رواية نسر القمر الفصل الثاني 2 بقلم آلاء الرحمن
رواية نسر القمر الفصل الثاني 2 بقلم آلاء الرحمن
رواية نسر القمر البارت الثاني
رواية نسر القمر الجزء الثاني
رواية نسر القمر الحلقة الثانية
نسر بص حواليه :امااال المفعوووصه لانا فين
بدر بابتسااامه :اهم وصلوا
هنا ظهرررت لانا وبجاااانبها قمر مع بيت عمها
لانا جررريت عليه وحضنته
نسر :هههههههه والله واكبرررتي يا بت وبقيتي موووزه
لانا :ههههههه داايما يا حبيبي
نسر قررب على عمه وسلم عليه :ازيييك يا عمي عاااامل ايه
بدران :الحمدلله يا بني حمدالله على سلااامتك
عدي قررب عليه وحضنه وهوو بيضحك :كفااااره يا معلم
نسر بااادله الحضن :ههههههههه اخيييرا يا صاااحبي
ابتسااام :حمدالله على سلاامتك يا نسر
نسر :الله يسلمك يا مررات عمي
نسر مد ايده لقمر الي كااانت متصنعه البروود
نسر بتكبر ظاااهر :ازيييك يا قمر
قمر حطت ايدها على صدرها :اسف يا ابن عمي ما بسلمش على رجااله
حمدالله على سلامتك
نسر باااحرراج وغيييظ :اهااااا
صقر كااان هيفطس من الضحك
نسرر بصله بنظرره خررسته
نسر :وماااله يا بنت عمي الاحتررام واجب برضه الله يسلمك
ميس بتكبر :ازززيكم يا جماااعه نوورتوا الحفله
بدران :ازيك يا مررات الغاالي
ميس :كوويسه ازيك يا ابتسااام
ابتسااام بابتساامه :الحمدلله
لانا مسكت ايد قمرر :تعاااالي نرررقص
قمرر بابتساامه جذاابه :روووحي ارقصي انتي انا ما بحبش الجوو ده عارفاااني
نسر حب يغيضها :امااال جااايه الحفله ليه وانتي عاارفه كلها رقص ومغنا
قمر بابتسااامة تكلف :جااايه احتراما لكلمة عمي وباابا لو امريكا علمتك ايه معناااه
نسر بغضب :تقصدي ايه
عدي :ايييييه انتو لاتنين قمر كده الي بقلبها على لسااانها
نسر :لا يا حبيبي تلم لسااانها وانا مووجود
بدر بغضب :اييييه هتسيب العالم وتناااقر بنت عمك
ميس بغييظ قرربت على ريم :كنت عااارف انهم هيعملولنا مشاااكل
هنا جت روووز (رووز اخت ريم مرات صقر وبتحب نسر جدا ):
جرريت على نسر
نسسسسسر وحشني جدددا جددا
نسسسسر :هههههههه وانتي واحشااااني يا بنت الايه ازيييك
قمر ما بصتلهمش وخررجت مووبايلها ورااحت حته تتكلم فيه
قمر اوول ما بعدت نززلت منها دمعه مسحتها فورا :يا رب انا بحبه يا رب كرررهني فيه يا رب ابعدده عن قلبي وتفكيييري
لانا جت من ورااها :بتكلمي رووحك
قمرر :ههااااه لا كنت بتكلم بالفوون مع وحدده صاااحبتي
لانا :انا مدايقه
قمر :ليه بس
لانا بدمووع متحجرره :عدي ولا كأنه شايلني من ارضي انا مش عارف ليه بيعااملني بالجفاااف ده
قمرر ببتأثر لحااال صااحبتها :لانا حتى لو عدي اخووويا لكن انا هنصحك نصيحه الي تبينيله الحب ويتعمد الطناااش ما يستااهلش تفكرري فيه للحظه
لانا :يا ريتني قووويه زيك وعقلي الي بيتحكم فيا انا قلبي هو نقطة ضعفي
قمر :ربنا يعييين
لانا :تعااالي نرجع الحفل لا مااما تفرمني دلوووقت وفعلا رجعوا الحفل والكل كاان فرحاان وبيتنطط،ونسر رغم تعب السفر لكن اصلا ده جووه الشرب والستات والاغااني والهيصه كااان موولع الحفله
وقمرر مراقبااه من بعييد وعنيها تلقائي بترووح ليه
لانا :الي يشووف نسر يقوول انه فرحاان برجووعه
قمر ببرود :ليه هو مش فررحااان
لانا :هه اكيييد لا هما يوومين كالعااده ويررجع يقوول شغلي وهصفيه ومن الكلام ده لكن انا سمعت انا ماما مصرره تجووزه هنا وبابا لاوول مرره يوافقها الرائي
قمر ببرود متلج :اها ربنا يجيب الي فيه الخيييير
هنا جه صقر :لانا ما شفتيش ريييم فين
لانا :لا هي ما بتحبش الدوشه تلاقيها في اووضتها كالعااده
صقرر :ما تتكلمي عدل
لانا :هوو انت شاايفني معوووجه ولا ايه
قمر باحترام :صقر تلاقيها بالقصر
صقر :ايه الجمااال ده يا بت والله واكبررتي يا سووسه
قمر :هههه ده زووقك الجميل شكررا
هنا جه نسسسر وايده على خسر رووز
نسسر :مجمووعين عند النبي
قمر طنشته :انا هرووح اشووف مااما
نسر رفع حاااجبه :ماالها دي
لانا :يا ربي هي المحتررمه الاياام دي غرريبه عليكم ايه ده انا عمرري ما شفت كده قبل كدده
صقر :هههههه فكك منهم
رووز :ريم كاانت تعباانه يا صقر لو تشووف ماالها
صقر :انا فعلا بدوور عليها مش لاقيها هطلع اشووفها بالقصر
وفعلا صقر طلع فوووق كاانت ريم ممدده على السرير
صقر دخل :انتي كويسه
ريم :فيا صدااع جااامد ونفسي غاامه عليا
صقرر بفرررحه :ريم معقوول تكووني حااامل
ريم بدمووع :انا شاااكه ونفسي يكوون فعلا نفسي افررحك يا صقر
صقر :انتي بس قوولي ياا رب وليكي عليا لو فعلا طلعتي حااامل هعملك اي حاااجه تطلبيها مني اي حاااجه
ربم بدمووع :ياااه للدرجاادي
صقر بأمل :دنا بقاالي مستني الخبر ده من خمس سنين
ريم :يا رب
…………………………
روحوا المعااازيم وما فضلش غير هما وبيت بدران
نسر :خلااااص يا ماااما انا تعبااان هطلع ارتاااح واشوفكم بكرره وفعلا طلع نسر اووضته
بدران :يالله نستأذن احنا وحمدالله على سلامته
لانا قرربت من عمها ومسكت ايده وباااستها بدلع تحت نظررات عدي
بدران :هههههه انجززي عايززه ايه
لانا :احبك وانت فااهمني يا بدران
بدران بغييظ،:بنتك يا بدر محسساني انها بتكلم وحدده صااحبتها
لانا بضحك :ههههههه واعز واللهي
بدر :دي لاسعه يا راجل
لانا :عمي بلييييييبز عاايزه قمر تناااام عندي النهااارده ارجوووك
بدراان :لكن يا بنتي
لانا باسته على خده :ارجووك يا عمي
بدر :سيبها عندها النهااارده هما في اووضتهم ما فيش عليهم حااجه
عدي :لا
كل الانظااار تصووبت عليه
بدر :ليه يا ابني
عدي ببررود :لان القصر في رجااله وده غلط
لانا بدموع متحجره :طيب منا كتيير بنااام عندكم وانت مووجود معنا كدده ابقى انا بغلط
عدي طنشها :انا مليش،غيير بأختي
بدران :لا يا بنتي هو ما يقصدش لكن هوو بيخااف على قمر قووي
ميس كاانت متغااضه لكن مش عاايزه تتدخل على شان بدر ما يحرجهااش
بدر :البيت ده بيتها وصقر ونسر زي اخووانها
عدي :مع احتررامي ليك يا عمي اديك قولت زي اخووانها لكن مش اخووانها ونوومتها هنا غلط
بدران :خلاص يا بنتي مرره تااانيه
لانا كاانت هتمشي ودمووعها هتنززل من احرراجها
بدر بغضب :بنتك هتنااام هنا وبص على عدي لما الكبااار يقوولوا كلمه الصغااار ما تتكلمش
عدي :كلمتك على دمااغي يا عمي اعملوا الي عااايزينوا لكن الي بقوولوا هوو الصح وساابهم ومشي وقمر محررجه جدا
بدران :خلاص يا بدر مرره تاانيه
بدر :يا حبيبي ده بيت ابووها التااني وهي هتفضل في اووضة لانا
بدر اتنهد :خلاص زي ما انت عااايز خليكي يا بنتي النهاارده هنا
لانا حضنت قمر بفررحه
قمر :حييلك هتعصرريني
ميس بنفسها :بتحبيها على ايه جاتك نيله
ابتساام :طيب نستأذن احنا قمر ما تتأخريش على جاامعتك الصبح
قمر :حاضر يا ماااما
وفعلا طلعت قمر مع لانا اوووضتها
لانا :خدي بدلي هدوومك بالبجااامه دي على ما آخد شاااور وارجع
وفعلا قمر بدلت هدوومها ببجاامه ساتاان نااعمه جدا وفرردت شعررها الاشقر الطوويل وكاانت بتلعب بالفوون
خررجت لانا وبدلت هدوومها وقعدت تررغي معااها هنا خبط البااب
لانا :استني شوويه اشووف ميين
ميييين
اناااا ريم افتحي
دخلت ريييم وبااب الاووضه مفتوووح
ريم :قممر انتي هنا
قمر بابتسااامه :ايووه ازيك انتي كاان باين انك تعباانه
ريم :لا الحمدلله كويسه دلووقت
لانا:في حاجه يا ريم
ريم :لا لكن افتكررتك لووحدك كنت عاايز ادردش معااكي انجوووي بقى مع بعض
قمرر جالها فوون من والدتها وبصت للشبااك تتكلم وخرجت ريم مع دخوول نسسسر الي بلم من الي قداااامه
لانا فتحت عينيها وطلعته بررره بسررعه
نسر :ميييين ام الشعر الطووويل دي
لانا حطت ايدها على بووقه :اششششش لا تسمعك تطين عيشتي وعيشتك دي قمر
نسر بصدمه :دي قمرر استحاااله قمر بنت عمي
لانا :لا هي دي لكن انت اووول مررره تشووفها من غييير حجااب دي لوو عررفت هطين الدنيا اووعئ تبين ده هي ملتززمه جدا
نسرر بغرور :هتعمل ايه يعني ولا حاااجه هي تطوول اني ابصلها
لانا :يا ابني دي جاالها اكبرر دكتوور في مصر والبناات هتمووت عليه ورفضته
نسر 😏:دي عاااديه خاالص
لانا :هي مش عااديه انت الي ما بتبصش
نسر :ابص على مين يا بنتي دي ما اقبلهاااش خداااامه عند رجليا انتي مش عاارفه احنا مين وهما ميين
لانا بغضب :ايييه هما مييين هما ولاد عمك انت كووبي عن ماااما ايه الشر ده
هنا خررج صووت من ورااهم بيدااري قهر جوواته ومبين الجبروووت
قمرر بمسخرره :ومااالهم بقى ولاد عمك سمعني كددده وقرربت منه وبصت في عنيييه الي بلم اوول ما جت عينه في عينها
تعرررف ولاد عمك دووول انظف مليووون مرره من واحد وسخ ودني شبهك احنا الي ما يشرفناااش تكوون من عيلة السيووفي اصلا لوو كنت بحتررمك زمااان دلوووقت بقرررف منك
طبعا نسر لووو كاااانت وقفت كااااان هينقض عليها ويضرربها
نسر بغضب وصرراخ :استني عندك هنا
قمر طنشته وقفلت البااب وراها ومسكت فوونها بثبااات مش،عااايزه دمووعها تنززل وضرربت على بااباها
بدران:اهلا يا حبيبتي
قمر بصووت مهزووز :انا عااايزه ارووح يا باابا
بدران بقلق :في ايه يا حبيبتي مالك حد عملك حاااجه
قمر بثباات :لا مفيش لكن انا عااايزه ارووح
بدران عررف ان حد رماالها كلام واتعصب :انا جي حااالا
قمر بدلت هدوومها ولبست فستااانها
…………………
عند نسر
كان متعصب من كلامها
لانا بغضب :ليه تتعصب انت الي غلطت دلووقت تلاقيها منهاااره من العياااط،
نسر :انا يتقاالي الكلام ده من جربووعه زيها
لانا :حررام عليك يا نسر دي قمر دي طيبه وجميله واي وحدده مكاانها عملت اكتر من كدده
هنا خررجت قمر بكبرياءها وصدمه لنسر ولانا بعدم اكترراثها بالكلام
لانا :انتي لبستي ليه
قمرر ببرود :معلش يا حبيبتي باابا هييجي يااخدني
لانا :لا يا قممر انا اسفه عنه ارجووكي خليكي هنا ده بالمووت عمي وافق
قمر :مرره تااانيه يا حبيبتي
نسر بغضب :انتي شااايفه رووحك علئ ايه انتي دنا افعصك تحت رجلي
قمرر ضحكت بمسخرره وبااست لانا على خددها اشووفك بعدين باابا اكييد وصل
وبصت على نسر
ما تخاافش يا ابن عمي مش هقوول كلامك لبابا لاني مش عاايزه يتعصب واضر صحته
وساابتهم ومشيت
لانا بزعل عليها :غلطت اوووي بكلامك يا نسسر ما ينفعش كدده قمرر مش قليله دي مهندسه
نسر ببلاهه:مين دي الي مهندسه
لانا :قمر مهندسه يعني مش حاااجه تقدر تستقل بيها
نسر 😏:بالله عليكي تفكيني من سيررتهم
لانا :انا مش عااارف عدي ازااي صااحبك وبنفس الووقت بتستقل بيهم
نسرر:معررفة مجااملات مش اكتر
لانا بغييظ :ربنا يهديك ودخلت وهي متغاااضه جدا من اخووها واسلووبه
………………………
عند قمر
نززلت فعلا كاان والدها لسى وااصل ونززل عليها بلهفه
بدران :في ايه يا حبيبتي ماالك ايه الي غييير رائيك حد عملك حاااجه
قمرر :لا يا بابا مفيش حاااجه لكن افتكررت اني مش جاايب هدوومي ولا حاااجه قوولت مرره تاانيه بقئ
بدران :كداابه يا قمر حصل ايه
قمر :صدقني يا بابا مفيش حاااجه
بدران بغضب :بقووولك حصل ايه في القصر خلاكي تنززلي والقهر بعنيييكي ما عاش ولا كااان الي يذلك وانا موووجود
قمر بدمووع :باابا خلاص صدقني مفيش حاااجه
بدران بغضب :يبقى انا هدخل وافوووق الكل واعرف في ايه
بدران دخل القصر والخدم قاالوا لبدر انه موووجود
قمرر :بااابا صدقني مفيش حااااجه
بدران بغضب :بقوووولك في ايه
هنا نززل الكل علئ الصووت
صقر :عمي في ايه ليه الصووت ده
بدر :في ايه يا اخووويا
ونززل الكل
نسر :في ايه ايه الدووشه دي كلها
بدران بغضب :بنتي كاانت هتنااام هنا وفجاءه ترنلي وصووتها مقهوور وتقولي تعالا خدني يا باابا انا دلوووقت عاايز اعررف ايه الي حصل
ميس :مفيش حااجه يا بدران اكيييد ما ارتاحتش بس ما حدش اذااها
قمر :صدقني يا بااابا مفيش حاااجه انا بس كنت تعباانه وعااايزه ارتاااح
بدر نده لانا
بدر بغضب :ايه الي حصل من غيييير كدب
لانا :انا انا
قمر عررفت ان لانا هتقووول لان شخصيتها ضعييفه وهتعتررف بسررعه
قمرر :صدقني يا عمي مفيش حاااجه
بدررر بغضب :اتكلمي ايه الي خلا بنت عمك ترووح فجاءه كدده
لانا بصت لنسر الي متصنع البررود
لانا :اص اصله اصلها سمعتني انا ونسسسر بنتكلم واديقت من الي قااله نسر عنهم
نسر بصلها بغضب
قمر بصتلها نفس النظره
بدر بغضب :وقااال ايه زفت
لانا :احم بااابا ارجوووك
بدر :قااال ايه زفت
لانا :قااال كلام وحش وخلاااص وسااابتهم وادارت ورا ماامتها
ميس :اهدووا يا جمااعه هو اكيييد ما يقصدش
بدرران قررب من نسسسر وضررربه بالألم
نسسسر بغضب :ايه الي عملته ده
بدرران :بفكرررك انا ميييين وبتهدديد اووعئ في يوووم تجررح حد من ولااادي بكلمه لان الي برجلهم انضف منك وبص لبدر
للاسف يا بدر ابنك مش تربيتك تربية بلاد بررا
ومسك ايد قمر وهيييخررج
بدر بغضب :استنى يا بدران
بدرران :خلاص يا حبيبي انا مش زعلان منك انا زعلان على الي حصل لبنتي في بيتك
صقر :عمي هو اكييييد ما يقصدش
نسر كااان بيبص لقمر بغضب
بدرر قررب من نسسر بغضب :عمك وولاده مش عاااجبينك
نسر وهو بيشد علئ نفسه :بابا انا مش قصدي
بدر بصووت عاالي :يبقى اسمعووا يلي هنا وفتحوا ودااانكم كووويس
الخميييس الجاااي نسسسسر هيتجوووز قمررر
ووووووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نسر القمر)