روايات

رواية صغيرة الأدهم الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم نوران أحمد

رواية صغيرة الأدهم البارت التاسع والثلاثون

رواية صغيرة الأدهم الجزء التاسع والثلاثون

رواية صغيرة الأدهم الحلقة التاسعة والثلاثون

اسر بغضب : انا ديك رومي
ضحكت الشباب بصوت قوي من الخلف
نور : وربنا بهزر يا باشا
اسر وهو يركض ورائها : باجي مضروب ونافش عضلاتي
نور وهي تركض : عيله وغلطت هتاخد علي كلام عيله يا كبير
شعرت أنه اقترب لامساكها ركضت واختبأت خلف سميحه بدموع تماسيح قائله : الحقيني يا ماما هيضربني
سميحه : ولد احترم نفسك لما تبقا في بيتك أبقا اعمل اللي انت عايزه
نور : بقا كدا يا ماما
سميحه : عشان تتلمي شويه
اسر : ده انا مستني اليوم ده بفارغ الصبر أما علقتك علي باب الشقه مبقاش انا
نور ببرائه متصنعه : واهون عليك يا اسورتي
اسر : يا بت يا مستفزه متعصبينيش
نور : ده بدل ما تقولي متهونيش عليا يا قلبي
نظر لها بقرف وذهب للخارج
ادهم : خلي بالك من نفسك بلاش تيجي مضروب زي كل يوم
ضحك الجميع عليه
اسر : هيجيلك يوم بس اصبر
تناولو الطعام
ميرا : مازن انت موافق ولا لا
كاد ادهم أن يتحدث حتي اسكته مازن قائلا : هتهون عليكي حور تقعد في البيت لوحدها اديكي شايفه اخوكي رافض وهو عنيد وعصبي
انزلت رأسها بيأس وصمتت
ادهم : مش يلا عشان اوصلكم
سميحه : يلا يا حبيبي
اوصلهم ادهم وما أن دلفو للمنزل وذهب ادهم
سميحه : نور تعالي عايزه اتكلم معاكي شويه
نور بخوف من أن تصبح سيئه مثل مرات عمها : نعم يا ماما
سميحه : مال وشك مخطوف كدا ليه يا حبه عيني تعالي يا حبيبتي تصرفك مع اسر مينفعش يكون كدا لازم تديله احترامه قدام الناس وتحترميه وتظهري حبك
نور : انا بحاول اعمل كده بس هو جبله
سميحه : يبقا تسمعي اللي هقولك عليه عشان يتعدل معاكي شويه
نور بهتمام : ها اي
سميحه : لما ييجي هنا تقولي ماما تعالي اقعدي اي مكان هتروحيه لازم اكون معاكي وتصرفك لازم تبقي رقيقه والبسي فساتين هادئه رقيقه وحاجه بسيطه روج أما تيجو تخرجو وشوفي تصرفه معاكي هيكون ازاي ولو لقيتيه متعصب عليكي ومتضايق اوعي تجادليه هتزيد النار بينهم دمعتين كدا وبصي في الأرض وابقي تعالي احكي لامك عمل اي
نور بفرحه : حاضر يا ماما ربنا يخليكي ليا
ضمتها سميحه بحنان ربنا يخليكم ليا يا حبه عيني
شهد : مامااااااا مفيش خضار
سميحه : يخربيتك خرعتيني الله يكون في عونه
روحي انتي ونور جيبو الحاجات الناقصه يلا ومتتاخريش
نور وشهد بحماسه : حاضر
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
مازن : ميرا تعالي عايزك
ميرا : نعم
مازن : ادهم غلط اه بس مش ده التصرف الصح اللي تتعاملي بيه معاه انتي عارفه ومتاكده أنه بيحبك بجد وانا مش هطمن عليكي مع حد غيره
ميرا : محدش فيكم جابلي حقي يا مازن وانا عمري ما هرجع الا لما يحس بنفس الاحساس اللي حسيته
مازن : ايدي علي كتفك عايزه تعملي اي
ميرا : انا مسافر اكمل دراستي بره
مازن : نعم
ميرا : ده اللي عندي
مازن : تمام
ميرا : هبقا اقولك علي الباقي بعدين
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نور : علي فكره قله الادب دي لو مبطلتش انا هتصرف مع الاشكال دي
شهد بخوف : لالالا ملناش دعوه خلينا نخلص ونروح علي طول دول شكلهم مش طبيعي ليكونوا شاربين ولا حاجه
نور بشجاعه مصطنعه : انا مش عارفه اي اللي يخوف دول هوي يا بنتي لو نفختي فيهم يقعو
….. : بجد يا حلوه طب ما تيجي تجربي
خافت الاثنتين
رن هاتف نور لتفرح وتشعر بالاطمئنان
نور بلهفه : ايوه يا اسر
….. : طب ما انتي حلوه اهو ما تيجي بقا
اسر : اي الصوت ده
نور : لالا ولا حاجه كنت عايز اي
اسر : كنت عايز اقولك هعدي عليكي نروح نجيب فستان الفرح
….. : اي يا قمر جي ولا الدور الجاي ما تيجي
اسر بغضب : انتي فين يا نور
خافت نور من نبره صوته : ا ا انا في السوق بجيب طلبات انا وشهد
اغلق اسر الخط بغضب
لتنظر نور للهاتف بضيق وخوف
شهد : اي
نور بضيق : متعصب عليا
شهد بخوف : طبيعي بعمل كدا
…. : امسك بيد نور قائلا اي يا حلوه تقلانه علينا ليه بس اموت في الشرس
خافت نور وأخذ قلبها ينبض بشده وصدرها يعلو ويهبط
أما شهد فبدأت بالبكاء فقد اجتمع حولهم اربع شباب ولا يستطيع أي شخص في السوق التصدي لهم فهم يخافون منهم
بدأ يقترب من نور حتي سقط أرضا تلقاء لكمه قويه
نظرت نور لتجده اسر ووجهه احمر وعينيه امتلأت بالسواد
ذهبت شهد خلف اسر ممسكه بنور
شهد : الحمدلله اطمنت جه في الوقت المناسب
نور : وانا خايفه منه اكتر ما كنت خايفه من البهايم دول
شهد : اي ده ازاي
نور : شوفي عصبيته وغضبه ده هيطلعه عليا
ظل اسر يضربهم حتي أدمت وجوههم وكان جميع من بالسوق ينظر له بذهول واعجاب امسك اسر بحبل قوي وقام بربطهم وسحبهم خلفه وربطهم في أحد العواميد ليوصل الفتيات ثم يعود ليهم
اسر بغضب ممسكا يديها : امشي قدامي
نور متذكره حديث سميحه قائلا بهدوء ورقه : ايدي يا اسر لو سمحت بتوجعني
نظر له بغضب قائلا بحده : مقولتيش ليه انك زفت خارجه
نور بتوتر : م م مجاش في بالي ن نسيت الله
اسر بعصبية وصوت عالي : نووور
نظرت إليه بفزع ثم نظرت للاسفل وانزلت دمعتين
شهد : خلاص يا اسر محصلش حاجه
امسكها من يديها واوصلها لباب العماره قائلا
اسر : 5 دقائق وارجع الإقيكي جاهزه اتفضلي
صعدت نور وشهد بسرعه
اتصل اسر بأصدقائه من القسم ليحضره عربه البوكس ويأخذو هولاء الحثاله حسب قوله
نور : يا ماما عملت اللي قولتيه وسكت ومش اتعصب عليا
سميحه بعد سماع ما حدث : شوفتي ولسه لما تنزلي هيحاول يصالحك اكيد وبعدين هو معاه حق انتي غلطانه يا نور
نور : انا عارفه والله بس نسيت وبعدين ازاي يعاملني كدا قدام الناس
سميحه : يلا حصل خير امال فين شهد
نور : مازن اتصل وبتكلمه انا هروح البس فستان هادي زي ما قولتي وانزله عايزه حاجه
سميحه : خلي بالك من نفسك بس يا روح ماما
ارتدت نور فستان باللون الازرق مع عينيها جعلها كالحوريه
نزلت نور وما أن نظر إليها حتي سحر بجمالها ظل ينظر لوجهها ليدرك ما يفعله وامسك يديها وصعد بها للسياره ونزل عند أحد المولات وتعطلت السياره ليغضب ثم نظر ليها قائلا : حبيبتي تحب تروح فين
نظرت له نور بذهول : ها
اسر بابتسامه حنونه : اي مكان انتي عايزه تروحيه بس عرفيني وهنروحه فورا
نور بابتسامه : عايزاه بيتزا
ذهبو تناولو الطعام ثم ذهبوا لتختار فستان واحبت فستان رقيق و اشتراه اسر فرحت نور كثير حتي أصبحت تتحدث عن سميحه كثيرا
نور : اسر لما نموت هندفن فين
اسر : هتدفني معايا أن شاء الله
نور : انا عايزه اكون مع ماما
اسر : بقولك اي متتكلميش في الموضوع ده ليمل ويطلب اوبر
وعند وصول السياره
صعدت نور السياره في الخلف وهي غاضبه من أسر
وهو في الامام جانب السائق بضيق من تفكيرها الغبي
السائق : اللوكيشن اي ان شاء الله
نور بضيق : لو سمحت وديني عند ماما
نظر لها السائق بستغراب قائلا : ايوه لوكيشن امك فين اي اقصد لوكيشن ماما اي
اسر بضيق : ايوه انت بتتكلم معاها ليه
السائق : معلش انا اسف حضرتك اللوكيشن اي
اسر : وديني عند اخويا
السائق : انتم تايهين يا جماعه
اسر : لا مش تايهين
السائق : اخوات وتايهين يعني
نور بضيق : احنا مش اخوات احنا متجوزين وبعدين انا عايزه اروح عند ماما
اسر : اطلع علي اخويا دلوقتي
نور بقولك اي مش عايز زن قدام الناس اتلمي
نور : انا اتكلم زي ما انا عايزه متقوليش اتكلم امتي ومتكلمش امتي انا اصلا مش مرتاحه انا حاسه اني مش مرتاحه انا عايزه اروح عند ماما
أنهت جملتها وهي تضربه في كتفه
اسر بضيق وهو يضرب السائق في كتفه : وديني عند اخويا بقولك
السائق : اي بقا في اي هو حضرتك مكسوف منها متعملها اللي هي عملتهولك انا مالي انا
اسر بضيق : اطلع علي خويا اخلص
السائق : انا مالي انا اي اخوك فين
اسر : هناك كدا امشي بس يلا
نور : لو سمحت متدخلش لو سمحت
السائق : حضرتك انتم اللي بتدخلوني انا مبتدخلش في حاجه لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
نور : طب انا هشهده اهو واحد اهو لا من ديني ولا من دينك وهيقول الحق
السائق : استغفر الله العظيم يارب هو حضرتك شايفاني بوذي شايفاني بعبد ألكست يعني اي لا من ديني ولا من دينك دي
ابتسم أسر علي حديثها برغم ضيقه
نور : معلش اسمع بس يرضيك يا استاذ لو سمحت يرضيك جوزي مش عايز يدفن معايا
اسر : ما هو انتي عايزه تدفني مع امك
نور : اشمعنا انت تدفن مع امك
اسر : انا هدفن مع ابويا والمفروض انتي تدفني مع جوزك
نور : طب متجيب امك و ابوك وتيجو تدفنو مع امي
اسر : هو اي ده هو عرض
كل هذا أمام السائق الذي كان يتأفف كل دقيقه قائلا بصوت واطي
السائق : الهي تدفنو انتم الاتنين في ساعه واحده
السائق بصوت مسموح : حضرتك هو اللوكيشن اي مدافن مين فيكم
اسر : اطلع بس علي اخويا
نور : اطلع علي امي
السائق : اخوك عايش طيب ولا نطلع عليه فين
اسر بضيق : اطلع
السائق : استهدو بالله كدا وصلو علي النبي وقولولي رايحين فين
اسر : لو سمحت متدخلش
نور : طب انا هشهده اهو واحد اهو لا من ملتي ولا من ملتك وهيقول الحق
السائق : حضرتك لما انا كافر بتشهديني ليه بقا يعني ليه مكفراني هو في اي حضرتك
نور : معلش يرضيك يا استاذ يرضيك أقوله عايزه اصيف مع ماما وماما تيجي معانا المصيف يقولي لا عايزين نصيف لوحدنا
اسر : هو انتي كل شويه امك تيجي معانا في كل حته عايزين نكون لوحدنا شويه
السائق بصوت واطي : لا حول ولا قوه الا بالله ولا عايزين تدفنو لوحدكم ولا تسافرو لوحدكم
ثم أكمل بصوت عالي حضرتك الطريق امشي ازاي انا بلف بقالي ساعه في الحته دي
اسر : متدخلش وامشي
نور : وديني عند ماما
اسر : اطلع علي اخويا
نظر لهم السائق بريبه مشيرا بأنهم مجانين ثم قال : يا جماعه خلصوني انا عايز اعرف دلوقتي انا اروح فين انتم راكبين عشان تتخانقو مع بعض يا جماعه
اسر : لو سمحت متدخلش واطلع علي اخويا
بدأت نور في البكاء لينظر لها اسر بضيق علي دموعها
اسر : طب خلاص خلاص اطلع بينا علي السينما
السائق بفرحه : يا جدع ايوه كدة جدع كدا حلو صح
اسر : خلاص يا حبيبتي معلش حقك عليا بقا
نور : الفيلم اللي انا كنت عايزاه
اسر : ايوه يا حبيبتي الفيلم اللي كنتي نفسك فيه يا حبيبتي
نور وهي تضع يديها علي كتفه بحب : اوكي خلاص ميرسي كتير
اسر وهو يضع يده علي كتف السائق : العفو يا حبيبتي
السائق بانفعال : لا يا حبيبي لا يا حبيبي دي معاها هي مش انا
اسر بابتسامه مدركا ما فعله : ما انا مش طايلها
السائق : متطولنيش انا
اسر : انت اقرب واحد ليا
السائق : لا يا حبيبي ابعد عني أنا ابن ناس انا اه مش عارف اوديكم فين بس انا ابن ناس
نور : لو سمحت متدخلش قلنالك
السائق : ماشي
نور : اسر لو سمحت عايزين الاول ناخد ماما واحنا رايحين السينما
اسر بضيق : امك تاني
نور بضيق : وديني عند ماما
اسر : اطلع علي اخويا
نور بضيق : بقولك وديني عند ماما
اسر : اطلع علي اخويا اسمع الكلام
مثلت نور انها تبكي
نظر لهم السائق بحزن علي حاله قليلا ثم قال
السائق : بقولكم اي اطلعوا بره يلا
أوقف السياره وفتح الباب لهم لينزلو
اسر : استنا بس هفهمك
السائق : تفهمني اي انا كان عندي طموح اني اتجوز بعد اللي شوفته دي ملعون ابو الجواز علي اللي عايز يتجوز ابعد عني يا عم
تركهم وذهب لينظر الاثنين لبعضهم ثم ينفجرون بالضحك
نور : اي وديني عند اخويا دي واي امشي هناك كدة
اسر : بقوله اي حاجه مش عايز اروحك زعلانه
نور بضحك : صعبان عليا الراجل اوي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
ميرا : نفسي احقق حاجات كتير بس حاسه اني مقيده ومش قادره اتحرك ولا اعمل اي حاجه ساعات كتير بكره نفسي علي اللي وصلت ليه دلوقتي بتمني كتير الاقي اللي يسمعني ويعرف يرد عليا مش يتجاهلني ويبعد وميديش لنفسه فرصه يسمع بكره نفسي لما احاول اشرح واتكلم عن حاجه جوايه صعبه واللي قدامي ميكونش مهتم أو مطنش أو متضايق ويحاول يثبت غير كدا بكلام مش شبهي ولا ليه اي علاقه بيا بدأت أحس بجد اني حمل تقيل علي كل اللي هنا
حور : اي ده اي ده كل من عشان سألتك نفسك في اي يا بنتي احكي حاجه نفسك تشوفيها وتتحقق
ميرا بابتسامه : نفسي اشوف التلج والعب بيه تفتكري لو كانت السماء بتمطر ورد الله كان هيبقا جو جميل اوي وعايزه دبدوب كبييييير اوي اه اه وكتب للكاتب العظيم أسامه المسلسل وخصوصا خوف وعايزه سماعات عشان انسي بيها الدنيا واعيش بيها في عالم خيالي بعيدا عن الواقع الوحش ده
حور : مفيش فايده لازم تنهيها بحاجه وحش ليه دايما مش ممكن كل اللي نفسك فيه يتحقق
ميرا : بقيت شايفه كل اللي حواليا وحش وصعب تتحقق احلامي لاني مقتنعه محدش ابدا هيساعدني الا نفسي وبس وانا نفسي مكسوره وضعيفه ومش فهماني دلوقتي ازاي اقدر اعمل كدا بس اه يا حور الحياه ابدا مش عادله وانا مش مرتاحه بدأت احب بعدي عن الناس انا هروح انام احسن تصبحي علي خير
حزنت حور علي حال صديقتها كيف لم تشعر بحزنها وهي دائما بجوارها
ادهم : عرفتي حاجه
حور بابتسامه : ايوه وحكت له ما حدث معها
استيقظت ميرا في اليوم التالي وهي حزينه فتحت النافذة لتنصدم مما تراه ووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقى حلقات الرواية اضغط على : (رواية صعيرة الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *