روايات

رواية نياط القلب الفصل السابع والعشرون 27 بقلم حور طه

رواية نياط القلب الفصل السابع والعشرون 27 بقلم حور طه

رواية نياط القلب البارت السابع والعشرون

رواية نياط القلب الجزء السابع والعشرون

رواية نياط القلب الحلقة السابعة والعشرون

تخرج وتين وهي مرعوبه من حديث نوال مع الشاب وانها وصل بها الحال ان تقتـ ـل امها الذي اتت بها الى الدنيا قائله ::مش معقوله اللي انا سمعته ده ،يكون حقيقي،،
الشاب يهز راسه يعني نعم وتقترب منه وتين وتنزع اللزقه من على فمه وتفك الرباط قائل:: دلوقتي انا وانت اتحبسنا هنا، هنخرج ازاي ،المجنـ ـونه دي لو رجعت تاني واكتشفت انك معايا هنا،،مش هتتردد لحظه في انها تقتـ ـلنا احنا الاثنين،،
وتين باطمئنان قائله:: ما تقلقش انا بعتت رساله لجواد قبل التليفون ما يفصل،،
الشاب يرسل تنهيده قائل:: الحمد لله انك عرفتي تتصرفي وتبعتي الرساله،،اكيد هو هيجي وهيخرجنا من هنا،،
وتين بتردد قائله::يا رب بس الرساله تكون وصلت له؟!
الشاب بخوف قائل:: قصدك ايه بان الرساله تكون وصلت؟ انت ما بعتهاش،
وتين قائله ::انا كنت بكتب في الرساله والتليفون اداني تنبيه ان هو هيفصل ،فكتبت له ان احنا محبوسين في الفيلا ،،وما لحقتش اكمل الرساله وبعتها قبل التليفون ما يفصل،،
الشاب بتوتر قائل:: يعني هو دلوقتي لو الرساله وصلت له مش هيعرف غير ان احنا محبوسين في الفيلا،،لكن ما يعرفش مكاننا فين؟!
وتين تهز براسها ببراءه قائله:: ايوه…بس انا متاكده ان هو هيلاقينا وهيعرف مكاننا!
الشاب يضع يده على راسه وكانه رجع الى نقطه الصفر مره اخرى قائل:: يعني دلوقتي اصبحنا ضحيتين بدل من ضحيه واحده،،ربنا يستر ويقدر يلاقينا قبل المجنـ ـونه دي ما تكتشف انك معايا هنا وتقتـ ـلك معايا،،
وتين بتفاؤل قائله:: ان شاء الله هيعرف مكاننا، انا واثقه في جواد ،،انت مين ؟وايه حكايتك مع نوال،،وليه حبستك هنا كل المده دي ،،
الشاب يجلس ويحكي لها كل شيء فبعد ان اغلقت نوال عليهم واتحبسوا من جديد يتاح لهم المجال ان يروي لها قصته قائل ::انا الباشمهندس وليد ماهر،،كانت حياتي بسيطه وعاديه جدا واقل من العادي كمان كان كله طموحي بعد ما اتخرجت من كليه هندسه اني اتعين في شركه كويسه علشان اقدر ابني مستقبلي، واحقق حلمي اني اكون اشطر واكبر مهندس في البلد ،،كان عندي طاقه وطموح يخلوني اهد جبال لو وقفت قدامي،، كنت بحب بنت جميله وبسيطه زيي وكنا مخطوبين واتفقنا ان اول ما ظروفي تتحسن هنتجوز على طول،، لحد ما جات الفرصه واتعينت في شركه ناديم ،،انا وهي كنا مبسوطين جدا بان انا قدرت اتعين في شركه زي دي،، واحده من اكبر الشركات في البلد،، بس للاسف فرحتنا دي ما دامتش غير اربع شهور بس،، لحد ما اتنقلت في فرع الشركه الاساسي وهناك قابلت نوال ،،اول ما شفتها كانت انسانه لطيفه جدا لدرجه ان انا كنت بقول ما فيش ناس كده دلوقتي،، كانت بتساعدني وفي خلال كام شهر اتحولت من مهندس عادي في الشركه، لواحد من المديرين،،
وفي يوم اتعرض علينا مشروع كبير جدا ،،والشركه كانت مقدمه في العرض ده قبل كده لكن كان ورق المناقصه بيترفض، فطلبوا مني ان امسك المشروع ده واعمل افضل دراسه علشان المشروع يتقبل واحنا ناخده،، ولما طلبت الملفات اللي اترفضت قبل كده علشان اشوف الاخطاء اللي فيها ،،قالوا لي انزل الارشيف هتلاقي الملفات كلها هناك،،،
وتين بتركيز قائله:: هاااا…وبعدين كمل؟!!!
وليد يكمل قائل ::نزلت الارشيف علشان اخد الملفات ، وهناك قابلت عم سيد،، قلت له ممكن اخذ من وقتك ربع ساعه،،واللي عرفت منه في الربع ساعه دي ،،حاجات كثيره فتح عينيا على الحقيقه ؟!
وتين تقاطعه قائله::: قال لك ايه يا عم سيد ده ؟
وليد قائل ::اول ما شافني وعرف اسمي،، قال لي هو انت بقى المهندس اللي في كام شهر بقى مدير ؟
ابتسمت وقلت له ايوه انا….انا ما وصلتش للمركز ده بسهوله،،وصلت له بتعبي…ضحك وقال لي،، لو فكرت انك وصلت بتعبك تبقى لسه عينك مغميه وما فتحتش ومحتاج انك تسحب الستاره علشان تشوف اللي خلف الكواليس ايه حقيقته،،،استغربت جدا من كلامه وسالته تقصد ايه؟ بص لي لمده دقيقتين في صمت وبعدها قال،، نوال حبتك وهتعمل اي حاجه علشان تملكك وتبقى ليها،،
طبعا استهترت بكلام وضحكت وقلت له ازاي واحده زي نوال هانم هتبص لواحد زيي،،،انت مش شايف هي فين وانا فين،،لو سمحت ممكن تجيب لي الملفات اللي انا طلبتها،، نظر لي نظره حاده وبعدها جاب الملفات ورماها قدامي على المكتب وقال،، اوعى تخاف من عدوك لو كان طبيعي،،خاف منه لما يكون عنده انفصال في الشخصيه؟ وقتها ما بيبقاش مدرك هو بيعمل ايه،، وبعدين بص في ساعته وقال لي ،،الربع ساعه بتاعتك انتهت…اتفضل،،
اخذت الملفات ومشيت من قدامه وانا في حيره من كلامه وبعد المقابله دي بكام يوم بدات اتاكد من كلامه لان لقيت نوال تصرفاتها بدات تتغير كانت بتتقرب مني دايما،،كنت بشوف في كلامها ارتباكا غامضا يترافق مع تعبيرات متباينة، وكأنها تروي قصصا مختلفة من عالم متعدد لا ينفك يتشابك في ذهنها. كنت عارف أن خلف هذه الوجوه المتعددة، تكمن حاجه صعبة، ومخيفه،،
ولما دورت وراها عرفت شويه تفاصيل عنها وعن حياتها وانها كانت بتعالج في مصحه،،بس مش كتير اللي يعرف ده ،،رجعت مره تانيه للارشيف علشان حسيت ان عم سيد يعرف عنها حاجات كتير وان هو الوحيد اللي هيقدر يكمل لي حكايتها،،وهي عايزه ايه مني بالظبط لاني كنت بحس انها مش طبيعيه في تصرفاتها معايا،،قال لي ان نوال كانت متعلقه بباباها جدا كانت بتحبه اكثر من اي حد في حياتها،، ولما كان عندها 11 سنه عرفت ان مامتها بتخون ابوها وقررت انها تعاقب مامتها،،وزودت لها جرعه الانسولين اللي بتاخدها،،لانها كانت مريضه سكر ،،ومـ ـاتت وان الموضوع ده ما يعرفوش غير ناديم بيه،، وعم سيد،،عم سيد كان اقرب واحد لناديم بيه وما كانش بيخبي عليه حاجه،، بس حصلت بينهم خلافات لكن علشان ناديم بيه يضمن ان اسراره ما تطلعش بره حبسه في الارشيف تحت عينيه،،ومن وقت الحـ ـادثه دي باباها وداها المصحه اتعالجت فتره وخرجت،، لكن واضح انها ما تعالجتش وفضلت زي ما هي،، نوال عندها انفصال في الشخصيه ولما بتتعرض للخيـ ـانه بتتحول تلقائيا من انسان بريء،، لوحش زي ما انت شايفه، ممكن يعمل اي حاجه ،،وان كمان عندها حب التملك لازم كل حاجه تحبها تكون بتاعتها وملكها هي ،،وانا طبعا لما عرفت كل ده وانها بتحبني وهتعمل المستحيل علشان ابقى ليها ،،خفت على خطيبتي انها تـ ـاذيها او تعرف اني بحبها،، بعتت خطيبتي تماما عن حياتي،، ما كانش حد يعرف اني خاطب ،لكن فجاه اختلت كل الموازين؟ ونوال عرفت ان كان في بنت تانيه في حياتي وطبعا من ضمن معتقداتها ان دي خيـ ـانه ولازم تعاقبني عليها،، فقررت انها تحبسني في المكان ده زي ما انت شايفه كده،، وواضح انها دلوقتي اخذت قرار التخلص مني….. ودي يا ستي كل حكايتي مع نوال وكل حاجه اعرفها عنها..،،
