روايات

رواية ابنة الخادمة الفصل الخامس 5 بقلم زهرة الربيع

رواية ابنة الخادمة الفصل الخامس 5 بقلم زهرة الربيع

رواية ابنة الخادمة البارت الخامس

رواية ابنة الخادمة الجزء الخامس

ابنة الخادمة
ابنة الخادمة

رواية ابنة الخادمة الحلقة الخامسة

ليليان بصتلو بزهول وقالت..انت وسخ اوي..اوي بجد
ومشيت بسرعه بس جري عليها وقف قدامها وقال..استني استني انا اسف..انا..انا مضايق شويه علشان كده بعك في الكلام انا اكيد متأكد انك بنت نضيفه ومش هصدق عليكي اي حاجه زي كده متزعليش
ليليان بصتلو بدموع وقالت..انا كنت شغاله في المستشفى..وبعد كده ماما تعبت وطلع عندها السكر واحتاجت علاج ومصاريف…ومقدرتش اكفيهم مع دراستي علشان كده اضطريت اشتغل في الكباريه..انما انا متربيه كويس يا داغر ومش محتاجه رأيك
داغر قال بدموع..ومتربيه احسن مني..احسن بكتير…على الاقل بتقدر تواجهي وبتعرفي تتعايشي انما انا..انا ضعيف قوي..وجبان قوي..انا خساره فيا الحياه الي عايشها
قال كده وبعد ووقف عند الشباك وبقى يفك الكرفته بخنقه
ليليان بصتلو باستغراب وقربت عليه وقالت..مالك يا داغر فيك ايه
داغر سكت ومردش وفضل باصص لها واتفاجأت لما نزلت دموعه على خدوده بغزاره
ليليان قلقت جدا وقالت…فيه ايه يا داغر متقلقنيش عليك و
بس قطعت جملتها بزهول لما حضنها بكل قوتو وهو دافن راسو في رقبتها وبستنشق ريحتها ونسيم شعرها وبيبكي لاول مره
ليليان نزلت دموعها باستغراب واتجمدت مكانها وهيه بين اديه وداغر قال …هتوحشيني هتوحشيني قوي
بقلم…زهرة الربيع
ليليان استغربت جملتو وهو سابها وبصلها بدموع وقال…بابا راجع…ورافص انك تقعدو هنا…انا حاولت..مفيش فايده..انا مش هقعد هنا بكره مش هقدر اشوفك وانتي بتبعدي تاني…تقريبا ده دي اخر مره هشوفك فيها
نزلت دموعها بغزاره وابتسمت بسخريه ووجع وقالت…بجد…طيب يا عم مفيش داعي تزعل اوي كده ..تمام..انت بقى مش هتوحشني ..ومش حابه اشوفك ابدا…ابدا..انا انا هبات هنا علشان والدتي..ومن الفجر هنمشي قبل ما بباك يجي…واه شكرا يا ابن عمي شكرا قوي يا داغر
داغر حاول بتكلم بس مقدرش نزلت دموعه وهيه بصتلو بخزلان ومشيت جري على اوضتها
قي صباح يوم جديد..كانت جهزت حاجتها هيه ووالدتها ومشيت قبل ما عمها يجي
داغر مكانش موجود مشي قبل ما تصحى حتى ولسه بتحط حاجتها في شنطة العربيه فايز طلع وراها جري وقال ..ليليان..هاجي معاكي..انا لسه عند كلامي انا معجب بيكي يا ليليان..انا مش زيهم..معنديش مشكله ابدا خلينا نمشي ونتجوز
ليليان بصتلو بدموع وقالت….انت الطف واجمل حد قابلتو في حياتي كلها يا فايز..بس مش هينفع اكدب عليك اكتر من كده..مش هينفع اظلمك معايا..انا…انا من..من زمان بفكر في داغر و..وكنت..كنت معجبه بيه..وده اخوك..مس هينفع..سامحني انا مش حابه اجرحك بس لما تعرف دلوقتي احسن ما اظلمك وتبعد عن اهلك علشان واحده معندهاش مشاعر ليك..انا اسفه مش بايدي سامحني
فايز ابتسم وسط دموعه وقال.انا..عارف..عارف انك بتحبيه..وعارف انو بيحبك كمان..بس هو مش راضي ياخد خطوه…وافتكرت انكم نسيتو بعض…على العموم انا محترم صارحتك..ومبسوط انك قولتيلي..واوعدك اني مش هسكت وهحاول مع بابا علشان ترجعو..مش هسيبكم ابدا
ليليان ابتسمتلو بدموع وقالت…لا يا فايز متعملش حاجه..انا الي مش عايزه ارجع هنا تاني…بس انت ممكن تعملي خدمه وتدي الظرف ده لاخوك
فايز مسك الظرف منها وليليان قالت…خلي بالك من نفسك يا فايز
قالت كده ومشيت تحت انظاره الي مليانه دموع وقلبو الي حرفيا مكسور
اول ما مشيو فايز طلع بسرعه عند اخوه في الشغل بتاعه..لقاه واقف بيتخانق مع كل العمال وصوته عالي جدا والكل مستغرب تصرفاته قرب منو وابتسم بسخريه وقال…حلوه طريقه الهروب الجديده دي..طب الغلابه دول ذمبهم ايه طايح فيهم ..ولا مكفاكش ظلمك للمسكينه بنت عمك
داغر بصلو بدموع وقال بصوت ضعيف..مشيت
فايز ابتسم بسخريه وقال..اه.. مشين..مبروك عليك انت وابوك ان شاء الله تنبسطو
داغر نزلت دموعه وقال..فايز انا مش ناقص مفيش في ايدي حاجه اعملها..
وبصلو وقال بسرعه..بس انت….انت محاولتش ليه..وقال بوجع..مش كنت عايز..
قاطعو فايز وقال..اه كنت..بس رفضتني…مشغوله بحد تاني ميستاهلش
داغر وقف وقال بدموع وصوت عالي..كفايه يا فايز حرام عليك يا اخي
فايز قال بغضب..انتو الي كفايه بقى…كفايه ظلم..مش قادر تسمع صح …مش عايز تعرف هيه بتحب مين
داغر قال بدموع..لا مش عايز
فايز ابتسم وقال… يبقى عارف..على فكره ليليان قالتهالي صريحه ..قالت انها بتحبك يا داغر قالت انها مش هتقدر تفكر في غيرك…مشيت ومش ناويه ترجع ابدا وسابتلك الظرف ده معايا
فايز حطلو الظرف ومشي وداغر مسكو بدموع وفتحو واتفاجأ بالسلسله الي فيها صورهم وافتكر الجمله الي قلهالها..السلسله دي طريق الوصل الوحيد بنا يوم ما تقلعيها يبقى مش هنتقابل تاني
داغر بص للسلسله وقلبو وجعو قوي وفهم انها كده تقصد انهم خلاص كده مش هيتقابلو تاني قال بدموع ….لا..لا يا ليليان ..مستحيل تبقى النهايه كده وجري بسرعه وركب عربيته وطلع على المحطه باقصى سرعه
في المحطه اول ما القطر جيه ركبت ليليان مع والدتها وكانو مستنينه يتحرك وجيه واحد بيبيع عسليه
ليليان لسه هتشتري منه داغر قال وهو بينهج..هات عسليه للعسليات الي هنا
ليليان ووالدتها بصولو بزهول شديد وداغر مسكها من ايدها وقال عن اذنك يا مرات عمي عايز العسليه في كلمتين قصدي عايز ليليان في كلمتين
وشدها من ايدها ومشي بيها على زاويه في القطر
ليليان بصتلو بزهول وقالت..انت بتعمل ايه هنا يا مجنون انت
داغر طلع السلسله من جيبه وقال..جاي ارجعلك حبل الوصال الي بنا الي عايزه تقطعيه بسهوله
ليليان بصتلو بغضب وقالت..مش عيزاها انا غلطت لما فضلت لبساها لحد انهارده
داغر ابتسم وقال…عارف يا ليليان انا طول عمري متيقن ان السلسله دي هتقربنا في يوم وفعلا رجعتك ليا..دلوقتي بتقلعيها يا ليليان خلاص عايزه تنهي كل حاجه..عايزه تخليني اعيش وانا حاسي اننا مش لبعض ابدا
ليليان اتنهدت وقالت بدموع..وهيه السلسله دي هتعمل ايه يا داغر احنا علاقتنا مستحيله
داغر لبسهالها وقال بابتسامه..مفيش مستحيل على ربنا…عمري ما كنت هسيبك يا ليليان كنت هكلم بابا مره وعشره لحد ما يوافق اوعي تفتكري اني قابلتك في الكباريه صدفه.انا كل فتره كنت اجي اراقبك من بعيد انتي الحياه الي بحلم بيها يا ليليان ومش هستغني عنها
ليليان لسه هترد القطر اتحرك قالت بسرعه..انزل بسرعه يا داغر القطر هيمشي
داغر ابتسم وقال..خليه يمشي انا كمان مسافر..رايح ورا عيونك لاخر الدنيا مس هيبعدني عنك غير الموت
بصتلو بزهول واتسعت عنيها جامد وقالت..انت مجنون القطر بجد بيمشي
داغر شدها عليه وقال…بلاش تبصيلي كده لارقعك بوسه هنا ويبقى فعل فاضح في القطر العام
بقلم..زهرة الربيع
ليليان ابتسمت على كلامه وقالت…يعني بجد هتيجي معايا…طب وبباك وحياتك و
داغر قاطعها وقال وهو بيبص للعيونها…انتي حياتي..مليش حياه من غيرك وبابا هحاول اراضيه..بس وانتي جمبي..وقال بمرح..مهو ابوكي مش اجدع مني وزي ما هو عملها انا اقدر اعملها وقربها ليه اكتر وقال ها بقى مفيش تشجيع على الكلام الحلو ده
ليليان ضحكت من قلبها وقالت..طبعا فيه وقربت من اكتر وقالت بهمس عند ودنو…انا بعشقك
غمص عنيه بارتياح وسعاده متتوصفش وبص لعيونها وقال ……وانا بموت فيكي يا بنت عمي وقرب من شفايفها بس بعدت وقالت…تؤ عيب مينفعش
داغر بصلها وقال..يا بت انا هكتب عليكي اول ما نوصل ..مفيهاش حاجه يعني
ليليان ضحكت بخفه وقالت..طب لما تبقى تكتب يا ناصح
داغر اتنهد وقال…مهو لازم دلوقتي بعد الكلام الحلو لازم البوسه دي قاعده متبوظيش المشهد الرومنسي بقى
ليليان ضحكت من قلبها وقالت …هو انت والرومانسيه متنفعوش في جمله واحده اصلا..
داغر ضحك وغمز لها وقال طيب بس نوصل ونكتب الكتاب واوريكي رومانسيه داغر مهران شكلها ازاي..اهتحلفي بيها عمرك كلو
ليليان ابتسمت وهيه بتبص لعيونه بعشق وقالت..انا مستعده احلف من دلوقتي ان اي وقت هقضيه معاك هيبقى اجمل ايام حياتي يا امنية قلبي الوحيده
داغر ابتسم وباس جبينها وقال…وانا هعمل الي اقدر عليه علشان مخيبش ظنك الحلو ده ابدا يا قلب داغر وحبه الاول والأخير 🌹❤

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ابنة الخادمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *