روايات

رواية قسوت على فاتنتي الفصل التاسع 9 بقلم سحر السحرتي

رواية قسوت على فاتنتي الفصل التاسع 9 بقلم سحر السحرتي

رواية قسوت على فاتنتي البارت التاسع

رواية قسوت على فاتنتي الجزء التاسع

قسوت على فاتنتي
قسوت على فاتنتي

رواية قسوت على فاتنتي الحلقة التاسعة

*غضب والده وصرخ : العمر ده كله ومربي واحد حرامي معايا في البيت
*صرخ على بنفس الحدة : انا مش بسرق ده حقي انا عايز اتجوز وانتم رافضين تساعدوني
:انت بتزعق فيا يا كلب
*قام بصفعه على وجهه : طب انا مش موافق على الصايعة اللي انت ماشي معاها وعمري ما هجوزك لها ويا احنا يا هما
: يبقى هما هي واقفة جمبي وبتساعدني ومستحملاني
كريمة: في ايه بتزعق كدة ليه يا عبده
:شوفي ابنك الحرامي بيسرق دهبك وبيبعنا ويشتري واحدة رخيصة
*صرخ على بشدة: ما اسمحلكش تقول عليها رخيصة دي أشرف من بنتك اللي ماشية مع كل واحد شوية
بقلمي سحر السحرتي
*امسكه من قميصه وصفعه
:امشي اطلع بارة بيتي ما تدخلش هنا تاني
*امسك صدره في اتجاه قلبه وبدأ في الترنح حتى سقط صرخت كريمة باسمه أسرعت فتون تصرخ
: بابا في ايه أجيب الاسعاف
والدها: شكلي مش هلحق خلي بالك من نفسك و من امك أنتم دلوقت بقيتوا لوحدكم من غير راجل فكرت اني خلفت سند لكم
: يا بابا متقولش كده هطلب الاسعاف
*قبل أن تجيبها الاسعاف نطق الشهادة وصعدت روحه إلى خالقها صرخت فتون بكل قوة
: بابا لااااا يا بابا ارجع مقدرش اعيش من غيرك
بقلمي سحر السحرتي
*سمع حسام وسميحة صراخها أسرعوا وطرقوا الباب بعنف فتح على وهو يبكي
حسام: في ايه فتون بتصرخ ليه
:بابا مات يا حسام
*خرجت فتون وامسكت بياقة قميصه : انت السبب انت اللي قتلته وحرمتني منه مش مسمحاك اطلع بارة زي ما قالك روح للي قتلته معاك
*امسك يدها وصفعها بقوة
:اخرصي انا دلوقت راجل البيت وما اسمعكيش تغلطي فيها دي هتبقى مراتي
: راجل قوي تقتل ابوك وتضرب اختك
*امسكه حسام لم يحتمل أن يراها تضرب من قبل اخوها
: على فوق ما تمدش ايدك على اختك مش وقت خناق دلوقت امشي قدامي نخلص إجراءات الدفن
*عندما سمعت فتون كلمة دفن أدركت أن وجود والدها انتهى لم تحتمل وفقدت الوعي وهي تقول دفن وقبل أن تسقط حملها حسام ووضعها فوق السرير
*شعور بالحزن لفقده والده الثاني وشعور بالسعادة لأنها بين يديه وفي حضنه لكنه وضعها بسرعة قبل أن يتهور وأسرع لإنهاء الإجراءات
*حالة من الحزن والصمت ملأت المكان اتصل حسام على اياد لإرسال جهاد و سيرين أقرب اصدقاء فتون ليقفوا بجانبها
*صدم اياد وحزن كثيرا واتصل على كل اصدقائها الذين اسرعوا للوقوف بجانبها
*لم تنطق بكلمة هي او والدتها كانت دموعهم تنطق بكل شئ مرت ايام العزاء واقنع زملاء فتون ان عليها العودة للجامعة والدراسة والنجاح بتقدير كما كان يحلم والدها
*لم تكن تتحدث مع أخيها لكن امها لم تستطع فهو في النهاية ابنها
*بعد ثلاث اسابيع كان على يجلس مع هيام
:خلاص بقى يا على الحي ابقى من الميت وانا عملت اللي عليا واستنيتك ان الاوان تخطبني
:دلوقتي بابا لسة ميت
:هو لو كان عايش دلوقت كان هيفرحلك انك بتكمل نص دينك وهو ميت كمان هيحس بيك فرحه في قبره وكمل خطوبتنا
:خليها حتى بعد الاربعين
:مش هقدر ماما مصرة على العريس وبالعافية قدرت اسكتها الفترة دي بعد يومين يا تجيب الشبكة و تيجي تخطبني يا اما هو اللي هيجي
:حاضر هروح افتح الموضوع مع ماما
:ولو رفضت تعالى وانا هكلم ماما توافق من غيرها عشان تعرف انا واقفة جمبك ومتمسكة بيك قد ايه
بقلمي سحر السحرتي
*ذهب على ليفاتح امه في موضوع زواجه
:شوف يا ابني اختك كانت صح لما قالت انك قتلت ابوك واخر كلامه قبل ما يموت انه رافض جوازتك دي وطردك لكن انا ما قدرتش اطردك لاني عارفة انك هتقعد في الشارع بس موافقة على جوازك من دي لا انسى وقبل ما تنطق حرف او تزعق وصوتك يعلى لانه لو على صدقني مش هتردد لحظة اني اطردك روح لهم لوحدك وهما هيوافقوا والدهب اللي سرقته خليه مش عايزاه
:يا ماما الحي ابقى من الميت انا هرضي ربنا وأكمل نص ديني وهي طلباتها مش كتير
:الكلام دلوقت بلا فايدة ليك وليا ورجلها ما تدخلش بيتي مفهوم اتفضل
*قامت من جلستها ودخلت غرفتها وأغلقت الباب
*بعد يومين تعالت الزغاريد والاغاني في شقة هيام وعند عودة فتون من عملها سمعتهم
بقلمي سحر السحرتي
*دخلت شقتها وهي توجه الحديث لامها:ناس ما عندهاش دم ولا احساس مفيش مراعاة أن جمبهم حاله وفاة
*تجد أمها تتنفس بصعوبة :ماما خير يا حبيبتي مالك
:أبدا كرشة نفس وهتعدي
:هي حصلت قبل كدة
:لا شوية وهبقى كويسة
:فين على يطلب الدكتور
:بيخطب
:ايه هو علي اللي جوة والزغاريد دي عشانه وبابا ماكملش شهر
:اه كان عنده حق لما قال انه سايبنا من غير ظهر
*طرقت سميحة الباب ومعها حسام
:كويس يا طنط انك جيتي خليكي مع ماما هنزل اجيب لها دكتور وارجع بسرعة
:آمال فين على
:عند الناس اللي جمبنا بيخطب كانه يتيم وأبوه ماكملش شهر
:طب استني حسام ينزل يجيب هو الدكتور
:شكرا كفاية تعبه وقت الجنازة
:روح معاها يا حسام
:مفيش داعي يا طنط
*همست في اذنها:مامتك مش مستحملة ولو عرفت حاجة من اللي حسام عملها هتتعب بزيادة انسي اي خلافات دلوقت المهم صحة كريمة
:حاضر
*ذهبت معه لإحضار الطبيب لم يستطع أن يتحدث معها ويعتذر فقد كان الوقت غير مناسب وهي أيضا لم تنظر له او توجه له اي كلام
*حضر الطبيب وكشف على كريمة وخرج واخبرهم أنها تحتاج لأشعة وتحاليل لياكد التشخيص وعليها الابتعاد عن اي انفعال
*رفضت كريمة عمل الاشعة والتحاليل فحالتهم المادية لم تعد جيدة بعد وفاة زوجها
*اضطرت فتون ان تبحث عن عمل اخر في أحدى المطاعم لتستطيع توفير ثمن العلاج والاشعة لوالدتها
*لاحظ حسام تأخرها المستمر كل يوم فسأل والدتها وعلم أنها تعمل بداخل أحد المطاعم الكبرى فقرر أن يطلب يدها من والدتها
: انا موافقه يا ابني بس انت عارف انها بتعتبرك اخوها
:طب تسمحيلي اما ترجع اقعد واتكلم معاها
:اتفضل
*عادت فتون من عملها وجدت حسام في انتظارها
:تصبحي على خير يا ماما تعبانة وداخلة انام
:تعالي يا حبيبتي حسام عايزك في كلمتين هحضر لك العشاء على ما تخلصوا
:نعم
:انا طلبت ايدك من ماما
:احنا مش كنا قفلنا السيرة دي وأبيه أحمد وأبيه مصطفى وعدوني انك هتبطل تتعرض لي
: انا عايز اريحك من الشغل وتبقي مسؤولة مني انت و طنط
: هو انا اشتكيت لك او طلبت منك مساعدة
: من غير ما تطلبي انت بنت الراجل اللي وقف جمبنا واحنا صغيرين
:واضح وجميله رديته في الرحلة واتهجمت وضربت بنته كثر خيرك
: انا اسف بحاول من يومها اعتذر وانت ولا معبراني لما تشوفيني في الأسانسير بتنزلي على السلم وغيره كثير
:ده اقل واجب اعمله مع واحد زيك
:زيي يعني ايه
:افهمها زي ما تفهمها ولو هي بمعنين اختار الاسوء
بقلمي سحر السحرتي
*تملكه الغضب ووقف من جلسته
: ايه ناوي تمد ايدك عليا تاني لسة بترد باقي الجميل
:انت ليه كدة بتعملي فيا وفيك كدة ليه
:انا مش بعمل حاجة انا بواجهك بالحقيقة انت عايز تتملكني وبس قلبك قاسي مفيهوش حنية وانا طول عمري عايشة على الحب والحنية في بيتنا
:بايدك تخليني شخص تاني
:اللي فيه طبع فارحمني وارحم نفسك وانسى ان في واحدة اسمها فتون… يا ماما حسام عايز يسلم عليك قبل ما يمشي
*خرج وعلامات الغضب عليه لمحته هيام فقررت ان تقوم بخطة يحصل هو على فتون وتستفيد من وراء ذلك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قسوت على فاتنتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *