رواية توأمي سبب تعاستي الفصل الرابع 4 بقلم نوران أحمد
رواية توأمي سبب تعاستي الفصل الرابع 4 بقلم نوران أحمد
رواية توأمي سبب تعاستي البارت الرابع
رواية توأمي سبب تعاستي الجزء الرابع
رواية توأمي سبب تعاستي الحلقة الرابعة
فهد : يعني اي يا جدي الحديث الماسخ ده اكيد ده كلام المخبوله دي اللي بيحصل ده مستحيل طبعا أطلج مين وبعدين انت عرفت انها بتتحدث مع واحد ما ده اللي هي عايزاه تتطلج عشان تروح للي بتكلمه وتتصرمح براحتها
الجد : الرجل اتصل تاني وكانت رانيا واخده محمول المدير بتاعها وبتتصل منه تطمن علي اختها ولو مش مصدج طلجها بسبب الي عملته البت مبجتش فاكره حاجه واصل ونفسيتها تعبت عايز تتزوجها أقنعها بيك غير أكده لع يا ولدي واني اللي جولت ليها تروح عند خالتها ترتاح عندها فتره ترتاح وبعدين ترجع وانت ملكش صالح بيها واصل
فهد : ما كنتش اعرف الكلام ده كله وبعدين هي ما وضحتليش مش ذنبي انا مش هوافج على موضوع الطلاج ده ابدا
الجد : البت بتتجوز لما بتحس بالحب والأمان مع الراجل اللي معاها البت يا حبه عيني بتشوفك من الخوف مبتعرفش تتكلم ده اخر كلام حدايا معتوجفش قصادي يا ولدي معيزش ادوس عليك وبمزاجك او غصب عنك هتطلجها
وفي بيت كبير في الاوضه
رنا : مش قادره ابطل ضحك الواد محدش في ايدك ثواني وهرب يخربيتك ادام مش عايزه تتجوزي قولي طلعتي عين الواد يا حرام
ندي : وانتي فاكره امي هتسكت جيبالي عريس تاني ياختي مفيش فايده بس المره دي هرفض اقعد معاه مش ناقصه
رنا : ادي فرصه يا بت متبقيش كدا بصراحه امك اللي بعتاني اقنعك
ندي : عارفه وعارفه انها بتسمعنا دلوقتي كمان امي واعرفها من زمان اوي بعيد عنك
الام : يا بت نقعد معاه ونشوفه انا جبت سيره جواز انا مقولتش جواز خرجت
ندي : اصبري هتدخل تاني
دخلت الام : يا بت شغال في الكويت بنت خالتك اتجوزت بنت عمتك اتجوزت
ندي : ماما انسي وشوفي انتي رايحه فين
خرجت ودخلت بعدها بشويه الام : مش يمكن لما نقعد معاه نرتاحله وعد عليا لو قولتيلي يا مامي مش موافقه ومش عايزاه خلاص شويه ودخلت تاني عمك بيتصل عشان يقنعك ردي عليه عم ابراهيم البقال بيرن عليكي يقنعك ردي عليه
ندي : كدا كتير يا ماما عم ابرهيم كمان اي ده بس يا ربي اتفضحت
الام : الراجل لقي علي وشي الحزن سألني وانا مبكدبش خليكي يا موكوسه انتي التانيه بدل ما تقنعيها عماله تضحكي بنات هم بصحيح وخرجت
رنا : كنت عايزه احكيلك علي شويه حاجات انتي وحازم
ندي : اصبري بس هتدخل دلوقتي
فتحت الام ودخلت : بت انتي مرتبطه بحد قوليلي حد معلقك بيه هتهربو مع بعض أمتي قوليلي ما انتي مهزقه
ندي : يا ماما كفايه بقا بس انتي عارفه اني مليش في الجو ده ده اي الهم دي يا ربي
بصت ليها بقرف ومشيت شويه ودخلت تاني
الام : خلاص يا بنتي اللي يريحك انا مش هجبرك علي حاجه وقلعت الشبشب وحدفته عليها وخرجت
ندي : اخيرا كدا الموضوع خلص معاها بطلي ضحك مش قادره اصدق لحد دلوقتي أن فعلا جدك وافق تقعدي معايا هنا فتره ده احنا قدامنا شغل كتير اوي معاكي يا بنتي
رنا : انا فرحانه اوي بجد اني هكون معاكي بس عشان قررت اني اتغير جيتلك انتي كنتي صاحبتي الوحيده من بعد رانيا
ندي : مش عارفه ازاي اختك تعمل فيكي كدا ده حته المفروض التوام بيحسو ببعض ازاي تكون سبب في اذاكي بالشكل ده مع انها عارفه ان ابن عمكم ده مجنون في الغيره كدا
رنا : انا مش عايزه اتكلم عنها هي شقت طريقها بنفسها وبطريقتها انا بقا قررت اتغير وهغير طريقتي وشكل حياتي كلها أمال فين حزومه
حازم : حزومه مره واحده يااه لو العساكر يسمعو سمعتي هتبقا في الأرض بسببك اي اللي مشلفطك كدا عملتي حادثه ولا اي
رنا : ده وانت الصادق تور هايج طلع عليا مش مهم بقولك اي محتاجه مساعده منك ممكن تدربني علي الدفاع عن النفس وازاي اقوي شخصيتي شويه يعني أنك تعرضني لحاجات وتعرفني المفروض اتصرف فيها ازاي وكدا
حازم : في حد مد أيده عليكي ولا اي قوليلي وانا ابيته في الحبس اسبوع يتعلم الادب لكن تدريب وحوارات لا خليكي كدا بنت رقيقه كيوته متبقيش زي جعفر اخونا اللي قاعد جمبك ده
ندي : توشكر يا ذوق ده بس من ادبك علي فكرة أنا الشباب بتجري ورايا كدا عشان ابص ليهم وانا اللي بقول لا مستحيل ارتبط دلوقتي وبيسمعوني كلام حلو كتير
مسكها حازم من قفوها : مين ده اللي بيقولك كلام حلو يا جعفر قولي بس هوديه لدكتور نظر مش اكتر اكيد غلبان وعنده مشكله
رنا : متقولش كدا يا حزومه ده انا جايه اخد كورس عندها في الاسكين كير روتين بتاعها بشرتها شعرها الميكب واللبس
ندي : شوفت شوفت يا جاهل هو انا بس اللي مبحبش اتكلم عن نفسي كتير عشان أعداء النجاح المحبطين الي زيك ابو شكلك ابعد ياض انت
الام : يلا يا ولاد الاكل جاهز بسرعه مينفعش نتأخر علي الاكل اكتر من كدا احسن ابوكم عنده السكر وكدا غلط عليه تعالي يا رنا يا حبيبتي عملتلك كل الاكل اللي بتحبيه
ندي : انا ليه حاسه لما بتيجي رنا ان انا البنت المتبناه هنا في اي يا جدعان اهتموا بيا شويه انا بردو عندي جفاف عاطفي الله
الام : يبقا ترتبطي يا موكوسه بيجيلك عرسان اشكال والوان وانتي اللي بتتبطري علي اي يا حسره معرفش شايفين فيكي اي عدل ييجو عليه عايزه اجوزك يا بنتي بقا
ندي : شوفتو كلكم اهو ظهر الحق اهو بتعاملني معامله مرات الاب يا حج فاروق انا بديلك الصلاحيه دلوقتي اتجوز وانا في ضهرك علي الاقل هتعاملني احسن منك
رفعت الام الشبشب وفضلت تجري وراها وهي تصرخ
ندي : مش بقولك يا حجه اتجوز عليها اي الوليه دي دي مش ام لا دي مرات اب مرات الاب بتكون احن حتي
الام : كلمه كمان يا بنت الجزمه وهرميكي بره البيت وغسيل مواعين اسبوع قدام يا ام ضوافر
ندي : احم احم ملناش غيرك يا ست الكل ربنا يخليكي لينا هو في زيك في الدنيا بت يا رنا يلا قدامي خلينا نخلص نجيب الحاجه اللي ناقصه
حازم : الحمدلله كلت استنو اجي اوصلكم في طريقي واول ما تخلصو رنو عليا اجي أخدكم
في العربيه
رنا : حاجات اي اللي نجيبها يا بنتي وبعدين لسه بكرا هبدا مع حازم تدريب مش محتاجه حاجه هنجيب اي
ندي : جدو الحبوب قالي أعلمك اصول الميكب واخليكي تلبسي زي البنات اللي في سنك عشان انتي بقيتي شبه ستي زمان بلبسك ده
حازم : هو خلاص اي حد يلبس لبس محترم بقا لبس ستي ياااه علي الزمن والايام ياااه
ندي : في لبس كتير محترم بس بيليق مع سننا وجيلنا مبحبش الفقاقه اللي فيك دي يا ساتر
حازم : بت كلمه كمان وهقوم اديكي بالجزمه في الشارع عادي جدا علي فكره مش هيفرق معايا
رنا : انا ملاحظه ان البيت كله بيحبك اوي يا نودي تحب يا حزومه اخدها معايا لما ارجع البيت
حازم : خديها يا ستي خلينا نرتاح شويه يا ساتر اي ده لولا أنها اختي كنت حطيتها في الحبس يومين امتي ييجي اللي هيبتلي بيكي بس
ندي : ما انت عملتها يا خويا قبل كدا متعملش فيها البرئ اخوات اخر زمن بقولك اي خصومه بقا ومتكلمنيش تاني علي فكرة بقا الشباب ورايا في كل حته بس انا اللي مش بدي وش لحد
حازم : طبعا مع اني مش بشوف ده بس طبعا طبعا اختي وتربيتي محترمه
ندي : لا مش عشان كدا عشان كارزمتي وهيبتي بس متضعش مش اكتر
حازم : نعم يا روح امك كارزمه اي ونيله اي علي دماغك ماشي ماشي لما نروح لينا بيت يلمنا يلا بره العربيه غوري بقا
كانت رنا بتضحك عليهم لحد ما نزلو
رنا : مش مصدقه أن جدو اصلا وافق علي كل ده وسمحلي اجي هنا لا وميكب ولبس مبسوطه اوي وبحس بأمان غريب وانا معاكي انتي وحازم
ندي : متقلقيش لسه قدامنا شغل كتير اوي وهنندمه ومتتردديش في انك تاذي اي حد اتجرا واذاكي
عدي الوقت البنات جابو لبس وميكب كتير واتصلو بحازم جه خدهم
تاني يوم الصبح صحيت رنا علي جردل ميه واتصدمت فجاه من اللي واقف قدامها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية توأمي سبب تعاستي)