وتين مصدومه من كل كلمه سمعتها من وليد قائله::الانفصال بحد ذاته مش سببا مباشرا لارتكاب
الجـ ـرائم دي،،اكيد دي واحده مختله الاجـ ـرام بيجري في دمهـ ـا،،بتتغذى عليها..،،
وليد بعطف قائل:: انا بشفق على حاله نوال وعلى الحاله اللي وصلت لها….المشاعر المـ ـؤلمه،والعزله،والتوتر، اللي عانت منهم بعض الانفصال ممكن تكون اثرت على سلوكها خصوصا لو المشاعر دي تؤدي الى تصرفات غير منطقيه وخطيـ ـره زي الـ ـعنف او الافعال المـ ـدمره،، كان لازم تتلقى العلاج الصحيح،،
وتين تقاطعه بانفعال قائله ::لا مش معقول بعد كل اللي عملته فيك ،،وكمان عايزه تقتـ ـلك بتحاول تدور لها على عذر للجـ ـرايم اللي عملتها،،
وليد قائل:: بالعكس، انا عارف ان هي مجـ ـرمه وعملت حاجات كتيره بشعه،، بس انا بقول لو كانت اتعالجت يمكن ما كانش كله ده حصل،،
وتين قائله ::دي واحده عايزه تتسجن ،مش تتعالج، واحده خلت هـ ـوسها اتحكم فيها،،وازت ناس كتير ،،محدش عارف كام ضحيه راحوا بسبب هـ ـواسها ؟ !
وليد قائل:: انا عارف ان هي اذيتـ ـك، وكمان الباشمهندس جواد ماسلمش من اذاهـ ـا ؟؟
وتين بتساؤل قائله:: وهي ازد جواد ازاي ؟
وليد قائل ::للاسف الباشمهندس جواد كان هو الضحيه الثانيه لنوال ،،كانت بتيجي وتقعد قدامي وتحكي لي هي ناويه تعمل ايه،، قالت ان جواد متجوز وعلشان توصل له في كام حجر لازما تزيحهم من طريقها ،،علشان توصل له ويبقى ليها،، وانت ونور كنت العقبه اللي قدام نوال،،
انا واثق ان هي اللي قتلـ ـت نور، زي ما انا واثق برده ان هي اللي كانت ورا جوازك من اخوها،،
وتين بصدمه قائله:: انت بتقول ايه ابله نور مـ ـاتت وهي بتولد، ازاي نوال قتلتـ ـها؟ يعني كلام جواد ان ابله نور ما مـ ـاتتش مـ ـوته طبيعيه،،وانها اتقتلـ ـت بالفعل،
وليد بتاكيد قائل:: انت مستحيل عقلك يستوعب نوال ممكن تعمل ايه لو حد واقف في طريقها،،
وتين بتساؤل قائله:: طيب هي قتـ ـلت ابله نور علشان توصل لجواد،، كانت عايزه تخلص مني انا ليه؟!
وليد بابتسامه قائل ::نوال موهوبه جدا في قراءه المشاعر ولما شفتك في المستشفى مع جواد،، كانت متاكده ان انتم الاتنين في بينكم حاجه ،،فكان لازم تخلص منك انت ونور مع بعض،، عشان ما يفضلش الجواد حد غيرها.. فهمتي!!
وتين بغضب قائله:: الحيـ ـوان ماجد اعتـ ـدى عليا،، وهي سجلت لنا فيديو وهـ ـددوني بيه ،علشان اتجوز ماجد وانا دلوقتي مش لاقيه الفيديو ده ،،دورت عليه في كل حته مش لاقياه،،
وليد قائل:: انا هقول لك هي مخبيه الفيديو فين؟!
وتين باستغراب قائله:: انت تعرف هي مخبيه الفيديو ده فين ؟!
وليد بثقه قائل:: الفيديو اللي انت بتدوري عليه،، وكمان الفيديو اللي فيه جـ ـريمه قتـ ـل نور ،،وكل الحاجات البشعه اللي نوال عملتها ،،موجوده في سلسله ما حدش يقدر يصل لها ،،
وتين قائله:: سلسله؟!!!
وليد قائل ::نوال عندها هـ ـوس تاني؟ انها بتسجل كل
جـ ـرائمها وبتحتفظ بيها في كارت ،،والكارت ده حطاه في سلسله. ،، لو خرجنا من المكان ده،، انا هدلك على السلسله دي وازاي تاخديها ،،
**********************
<<عند جواد>>
على بعد 20 متر من فيله ناديم،، تقف سياره جواد وهو بداخلها يشتعل غضب ويرغب في ان يدخل الى الفيلا ويقتـ ـل نوال بعد ان عرف حقيقتها ،،ولكن يمنعه صديقه اردام الذي يجلس بجانبه في السياره قائل:: انا متفهمه غضبك والاحساس الصعب اللي انت بتحس بيه دلوقتي، بس ما ينفعش هسيبك تستسلم بالغضب ده، وتضيع نفسك ووتين وبنتك ،،بعد ما لقيتها لازم تفكر في كل حاجه هتعملها، ولازم تكون حريص جدا في كل خطوه هتخطيها،، اللي متعلقين في رقبتك دلوقتي مش بس وتين،، كمان بنتك،، لو عملت اي تصرف خطا هتفقد الاثنين،
جواد بانفعال يضـ ـرب تدريكسيون بقبضه يده قائل:: المجـ ـرمه دي لو لمست شعره بس منهم مش هرحمها
هقتـ ـلها بايديا دول..،،
اردام قائل ::لازم تهدى الاول علشان نعرف نفكر،،احنا هنعمل ايه؟!
جواد بنرفزه قائل:: انت عايزني اقعد هنا افكر واخطط ازاي هتعامل مع المجـ ـرمه دي…. بقول لك وتين بعتت لي رساله وبتقول لي انها محبوسه في الفيلا ،،
واكيد المجنـ ـونه دي حبستها هي ولا اخوها ،،وما اعرفش هم بيعملوا فيها ايه دلوقتي،، انا مش هسمح لهم يلمسوا شعره واحده من وتين وبنتي،، هدخل دلوقتي وهاخد وتين وهاخد بنتي‘‘
اردام قائل ::انت ما تملكش دليل واحد على نوال ان هي اللي عملت كل الجـ ـرايم دي،، ولا حتى عندك دليل واحد يثبت ان البنت اللي مع الجناين دي تبقى بنتك،، ولا تعرف وتين فين،، ولا محبوسه فين،، ولا هم اصلا حابسينها ليه؟ انت لو دخلت دلوقتي وعملت اللي انت بتقول عليه ده ،، هتبقى بتعرض حياتهم للخطـ ـر مش بتنقذهم،
جواد قائل ::انا معايا التسجيل اللي فيه اعتراف مروه ..،،
اردام يقاطعه قائل ::التسجيل اللي معاك ده، محامي صغير يشكك فيه ،،ومروه بكل بساطه ممكن تيجي قدام النيابه وتنكر كل حاجه ،،ويبقى انت كده خسرت كل حاجه،، لازم تهدى وتتحكم في اعصابك علشان نعرف ناخد وتين وبنتك من الفيلا دي ونكشف حقيقه نوال،، ويبقى معانا كل الادله اللي تثبت كل جـ ـرائمها،،
جواد بنبره متالمه قائل:: انا مش هقدر اخسر وتين ،،ولا هقدر اضحي بنتي بعد ما عرفت انها عايشه،،حاسس ان روحي مقسومه نصين ،مش قادر لا فكر ولا اعمل اي حاجه
اردام يقترب منه بعطف قائل:: وعزه جلال الله يا صاحبي ما هسمح لهم يلمسوا شعره واحده منهم،، بس انت تهدى وخلينا نفكر ازاي نرجع وتين وبنتك، من غير ما حد فيهم يتـ ـاذي
جواد يمسح دموعه قائل ::لازم اول حاجه نعملها ان احنا نعرف مكان وتين ونخرجها، بعد كده هكشف كل العبها واحده ورا الثانيه ،وهوصلها بايديا دول حبل المشـ ـنقه،،
اردام ياتيه اتصال ولكن يخفي الهاتف بيده كي لا يرى الجواد قائل:: تمام،، ممكن تكوني اتخنقت مع ماجد وهو حبسها ،،حاول تدخل الفيلا بشكل طبيعي جدا ،وتحاول تعرف ايه اللي حصل؟!
جواد بتساؤل قائل:: ماشي…ايه انت مش هترد على التليفون اللي عمال يرن ده؟!
اردام بارتباك قائل:: مش مهم ،هبقى ارد عليه بعدين،، المهم انت خليك هادي… وان شاء الله بنتك ووتين هيخرجوا من الفيلا دي بخير وسلامه،،

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نياط القلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *