرهده
في معارك متستحقش اني ابص ليها حتي
ولما قعدت فكرت بيني وبين نفسي طبعا الموضوع صعب جدا لما تتأذي من اقرب الناس وانت معملتش اي حاجه تستحق ده ومتغاظه جدا عايزه اعرف اي سبب كل ده
بس افتكرت ان احنا علي مدار اليوم بنتعرض لمعارك كتيرا اوي والذكي أو الناضج كفايه هو اللي يختار اي المعركه اللي يخوضها واي المعركه اللي ميلتفتش ليها حته
وانا قررت يكون عندي ثقه في نفسي ونضج كفايه وملتفتش ليه ابدا ادام واثقه في نفسي وعارفه أن اللي بعمله صح طز في الناس كلها
وكدا كدا هيلف الزمن وهيدور وكل حاجه هتبان علي حقيقتها وهيندم بس للاسف الوقت هيكون فات خلاص عشان كدا قررت مخوضش معركه خسرانه لاني بقربي مش هأذي غير نفسي فهماني
كان فارس مارا بجانب غرفتهم وسمع حديث أخته ليبتسم فقد نضجت بالفعل
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
يا باشا كل حاجه تحت السيطرة معرفش بس انت ليه رافض اخلص علي باقي أهله زي ما خلصت عليه
………
تمام يا باشا
سمع صوت دق الباب استأذن فهد للدخول
وسمع له
فهد : بعتذر جدا يا فندم بس نسيت ملفات القضيه علي مكتبك عن اذنك
ابتسم اللواء محمود : اتفضل يا ابني
خرج فهد من المكان كله وساق سيارته واتحدث
فهد : اي رايك في اللي سمعته
اسر : قول أن ده مش حقيقي
فهد : جري اي يا اسر شغلنتنا دي علمتنا منثقش في حد مش وقته صدمه بس انت لازم تتحرك لان في لعبه كبير بتتعمل علي اهلك كلهم
اسر : ازاي عرفت
فهد : بعد ما بدأت تشك فيه وبلغتني اخلي بالي من الموضوع ده بشكل سري راقبته وهكرت تلفونه وبدأت اجمع كل المعلومات عنه انت مش هتصدق انا اكتشفت بلاوي قد اي يعني حميها حراميها يا معلم
اسر : معاك إثبات
فهد : كله في السليم يا معلم
اسر : بعت المعلومات في المكان اللي قولتلك عليه
فهد : ايوه وكل حاجه ماشيه كويس
اسر : حلو كدا هنبدا الشغل ادهم نفذ
فهد : ايوه والدنيا مقلوبه عليه
اسر : تمام سلام
ثم نظر لمن حوله كانو ينظرون له بدهشه فابتسم اسر
اسر : هفهمكم كل حاجه بعدين فكوني
الشيخ : ليه بتتكلم بثقه
اسر : لان مفتاح نجاتكم معايا
تم فك اسر
وسمع صوت رنين هاتفه
اسر : عايز اي
فهد : اجري يا اسر بسرعه في قنبله عندك هتنفجر بعد 3 دقائق
صرخ اسر في الجميع ليخرج الجميع بسرعه
لاحظ اسر عدم خروج الشيخ
ذهب للداخل بسرعه وجد الشيخ يصرخ عليه
اسر : أخرج بسرعه
الشيخ : عندي حاجات مهمه لازم اجيبها
حمله اسر بسرعه وأخرجه وذهب للداخل مره اخري وهنا انتهي الوقت ليترقب الجميع الانفجار من بعيد

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقى حلقات الرواية اضغط على : (رواية صعيرة الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *