روايات

رواية هروب الفصل الثاني 2 بقلم هدى ناصف

رواية هروب الفصل الثاني 2 بقلم هدى ناصف

رواية هروب البارت الثاني

رواية هروب الجزء الثاني

هروب
هروب

رواية هروب الحلقة الثانية

قررت اني لازم اهرب بس ههرب ازاي
لاقتها دخلت عليا قطعت حبل افكاري
شريفه مرات ابوياـ انتي يمقصوفة الرقبه اخلصي يلاا اطلعي روقي البيت دا
. حاضر طالعه
طلعت اروق البيت وكل عقلي ف ازاي ههرب منها
خلثت ترويق البيت ودخلت اوضتي
لاقتها دخلت عليا وقالتلي
اخلصي البسي العريس زمانو جاي
. حاضر
لبست بنطلون وبلوزه وكان معايا شويه فلوس محوشاهم اخدتهم وجبت الملايه وربطها ف سور البلكونه البلكونه مش عاليه اوي بس مع ذالك كنت خايفه اوي بس دا الحل الوحيد نزلت من عليها وانا قلبي كان هيقف م الخوف وم الخوف انها تشوفني
نزلت وفضلت اجري ولما بعدت بمسافه كويسه عن البيت قعدت ع الرصيف اخد نفسي مكنتش قادره م كتر الجري فضلت اعيط ع حظي وبعدين دلوقت مش عارفه هروح فين بصيت للفلوس اللي معايا وقولت اروح اسكندريه هناك
محدش يعرفني قمت بسرعه ركبت ومشيت ومفكرتش ف هعمل اي هناك ولا اي اللي هيحصلي هناك وانا معرفش حد ولا ليا حد كى اللي كان ف بالي اني اجري واهرب منها ركبت
ووصلت اسكندريه وكانت الدنيا ليل وكنت خايفه جدا بس كنت فرحانه اني مش استسلمت ليها فضلت امشي ف الشوارع واروح هنا وهنا بدور ع مكان ابات ف او مكان شغل حتي لحد م الساعه بقت 12 كنت خايفه اوي ومش عارفه هروح فين فضلت امشي وانا بعيط ومش عارفه رايحه فين وم اخدتش بالي من نظرات الناس ليا فضلت اعيط واقول لي سبتني ف دا كله يبابا لي سبتني لوحدي لي مش اخدتني سبتني لي انت وماما
روحت عند البحر وفضلت افكر هعمل اي تاني
فقت من افكار ع ايد محطوطه ع كتفي اتخضيت وقمت وقفت
. لاقيت واحد كبير ف السن
ـ متخفيش يبنتي انا لاقيتك قاعده هنا لوحدك وعماله تعيطي مالك يبنتي احكيلي ف اي
. قولتيلو مش ف حاجه انا كويسه
ـ متخفيش احكيلي مالك اعتبريني زاي ابوكي
. عيطت لما قال كدا
ـ اهدي بس يبنتي وقوليلي مالك
. حكيت لي حكايتي
ـ لسه ف اازمن دا ناس ب الجشع دا لاحول ولاقوة الابالله العلي العظيم طب وانتي هتروحي فين
. مش عارفه
ـ اهدي يبنتي اهدي وقومي تعالي معايا
. بصتلو بصدمه وقولتيلو اجي معاك فين
ـ متخافيش يبنتي هتباتي عندي النهارده عما تدورياك بكره ع شغل ومكان تقعدي ف الوقت اتاخر دلوقت
. بس انا مينفعش اجي معاك
متخافيش يبنتي انا مش لوحدي معايا ولادي ومراتي
. اطمنت شويه وروحت معاه
دخلنا البيت واول م دخلت لاقيت مراتو وعيالو بيبصولي بصه غريبه ولاقيت طنط اتفتحت وفضلت تزعق وتقولو مين دي اللي داخل عليا بيها ف انصاص الليالي
ـ اسكتي وتعالي معايا وقال لبناتو اتعرفو عليها وخلوها تنام معاكم الليله
نجلاء مراتو ـ من دي وتبات فين
الحج محمدـ دي بنت غلبانه لاقتها بتعيط لوحدها وملهاش حد هنا ومتعرفش حد. هنا غيرنا دلوقت هتبات معانا الليله دي وبكره تروح تدورلها ع مكان وحكالها القصه
نجلاء ـ يعيني يبنتي ربنا معاها يارب انا هقوم اشوفها واجبلها حاجه تاكلها
الحاج محمد ـ ايوه روحلها لاني مقابلتك ليها مكنتش حلوه
. فضلت قاعده مع اولاده البنات ريم وروان الصراحه لطاف جدا وجت طنط نجلاء وجبتلي اكل واتعرفنا ونمت معاهم
قمت بدري لاقيت عمو محمد بس اللي صاحي شكرته جدا وقمت علشان امشي
الحاج محمدـ رايحه فين يبنتي طب افطري معانا
. لا انا همشي بقا وشكرا ليك كدا عمري م هنسا المعروف دا ابدا
الحاج محمد بتشكرريني ع اي دا انتي زاي بناتي ربنا معاكي يبنتي وان عوزتي حاجه هتلاقيني موجود انتي مش لوحدك يبنتي
فرحت جدا من كلامو ولاقيت بيديني فلوس
. لا انا معايا والله مش محتاجه ولو احتجت هاجي لحضرتك وشكرتو ومشيت
نزلت ادور ع شغل مش عارفه ابدأ منين ف بدات بمول روحت اقدم ع شغل مش وافقو فضلت ادور لحد الساعه م بقت 2 ومش عارفه اعمل اي والعصر قرب يأذن ومستحيل ارجع لعمو محمد تاني بزياده اوي اللي عملو معايا
فضلت امشي وفجأه……………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية هروب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *