رواية حياة داليدا الفصل الأول 1 بقلم مارينا يوسف
رواية حياة داليدا الفصل الأول 1 بقلم مارينا يوسف
رواية حياة داليدا البارت الأول
رواية حياة داليدا الجزء الأول
رواية حياة داليدا الحلقة الأولى
ورقك وتعالي ورايا ياانسه..
“رجع بصلي تاني من فوق لتحت وشاورلي”
_انتي متاكده انك 23 سنه مش 18؟؟
=خت نفس وربعت ايدي وقلتله..متاكده اه وبعدين حضرتك مش طيقني ليه من اول متقبلت ف الانترفيو؟
_رفع حاجبه ورد..وانتي مين عشان اطيقك وله لا؟
=ضحكت ب عشوائيه..يمكن خايف اطلع اشطر منك واخد مكانك؟
“بصلي ب غل وقالي ب عصبيه تعالي ورايا مشيت ورا وانا منبهره ب الشركه كان حلم من احلامي اشتغل فيها قبل متخرج..بس مكنش نفسي اجي اشتغل فيها ف وسط ظروف حياتي المكعبله دي!!”
_ده مكتبك يا داليدا..ومكتبي هناك اهو لو لو يعني احتجتي حاجه ويستحسن متحتاجيش ابقي تعالي قوليلي..
=أبتسمتله ب صفار كده وقلتله..ربنا ميحوجني لحد يااستاذ زياد ميرسي جدا..
“بصيلنا لبعض وابتسمنا ب سخافه ومشي ع المكتب وانا بصيت علي مكتبي بحماس وفتحت شنطتي واول حاجه لزقتها ع المكتب صورتي انا وماما ومي..بصيتلهم بعين بتلمع ورجعت فتحت لاب الشغل وبدأت اتعلم الي هعمله عدا وقت كبير وانا مسحوله ف الحياه الجديده اكتر حاجه بختار اعملها هيا السحله اه والله.. بحب اسحل نفسي ف شغل او اي مرمطه عشان مفكرش والحقيقه بنجح كل مره لحد ميحصل حاجه تفصلني زي مازياده باشا فصلني..*
_داليدا بقولك
=نعم يازياده؟
_في ميتينج هيبدا دلوقتي تعالي معايا عشان تعرفي بنعمل اي جوه..
=طب مش نستاذن المدير الاول؟
_ضحك ب سخريه وبعدين رجع جد وقلي..احم لا ملكيش دعوه انتي هوا قيلي اعمل كده
=بصيتله ب عين ديقه وقلتله..اوكيه بس لو فكر يطرد حد فينا ف هقوله يطردك اه انا محتاجه الشغل..
“ضحك لاول مره من وقت مدخلت الشركه وايه ياراجل العسل ده مضحكتك خطيره اهي يخربيتشك..وكلعاده فصلني”
_خلاص مش هيطردك متسرحيش وتفكيري ف مستقبلك وانتي متشرده
=ههه ههههه ايه يازياد السكر ده ؟مش ممكن هتجبلي جلطه!!
“مشيت وراه وانا ببتسم ب تخلف علي حلاوه وطعامه زياد..قصدي حلاوه وطعامه الشركه دخلت اوضه الاجتماعات وقعدنا كلنا ف دايره عرفت نفسي وكلهم رحبو بيا وشكلهم تيم لذيذ وهنتبسط سوا الغريبه ف كل ده أن زياد كان مسيطر علي كل حاجه تقولش يخويا الواد مدير الشركه!! دي بتحصل ف المسلسلات التركي دي ها”
_وحاليا ياشباب احنا مقدمناش غير شهر بظبط ويبقي ف ادينا فكره لمشروع نساعد بي الناس أنها تقرب من بعض وياريت تبقا افكار جديده و..
=احم هوا اي المقصود ب تقرب الناس من بعض؟
_بصي ياستي المشروع الي هندخل بي المسابقه الجايه لازم يبقي مشروع ازاي نساعد الناس تقرب من بعض ب اي شكل يعني اتنين صحاب متخنقين أهل مقاطعين بعض في مسافة بين ناس والخ..
“سرحت شويه وانا بفتكر حياتي القديمه وافتكرت ماما ومي وابتسمت ب سخريه وفوقت علي كلام زياد”
_ها فهمتي؟
=هه اكيد اه..
“خلصنا الميتينج ونزلت الكافتيريا تحت اخت قهوه ساده وطلعت روف الشركه وقفت اتفرج علي اسكندريه من فوق وانا بشرب القهوه وسرحانه..مش كان زمانكو معايا ؟ مش المفروض مخططين نحقق كل ده سوا !!!!! اتكلمت بصوت مسموع منغير قصد..”
=وله هيا الدنيا مصممه تقف ف وشي يارب؟ اشمعنا انا بيحصل فيا كل ده ومفيش اوبشن تاني غير اني اقف وأكمل!!!!
_يمكن عشان الدنيا مبتديش حد كل حاجه..
=بصيتله ب خضه وبعدين استوعب جملته وضحكت ب سخريه وقلتله..بس هيا ملهاش جمايل عليا،عمرها مدتني اي حاجه
_بصلي ب تمعن وركز ف عيني وقلي..أن تاني متأخرة خيرا من الا تأتي..حته لو الدنيا صعبه علي بسكوتايه شبهك ف أكيد ربنا شايل التعويض ف حاجه كبيره الصبر بس…
=ابتسمت وقلتله.. مانت مش رخم اهو!! كنت حساك تنح ودمك واقف زي المدير كده
_وانتي شوفتي المدير؟
=شوحت ب ايدي وقلتله..ههه نص الشركه بتقول أنه راجل قفل ودمه واقف وعصبي ولطخ وقليل الزوق وكشري وحاجه اخر قرف
_لطخ؟؟لطخ ياداليدا ؟؟؟
=اه في اي هوا ابن عمك طيب؟
“بصلي ب شر كده وسابني ونزل وانا مستغربه يكونش اخو مثلا؟
-داليدااااا
=اعوذ بالله حد يخض حد كده؟
-المدير عايز يشوفك يادودو اجري بسرعه بقااا
=م م مدير؟؟؟ هوا ابن الجزمه لحق يقوله احيه..طب يا انت جريت ليه خد يااض رد يجبااااان
“بعد توتر ومغص ظبط شعري وخبط ودخلت كان مديني ضهرو”
=مساء..قصدي صباح الخير يا فندم انا داليد..احيه؟؟؟؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حياة داليدا)