روايات

رواية احببت صقر جارح الفصل الرابع 4 بقلم بطوط رابح

رواية احببت صقر جارح الفصل الرابع 4 بقلم بطوط رابح

رواية احببت صقر جارح البارت الرابع

رواية احببت صقر جارح الجزء الرابع

احببت صقر جارح
احببت صقر جارح

رواية احببت صقر جارح الحلقة الرابعة

وفى صباح يوم جديد اشرقت الشمس وزقزقت العصافير على شباك بطلتنا فتحت عيونها الخضراا تحت اشاعت الشمس القويه وقامت من على السرير ببتسامه تزين وجها البرى وجه الملاك قاامت وبحماس شديد اخدت شااور وقضت فرد ربها ولبست تشرت اببض وشورت ابيض وكاب وكوتش وشنطت الضهر الخاصه بيها وخرجت بحماس شديد تجمع معلومات عن الصقر…
ـــــــــــــــــــــــــ♕ـــــــــــــــــــــــــ
“وفى منزل بدر”
بعد دخول الشمس غرفته قاام بالم شديد فى راسه وناده على ولدته
وقال….”ونبى ياما اعمليلى كوبايه شاى تجيله وهتيلى اى اسبرين الصداع هيفرتج نفوخى”
نعمه بخضه…”سلمتك يوالدى انزل انا حضرت الفطور افطر واعملك كوبايه شاى تظبط دماغك”
بدر…”لااعا مش جعان هاتيلى بس اسبرين وشاى”
نعمه….”واهاا اى يواد هتكسر كلمتى ولا اى عاد ولا عشان انت الصقر الى مخوف الكل هتكسر كلمتى واصل”
بدر بضحكه رجوليه…”اى ياما كل ده عشان جولت مش جعان بجيت كده بكسر كلمتك خلاص يلا بينا نفطر مقدرش اكسر كلمت ست الكل”
وقرب منها وباس ايديها
نعمه…”ربنا يخليك ليا يوالدى يلا ياحبيبي ننزل”
وجين ينزله رن هاتف بدر
قال…”خلاص ياماانزلى وانى هشوف عيسي عاوز اى وهنزل وراكى”
نعمه…”ماشي متتاخرش”
رد بدر على عيسي
وقال…”اى يواد عاوز اى عصبح”
عيسي…”معلش ياكبير ان برن عصبح اكده بس البت الخواجيه دى ماشيه ومشيه رچاله البلد كلها وراها والرچاله قعدين يهبدو ويجوله حجات عنك غلط”
صقر…”واها نزلت ديلوك دى مش عاوزه تضيع وقت واصل طيب اسمع الى هجولك على ونفذه”
عيسي…”اومر ياكبير”
الصقر…”….
واغلق الهاتف ونزل يفطر مع عائلته
وقال…”صباح الخير”
الجميع…”صباح النور”
ساندى…”لسه بدرى اى الدلع ده اتاخرت على المحكمه”
بدر…”لا مش هوصلك النهارده معايا مشوار مهم خلى اسلام يوصلك”
اسلام…”لا انا مش فاضى”
ساندى…”وانا مش عوزاك توصلنى اصلا يمعفن “«ووجهت كلمها لى بدر»
وقالت…”خلاص يخوى ولا يهمك روح ربنا معاك وانا هروح انا ومنار”
اسلام…”اتلمى ياجليلت الربايه يعنى انا تجوليلى يمعفن وتجليلو هو يخوى هو مين الى اخوكى انا ولا هو”
ساندى…”هو الى اخويا واحترم نفسك يجليل الادب”
صباح….”واها واها هتتخنجو عاد قدامنا اكده وكل ده عشان ولد نعمه”
نعمه…”واها اى ياصباح ولد نعمه دى ”
عاشور….”بكفايكم عاااد يلا يا اسلام عشان فى شحنه چايه نروح نستلمها”
بدر بشكك….”شحنه اى دى ياعمى ومجلتليش لى عليها”
عاشور بقلق…”ها”
بدر…”هو اى الى هاا شحنه اى دى”
عاشور…..”هاتكون شحنه اى يوالدى شحنه خشب طبعا وبعدين انا شيفاك مشغول اليومين دول جولت اخد اسلام ونمشي الشغل بدالك”
بدر ببسمه…”انا واسلام واحد ياعمى جوم عشان تلحج الشغل وانا همشي عشان متاخرش معوزينش حاجه عاد”
نعمه….”سلامتك يوالدى يجعلك فى كل خطوه سلامه وينصرك على اعداك”
ساندى….”اللهم امين بجولك يابدر بعد متخلص عدى عليا”
بدر….”حاضر مع السلامه ولما توصلى كلمينى”
وغادر تحت عيون كره وغل صباح وجوزها وابنهاا وراح للجبل….
خرج عاشور واسلام ومنار وساندى وقعدت نعمه وصباح
وفى طريق عند ساندى ومنار عربيه بتزمررر جااامد
ساندى…” اى ياااسواج الحمير انت مش تخلى بالك وانت سااايج فى بنى ادمين ماشين ”
نزل الشاب ونزل االنضاره وقرب عشان يعتذر واتصدم
وقال….”ساندى المنشاوى”
ساندى ببسمه….”خالد االصاوى”
خالد بفرحه شديده…”ازيك عامله ايه طمنيني عليكي”
ساندى…”بخير كيفك انت واختفيت ومحدش عرفلك طريج لى”
خالد بتوتر…”والله مكنش بايدى المهم مش مهم كل ده دلوقتي طمنيني عملتى اى فى حياتك وشتغلتى ولا لا و و و”
منار…”واها مالك يحليوه انت لى بتنوو كده”
خالد ببسمه…”ازيك ياقمر انتى اخت ساندى الصغير صح”
منار…”ايوه انت مين”
ساندى…”ده كان زميلى فى الجامعه
منار…”تشرفت ”
خالد…”الشرف ليا كنتو رايحين فين لو مفهاش ازعاج ممكن اوصلكم”
ساندى…”لا مش عوزين نتعبك وبعدين شكلك مستعجل”
خالد…”بعد السنين دى كله ومش هاين عليكى تركبى اوصلك حته”
ساندى…”لا ولله مش اكده بس عشان مناخركش”
خالد…”لا مش هتاخرونى”
ساندى…”طيب منار هتروح الموجف عشان تركب لمصر عشان جمعتها وانا طالعه على المحكمه”
خالد ببسمه…”انتى اشتغلتى اى”
ساندى…”هجولك فى الطريج ويلا عشان منار اتاخرت”
خالد ببسمه فرح اخيرااا لقاا معشقته وذهبه الى الموقف ونزلت منار وهو طول الطريق مرفعش عينه من عليهاا…
“وفى مكان تاني عند دينا”
دينا…”لو سمحت انا عاوزه اروح عند العمده الى هنا”
عيسي…”هو حضرتك مش من اهنى صووح”
دينا ببسمه خفيفه خطفت قلب عيسي..”ايوه انا مش ممن هنا ”
عيسي…”تومرينى تحبى اسعدك بى اى”
دينا…”انا دينا الصاوى وبعمل سيرش قصدى بحث على معلومات عن الصقر”
عيسي…”بسكده تومرينى تحبى اوديكى عند ابو”
دينا بفرحه…”اى ده بجد انت تعرف عنه حاجه بس مش هو والده ميت”
عيسي…”ايوه طبعا طبعا اعرف كل حاجه ايوه ابو ميت بس ده الراچل الى رابه”
دينا…”بجد شكرا اوى ليك انا هديك الى تطلبه”
عيسي ببسمه على برئت الفتاه وفى نفس الوقت حزين وخايف من انتقام الصقر فيها وبتردد
قال…”طيب انتى عاوزه اى منو يبنت الحلال مترجعى مترح مچيتى”
دينا…”فى اى هو انت لهجتك اتغيرت لى كده وبعدين بجد موضوع الصقر فاارق معايا جامد انا عاوزه اعرف عنه كل حاجه بليزز ساعدنى ممكن”
عيسى ببسمه حزن على ذلك الملاك
وقال…”تعالى ورايا”
وفجااه حد حط ايدوو على بوقهاا وغمااا عنيها وهى تحاااول الفرار منهم ولكن لم تعرف من ذلك الدياب البشريه….
عيسي….”ايوه ياكبيره الامانه معايا وطلعين علچبل”
الصقر…”اوعا حد يجربلها”
عيسي…”متجلجش ياكبير معايا انا وعم عساف”
الصقر….”ماشي انا جيلكم حالا المهم جولت للرجاله تشوف شحنه اليله”
عيسي…”ايوه ياكبيرر ويلا تعاله عشان قعده تصوووت وانا خاايف عليها من الرجاله”
الصقر…”انا فى الطريق”
ثم اغلق الخطط وساااق بسرعه كبيرره ولم يعلم سبب قلقه الشديد….
“وفى عربيه خالد”
خالد…”اجوزتى”
ساندى ببسمه…”معرفتش وانت”
خالد بحزن…”ايوه”
ونزلت الكلمه كالصاعقه على ساندى
وقالت…”مبروك من ميتا”
خالد…”من 4سنين بس اتوفت وهى بتولد”
ساندى ولم تحدد الشعور حزن ولا فرح..
وقالت…”اسفه البقاء لله طيب والعيل”
خالد…”ونعمه بالله خلفت بنت ”
ساندى…”ربنا يخلهالك اسمها اى”
خالد…”ساندى”
ساندى…”ايوه بجولك سمتها اى”
خالد بنفس عميق…”بقولك ساندى”
ساندى…”خربيتك عرفت انى اسمى ساندى هى بجا سمتها اى”
خالد….”لا بجد يخربيت غبائك انا بنتى سمتها ساندى.ساندى خالد الصاوى كده حلو”
ساندى بفم مفتوح من الصدمه…”انت بتتكلم جد”
خالد ببسمه خطفت قلبها…”اها والله بكلم جد”
ساندى…”احم اها هو حلو اسم ساندى صووح”
خالد…”لا صحبت الاسم هى الى حلوه ”
ساندى…”غيابك طال اوى ياخالد ”
خالد….”مكنتش عارف اوجهك بى انى وش وانتو تهمنا”
ساندى…”لى وانت ذنبك اى عمك هو الجاتل وبعدين لا مش تهمنكم وانت عارف ”
خالد….”الله واعلم بالحقيقة وكمان عيلتك عمرهم مكانو هيتقبلونى كان لازم ابعد”
ساندى ببسمه الم…”واديك بعدت ارتحت عاد”
خالد بنبره حزن ووجع…”ولا عمري هرتاح وانا بعيد عنك واجوزت عشان احاول انساكى واشغل نفسي مقدرتش انا محبتش ولا هحب بعدك ياساندى انتى اول حب واخر حب ”
ساندى بدموع….”ولى ولى مفضلتش لى هربت وسبتنى هونت عليك ياخالد عشر سنين بحالهم سايبنى لاعاا اسفه 9سنين بس فضلت تكلمنى سنه كامله وتعشمنى كمان وكمان وفى الاخر سبتنى وانجطعت عنك الاخبار”
خالد بحزن…”والله العظيم مش بايدى عمى هددنى انو هياذيكى انا خوفت عليكى عشان قالى انكم ظلمينه ولازم يبعد ويبعدنى معا ”
ساندى…”نزلنى ياخالد نزلنى”
خالد….”انا عارف ان غلط فى حقك بس ارجوكى ادينى فرصه”
وقرب من اديها عشان يمسكها
ساندى….”واها انت اتجنيت عاد كيف تتجرا وتمسك يادى كده جطع ايدك اول واخر مره فاهم وبعدين احنا حدانا عنديكم طااار وانا مش عاوزه ارن على بدر واخلى يخده منك ديلوج”
خالد بضحكه مكسوره…”ياخد الطار منى انا طيب يست انا موافق لو ده هيريحك رغم ان عارف ومتاكد ان حتى لو بدر شفنى مش هياذينى لان واثق انى مليش دخل ومش ذنبى”
ساندى….”وجف العربيه وجف العربيه بجولك”
ونزلت ورزعت الباب ومشيت خطوط قليله ورجعت تاني
وقالت…”فرصه سعيده ياستاذ خالد وياريت متكررهاش ويارت تمشي قبل ميعرفو انك جيت
خالد…”ساندى استنى هفهمك”

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية احببت صقر جارح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *