رواية خارج عن المألوف 4 الفصل الثالث 3 بقلم نشوة عادل
رواية خارج عن المألوف 4 الفصل الثالث 3 بقلم نشوة عادل
رواية خارج عن المألوف 4 البارت الثالث
رواية خارج عن المألوف 4 الجزء الثالث
رواية خارج عن المألوف 4 الحلقة الثالثة
وقفت الافعى الذكر تراقب الشاليهات بتركيز وفجأة اختفت …تانى يوم الصبح صحى حازم وقال: ايه ي جدعان مشبعتوش نوم مش كفاية ضيعنا يوم كامل ف النوم
فارس: ي عم بقى الواحد كان هلكان من الطريق ارحمنا
آدم: الواحد الطبيعى ع الصبح بيقول صباح الخير ي عم الحازم
حازم: الطبيعى بقى انا هروح اصحى البنات ع اما تفوقوا خلونا نروح ناكل
خرج حازم من الشاليه وكان المنظر يجنن بشكل المياه والجبال عن بعد لكن بالرغم من جماله الا ان هدؤه مخيف راح حازم ع الشاليه وخبط لحد ما صحيوا
روان بنوم: صباح الخير
حازم: صباح النور يلا فوقوا بقى عشان نروح نفطر ونحضر البروجرام اللى هنعمله النهاردة
روان: اوك
بالفعل صحى الكل وراحوا فطروا وقضوا يوم لطيف جدا برة واندمج ياسين معاهم بشكل كبير ورجعوا ع الشاليهات ياخدوا شاور ويرتاحوا
مازن: طب يلا ي حلوين جهزوا نفسكم واخرجوا هعملكم سفارى نايت محصلتش
هبة: ايوة بقى دلعنى
بالفعل جهز مازن النار وكل حاجة لزوم القعدة …فارس: ايه الملل ده ي جدعان ما تيجوا نلعب ولا نعمل اى حاجة
ماسة: حلو بس هنلعب ايه؟!
فارس: اى حاجة
مارينا: ما تيجوا ندور ف ام الشاليهات دى ع كوتشينة ولا دومنة ولا اى حاجة تسلينا
مازن: والله فكرة انا شوفت مخزن سرى جوة ف الشاليه اكيد هيكون فيه حاجة
حازم: فين ده؟!
مازن: تعالوا ورايا
قام الكل وراح وراه لمكان المخزن ….حازم: الله يخربيت عقلك عرفت مكان المخزن ده منين؟!
مازن: ما انت عارف مبيهداش ليا بال غير لما اكتشف المكان اللى عايش فيه
فتح مازن المخزن ولقوا حفرة بسلم لمكان تحت الارض …ياسين: ايه ده بصوا ده سرداب ولا نفق؟!
آدم ؛ عندى فضول اعرف ف ايه
حازم: ي جماعة بلاش يمكن تكون حاجة خاصة بالناس اصحاب الشاليه ولا حاجة
آدم: ي عم حازم متعقدهاش وبعدين لو مهمة زى ما بتقول كان السمسار قال لينا ملكوش دعوة بيه
فارس: والله الراجل ده بيقول كلام زى الفل
شغل الكل الكاشفات ونزلوا واحد ورا التانى مشيوا ف نفق طويل وفجأة وصلوا لترابيزة عليها صندوق غريب وقديم
مازن: ايه الصندوق ده؟!
مسكته ندى وقالت: شكله قديم بس ايه الرسومات اللى عليه دى؟
هبة: حاسها شبه الكتابة الفرعونية القديمة
مارينا: ايوة صح جدا استنوا اعمل سيرش كده
فتحت مارينا الجوجل لكن ملقتش شبكة وفجأة جه صوت من وراهم: بتعملوا ايه هنا؟!
صرخت البنات والشباب وقفوهم وراهم …ياسين: انت اللى مين وازاى تدخل كده من غير استئذان
الشخص: انا نائل المرسى سمسار هنا وكنت فاكر ان الشاليه فاضى ايه اللى جابكم هنا
آدم: ولا حاجة مجرد فضول بس ي حاج نائل
خبطه حازم ف رجله ….نائل: طيب الاحسن نخرج من هنا النفق مفيهوش اكسجين كتير
حازم: احسن حاجة يلا ي شباب
مازن: ممكن ناخد الصندوق ده معانا ولا فيها مشكلة؟!
نائل: لا عادى هاتوه
بالفعل خرج الجميع ومعاهم نائل ….حازم: هو ايه جاب حضرتك هنا؟!
نائل شاور ع واحد من الشاليهات: انا ساكن هنا الشاليه ده بتاعى
آدم: غريبة بس احنا مش شوفنا حضرتك امبارح
نائل: رجعت بليل متأخر ومكنش فيه صوت عشان اعرف ان فيه حد هنا
فارس: معليش انا اسف ع سؤالى السخيف انت ازاى عايش ف المكان ده لوحدك وهو مقطوع؟!
نائل: بحب الهدوء والانسجام والمكان ده افضل مكان للتأمل
ندى: كفاية كلام بقى ويلا نفتح الصندوق ده نشوف جواه ايه
فتحوا الصندوق ولقوا جواه ورق غريب وقديم جدا ….مازن: ايه الورق ده كوتشينة دى ولا ايه؟!
حازم: كوتشينة ايه ي اهبل انت؟!
آدم: اومال ايه الورق ده شكله قديم ومرسوم بالايد ع فكرة
مسكه ياسين وقال: ده ورق تاروت
فارس: يعنى ايه تاروت؟!
ياسين: ورق كده بيستخدموه المنجمين والفلكيين ف قراءة الابراج والتنبؤ بالمستقبل بس كل ده هبل وحرام طبعا لانه لا يعلم الغيب الا الله
ماسة: واااو وانت عرفت الموضوع ده منين؟!
ياسين: بحب القراءة وكان جه عليا فترة وانغمست شويه ف العلم ده بس بعد كده سيبته لانه كان حرام
مارينا: بليز اقرء ليا برجى عشان خاطرى
ياسين: انا وقفت الموضوع ده من زمان وزى ما قولتلك حرام
مارينا: بليز ارجوك دى لعبة يعنى مش حاجة هنصدقها بس اهو تغيير بدل الملل
حازم: خلاص ي ياسين معليش خدها ع اد عقلها عيلة وشبطت
مارينا وهى بتطلع لسانها: ده انت رخم
مسك ياسين الورق وبدل يفنطه ع شكل وردة وف النص الورقة الاخيرة وقال: انتى برج العقرب
مارينا بتفاجئ: مظبوط ايه باين ادامك بقى
ياسين: الفترة الجاية وقريب اوى هتكسبى فلوس من لعبة او رهان حاجة شبه القمار بس هيجيلك دولارات بعدد فردى انتى طموحة جدا بس عنيدة عارفة طريقك بس مجرد عندك ممكن يخليكى تمشى ف الطريق الغلط
مارينا: وااااو انا فعلا كنت مراهنة ع سباق حصان بس لسه لحد الان مجاش ليا حاجة طب ايه الورقة الغريبة اللى ف النص دى؟!
ياسين: ده ساحر ف السيرك خلى بالك تحبسى نفسك جوة صندوق لان دى نهايتك
استغربت مارينا بس ضحكت عادى …روان: طب شوفلى انا كمان
ياسين: كده مش هنخلص
آدم: لا ما انت هتشوف لينا كلنا ومش هتخلص مننا يلا
ياسين فنط الورق وقال: انتى برج الجوزاء
روان: ايوة حصل قولى بقى هيجيلى فلوس زى مارينا؟!
ياسين: لا بس تفوق دراسى وع الاغلب هيختاروكى ف منحة دراسية لدولة اسيوية
روان: انا فعلا مقدمة ع منحة كوريا يارب يوافقوا
ياسين: بلاش فضولك ياخدك ف مكان انتى متعرفهوش وتطلعى السلم
روان: سلم ايه ي عمنا ما علينا اهم حاجة المنحة
طلبت ماسة يقرأ ليها …ياسين: برج العذراء انتى متخيرة مابين شخصين والاثنين متعرفيش تعيشى من غيرهم بس انتى هتختارى اللى بيفهمك مش اللى بيحبك خلى بالك اوعى تمشى ف الطريق الغلط عشان المهرج مش هيسيبك
بعد كده جات هبة …ياسين: برج الحوت بتحبى المغامرة واكتشاف الجديد بس من النوع الجبان اللى بيهرب من خوفه بدل ما يواجهه بس خلى بالك الحبل اللى هتفكرى انه طوق النجاة هو سبب موتك ووووو…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خارج عن المألوف 4)