رواية حبيبي الذي لا أعرفه الفصل الثاني 2 بقلم أسماء إيهاب
رواية حبيبي الذي لا أعرفه الفصل الثاني 2 بقلم أسماء إيهاب
رواية حبيبي الذي لا أعرفه البارت الثاني
رواية حبيبي الذي لا أعرفه الجزء الثاني
رواية حبيبي الذي لا أعرفه الحلقة الثانية
سردت حنان ما حدث مع اسيل لمراد
مراد بغضب : اييييييية انتي بتقولي اية
حنان : يا مراد متفهمش الموضوع غلط
مراد : بلا غلط ولا صح اقفلي لو سمحتي
اغلق مراد الهاتف
ظلت حنان تنظر الي الي الهاتف و تقول : الله اتعصب لية ده ههههههههه
عند اسيل وصلت المنزل و هي منهارة وجدت جدها يقرأ في المصحف عندما وجدها منهارة اغلق المصحف
رشدي : صدق الله العظيم… اسيل في اية يا حبيبتي بتعيطي لية
اسيل و هي ترتمي في احضان جدها : طلعوا عليا كلام في الشركة يا جدو مع المدير
رشدي : طب اهدي بس و قوليلي قاله اية
سردت له اسيل ما حدث معها في الشركة
اخذ رشدي يهدي اسيل الا ان وجده باب الشقة يطرق بشده
اسيل : خير يارب في اية
رشدي : روحي شوفي مين يا حبيبتي
ذهبت اسيل لكي تفتح الباب وجدته مراد و يبدو عليه الغضب
اسيل : اتفضل يا مراد
مراد ببغض : جدك هنا
اسيل باستغراب لاول مرة يسأل علي جدها : اه هنا ادخل
مراد لرشدي بعد دخوله : ازيك يا جدو
رشدي بتمتمة : كويس
اسيل : مالك يا مراد
مراد : كلامي مع جدك مش معاكي
رشدي : و جدها ادامك قولي اللي عايزه
مراد : حفيدتك ماشية علي حل شعرها مخطوبة لواحد و بتحب واحد
انتفضت اسيل و اردفت : انت مصدق اللي بتقوله ده
مراد : و مصدقش لية ان شاء الله… بصي يابنت الناس كل واحد مننا يروح لحاله انا مش هبقي واثق من انك تحفظي على بيتي
هم مراد للخروج الا ان توقفه الجد رشدي
رشدي : استني عندك يا مراد
مراد : نعم يا جدي
رشدي : انا مش جدك ولا يشرفني ابقي جدك استني…. ادخلي هاتي حاجات مراد كلها يا اسيل خلينا نخلص من البني ادم ده انا من يوم ما دخل البيت ده و انا مش مرتاحله
دخلت اسيل الي غرفتها و هي تبكي و جمعت كل شئ يخص مراد و الشبكة و كل متعلقاته
خرجت اسيل و اعطت لمراد كل شئ و خرج مراد و هو غاضب
احتضنت اسيل جدها و ظلت تبكي حتي نامت
في الشركة يدلف سيف الي يوسف
سيف : الحق يا يوسف
يوسف : في اية يا عم
سيف : في بنت هنا اسمها اسيل و الشركة كلها بتقول ان انت جاي هنا عشانها و الشركة كلها بتتكلم عليك وعليها و…
قاطعه ضربت يوسف علي المكتب بشده : مين اللي طلع الكلام ده اكيد البت دي هاتها
سيف : البت مشيت يا يوسف
يوسف : مشيت ازاي يعني تتطلع عليا الكلام ده و تمشي انا عايز ال cv بتاعها دلوقتي و انا ليا تصرف تاني
سيف : اهدي بس يا عم هي اكيد ملهاش دعوة
يوسف بعصبية : روح اعمل اللي قولتلك عليه يا سيف انا عارف الاشكال دي كويس دي جاية تسوء سمعتي
ذهب سيف و ترك بركان علي وشك الانفجار
يوسف : يا بنت ال….. انا هوريكي
جاء المساء علي بطلتنا و هي كما هي تبكي و تبكي و تلوم حبيبها اقصد التي كانت تظنه حبيبها
اسيل ببكاء : انا!!!! انا يا مراد بعد كل السنين دي
و تبكي و تبكي سمعت طرقات علي الباب مسحت دموعها بسرعة و سمحت لجدها بالدخول فمن غيره يحس بها
رشدي : حبيبة جدو صاحية لية لحد دلوقتي
اسيل بصوت مخنوق : مش جايلي نوم يا جدو
رشدي : لية يا روح جدو عشان الواد الصايص ده اوعي يا اسيل اوعي تزعلي علي حاجة متستهلش
اسيل : جرحني يا جدو
رشدي : و انتي اقوي من ان واحد زيه يجرحك يا حبيبتي
اسيل : انا مش هنزل الشغل تاني و هدور علي شغل جديد
رشدي : يا بنتي بلاش شغل و انا معاشي هيكفينا ان شاء الله
اسيل : لا يا جدو انا مش بعرف اقعد من الصبح هدور علي شغل
رشدي : براحتك يا حبيبتي ….. يلا نامي و ارتاحي و الصبح رباح
اسيل : حاضر يا جدو تصبح على خير
رشدي : و انتي من اهلة
اسيل : انا لازم انساه لازم الانسان اللي مش يوثق فيا ميستهلش حبي حتي لو مش حب
عاد في المساء الي المنزل و هو في قمة الغضب
امنية : اية يا برنس داخل بزعبيبك كدا لية
يوسف : امشي من ادامي يا امنية انا مش طايق نفسي
امنية : لية يا يويو بس
يوسف : بقولك اية خليكي مع سيف هو بردو لسة راجع البيت
امنية بتوتر : سيف و ماله سيف يعني
يوسف و هو يمسكها من مقدمة ملابسها : بت انتي هتصيعي عليا انا ما انا عارف كل حاجة
امنية و هي تكاد تبكي : عارف اية يا يوسف
يوسف : عارف انه بيجي ياخدك من الجامعة و ساعات بتروحوا تتغدوا و مكالمات طول الليل انا بس مستني اخلص من موضوع نقلي للشركة التانية مش معني انه ابن عمك ان تتكلموا و يوصلك عادي
امنية ببكاء : و الله العظيم يا يوسف مش بنتكلم بقالنا اسبوع عشان انا قولتله مينفعش و لازم يبقي فيه حاجة رسمي بينا
يوسف : طب بتعيطي لية دلوقتي خايفة مثلا متخافيش يا ختي ويلا روحي نامي و لو فعلا عايزة حاجة بينكوا رسمي متكلمهوش لحد اما تتخطبوا
امنية : حاضر و الله
ذهبت امنية سريعا اما هو فاردف : و الله لو عرفت انك انتي اللي عملتي كدا في الشركة مش هرحمك
اخرج هاتفه و هاتف مجهول : الو في واحدة اسمها اسيل زين الدين لو طلبت شغل في اية شركة متلاقيش سلام
في الصباح استيقطت بطالتنا و دلفت الي المرحاض و ارتدي ملابسها و ذهبت الي جدها
اسيل : جدو جدو حبيبي انا نازلة هحضرلك الفطار الاول افطر و خد الدوا
رشدي : استني افطر
اسيل : معلش يا رشرش انا ماشية مستعجلة.
خرجت اسيل و هي تدعي الله ان ييسر امرها
اما هو فذهب الي الشركة مبكرا و امسك بملف اسيل و يطل يتامله
ارفع الهاتف و تحدث : اياك تلاقي شغل في اي حتة انت فاهم
الشخص : حاضر يا باشا هي بتلف بقالها ساعة و انا وراها
يوسف : خليك وراها بس لو اشتغلت في حتة غير مجالانا سيبها و قولي
الشخص : حاضر يا باشا .. سلام
كل مكان تدخله ترفض و تخرج مكسورة الخاطر
ظلت تدور الا ان شعرت بالجوع
اسيل : انا جوعت بقي
ظلت تبحث بعينها عن مطعم قريب وجدت مطعم دلفت اليه و طلبت وجبة خفيفة و جدت لوحة مكتوبة عليها مطلوب انسة للعمل
اسيل : معقول اشتغل هنا … و لية لا
اسيل : لو سمحت
جارسون : ايوة يا فندم
اسيل و هي تشير الي اللوحة : انا عايزة اشتغل هنا
جارسون : اه ممكن تدخلي عند استاذ مفيد جوا في مكتبه
اسيل : طب ممكن توريني مكتبه
جارسون : اه طبعا اتفضلي
امام مكتب استاذ مفيد
جارسون : المكتب اهو خبطي و ادخلي
اسيل : حاضر
طرقت اسيل الباب طرقات رقيقة و عندما سمعت الاذن بالدخول بدلفت الي المكتب بهدوء و لكنها اتفاجأت ب
اسيل : جدو مفيد
مفيد : اسيل
احتضنته اسيل فهو يكون صديق جدها
مفيد : اية ده انتي اخيرا جاية تشوفيني
اسيل : هههه بصراحة يا جدو انا جاية اشتغل يا جدو
مفيد : تشتغلي فين يا بنت زين
اسيل : هنا يا جدو انت موافق انا عارفة استلم الشغل امتي
مفيد :مش هتشتغلي هنا يا اسيل
اسيل : لية بس يا جدو عشان خطري و رحمة بابا
مفيد بتنهيدة : بتضغطي عليا ..ماشي يا اسيل
اسيل بفرح : ربنا يخليك ليا يا جدو بس ده سر و لا حتي جدو رشدي يعرف
مفيد : —
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حبيبي الذي لا أعرفه)