رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مورا
رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مورا
رواية فتاة بالنقاب تجملت البارت الرابع والعشرون
رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الرابع والعشرون
رواية فتاة بالنقاب تجملت الحلقة الرابعة والعشرون
وقفنا المره اللي فاتت لما حد جيه عند احمد وعائلته وهم قاعدين في سعاده
أروي وهي تجري بفرح تحضنه: خاااااااالو حبيبي واحشتي
مسلم بحب وهو يحتضنها: حبيبة خالو عامله واحشاني
أروي: الحمدلله
سلم علي وقعد معاهم
مسلم: ايه يا أحمد مش رديت عليا يعني
أحمد: علي ايه يا خالي
مسلم بضحكه خفيفه: ههه مازن عايز يتجوز واقف علي كلمه منك
أحمد: العفو منك يا خالي الكلمه كلمتك
مسلم بإبتسامة ود لانه لا يعتبرهم أبناء اخته بل ابناؤه: لا يا حبيبي الرأي رأيها ايه رايك يا رورو
أروي بخجل: اللي حضرتك تشوفه يا خالو
مسلم نظر لاحمد وفهم انهم موافقين: تمام يبقي علي بركة الله نحدد معياد نجي نحدد فيه معياد الشبكه
💕💕💕💕💕💕💕💕
عند أماني جدتها كانت بتصحيها من النوم
رغد: يا بنتي قومي تعبتني
أماني في سابع نومه مش بترد
رغد: أماااااني اصحيي
أماني بخضه: أيه في ايه
رغد بضحك: هههه أخيراً دا أنت تعبتني
أماني بغيظ: اضحكي يا تيتا اضحكي
رغد: ياختي قومي اجهزي
أماني يإستغراب: ليه
رغد: أماني فوقي معايا خالك جيه والمفروض سلمان جاي النهارده علشان يحدد معاد الشبكه
أماني بتذكر: اه ماشي قايمه
قامت أماني وصلت وجهزت وظلت جالسه في غرفتها
شويه ولاقت الباب بيخبط
أماني بضحك: ادخلي يا سلسبيلا يا تافه محدش بيخبط كدا غيرك
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لذوقك يا صديقي
أماني: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اي خدعه تعالي كل يوم
سلسبيلا قعدت علي السرير واتجاهلتها
أماني: بت يا سلسبيلا
سلسبيلا: امممم
أماني: احكي لي قصه من قصصك علشان واحشاني
سلسبيلا: امممم تمام هحكي لك نبذه من حياة الإمام أحمد بن حنبل
الإمام أحمد بن حنبل ربته ماماته صحيح وراء كل رجل عظيم إمرآه تقيه نقيه المهم ماماته يا عيني كانت تاخده وهو صغيره توديه المسجد يصلي الفجر وتستانه تجيبه لحد ماكبر وبقي عمره 15سنه تقريبا وقالت له انه يروح يجمع الأحاديث بصي كدا هو في بغداد عاصمه العراق ويمشي لمكه وهوا ابنها الوحيد وهي بتودعه حدثتها نفسها انها متخلوهش يسافر فاحتضانته وقالت اذهب يا بني قال لها لا تقلقي يا أمي واستودعته الله رجع لها وهو حافظ آلاف الأحاديث دي كان تعريف بيه هحكي لك موفق حصل معاه
كان في حكام قال إن القرآن مخلوق تمام والقرآن أصلا كلام الله وليس مخلوق المهم الحاكم دا خلي العماء كلهم يقولوا انه مخلوق الا أحمد ابن حنبل قال له لا بل كلام الله هات لي دليل انه مخلوق وانا هقول كدا بس الحاكم دا اخده وحبسه وعذبه مره كان الجلا.د بيضر.ب فيه فابنطلونه كان هيقع فقال يا رب استرني ياااااه شوفي دلوقتي شباب المسلمين عاملين غي نفسهم ايه بجد الغرب عرفوا يستروا علينا ويذلونا بعد ما كنا احنا اقوي منهم كسري كان بسمع سيره عمر بن الخطاب رضي الله عنه كان يرتعش ياااااه رد الله شباب المسلمين إليه ردا جميلا
المهم حد رفع لع النطلون وستر عورته اكيد دا ملك والله جنود السماوات والارض وفضل ثابت ان القرآن كلام الله والولاه كنا بنخبط دلوقت ومش عارفين حاجه
أماني: جزاه الله عنا خيرا
وفعلا حددوا معاد الشبكه وراحوا جابوا الذهب
🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
سلسبيلا كانت قاعده بتزاكر ومتعصبه لان الماده بارده ومش عارفه تحل المسائل دي وسلمان مش هنا علشان يساعدها لاقت تلفونها بيرن برقم غريب اتجاهلت الاول ولكن لما أصر ردت
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
سلسبيلا : مين
: بجد مش عارفه صوتي
سلسبيلا: طب هقفل واعملك بلوك واياك تدخلي من رقم تاني
: هههه اهدي اهدي أنا احمد
سلسبيلا بتوتر: دكتور أحمد
أحمد: ايوا عامله ايه
سلسبيلا: احم بخير الحمدلله في زمام النعمه وحضرتك
أحمد: ادام الله حمدك وغفر ذنبك انا الحمد تمام
سلسبيلا: ادام الله حمدك تمم الله امورك بافضل ما تحبه
أحمد بإبتسامة: كلامك جميل كدا ليه
سلسبيلا بخجل: جزاك الله خيراً
أحمد: امين وياك بتعمل ايه
سلسبيلا بوزت تاني: في ماده بارده كدا خالص عامله اجيلها يمين تجلي شمال مش عارفه ايه دا وكانت بتتكلم شبه الاطفال
أحمد: وايه الماده دي
سلسبيلا لسه هتقول اسم الماده دي ولكن افتكرت انها مادة احمد فخجلت
سلسبيلا: خلاص مش ضروري حضرتك تتعب نفسك لما سلمان يجي هخليه يساعدني
أحمد فهم انها مادته بس محبش يحرجها: ايه حضرتك دي انا بقيت زوجك علي فكره
سلسبيلا بمرح: علي فكره ولا علي سهوه
أحمد بصدمه: بتقولي ايه
سلسبيلا: بقول عادي يعني عقبال ما تعود علي حضرتك
أحمد: لا ماقولتيش كدا
سلسبيلا: كنت بهزر بس
أحمد: ايه دا انت بتهزري زينا
سلسبيلا بغيظ: ليه يعني جايه من كوكب تاني
أحمد بهدوء: لا يعني مكنتش بشوفك بتهزري معايا حتي الكلام مش بتتكلم وان اتكلمت يبقي محدود جدا
سلسبيلا بهدوء اكبر: لان مافيش سبب يخلني اتكلم ولا اهزر مع حضرتك لان حضرتك اجنبي عني واي مسلمه ومسلم ممنوعين انهم يتكلموا مع بعض إلا في الضروره
أحمد بإعجاب: اممم مشاء الله عليك
سلسبيلا: سلمان كان قايل لي لن حضرتك بدأت تحفظ قرآن وصلت لفين كدا
احمد بتواضع: أنا في سورة المائده
سلسبيلا بإعجاب: اللهم بارك بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن بسرعه دي
أحمد: الحمدلله دا بفضل ربنا
سلسبيلا: الحمدلله
أحمد: يلا هسيبك تكمل مذاكره في الماده البارده اللي مدايقاكي دي
سلسبيلا بإحراج: تمام السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أحمد: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
🩷🩷🩷🩷🩷🩷🩷.
أروي كانت قاعده بتذاكر فخبط احمد ودخل
أحمد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الجميل بيعمل ايه
أروي بإبتسامة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بذاكر الامتحان بكرااااا
أحمد وهو يضربها علي رأسها بخفه: وطي صوتك
أروي: أسفه
أحمد: في حاجه واقفه معاك
أروي: اه والله يا ريت تشرحي شويه
جلس أحمد بجانبها واعطاها شوكولاته وبدأ يذاكر لها
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎.
استيقظت سلسبيلا من النوم وصلت الضحي ولبست وطلعت فالنهارده اخر سنه ليها
خرجت وجدت الجميع متجمع علي السفرة
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صباح الخير
الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته صباح النور
قبلت سلسبيلا يد أمها وابيها وأس سلمان
وجلست فطرت
سلمان: يلا
سلسبيلا: يلا
🌼🌼🌼🌼🌼
وصلت سلسبيلا وأماني لقت البنات مستانينها ودخلوا الامتحان واحمد طبعا اللي مراقب عليهم علشان مادته
أحمد بهدوء: ركزوا يا شباب وحلوا براحه الامتحان سهل
وبدأوا بحلوا الاول سلسبيلا كانت خايفه بس بدأت تحل وحلت كويس
البنات خرجوا من الامتحان وكانوا مبسوطين منه وهما ماشين لاقوا أحمد واقف قدام العربيه وساند عليهم فاتقدم عليهم كانوا اروي وسلسبيلا وأماني أما نور كانت استأذن من اول ما خرجوا من القاعه ومشت
أحمد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
البنات: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أحمد: يلا علشان اوصلكم
سلسبيلا: جزاك الله خيراً بس سلمان هيجي ياخدنا
أحمد بهدوء: لأ سلمان مش جاى انا اللي هوصلك
سلسبيلا: بس مش هينفع حضرتك خدي اروي واحنا هنستني سلمان
أحمد بعصبيه خفيفه: ماتسمعي الكلام ويلا ايه مش هينع دي
سلسبيلا…………….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فتاة بالنقاب تجملت)