روايات

رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل الثلاثون 30 بقلم حبيبة محمود

رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل الثلاثون 30 بقلم حبيبة محمود

رواية احببتها بنقابها اكثر البارت الثلاثون

رواية احببتها بنقابها اكثر الجزء الثلاثون

احببتها بنقابها اكثر
احببتها بنقابها اكثر

رواية احببتها بنقابها اكثر الحلقة الثلاثون

*الحياة قصيرة*
لا تستحق حقدا” و لا حسدا” و لا نفاق
غدا” سنكون ذكرى
فقط أبتسموا و سامحوا
من أساء إليكم فالجنة تحتاج قلوبا” *نقية*..
🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡🧡
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم اجمعين
نور: وربي الواد دا لمجنون لاما مجنون
استغفر الله العظيم
وظلت تستغفر وخرجت
وجدت ياسين جالساً يأكل
ياسين : أيوة بصيلي يا اختى بصيلي اديني ذورت حسبي الله
نور: استغفر الله العظيم يارب
ياسين: أيوة استغفرى كده حتى انا اخد حسنات روحى ساعدى ماما يلا وهتيلي مخلل علشان ابلع
نور😳: تبلع اى ؟!
هو فى حاجه فضلت منك الطبق فاضي
ياسين 😁: تصدقى مأخدتش بالى روحى هانى اكل تانى ومخلل 😊
نور: مش جايبة حاجه اف
ياسين: هو دا اللى بيعلموه ليكي يا انسه تقولى لجوزك اف
نور: يا ماما اه منك 😡
انت فاكر انى هوافق عليك انت بتحلم 😏
ياسين : وانا هخلى الحلم حقيقة يا قطة
مع السلامة يا طنط هروح اكل فى بيتنا الاكل هنا ملوش طعم
وذهب إلى بيته
نور: الاكل ملوش طعم نينينيني دا الطبق اللهم بارك مغسول
أما ادخل اصلي وانام
فى اليوم التالى
فى غرفة رحمة
هاتفها يرن الساعه السادسه صباحا
رحمة : ياربي انا لسه نائمة من ربع ساعة يدوبك صليت الفجر وقرأت الاذكار
مين اللى بيرن دا كمان !
وردت دون أن تعرف من فهى عندما تكون مستيقظة لا ترى شئ
رحمة: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مين ؟!
نهر: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اى يا هانم حضرتك لسه نايمة ولا اى ؟!😳
رحمة: نهر انت عارفه انى بكون نايمه دلوقتى ومش بحب حد يصحيني
عايزة اى ؟!
نهر: يا بنتى انهاردة الحنة بتاعت اخوكى واسماء
رحمة: ياربي 🤦مش تفكرينى
نهر😏: رحمة حبيبتي قومى بس غسلي والبسي وانا خلاص شوية اصلي الضحي وهكون عند اسماء خلال ساعه او ساعه ونص بالكتير إن شاء الله
قامت رحمة وتوضأت وصلت ورتبت غرفتها
انا دائما غيبوبة كده
وخرجت إلى أمها
رحمة : نبع الحنان يا قلبي انت صباح الخير والجمال على عيونك يا قمر
هناء: صباح النور والسرور على قلبك ي روحى
يلا كويس انك صحيتي تعالى افطرى معايا
رحمة: من عنيا يا حبيبي بس بابا لسه نايم ولا اى
هناء: لأ بابا صلي الفجر وفضل تحت مع جدك عبدالرحمن قاله انت مش هتقدر كل شوية تطلع وتنزل وبعدين اخوكى ربنا يكون فى عونه بيشيله على كتفه ينزله كل يوم للصلاة فى المسجد
رحمة: جزاه الله خيراً يارب ربنا يتمم ليه على خير
عبدالرحمن: مين بيجيب فى سيرتي ؟!😊
رحمة : عبده !
عبده!
يا عبدالرحماااااااااااان!
عبدالرحمن: يا بنتى مش كفاية ترند امبارح اللى كل ما امشي فى حته تلاقيهم شيماااااااااااااااااااااااااء
تجيلي انت عبدالرحماااااااااااااااان
ارحمى امى
رحمة: وليكن المهم يا باشا تعالى وديني عند اسماء
عبدالرحمن: ليه إن شاء الله
هناء: كده ولا كده هتوديها بلاش مناهده انت دائما كده تحب تقعد تناكف فيها وفى الاخر بتروح
عبدالرحمن: قلبي الصغير لا يتحمل
رحمة : هيتحمل إن شاء الله يا عريييس 😁
عبدالرحمن: انا ليه حاسس انك ماسكه عليا ذلة 😂
اى يا عريييس 😎
هناء: انت الكبير يا حبيبي دى هبلة معلش
رحمة : انا هبلة !
انا حقى مهدور فى البيت دا انا هنزل لمعتز اخويا حبيبي يوديني
جاء معتز فى هذه اللحظة
معتز: لا مؤاخذة بس يا رحمة انا سمعت حاجه كده استغفر الله العظيم يارب انك بتقولى معتز اخويا وحبيبي الاتنين فى وقت واحد 😌
رحمة: دا انت اللى جوا الجلب يا زوز
عبدالرحمن: دى بتاكل بعقلك حلاوة علشان عايزاك فى مصلحة
رحمة إلى معتز: واختك بردوا بتاعت المصلحة يا زوز ملكش دعوة بالناس الحشرية دى
هناء: 😂😂😂هموت منك يا بت
رحمة: بعد الشر عنك يا روحى ربنا يبارك فى عمرك
المهم اى يا زوز يا قلب اختك 🤩
معتز : على الرغم من أنك واحدة مصلحجية بس اختى بردوا عايزة اى ؟!
سمعته روان يقول مصلحجية
روان : مين دى اللى مصلحجية يا ابو طويلة دى احلى منك
والله لو قولت ليها كده تانى متعرفنيش انا هعمل فيك اى
معتز يمسك روان من قفاها : هتعملى اى يا حلوة ؟!.
روان : اعمل اى ؟!🤔مين قال كده هو انا اقدر افتح بوقى
معتز: أيوة كده انظبطى يا اوزعه
روان : لوووووسمحت 🤘انا مش اوزعه
وتدخلت رحمة لمنع اى جدال سيكون من نتائجة أن المنزل سيقلب رأسا على عقب 😂
رحمة : روان اكيد طبعا هتيجي معايا صح ؟!
روان : طبعا يا روحى هو انا اقدر اسيبك لوحدك
معتز: طب اجهزى وانا تحت اول ما تخلصي اديني رنة اجهز العربية
رحمة: تسلم يا حبيبي،، حاضر
تعالى يا قردة معايا جوا أما نلبس
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
فى منزل احمد
نور: ماما انا هروح زى ما قولتلك انهاردة حنة اسماء وهنتجمع كلنا
فاطمة: ماشي يا حبيبتي خلى بالك من نفسك واول ما توصلي كلميني
قبلت نور يدها وخرجت
ولكن بالاسفل وجدت سيارة أمامها فجأة
نور: مش تفتح حضرتك ولا اى ؟!.
وجدت ياسين ينزل من السيارة
ويخلع نظارته
ياسين: المرة الجاية هبقي افتح
يلا تعالى اركبي
نور: اركب معاك !
حضرتك مينفعش كده واركب معاك بصفتك اى ؟!
ياسين: يا بنتى تعالى اركبي اختى معايا اهى علشان عارف طبعا أن حرام تركبي معايا لوحدك وبالمرة تتعرفوا على بعض
نزلت فتاة أقل ما يقال عنها جميلة فى خمارها ولباسها الفضفاض
: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخبارك اى يل قمر
نور: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الحمدلله فى زحام من النعم يا جميله
اللهم بارك قمر
: معلش انا اسفه نزلت متأخرة بس كنت بربط الكوتشي
نور: ولا يهمك يا جميلة
بس اسمك اى بقي ؟!🤔
: أسمى آيات
نور: اللهم بارك اسمك جميل زيك
آيات: حبيبتي ربنا يحبك
ياسين: فى كيس جوافه واقف هنا 😁
آيات: استنى بقي أما اتعرف عليها يا اخى
ياسين: اسمها نور يا آيات يلا خلصوا علشان هتأخر على الشغل
نور: تعالى يا آيات ومسكت يدها وركبوا فى الخلف يتحدثون ويتحدثون إلى أن وصلتا إلى بيت اسماء
((آيات الاخت الصغري لياسين تبلغ من العمر عشرون عاماً تدرس فى كلية الصيدلة تمت قراءة فتحتها على حازم الشناوى الصديق المقرب إلى الثلاثي احمد ومحمد وياسين ولكنه الآن قد سافر لبعض الأعمال المهمه فهو يملك مصنع فى إحدى قرى الصعيد قد امتلكة من عائلتة فهو صعيدى الأصل ويعيش فى قنا ولكنه يعيش فى القاهرة أكثر بسبب عمله كطبيب ))
ياسين: يلا يا بنات حمد لله على السلامه متتحركوش من مكانكم غير اما تتصلوا بيا فاهمه يا آيات علشان حازم كل شوية بيتصل يطمن عليكي
آيات : حاااااااضر ، علم وينفذ يا حضرة الظابط
ياسين: يلا سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى منزل رحمة
معتز : انت يا حجة رحمة
رحمة: بالله يا معتز اصبر ربع ساعة بس هعمل حاجه وجاية
دخلت غرفتها
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كيف حالكم يا رفاق الفردوس اتمنى أن تكونوا بأفضل حال
يلا نبدأ درسنا انهاردة بدرى علشان انهاردة العقبي لكم حنة اخى واختى ربنا يجعله زواج مبارك عليهم يارب
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
#النهارده_هنتكلم_عن_اللي_مقصر_في_الصلاة
*الكلام ليكي يا جميله يالي قربتي تيأسي*
🌻
واللي نفسه ينتظم ف الصلاة من تاني💙
نفسي انتظم علي الصلاه !!
بصلي فرض وافوت فرض !! بنسي اصلي او بكسل
مش عارفه ليه بعمل كدا ؟!!
انتي عارفه انك اصلا مضايقه انك مش بتصلي
و عايزه تحافظي علي صلاتك ده اكبر دليل انك جواكي
كويس والله ، و قلبك حي وبيخاف ربنا ، ولحظيها ان في ناس كتير مش بتصلي ولا هنا ، ولا بتفكر في الموضوع اصلا
ف انتي قبل اي حاجه انتي والله بخير و جواكي كويسه
هسألك سؤال ، احنا بنصلي ليه ؟! 💙
هتقولي عشان ده فرض وربنا قال كدا ، ماشي انا معاكي
ده سبب
بس عمرك ما فكرتي فيها بطريقه تانيه
ربنا بينادي عليكِ 5مرات ليه ؟! انت فاكره صلاتك هتزود عند ربنا حاجه ولا عدم صلاتك هتنقص من ملكه حاجه ، لا والله ، ده هو بيعرضك عليه 5 مرات عشان يصلح فيكي ، عشان لما يكون قدامك في الصلاه نوره يوصلك ، فيطهر روحك و قلبك ونوره ده يعينك ع الدنيا …….
ليه تحرمي نفسك من نوره ، اي ف الدنيا يسوا نور من انوار ربنا ، يعني لما الاذان يقول الله اكبر ، ربنا بيناديكي بيقولك تعالي انا عايز اقابلك ، عايزك تقفي قدامي ، عايز اشوفك محتاجه اي واعملهولك ، عايز يشوفك ساجده بين ايديه وبتقولي يارب ويقولك لبيك عبدي ، لما الاذان يأذن الشيطان بيقف قدامك ويقولك ( يا انا يا ربك ، يا تستجيب لندائي يا تستجيب لنداء ربك )💙
تخيلي كدا نفسك يوم القيامه وانتي واقفه قدام ربنا ، وربنا جاب اللحظه دي ، لما الاذان اذن والشيطان وقف قدامك وقالك يا انا يا ربك ، وانتي سمعتي كلام الشيطان ، هبيقا منظرك قدام ربنا ايه ؟؟!
هتقوله اي ساعتها ، عارفه هتعملي اي ، هتقعدي تعيطي ، لان ربنا هيقولك انا كنت جمبك ومكنتش بسيبك ابدا ، رزقتك الصحه عشان تصلي و غيرك محروم منها ، رزقتك البيت اللي تصلي فيه ، رزقتك المايه ال تتوضي بيها ، ولو مفيش صحه صلي وانتي قاعده ، ولو مفيش بيت صلي في اي ارض الأرض كلها مسجد ..
ولو مفيش مايه تتوضي اتيمم ، سهلك كل حاجه عشان تصلي ، عشان اقابلك ، وانت بهلت عليا يا عبدي 💙
انتي شايفه موت الفجأه انتشر ازاي ،وممكن كمان ثانيه تلاقي ملك الموت قدامك ، والله ساعتها هتقولي ربي ارجعون ، بس مش هينفع ،
بصي اول ما تسمعي الآذان قولي لنفسك يمكن ده
يكون اخر اذان اسمعه ف الدنيا ، وافتكري ان الشيطان وقف قدامك واتحدي نفسه انك مش هتصلي ، وبيقول يا انا يا ربك ، افتكريها وافتكري ان المنظر ده هيكون قدام ربنا يوم القيامه 💙
ف الاول هتبقا صعبه ، لان الشيطان مش هيرحمك وهيقرفك ، بس لازم تجاهدي نفسك والله والله ليكي ثواب كبير علي جهاد النفس وادعي ربنا كتير اوي بالثبات ، وكل ما تصلي فرض اسجدي سجده شكر بعدها ، ان ربنا وفقك وصليتي ، وحاول حاول ، واستغفري كتير اوي ، بنيه ان ربنا يفتح عليكي في الصلاه ، وكل ما تحسي انك بدأتي تسيبي الفرض تاني ، استغفري ربنا ، وافتكري انك بتفوتي
(مقابلة حبيبك عشان ترضي عدوك ) 💙
افتكر ان الملايكه سجدت ليك عشان انت كبيره عنده ، وان الكون اتخلق عشانك عشان انتي كبيره عنده ، وانه بيغفرلك اي ذنب مهما كان عشان انت كبيره عنده ، ف عليكي ميكونش هو كمان كبير عندك 💙
الجنه تستاهل 💙🌻…..
اذكروني بدعوه
وانتهت اخيرا
وذهبت إلى منزل اسماء
فى منزل اسماء بعد نصف ساعة
امانى : رحوم حبيبتي هى اللى هتحيي الليله 😂
رحمة: انا لسه وأصله طب استنى اقلع نقابي حتى
آيات : هاتوا انا اللى هبدأ على ما رحمة تخلص
نور: يلا خدى الدف اهو
وبدأت آيات تغنى اناشيد اسلاميه جميلة والفتيات معها فرحين ويرقصون
وجاءت الحنانه وبدأت بالعروس اسماء التى زاد نورها
رحمة: اللهم بارك يا سمسمه اى القمر دا ياربي
ربنا يحفظك ياروحى
نهر: اسماء اوعى تسافرى غير اما فرحى يخلص
وكل اللى موجودين معزومين فى حنتى يوم الاربع والخميس الفرح بإذن الله
وانت يا آيات لازم تيجي
نور: انا هجيبها من قفاها لو مجتش 😂
آيات : لأ طبعا جاية بإذن الله
امانى : الله بقي عقبالي
خلاص رحومة هى كمان هتتجوز وانا ونور لسه
آيات : لأ نور اى اللى لسه خلاص نور هتتخطب لياسين اخويا بس هى توافق بس
اسماء: اه يا بت ولا حد مننا يعرف
تعالى يا نور
نور: هيجيلك بس اقعدى الحنة هتبوظ يا هبلة
رحمة: 😂😂بس يا هبل فضحتونا
انا هروح ارن على سلمى
نهر: ايوا بقي سلمى 😁
ومالوا يلا يا ست
امانى:😂😂
رحمة : اتلمى انت وهى ماشي 😏
مين معاه رصيد بقي
نور: انا معايا خدى
فى منزل مصطفى
يجلس وحدة وسمع صوت فون أخته سلمى يرن
مصطفى: مش هرد بقي
ظلت رحمة ترن كثيرا
مصطفى: براحتك بقي ياللى بترن اما ارد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صدمت رحمة من الصوت 😳
امانى: فى اى يا رحمة وشك قلب الوان ليه
مصطفى: السلام عليكم حد هنا طيب
اقفل
رحمة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ممكن اكلم سلمى
عرف مصطفى صوتها
سلمى مش موجوده يا انسه رحمة محتاجة منها حاجه اقولها أما تيجي
رحمة دا عرفنى ازاى دا 🤔: جزاك الله خيراً ممكن بس تقولها أننا مستنينها عند زوجة اخى انهاردة الحنة عقبالك🤦🤦
انا بقول اى 😳
طب سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الجميع يضحك عليها 😂
نور: عقبالك !😂😂
اسماء: خلاص يا رحمة قلبتى طماطم كده ليه
عادى يا بنات بس بقي 😂😂
رحمة: انت بتضحكى انت كمان
وبعد قليل جاء شخص لم يكن يتوقعه أحد فى هذا المكان
ترى من هو يا رفاق ؟!
سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب اليك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية احببتها بنقابها اكثر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *