روايات

رواية توأمي سبب تعاستي الفصل الثاني 2 بقلم نوران أحمد

رواية توأمي سبب تعاستي الفصل الثاني 2 بقلم نوران أحمد

رواية توأمي سبب تعاستي البارت الثاني

رواية توأمي سبب تعاستي الجزء الثاني

تؤامي سبب تعاستي
توأمي سبب تعاستي

رواية توأمي سبب تعاستي الحلقة الثانية

حطت ايدها علي خدها بالم ودموعها بدأت تنزل بعدت عنه بخوف وصدمه استخبت في زاويه الاوضه وضمنت نفسها وفضلت تعيط وتترعش

بصلها فهد بقرف ومسك الفون واتصل علي اخر رقم هي اتصلت بيه وسمع صوت راجل بيرد قفل الفون وبصلها بغضب شديد وهو بيقرب منها

رنا بخوف : والله والله انت فاهم غلط ال الموضوع م مش ز زي ما انت فاهم انا انا مش كلمتها هي اللي كلمتني بس ع علشان تطمن انا …

ضربها فهد : بتكدبي عليا وعتجولي عتتحدثي مع بنته وتطلعي بتتحدثي مع شباب عاد هجتلك النهار ده

فضلت تصرخ بخوف وصوتها كان مالي المكان كله

سمعتها ناديه من تحت وطلع الجد بقلق يشوف في اي

الجد : في اي يا ناديه يا بتي البت عتصوت ليه عاد حوصل اي

ناديه : دي بت مايعه عتلاجيها غلطت وفهد بيربيها احسن خليها تصوت خليه يربيها بلا قله ادب اصرخي ياختي اكتر واكتر تستاهلي

بصلها الجد بقرف وطلع علي فوق يحاول يفتح الباب مبيفتحش
عاصم الجد: اي اللي بيحصل عاد يا فهد افتح يا ولدي ميصحش اكده سيب البت والله يا فهد لو الباب ده متفتحش عاد لتشوف وش تاني عمرك ما شوفته عتضرب البت في حضوري واني لسه علي وش الدنيا افتح البت هتروح في يدك البت مش جدك يا ولدي
حاول الجد يكسر الباب ومعرفش افتكر ان في مفتاح احتياطي في اوضته نزل بسرعه جابه وطلع فتح الباب وبعده عنها

طلع فهد وخرج بره البيت دخل الجد ولاقاها واقعه علي الارض وكلها جروح مبتتحركش اتصل بالدكتور

الدكتور : الانسه اتعرضت لضرب شديد المفروض تبلغوا الشرطه اللي عمل فيها كدا مينفعش يفضل كدا من غير عقاب البنت ضعيفه جدا علي اللي حصل فيها ده بغل ده اللي عمل كدا يا حج او تور مش متأكد البنت كأنها طالعه من حادثه قطر او عربيه او أتوبيس مش متأكد االي حصل ده ميتسكتش عليه يا حج اللهم بلغت البنت دي في ذمتكم ورقبتكم ومنكم لله وحسبي الله ونعم الوكيل فيكم شويه وهتفوق انا ماشي ده انتم عيله غم

دخل الجد اوضتها يملس علي شعرها بحنان وحزن علي حال حفيدته

الجد : فوجي يا بتي فوجي متوجعيش جلبي عليكي عاد اني غلطان كل ده بسببي سامحيني فوجي انتي بس وهعملك اللي انتي عايزاه

رنا بدموع : شوفت يا جدو انت ودتني فين مش مسامحاك وامي وابويا عمرهم ما هيسامحوك علي اللي حصل فيا ده رانيا كان عندها حق لما هربت من العذاب ده يارتني كنت روحت للي خلقني مع اهلي كان زماني مرتاحه دلوقتي صحيح محدش هيحبك ولا هيهتم بيك غير اهلك ودوني لأهلي مش عايزه اعيش معاكم انا بكره حياتي وبكره البيت وكل الناس اللي فيه لو بتحبني ابعدني عن هنا

ناديه : اممم ضربني وبكي وسبجني واشتكا اي يختي كوهن البنات ده يا اختي وهو مجنون يعمل فيكي اكده من غير سبب اكيد عملتي حاجه خليني الواد يتعصب حسبي الله فيكي يا شيخه

الجد عاصم : اطلعي يا ناديه بره عايز اتحدث مع حفيدي شويه معايزش اسمع صوتك واصل انتي فاهمه

طلعت ناديه وهي متضايقه وعاوجه بوقها

الجد : اني اسف يا بتي علي اللي حوصل واني لسه عايش امال أما اروح هيعمل فيكي اي حجك عليا

رنا بدموع : جدو انا تعبت طلقني منه يا جدي لو سمحت لو بتحبني وبتحبه ولو لو عايزني اكمل معاه بعدين لازم اربيه عشان ميرفعش أيده عليا تاني بس حتي لو في قلبي ليه شويه حب راحو خلاص بعد اللي عمله ده هتساعدني يا جدي في الي جاي عارفه اني هقاسي كتير مع الخطوه دي بس هرتاح بعدين انا مبقاش عندي ثقه في نفسي ودايما خايفه ودايما محبوسه ومش بتنفس غير بامر منه كفايه كدا هز الجد رأسه

الجد : اني موافج يا بتي علي اللي انتي عايزاه بس اعطيله فرصه واحده واحده بس يصلح غلطه وبعديها عسمع كلامك في كل حاجه

دخل فهد : ما انتي،زي الجرده اهو امال عامله حوار علي اي وعتكرهي حياتك والبيت المفروض تكرهي نفسك وبس جيت بس اجولك مفيش خروج من البيت ولا جامعه ولا تشوفي الشمس

بصت رنا لجدها وقالت : انا مش هرد ولا هتكلم علي الكلام ده وحضرتك موجود بس اكيد حضرتك عارف اني في امتحانات وأستاذ فهد خلاني اشيل اخر ماده وانا معنديش استعداد اعيد السنه واضيع سنه من عمري علي الفاضي

الجد : ومين جالك انك عتضيعي سنه من عمرك عاد عتروحي الجامعه والماده اللي كان السبب في انك تشيليها هينجحك والا ملوش دخول البيت ده

فهد بضيق : جدي لو سمحت دي حاجه بيني وبين مرتي متدخلش عاد بيناتنا اعمل اللي عايزه

الجد : وده اخر حديث عندي يا فهد عايز تعصي حديثي عاد ولا اي عتروح الجامعه وعتنجح السنه دي وملكش صالح بيها واصل الفتره الجايه مفهوم

بصلها فهد بغضب كانت بتترعش بخوف من نظراته

فهد : اللي تشوفه يا جدي كلامك اومر عن اذنك وخرج

الجد : اكده زين يا بتي معرفش اني المخبول ده عيضيع جوهره من يده يلا هسيبك ترتاحي

خرج الجد ورن فون رنا فتحت

ندي : يانهار اسود مين اللي عمل فيكي كدا عملتي حادثه امتي وشك متورم كله كدا ليه بت اوعي تكون الوليه الحربوقه دي وقعتك من السلالم بس السلالم مبتعملش كدا

رنا : ما هو لو تسكتي شويه هتكلم حرام عليكي مش قادره اصلا تفتكري مين ممكن يعمل كدا اصلا

ندي : مفيش غيره اللي ينخفي اسمه ده …… اي يا زومه بكلم رنا

حازم بغضب : مين اللي عمل كدا فيكي ما تنطقي يا بت

رنا : بقولك اي انا فيا اللي مكفيني مش ناقصه عصبيه

حازم بغضب : ما انتي لو كنتي زي أختك اختك دي تربيتي جدعه مبتقبلش بالغلط وبتهرب جدعه خليكي انتي بقا مع اللي يديكي علقه والتانيه كل يوم بقولك اي انا جايلك

رنا : لالا مش عايزه مشاكل عشان خاطري انا انا هاخد خطوه في الموضوع ده قريب متقلقش هو انت بتكلم رانيا

حازم : لا الواطيه مكلمتنيش واتوقعت تيجي عندي مجتش

ندي : يعني يا ذكي هتيجي تهرب عند خالتها وولادها اكيد هيلاقوها ومكناش هنعرف نعمل معاها حاجه ولا نساعدها

حازم : ليه ان شاء الله كنت سجنتهم كلهم ده انا ظابط قد الدنيا عشان كدة رانيا طلعت جامده من تحت ايدي مش زي الموكوسه اللي بتكلمها خيبتيها عندي دوريه سلام

ندي : اي يا قلبي سيبك من الحقودي ده انتي كويسه

رنا : انا تعبانه وعايزه انام شويه معلش يا ندوش بقا عندي امتحان بكرا عايزه الحق انام وارتاح عشان اصحي اذاكر شويه

قفلت ندي ونامت رنا وتاني يوم راحت الكليه خلصت الامتحان وهي طالعه

رامز : رنا يا رنا استني لو سمحتي بس اقفي شويه فيكي اي اسف اني بتدخل وبوقفك وبكلمك بس بجد انا قلقان عليكي هو هو انتي اي اللي حصلك مال وشك كدا

رنا بتوتر وقلق : انا انا ك كويس ب بس ك كانت ح حادثه بسيطه كدا ع عن اذنك

مسك ايدها رامز : استني بصراحه انا انا عايز اتكلم معاكي شويه ممكن

شافه فهد وقرب منهم بغضب مسك ايدها ووو فجاه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية توأمي سبب تعاستي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *