روايات

رواية نياط القلب الفصل السادس والعشرون 26 بقلم حور طه

رواية نياط القلب الفصل السادس والعشرون 26 بقلم حور طه

رواية نياط القلب البارت السادس والعشرون

رواية نياط القلب الجزء السادس والعشرون

رواية نياط القلب الحلقة السادسة والعشرون

كانت تمشي في الممر وهي تنظر حولها وعقلها لا يستوعب هذا المكان وبعد ان انتهت من ذلك الممر الطويل يقابلها باب وتضع يدها على قبضته لتفتح ويرن هاتفها المتصل جواد قائله ::جواد؟
جواد بقلق قائل:: انت فين ؟!
وتين تفتح الباب، وتصطدم بشيء امامها وتصـ ـرخ
بفـ ـزع من ذلك الشيء الذي راءته،،ويقع الهاتف من يدها على الارض،،؟ جواد يضغط على فرامل السياره بقوه ويقف بلهفه قائل:: وتين في ايه…..!وتين انت فين؟؟ وتين رد عليا،،
لا ياتي منها اي رد يحاول مرار وتكرار الاتصال بها ولكن الهاتف مغلق،، يشغل السياره مره اخرى ويكمل طريقه
وتين تبعد يديها عن عينيها ببطء وتدخل الغرفه وهي تنظر بخوف لذلك الشاب المربوط على الكرسي وفمه مغلق باللزق لتقف مكانها وترجع بخطواتها للخلف،، فتخيلت للحظه انه شبـ ـح،،ولكن الشاب المربوط يهتز بالكرسي وكانه يقول لها لا تغادر ولتبقى،،لتبلع ريقها وتتقدم اليه بخطوات بطيئه وتحاول ان يخرج صوتها قائله:: ان…ت… انت مين؟؟ وبتعمل ايه هنا،،
الشاب وكانه يرجع لها الامل من جديد يؤشر لها بعينيه على اللزق الذي على فمه لتنزعه ليتحدث معها تفهم وتين حركاته وتنزع اللزق من على فمه قائل ::الحمد لله.. واخيرا في حد جاء!!!
وتين وهي ما زالت تخاف منه قائله:: انت مين وبتعمل ايه هنا ومين اللي عمل فيك كده؟!
الشاب قائل ::اكيد انت وتين صح؟!
وتين باستغراب قائله:: انت تعرف اسمي منين؟!
الشاب قائل:: ارجوكي ساعديني اني اخرج من المكان ده، انا بقى لي سنه محبوس هنا ودلوقتي ربنا بعتك ليا ،،
انا هحكي لك على كل حاجه بس نخرج من هنا
وتين قائله ::نوال هي اللي حبستك في المكان ده ..طب ليه؟
الشاب برجاء قائل:: والله العظيم هحكي لك على كل حاجه ،،،انا اعرف عنك حاجات كثير وانا متاكد انك عايزه تعرفيها بس احنا لازم نخرج من هنا قبل نوال ما ترجع لو رجعت وشافتك هنا هتتحبسي معايا ومش هتشوفي الشمس ثاني،،
هنا يسمعوا خطوات تاتي اليهم وينتفض الشاب رعـ ـب ووتين لا تفرق عنه شيء الشاب قائل ::اكيد دي هي مش لازم تشوفك حاولي تتخبي في مكان،،
وتين بخوف قائله:: تليفوني وقع مني عند الباب!
الشاب قائل:: هاتيه بسرعه وتخبي في مكان وحطي لي اللزقه تاني على بقي وما تطلعيش اي صوت لحد ما تمشي
وتين تاخذ هاتفها وتغلق فمه باللزق مره ثانيه وتتخبى في مكان لا تراها نوال به،،
نوال تقترب منه وتتفقده جيد وتنزع اللزق من على فمه متسائله قائله ::حبستك هنا لمده سنه وما جاش في بالي اسالك السؤال ده!!! انت ليه خنتنـ ـي؟
الشاب قائل:: انا ما خنتكيـ ـش،، لكن انت اللي حاولتي تقتحمي حياتي بالاجبار،،
نوال قائله::انا ما اجبرتكش على حاجه ،ولا اجبرتك انك تحبني وتخطبني وبعدها اكتشف انك كنت خاطب وبتقابلها من ورايا،
الشاب قائل:: انا ما حبتكيش ولا عمري حبيتك… لكن انا كنت مجبر اني اخطبك لما عرفت هـ ـوسك ومـ ـرضك النفسي،،؟!
نوال بضحك يا ساخره قائله ::هـ ـوسي….وانت تعرف ايه عن هـ ـوسي،؟!
الشاب بثقه قائل::اعرف كثير قوي،،اعرف ان عندك عقده من الخيـ ـانه ،،واني كان لازم احمي خطيبتي منك واسيبها ،،واخطبك علشان ما تاذيهـ ـاش،،لان اللي تـ ـاذي امها لما تعرف انها خـ ـانت ابوها مش صعبه عليها انها
تـ ـاذي اي بني ادم ثاني،،
نوال بنبره قاسيه قائله:: لانها كان لازم تمـ ـوت عقاب
الخيـ ـانه هو المـ ـوت،، وانت كمان خلاص مدتك انتهت
وهتمـ ـوت،،
الشاب بانفعال قائل:: انت مجنـ ـونه…..مجنـ ـونه!!
نوال بضحكه عاليه قائله:: انا مضطر اسيبك وامشي دلوقتي وانت حاول تستمتع بالكام ساعه اللي فضل لك قبل
ما تمـ ـوت
تنهي حديثه وتلفت وجهها عنه لتذهب ولكن سمعت شيء يتحرك فجاه وتلتفت ؟!!!¡ اسطووووب!؟!🤚
*******************
<<على الجانب التاني في منزل الدكتوره مروه>>
جواد يوجه حديثه لها قائل::: خلاص انتهى صبري عليك ولو ما نطقتش بكل حاجه تعرفيها ومين اللي طلب منك تقتلـ ـي مراتي وبنتي،هاخد التسجيل اللي اخوك يسجله لك وانت بتعترفي على نفسك وهقدمه للشرطه وهي هتتصرف معاك… يانطقي مين اللي طلب منك تقتلـ ـيهم
مروه بخوف قائله ::انا ما اقدرش اتكلم …ما اقدرش اقول هم مين؟!!!
جواد وهو ما زال صوت وتين يردد باذانه بانفعال يغلفه القلق والخوف عليها قائل::وانا مش هقدر اخسر حد تاني بسببك؟..انت ما قدامكيش حل تاني غير انك تحكي لي كل حاجه تعرفيها وتقولي لي مين اللي طلب منك تقتلـ ـي مراتي وبنتي؟!!
مروه بانفعال قائله:: افهم بقى انا ما قتلتـ ـهمش،،
انا ما قتلتـ ـش حد صدقني،،انا كل اللي عملته اني وافقت على قتـ ـل مراتك….بنتك عايشه،،،
جواد يلف يديه على عنقها ويخنقهـ ـا بانفعال قائل:: بنتي عايشه…..انطقي مخبيه ايه تاني….فين بنتي؟!
مروه لا تجد امامها مفر غير انها تقول الحقيقه تحاول ان تتنفس وتميل براسها بالموافقه يتركها جواد قائله::نوال….! طلبت مني اقتـ ـل مراتك وبنتك في غرفه العمليـ ـات
وهـ ـددتني بحياه اخويا وحياتي كمان،، لو ما نفذتش اللي هي طلبته،،وانا ما كانش قدامي حل غير اني اوافق، لكن لما جه ميعاد الولاده وبعد ما ولدت نور ما قدرتش اقتلـ ـها زي ما طلبت مني،، سلطان الجنايني كان موجود في غرفه العمليــات ولما انا ما قدرتش اني اقتـ ـل نور هو طلب مني يقتـ ـلها ازاي ويبان ان هو طبيعي،،دليته على عرق يقطعه وبكده يحصل لها نـ ـزيف وهيبان ان هي مـ ـاتت نتيجه نـ ـزيف حاد،،وبعدين اخذ البنت مني علشان
يخنقـ ـها بس جاء له اتصال مفاجئ بان مراته ولدت وجابت بنت لكن نزلت ميتـ ـه طبعا هو اتصدم وانا استغليت الموقف ده وطلبت منه ان احنا نبدل البنتين وهو ياخد بنتك ويديك بنته الميتـ ـه على اساس انها بنتك انت،، بس هو طبعا ما وافقش وكان خايف من نوال لانها طلبت منه الاثنين لازم يمـ ـوتوا،، لكن انا اتكلمت معاها وقدرت اقنعها ان مـ ـوت البنت مش هيبقى في اي فائده طالما احنا هنقول انها مـ ـاتت بالفعل ،،وهنبدل البنتين،، ولما اقتنعت طلبت من سلطان ان هو ياخذ بنتك ويربيها على اساس ان هي بنته وانت تاخذ البنت الميتـ ـه!!
انا ما قدرتش انقذ مراتك لكن حاولت اني انقذ بنتك والله كل ده حصل غصب عني !!!
جواد كان يستمع الى كلماتها وهو مصدوم غير مصدق يجلس على الكرسي بتعب قائل:: انتم مستحيل تكونوا بشر الشيطـ ـان يخاف يعمل اللي انتم عملتوا تقتلـ ـه مراتي الـ ـدم بارد وتبدله بنتي ببنت ميتـ ـه وتقنعوني انها مـ ـاتت،،، ليه عملت كل ده قتـ ـلت مراتي واديت بنتي لحد ثاني يربيها ،،وكانت السبب في سجني،،لييييه؟؟
مروه بدموع قائله:: انا ما اعرفش هي ليه بتعمل كل ده بس صدقني والله العظيم كان غصب عني ما كانش قدامي حل تاني غير اني انفذ اوامرها وانا ساكته،،
جواد يذهب من المنزل قائل:: تاكدي انك هتتحاسبي على سكاتك وعلى اشتراكك في الجـ ـريمه دي ،،بس اكشف الحقيقه كلها ،،كل واحد فيكم هيجي دور في الحساب،
ينهي كلامه ويذهب ومروه تجلس ولا تعرف ماذا تفعل بعد ان اعرف جواد كل شيء وان نوال هي من ارادت
قتـ ـل زوجته،،
يركب جواد سيارته وهو يحاول ان يتصل بوتين ولكن لا تجيب عليه كاد القلق ان يقتلـ ـه ولا يعرف اين هي؟!
الى ان اعلن هاتفه عن وصول رساله وبمجرد ان يفتحها تتسع عينيه لقراءه ما بداخلها ،،يشغل السياره وينطلق باقصى سرعه لدي؟!!!
*******************
<<في منزل جابر>>
كان يجلس جابر على الكرسي بتعب وتجلس امامه زوجته فريال وهم في حاله من الصمت والحزن يشع من عيونهم كاشاعه الشمس بكل وضوح ويكسـ ـر صمتهم هذا صوت رنين جرس الباب تقوم فريال بلهفه تقابلها بيسان قائله:: انت كويسه يا عمته قولي لي لو محتاجه اعمل لك اي حاجه،،
فريال بلهفه قائله:: وتين كلمتك النهارده يا بنتي برن عليها مش بترد عليا؟!
بيسان باطمئنان قائله:: اهدي يا حبيبتي يمكن التليفون مش جنبها او مشغوله بحاجه ثانيه
فريال قلبها لا يطمئن فهي تشعر ان ابنتها بها شيء قائله ::لا يا بنتي انا مش مطمنه قلبي بيقول لي انها مش بخير!؟
بيسان بعطف قائله ::هو عمي جابر يعرف ان وتين مش بترد على التليفون؟!
فريال قائله:: لا يا بنتي انا ما قلتلوش هو سالني كلمتك النهارده قلت له ايوه،، انت شايفه هو تعبان والدكتور منع عنه اي انفعالات
بيسان تخرج هاتفها قائله ::طيب كويس يا عمته ان انت ما قلتلوش حاجه،، وانا هحاول اتصل بوتين واول ما اوصل لها هطمنك،،،ما تقلقيش
فريال برجاء قائله:: اول ما تكلميها يا بنتي طمنيني كفايه عليا اختها اللي ماعرفش اراضيها فين دلوقتي
بيسان قائله ::حاضر يا عمته،، بعد اذنك
تذهب بيسان الى شقتهم وتحاول ان توصل لوتين ولكن تليفونها مغلق ولا تجيب على اتصالاتها وياتيها اتصال قائله:: ايوه يا فارس في حاجه ؟!
فارس قائل ::مال صوتك….. بيسان انت كويسه؟
بيسان قائله ::اه يا حبيبي انا كويسه بس بحاول اكلم وتين ومش بترد عليا وعمته قلقانه عليها ؟!
فارس قائل تحبي اروح لها الفيلا واسال عليها واطمنك
بيسان بسرعه قائله:: لا لا يا فارس ما تروحش هناك ،،انت عارف ماجد شكاك وممكن يعمل مشكله مع وتين لانك رحت وسالت عليها
فارس قائل ::طيب خلاص اهدي مش هروح بس هتطمني عليها ازاي دلوقتي وهي مش بترد على التليفون
بيسان بامل قائله:: ان شاء الله تشوف التليفون وتكلمني ممكن تكون مشغوله في حاجه ومش شايفه التليفون
فارس بحب قائل:: ان شاء الله تكون بخير وتكلمك وتطمنكم…… وحشتيني
بيسان بابتسامه خفيفه قائله:: وانت كمان يا فارس
فارس بهزار لي خارجها من هذا التوتر الذي تشعر به قائل:: وانا كمان ايه!!
بيسان بخجل قائله ::مش وقته يا فارس نطمن على وتين الاول،،
فارس قائل:: ما هو احنا ان شاء الله هنتطمن على وتين، انت بقى ناويه تطمني على قلبي امتى،،على فكره انا بقيت خطيبك دلوقتي يعني من حقي ان انا اسمع منك كل حاجه،،
بيسان بتلقائيه قائله::خلاص ..خلاص انت هتقلبها لي حقوق شرعيه،،وانت كمان وحشتني يا سيدي
فارس قائل:: انت قلت ايه ؟!
بيسان قائله:: خلاص انت هتقلبها لي حقوق شرعيه
فارس قائل:: لا لا بعدها قلت ايه ؟
بيسان بهزار قائله ::يا سيدي
فارس بنفاذ صبر قائل ::اللي في النص بقي يا بيسان ؟
بيسان بضحكه رقيقه قائله ::وانت كمان وحشتني
فارس بحب قائل:: مستحيل كنت اقدر ابعد عنك
عندي استعداد اعمل اي حاجه علشان ما ابعدش عنك
بيسان بتساؤل قائله ::ما هو انت بالفعل ما بعدتش عني بس انا لسه ما اعرفش ازاي جواد وافق على خطوبتنا ؟!!
فارس ينهي المكالمه لانه لا يرغب ان يدخل في ذلك النقاش معها قائل ::طيب انا مضطر اقفل دلوقتي علشان نازل خلي بالك من نفسك وطمنيني لما وتين تكلمك؟!
بيسان بتفاهم قائله :::تمام
***********************
<< نرجع عند نوال>>
تنهي حديثه وتلف وجهها عنه لتذهب ولكن سمعت شيء يتحرك فجاه وتلتفت عليه؟!!!¡
الشاب يهتز بالكرسي وهو مقيد عليه ليقنعها انه من تحرك قائل::فكيني يا مجنـ ـونه….بقول لك فكيني؟!
نوال قائله::عايزاك تهدى وما تطلعش اي صوت،،انت خلاص ميـ ـت،، ميـ ـت،،ما قدامكش غير المـ ـوت
تنهي حديثها وتخرج من الغرفه وتتحبس وتين معاه بالغرفه بعد ان اغلقتها عليهم من الخارج ،،
وتنزل بسرعه من غرفتها على صوت ماجد المرتفع ولا تعرف ماذا حدث قائله:: في ايه يا ماجد بتزعق ليه كده؟!
ماجد بانفعال قائل:: ما حضرتك نايمه في العسل ومش دريانه بالمصيبه اللي احنا واقعين فيها ؟!
نوال قائله:: اهدى طيب وفهمني ايه اللي حصل ؟!
ماجد قال لها عن زياره الظابط لهم وانه ذهب معه ليرى تلك الجثـ ـه لابيه ام لا ؟!
نوال بصدمه قائله:: بابا هو اللي كان في العربيه ؟!
ماجد باطمئنان قائل ::لامش هو اللي كان في العربيه، ابوكي ما زال مختفي ومش عارفين هو فين؟!
نوال بقلق قائله:: انا كمان بدات اخاف عليه،، اول مره يختفي كده وما يقوليش على مكانه وكمان حـ ـادثه العربيه دي مش مطمناني!!!
ماجد قائل:: طيب يا صاحبه العقل الكبير والمدبر في كل حاجه تفتكري ابوكي فين؟ انت سر ابوكي واكيد عارفه كله الاماكن اللي بيختفي فيها؟!
نوال بتفكير قائله::بابا اول مره ما يقوليش هو دماغه فيها ايه، او هو بيعمل ايه،، انا زيي زيك دلوقتي ما اعرفش اي حاجه عنه!!!
ماجد وكاد ان يفقد عقله قائل ::ايه هو ابوكي كبر وخرف وقرر يلعب معانا؟!
نوال بتحذير قائله ::لو سمعتك بتتكلم عن بابا بالاسلوب ده تاني مش هتعرف ايه اللي هيحصل لك!!
ماجد يلوح بايديه قائل:: انا خلاص خرجت نفسي من الموضوع ده،،،روحي دوري على ابوكي بعيد عني،،
تلاقيه ما تلاقيهوش خلاص ما عادش يهمني اصلا ،،
هو طول عمره شايف ان هو ما خلفش غير حضرتك يبقى انت اللي تشيلي همه مش انا،،،
ينهي حديث ويتركها ويذهب يسهر كعادته ولا يهتم بشيء،،
نوال بانفعال قائله ::استنى يا بني ادم انت،،، انت هتسيبني في المصيبه دي وهتروح فين؟!
لا ياتي منه اي رد لانه ذهب بالفعل لتجلس هي وتفكر اين ذهب ابيها بدون ان يخبرها؟!!!!……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نياط القلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *