Uncategorized
رواية حب وجنون الحلقة الثانية والعشرون 22 بقلم ياسمين جمال
رواية حب وجنون الحلقة الثانية والعشرون 22 بقلم ياسمين جمال
![]() |
رواية حب وجنون الحلقة الثانية والعشرون 22 بقلم ياسمين جمال |
رواية حب وجنون الحلقة الثانية والعشرون 22 بقلم ياسمين جمال
ف صباح يوم جديد يحمل الامل لكثير من الاشخاص
ف غرفه العشاق تستيقظ روما ع تلاعب غيد ف خصلات شعرها وهى بين احضانه
روما :صباح الخير
غيد :صباحيه مباركه يعروسه
روما :????????خجلت لتدفن وجهها ف كتفه خجلاً
غيد :روما ورينى وشك
روما :تدفن وجهها اكثر
وضع غيد الغطاء فوق وجوههم ايضا
غيد :طب كده محدش شايف
روما :لا بردوا خلاص بقى غيودى
غيد :لا ليأخذها الى عالمه مرة اخرى
…………..
استيقظ اسر ع صوت دقات الباب
اسر :مين
ريم :انا ريم
اسر فتح لها الباب واغلقه مرة اخرى
اسر : ف ايه يريم
ريم :عمى بيقولك تعالى انت وزيزوا واسلام افطروا
اسر :ماشى خلاص
وغادرت ريم ودخل اسر لكى يوقظ زياد واسلام
وبعد نصف ساعه نزل الشباب ليجوا الجميع بنتظرهم
الشباب :صباح الخير
الجميع :صباح النور
وجلس الشباب كل ع مقعده
حسن :هاتوا الفطار
وضع الخدم الفطار واثناءه
حسن :كويس انك جيت ياأسر عشان كنت هقلك ان الخطبه بعد اسبوع ع يوم الخميس هتكون الخطبه
اسر :خطوبه مين
حسن :خطوبتك باأسر
اسر:والله بجد كويس انكم قولتولى
حسن :ياولد
وبعد انتهاء الافطار ذهب الثلاث شباب الى الغرفه
اسلام :هنعمل ايه دلوقت
اسر :مش عارف البت روما هى اللى كانت بتفكر وتفرفشنا
زياد :تعالوا نرن عليها
اسر واسلام :يلا
ورن زياد ع غيد
غيد :مين الرخم اللى بيرن وامسك الهاتف وجد زياد
وكنسل المكالمه ليرن مرة اخرى فأغلق الهاتف
غيد :ابقى ورينى هترن ازاى
ونظر الى روما تعالى اكملك الحكايه
روما :خلاص يغيد عرفتها
غيد :ولو ليرن هاتف روما
غيد :اهوه استريحتى دا رخم والله
روما :معلش ارد
غيد :ردى بس افتحى الاسبيكر
روما :ايوه يزيزوا
زياد :ازيك يعروسه
احمر وجه روما كثيرا لتنظر الى غيد بغضب
زياد :رحتى فين ابت
اسر :ياخى حرام عليك كسفتها وانت عارف اختك
غيد :وكمان فاتح الاسبيكر
اسلام :اخيرا سمعنا صوتك
غيد :هو انتوا لمين شباب المنطقه ولا ايه يلا الباقى يتكلم
ليضحك الجميع
زياد :ها رفعت راسنا ولا
غيد :ياض لم نفسك انا الحمد لله لما نشوفكوا انتوا
زياد :مهو اسر هيشرفنا بعد شهر واسلام وقع ف البت رهف وانا انت عارف مستنى ع نار
غيد :معلش ازيزو بس المهم عايزين نشوف اللى جمبك هيعملوا ايه
زياد :هما لسه انت بقى عملت ايه
غيد :عيب ف معانا بنات
زياد :ايوة امال روما راحت فين
غيد :وشها احمر لتضربه روما ع كتفه
غيد :اه ده بضرب يوم الصبحيه لا سلام اجدعان قبل ان يغلق الهاتف
زياد :ياض استنى مصدقت هات روما وتعالى ولا نجيلك
غيد :واجى ليه وتيجى ليه خلينا كده احسن
زياد :عشان خطوبه اسر وننزل نجيب البدل والفساتين
غيد :تمام لازم النهاردة
الشباب :ايوة
غيد :خلاص جاى
الشباب :تمام
………………
على : شوفت غيد وروما بيحبوا بعض وكل يوم حبهم بيزيد بس مش ههنيهم ببعض
احمد (اخو غيد ) :بس ربنا معاهم ومش هتقدر لانهم بيحبوا بعض وانت متعرفش معنى الحب
على :هو انت مش مصدق انا هعمل ايه دى حاجه حلوة خالص بس بقى عشان تبقى عارف اللى هيحصل ************************************************************************************************************************************هاه ايه رأيك
احمد :انت اقذر واحد شوفته ف حياتى
على :انت متعرفش حاجه دى حاجه بسيطه جدا وليلى هدمرها هخلي زياد يستناها العمر كله
احمد :ليلى ليلى مالها
على :هو انت متعرفش
احمد :انت عملت ايه فيها
على :حبك لأخواتك حلو بس هما مش حاسين بيك
احمد :عشان ف نظرهم ميت
وهما عمرهم مهينسونى عارف ليه عشان بنحب بعض
على :هخليك تشوفهم وهما بيموتوا قدام عنيك
احمد :مش هتقدر تنهيهم لو فزت ف البدايه هتخسر ف النهايه
على :ادبوه وخرج وترك احمد المكبل بالحبال وهم يضربونه
…….
ذهب غيد الى فله السيوفى واحتضنت روما والديها وجلسوا سويا يلعبون ويتمازحون ولم يذهبوا لشراء الملابس
وبعد ثلاثة ايام
تستيقظ روما ع صوت رنين هاتفها
روما :ف ايه ع الصبح كده حرام
ووجدتها ريم
ريم :روما انتى فين
روما :فين يعنى نايمه
ريم :اعمل فيكى ايه
روما:ف ايه ايه اللى حصل
ريم :بكرا خطوبتى وعايزة اشترى الفستان حرام عليكى
روما :وانا مالى انا عايزة انام
ريم :قومى يبت
روما :ماشى
واغلقت الهاتف
روما :حبيبى اصحى
غيد :ف ايه يروما
روما :يلا خطبه اسر بكرا
غيد :طيب بكرا اعمل ايه انا ويجذبها اليه ويأخذها ف حضنه نامى حبيبتى
روما :البت ريم مستنيانى عشان نجيب الفساتين
غيد :الساعه كام
روما :٧
غيد :نامى الساعه دى كده كدة المحلات مش بتفتح الا بعد ١٢ الضهر
وناموا ف سعادة وف تمام الساعة العاشرة وصل غيد وروما الى الفله وخرج الشباب وريم وتوجهوا جميعا الى المول
وفرح اسلام عند رؤيته لرهف تأتى من بعيد ف اتجاههم ولاحظت روما لتتوجه اليه انا قولتلها تيجى عشان تتعرفوا اكتر
اسلام :شكرا رومتى
روما :اى خدمه
رهف :السلام عليكم
الجميع :وعليكم السلام
روما :طب يلا عشان الوقت
زياد :طب احنا نروح نشوف البدل وانتوا روحوا ع والفساتين
روما :نععععم
غيد :مالك حبيبتى
زياد :بدأنا ف المحن بقى
اسر :وحبيبى ويحبيبتى
اسلام :وبعدين نقلب ع اليفل الثانى
رهف :ويمسك ايدها والاحضان بقى
ريم :والناس كلها تتفرج احلى فلم رومانسى واقعى ويانا
روما وغيد : ????????????????????????????????
روما “احنا هنروح مع بعض للبدل وللفساتين عشان رأيكم
اسر :ونفضل ده حلو بس مفيش منه اللون ده لا دا واسع مقاس ديق لا دا طويل دا قصير هاه يروما لا حبيبتى انسى خالص
روما :انا بعمل كده
زياد واسر :لا خالص انتى بتعملى افظع من كده يماما
روما :شوفت يحبيبى انا كده
غيد :الصراحه اكتر من كده
روما :ماشى يلا يبنات
ريم ورهف :يلا
زياد :طب واحنا
روما :لا ومش هنوريكوا الفساتين
الشباب :نعم ولو طلعوا ديقين
روما :براحتنا بقى
غيد :نعم ياختى براحتك ايه يلا منك ليها قدامنا قال براحتنا
ودخلوا المحلات ف فرح وسرور واخذوا يدخلون محلات كثير لا تخلوا من خناقات الشباب ع الفساتين التى يختارها الفتيات
وفى محل من المحلات اُعجب زياد بفستان واخذ بنظر له لاحظته روما لتذهب له
روما :مالك زيزوا
زياد :الفستان ده حلو لليلى ????????
روما :معلش يزياد ان شاء الله هتفوق قريب
زياد :ان شاء الله ممكن طلب
روما :كلوا بحسابه قالتها بمشاكسه ليضخك زياد
زياد : ممكن تقيسى الفستان عشان انتى نفس ليلى
روما :اكيد ودى تيجى الساعه اللى اقيس فيها فستان مرات اخويا
زياد :بس متقوليش لحد
روما :حاضر ماانا هجيب واحد
زياد :منتى اشتريتى
روما :وهشترى تانى لازم اطلع فترة الخطوبه عليه
زياد :سنه مكفتكيش يمفتريه
روما :لا
زياد :طب امشى قدامى
ودخلوا واشتروا الفساتين
اسلام :نفسى اعرف كل البنات جابت فستان اشمعنى انتى انتين
غيد :براحتها انا اشتكيت
زياد :يعم سيبهم دول المحن كله
روما :كده اقول
زياد :متلم نفسك ياأسلام مينفعش كده
ضحك الجميع ع تحوله ف الكلام وتوجهوا لشراء البدل وبعدما اشتروا كل مايلزمهم
روما :هناكل ايه بقى
زياد :اهوه شيل بقى
اسر :وبعدين الحلويات
اسلام :والعساير
رهف :والمراجيح عشان نخس
روما :كل ده دانا مفتريه بقى خلاص يلا
زياد :متقوليش روما غيرت رأيها هو انت عملت فيها ايه يغيد
روما ???????????????????????? طي كمل كنت هقول ايه
زياد :قولى
روما :خلاص تعالوا ناكل بردوا عشان جعانه ولا تراجع
زياد :معملتش حاجه ع فكرة موجها كلامه الى غيد
غيد :مفيش فايده وذهبوا الى المطعم وفعلوا كل ماقال عليه الشباب وذهبوا الى المراجيح وبعدها عاد كلٌ منهم الى بيته منتظرين يوم جديييد
…….
يتبع..
لقراءة الحلقة الثالثة والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشق ياسين للكاتبة سمسمة سيد