رواية فارس الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد البارت الثالث
رواية فارس الصعيد الجزء الثالث
رواية فارس الصعيد الحلقة الثالثة
كانوا ينظرون لبعض بأستغراب شديد
.
فارس شعر انه للحظه غاب عن واعيه ونطق بهذه الكلمه التي لا يعرف من اين خرجت
.
هنا بدهشه:: نعم تقصد اي ؟؟
.
فارس بصوته الخشن::اقصد ان هي مش لعبه كل شويه تسيبي الشغل دي مريضه عندك مش واحده جايه تشتري منك حتت حلاوه اعقلي اكده وارجعي شغلك
.
هنا بغضب::انت مجنون بقولك انا اطردت من المكان ده ارجعله ازاي
فارس يحاول السيطره علي اعصابه فهي تنعته بلجنون الان وكان الامر سهل::متخلنيش اتجنن عليكي صحيح والدار داري انا الي اطرد منها وانا الي ادخل فيها الي عايزه
.
هنا بصوت حزين::هي جرحتني في كرامتي ودي حاجه صعبه قوي ومستحيل اسامح فيها
.
فارس لنفسه””معاش ولا كان الي يجرح كرامتك””
.
تحدث فارس بهدوء::كرامتك محفوظه يا بنت البندر ارجعي شغلك اختي امانه في ايدك سلام عليكوا
.
رحل من امامها بدون ان تنطق بكلمه
.
.
هنا اغلقت الباب وتنهدت::يارب يارب انا تعبت
.
.
……………………
.
رحل فارس الي مخبئه السري وهو عباره عن ارض زراعيه خضراء يتوسطها منزل خشبي متوسط الحجم كان بعيد بشكل نسبي عن السكان
.
فتح بابه ودخل وجلس علي المقعد::انت هتتغير ولا اي يا فارس اي جرالك يابن العربي عملتلك اي الجنيه الصغيره دي
.
.
………………………..
.
في الصباح
.
.
هنا في شقتها في حيره من امرها كيف ستدخل هذا القصر بعد ان طردت منه ولكنها وصلت لحل سيعيد لها كرامتها
.
هنا بفرحه::كيد النسا ميغلبوش غير كيد النسا
.
.
اتصلت هنا بلبني
.
لبني::صباح الخير علي ست البنته
.
هنا::صباح النور يا داده
.
لبني بحزن::خلاص هملتينا
.
هنا::بلعكس يا داده انا جيالكم انهارده
.
لبني بأستغراب وفرحه في نفس الوقت::كيف ده
.
هنا بثقه::عايزه رقم فارس
.
.
.
………………….
كان نائم علي سريره الصغير في منزله الخشبي
.
سمع رنين هاتفه المتواصل مما جعله ينزعج في نومه
.
فارس بصوت مبحبوح اثر النوم::مين ابن المركوب الي عيتصل من صباح الله كدا
.
نظر فارس في هاتفه فكان رقم غريب قرر عدم الرد ولكن عاود الرقم الاتصال مره اخري
.
قرر فارس::والله لخلي يومك هباب يلي بتتصل .
فتح فارس المكالمه::الو
.
.
هنا سكتت ثانيتين::هو انت ازي كدا مش المرفوض كبير البلد افرض حد واقع في مشكله متردش ولا هو انت اسم علي الفاضي
.
دق قلبه لسماع صوتها في الهاتف فهو عرفها منذ اول كلمه خرجت من شفتيها وهاهي تعاود القاء الكلمات القاسيه عليه مره اخري تحمحم فارس::انتي عايزه اي وجبتي رقمي كيف
.
هنا بغرور::جبته زي ماجبته بقي انا مش متصله احب فيك
.
فارس ابتسم علي كلامها الطفولي::ومتصله ليه بدال مش هتحبي فيا
.
شعرت بلخجل لما قالته::احمم انا اكيد عمري مهحب فيك انا بس متصله اقولك عايزني ارجع الشغل فتعاله خدني ووصلني ودخلني قصرك وبسرعه يامه هاخد شنطتي وامشي ..باي
.
اغلقت الهاتف بسرعه .
.
.
.
نظر للهاتف بدهشه اتصلت هي به القت بكلامتها واغلقت وهذه اول مره في حياته ٢٩ التي عاشها ان يغلق احد في وجهه……… لحظه هذه اول مره في حياته كلها ان يتطاول عليه بني ادم في الحياه هل سيستغرب الان اغلاقها الهاتف في وجهه
.
نهض من سريره وبدء في تجهيز نفسه لمقابله هذه الجنيه الصغيره .
.
.
…………….
كانت تقف تحت شقتها في انتظاره
.
وكانت ترتدي فستان طويل لبعد الركبه بقليل وحذاء ابيض وشعرها علي زيل فرس وحقيبه عملها
.
هنا تنظر لساعتها بتأفف::ده واحد مسؤل من بلد ده بموعيده دي اووف
.
كان هنالك شاب ينظر لها من بعيد ولكنه قرر اخذ خطوه وتقدم منها
.
.
الشاب::سلام عليكوا
.
هنا باستغراب::وعليكم السلام
.
الشاب بأبتسامه ::معاكي خالد ((انسان غريب الاطوار بعقله اغرب وتصرفات تدل علي جنونه))
.
هنا بضيق::اهلا وسهلا
.
خالد::بجالك تلات ايام اهن وانا كنت عايز اكلمك
.
هنا::خير وهو حضرتك بتراقبني ولا ايه
.
خالد يحاول يلطف الوضع::مهو الي بيعجب بحد بيراقبه .
.
هنا بانزعاج وصوت به غيظ::هو اي اصله ده لو سمحت ابعد من هنا
.
خالد::انا مش برخم والله دانا خريج كليه تجاره يعني راجل مش عيل وكنت ناوي خير
.
هنا بحده::قسم بلله لو مش مشيت من قدامي دلوقتي لهتشوف حاجه من هتعجبك
.
خالد بتهديد::لسانك ميطولش عليا مفيش واحده صوتها يعلي علي راجل فاهمه
.
نظرت هنا ووجدت سياره فارس تقترب شعرت بلامان يقترب منها وكانه منقذها
.
٠
الشاب نظر لمكان ما تنظر اليه هنا فعلم بقدوم فارس
.
خالد بخوف::احب علي يدك ما تقوليله حاجه وانا اسف لو كنت ازعجتك
.
اختفي خالد من امامها
.
.
فارس نزل من سيارته
.
وقف امام هنا وعلامات الغضب ظاهره جدا::كنتي واقفه مع مين
.
هنا كانت ستجاوب ولكنه قالت بتحدي::وانت مالك اظن اقف اواقعد مع مين وفين دي حاجه تخصني
.
فارس بصوت ارسل الخوف لقلب هنا::مع مين كنتي واقفه يامه هعرفه ومهيطلع عليه صباح
.
.
هنا بصوت هادي::ده واحد غلبان بيسألني علي الساعه انت مش مكسوف من نفسك بدل ماتجيب لهم حقهم وتوقف معاهم بتهدد وكمان فارد قوتك عليهم
.
فارس لام نفسه وتسرعه فتنهد ::اركبي يله وراي شغل مش فاضيلك
.
.
هنا بحده::انا هركب اي حاجه وهستناك قدام باب القصر مش هركب معاك اصلا
.
رحلت هنا من امامه وهي تضع نظارتها بغرور
.
برج من عقله كان سيطير ما هذه الفتاه لا بل جنيه صغيره تتلاعب به انها غريبه وعجيبه لم يقابل مثلها ابدا ويقسم انه لن يقابل بعدها انه شئ اخر لقد ايقظته وجلبته تحت منزلها وبعدها تخبره انها لن تركب معه
.
فارس بحده ::والله استهونتي بيا كتير يا بنت البندر مش همرقها بلساهل
.
…………………
.
وصلت هنا قبل فارس بحوالي ١٠ دقائق
.
هنا بغيظ::لا ده شكلوا بيستعبط وقاصد اني افضل كدا
.
لامت هنا نفسها ::مهو بصراحه انا قليت ادبي برضوا الراجل مغلطش كان بيسال سؤال عادي وانا الي غلط …..بس برضوا هو اتعصب ….بس اتعصب بسبب كلامي …
.اوووووف انا هتجنن
..
.
وصل فارس ونزل من سيارته ووقف امامه بعلامات الغضب علي وجهه التي جعلتها تشعر بقليل من الخوف وسألت نفسها هل تمادت في الامر
.
فارس بصوت بارد::اتفضلي قدامي وراي شغل
.
تبعته وهي منزعجه من طريقته الفظه والبارده
.
دخل فارس القصر وورائه هنا التي كانت تختفي وراه لفرق الحجم والطول
.
كان يجلس كلآ من لبني وفاتن التي علامات الحزن تكتسح وجهها وايه التي تعبث في هاتفها باهتمام وسعاد التي تقشر البطاطس
.
فارس تحمحم::صباح الخير يا جماعه
.
فاتن::صباحك خير يخوي امبارح منمتش في الدرا
.
فارس::كان عندي شغل يا فاتن
.
ايه بخبث ناعم::صباحك عسل يا ولد عمي
.
.
فارس لم يعطيها اهتمام ::المهم انا راجع الشغل تاني بس جيت اوصل الدكتوره
.
فاتن باستغراب::دكتوره مين
.
امسك فارس يدي هنا واظهرها لهم::الدكتوره الي بتعالجك يافاتن حابب اوجه الكلام ده لاي حد يتطاول عليها وانا قلتها قبل اكده كرامه ضيوفي من كرامتي وهي اهن ضيفتي يعني مقامها من ماقمي هي تخلص شغلها وتروح دارها من غير مشاكل واظن كلامي واضح للكل
.
.
رحل فارس بعد ان القي كلماته وترك الكل في حاله من الاستغراب
.
ايه بأتفف وغيظ::اقوم اروح اوضتي احسنلي من سده النفس دي
.
فاتن ولبني وسعاد::اهلن بيكي نورتي القصر
.
.
هنا كانت سرحانه في كلام فارس لكنها فاقت علي كلامهم::وحشتوني
.
.
……………………
زياد::جرا اي يا فارس مالك معصب كدا وعتشخط وتنطر من غير سبب
.
فارس بحده::مش ناقص حديدك يا زياد الشغل مش مظبوط
.
زياد بأستغراب ::شغل اي الي مش مظبوط يا فارس وانت مراجع علي الورق كله امبارح
.
فارس بعصبيه::انا رايح من اهنه انا مش طايق نفسي
.
.
……………………
.
فاتن::لا اله الا الله بنكلمك من ساعه يا هنا وانتي مسمعاش
.
هنا ::معلش يا فاتن انا بس منمتش كويس امبارح
.
فاتن::اباي المفروض تكوني فرحانه فارس جابلك حقك
.
هنا ابتسمت بخفه ::احنا كدا خلصنا انهارده بكره ان شاء الله هجيلك بس بعدها هغيب يومين كدا
.
فاتن بحزن::هتمشي وتهمليني
.
هنا::لا ابدا بس انا لازم اروح القاهره اشوف صاحبتي واجيب كام حاجه وهرجع تاني صدقيني
.
فاتن بابتسامه:::اذا كان اكده فتروحي وترجعي بسلامه
.
.
.
………………………
.
دخل فارس القصر بعد ما تاكد انها رحلت اصبح لا يريد التقاء بها وخصوصا بعد ما حدث منها وكلماتها السامه
.
فاتن بسعاده وهي تاكل::الدكتوره هنا هتغيب يومين
.
فارس باستغراب::ليه عاودت لقمصتها وهتسيب الشغل
.
فاتن ::لا ابدا قالت هتروح تشوف صاحبتها في القاهره وراجعه تاني
.
ايه::هملينا من سيرتها يا فاتن بقت لازقه في لسانك
.
فارس بتحذير::ايه حسني اسلوبك مع فاتن
.
ايه::مقصدش حاجه فاتن اختي بس هي بقت بتكلم عن الدكتوره دي كتير
.
فاتن ::دكتورتي وانا بحبها ملكيش صالح انتي
.
..
.
………….
..
في المساء الساعه ١١
.
اميره::وبس يا ستي ده كلوا الي حصل خلال الفتره الي فاتت دي كلها
.
هنا ::ههههه هتتخطبي قريب اصل الواحده لما يجلها عرسان كتير مره واحده يبقي هتتخطب
.
اميره::اسكتي يا هنا كلهم ولا واحد نافع فيها لحد ما ماما هتقتلني
.
هنا::هههه ماشي يا عروسه هطر اقفل دلوقتي عشان عندي شغل بكره بدري سلام
..
.
.
………….
انهت هنا المكالمه ودخلت المطبخ لتشرب ولكنها سمعت طرق علي الباب فرحت
.
هنا::معقول يكون هو …ياريت عشان اعتذرله واصلح غلطي وكلامي الغبي
.
.
فتحت هنا الباب ولكنها تفاجات بلطارق……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فارس الصعيد)