رواية بنت الشيطان الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم رحمة نبيل
رواية بنت الشيطان الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم رحمة نبيل
رواية بنت الشيطان البارت التاسع والعشرون
رواية بنت الشيطان الجزء التاسع والعشرون
رواية بنت الشيطان الحلقة التاسعة والعشرون
#عشقتك_مجنونتي
#بنت_الشيطان2
#الفصل_الثاني

*إلى متى الغفلة عن الله ❗*
💡 يقول ابن القيم – رحمه الله – :
*” والعجب كل العجب من حال أكثر الناس كيف ينقضي الزمان، وينفذ العمر، والقلب محجوب عن الله ودار الآخرة وخرج من الدنيا كما دخل إليها وماذاق أطيب ما فيها ، بل عاش عيش البهائم ، وانتقل منها انتقال المفاليس، فكانت حياتُه عجزاً ، وموتهُ كمداً، ومعادهُ حسرةً واسفاً “.*
📮انظر : طريق الهجرتين (ص385)
صلوا علي من جلس علي ركبتيه يواسي طفل مات عصفوره
صلوا على الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم
الفصل الثاني
وصل الباص للمدرسه وهبط منه الجميع ولكن عند هبوطهم جاء احد الفتيه وقام يجذب شعر دانه نظر له عبدالرحمن بشر / انت اللي جبته لنفسك استحمل بقي
نظرت سمر لسراج نظره قتلته ثم ابتسمت بسمه ميته وهزت رأسها ببرود مع احتفاظها بنفس البسمه وأخذت حقيبتها وذهبت وهي ترفع رأسها بكبرياء ولم تلتفت لاحد نظر سراج للعمال بجنون صرخ /كل واحد علي شغله حالا
ثم حول نظراته لفيرونيكا التي كانت ترتب ثيابها وشعرها تحدث وهي تتصنع الألم / اوووه ما هذة المجنونه كادت ان تقتلني تحت يدها
ثم اقتربت منه بدلع ووضعت يدها خلف رقبته / شكرا لك عزيزي علي مساعدتك لي لولاك كانت….
قاطعها سراج وهو يرمي يدها بعيدا عنه بعنف شديده وصرخ بها بجنون / للخارج اخرجي حالا لا اريد رؤيتك مجددا امامي اذهبي
نظرت له بصدمه وقالت بحده / هل تمزح نحن بيننا عقود و…
سراج وهو يصرخ / وانا الغي هذه العقود اذهبي من أمامي انصرفي
نظرت له بشر / حسنا ستندم كثيرا يا عزيزي أعدك ستندم
بعد خروجها قام سراج برمي كل ما علي المكتب وكسر اللاب توب الخاص به بهياج وجنون وهو يتذكر نفسه يضربها أمام العمال / اااااااااه
اخذ جاكته واشياءه وركض لسيارته ليراضيها
دخلت ساره للمشفي بعدما نهضت ولم تجد احد بالمنزل
كانت تسير بارهاق شديد فهي منذ يومان تعاني من بعد الوجع في رأسها كانت تسير وهي تسمع همهمات من العاملين بالمشفي لم تهتم لها فالعاده هنا هي أن يتركوا العمل ويظلوا يتحدثون فيما لايفيد ابدا ولكنه لحظة استوقفها سماعها لاسم مازن من احدي الممرضات توقفت ساره قليلا ونظرت لمجموعه من الممرضات الذين ينظرون لها ويتحدثون دون خجل اقتربت منهم وهي تضيق عينها محاولة معرفه عن ماذا يتحدثون اقتربت ساره اكثر / فيه ايه سايبين شغلكم ونازلين رغي ليه بعدين ليه شايفه الكل عمال يتكلم ويرغي هو فيه مناسبه ولا اية
احدي الممرضات بتسرع / هو انتي متعرفيش يا دكتوره اللي حصل
ساره بحاجب مرفوع وتعجب / حصل ايه
ضربت احدي الممرضات صديقتها الغبيه والمتسرعه / لا ولا حاجة يا دكتورة دي بس سماح عبيطه شويه
سماح بدفاع عن نفسها / انا عبيطه يا مروه يعني نسيب الست علي عماها وجوزها المستشفي كلها بتتكلم انه علي علاقه بالبت نرجس
فتحت ساره عينها بشده ماذا زوجها علي علاقه بانثي غيرها مستحيل مازن لن يفعل ذلك / اخرسي منك ليها جوزي عمره ما يبص لواحده غيري ابدا انا الحمدلله واثقه فيه وعمري ما افكر حتي اني اشك
سماح بشماته / لما هو كده امال ايه الصور دي
نظرت ساره لما تتحدث عنه هذه الممرضه وجدتها صور لمازن والممرضه التي تدعي نرجس وهي تميل عليه وهو مسطح علي الاريكه نظرت ساره أمامها باعين حمراء شديدة ثم نظرت لهم بغضب / كل واحد علي شغله اتفضلوا
ذهب الجميع وهم يتحدثون عن ما حدث منذ قليل
بينما ساره ركضت لغرفه مازن لتفهم منه ما حدث فهي اكيد لن تصدق هذا الكلام عن زوجها ابدا فتحت الباب بسرعه ودخلت وسرعان ما فتحت اعينها بشده
كانت نور تجلس في المكتب تحاول الوصول لفكرة حتي تقنع مالك بهذه العمليه فجأه رأت هاتفها يضئ باسم مدرسه أولادها ردت بسرعه خوف ان يكون أحد منهم تأذي /الو
……….
نور وهي تنهض بسرعه / حاضر انا جايه
نظرت نور في ساعتها حسنا يحق لها اخذ اجازه فهي لم ترتاح منذ فتره خرجت من عملها واوققت تاكسي بسرعه وذهبت للمدرسه بعد مرور عشر دقائق وصلت للمدرسه واتجهت مباشره لمكتب المدير دخلت نور للمكتب بعدما استأذنت منه وجدت دانه وعبدالرحمن يقفون وهم يضعون رأسهم في الأرض وثيابهم عليها دماء ركضت لهم بسرعه واخذتهم في حضنها بخوف / يا حبايب ماما مين عمل فيكم كده انا مش هسكت ده انا هفضحهم ايه البلطجه دي اللي حصل ميتسكتش عليه.
المدير / يامدام اللي حصل هو…
نور مقاطعه / ابدا مش هقبل اي أعذار انت مش شايف عاملين ازاي
المدير وهو يشير علي الجانب المقابل لنور حيث يقف ثلاث فتيان / لا انا شايف عاملين ازاي
نظرت نور للفتيان وجدتهم بلا ملامح من كثره الدماء والجروح في وجههم بلعت ريقها خوفا ان يكون ما وصل لها صحيح قالت بنبره أوشكت الي البكاء من أفعال أولادها / هما دول انضربوا مع عيالي في الخناقة
المدير مصححا / دول انضربوا من عيالك في الخناقة
نظرت نور لاطفالها وسألتهم باعينها اذا كان كلامه صحيح او لا أنزل الأطفال رأسهم في الأرض بدون النطق بحرف نظرت لهم نور بتوعد ثم نظرت للمدير / هههه دي خناقه أطفال يا حضره المدير وانا ممكن اعتذر بنفسي لأهالي الاولاد واي تعويض يطلبوه انا معاهم
المدير بسخريه / ليه أمال فين كلام حضرتك قبل شويه البلطجه دي ميتسكتش عليها
نور بمزاح / ده كلام في لحظه حماس بس
المدير وهو يتنهد / بصي انا مقدر موقف حضرتك بس اولاد حضرتك للأسف هيتفصلوا من المدرسه لمده اسبوعين مع تغريمهم بمبلغ لتعويض التلف من أملاك المدرسه ده بالنسبه للي يخص المدرسه اما اللي يخص الاولاد فاقترح حضرتك تتواصلي مع أهلهم افضل لان زي ما انتي شايفه
نظرت نور له ثم نظرت لاولادها وتنفست بتعب
عادت سمر للمنزل وصعدت للغرفة بسرعه كبير واخرجت حقيبتها وقامت بوضع ملابسها كلها وبالطبع لم تنسي ان تترك لسراج تذكار فقامت بتحطيم جميع زجاجات العطر المستورد الخاص به وقامت بتقطيع ثيابه الغاليه وأخذت حقيبتها وتوجهت لبيت والدها الذي يقيم فيه حاليا عمر
طرقت الباب فقتحت جنه ونظرت لها ببسمه سرعان ما تغيرت لتقطيبه متعجبه من الحقيبه التي معها
نظرت لها سمر وامتلئت عينها دموع
كان مالك يتحدث في الهاتف / تمام لا الميعاد الجديد انا هحدده تمام هي العمليه فين
……..
تمام جدا ابعت فايل بالمعلومات
…..
سلام
أغلق مالك هاتفه وجلس علي الاريكه الخاصه به وكالعادة كان يرتدي شورت فقط نظر أمامه وهو يفكر في هذه المهمه الجديده لقد أهمل منزله منذ فتره بسبب كثرة المهمات يفكر في أن يأخذ اجازه طويله ليقضيها مع عائلته ولكن بعد هذه المهمه اكر مالك في شئ ثم ابتسم بحب وامسك الهاتف
كانت نور تركب بالسياره وهي تنظر أمامها ولم تلقي حتي ولو نظره واحده علي أطفالها منذ خروجهم من المدرسه كان عبدالرحمن ودانه ينظرون لها بخوف وحزن انها غاضبه منهم
سمعت نور رنين الهاتف امسكته وردت بهدوء تخفي خلفه الكثير والكثير / الو
فتحت عينها. بصدمه / ازاي طب اقفلي ثواني واكون عندك
نور للسائق / معلش ممكن تسرع اكتر
هز السائق رأسه بالموافقه وأسرع دقائق وكانوا بالمنزل أنزلت نور أولادها ونظرت لهم بجفاء / بلغوا بابا اني عند طنط جنة…. اطلع يا سطا
نظر الطفلين للسياره وهي ترحل بحزن
دانه ودموعها تكاد تهبط / ماما زعلانه اوي مننا
عبدالرحمن بحزن / عشان احنا مش كويسين ودايما نزعلها
دانه / لازم مصالح ماما
عبدالرحمن وهو ينظر لها /عندي فكره حلوه
….
وصلت نور للعمارة التي يسكن بها أخيها وهبطت من السياره وصعدت بسرعه للاعلي وطرقت الباب بشده فتحت جنة / كويس انك جيتي يانور تعالي شوفي سمر مالها
نور وهي تنظر لسمر التي تبكي بشده لم تراها نور من قبل / في ايه ياسمر مالك
سمر بدموع وصوت مبحوح من البكاء / انا هتطلق يانور
ساره وهي تنظر لهذه الممرضه التي تدعي نرجس / يا بجحتك وليكي عين تقفي قدامه كمان
نرجس وهي تدعي الجهل /قصدك ايه يا دكتور مش فاهماكي
ساره بهياج وجنون /بس كده عيوني انا بقي هفهمك
ثم انطلقت اها وأخذت تكيل لها الضربات والممرضه تصرخ من الألم اجتمعت المستشفي عليهم
سماح لممرضه اخري / يبقي الخبر صح
مازن / كفايه يا سارة فيه ايه
ساره وهي تبتعد عنها بغضب /الاستاذه مطلعه اشاعه في المستشفي كلها ان هي وحضرتك علي علاقه لا وايه منزله ألبوم ليكم ولا العرسان
مازن بغضب وعيون حمراء / ساره
ساره بهياج / ساره ساره ساره انا زهقت شوف الأخت دي عامله ايه قبل ما تتعصب عليا يا مازن
ثم اخذت حقيبتها ورحلت بعصبيه شديده أخرجت هاتفها وقالت بدموع / نور انا محتجاكي
دخل الأطفال مباشره للمطبخ فلم يلاحظهم مالك الذي كان في مكتبه يعمل علي احدي مهماته
عبدالرحمن / بصي يا ستي الفكره كالآتي احنا هنعمل كيك كبيره لماما ونكتب عليها اسفين يا ماما ايه رأيك
دانه وهي تنظر له ببسمه / اما حته فكره روووعه يا عبده بس في مشكلة
عبدالرحمن / مشكله ايه
دانه /احنا منعرفش بنعمل الكيكة ازاي
عبدالرحمن / عادي نشوف اي فيديو علي اليوتيوب هتلاقي كتير
دانه بحماس / الله يلا نبدأ بسرعه
عبدالرحمن / اصبري هبحث كدة علي واحدة….. امممم دي حلوه بصي
نظرت دانه لصوره تورتة ثلاثه أدوار / اه جميله اوي اوي هنعمل دي خلاص
عبدالرحمن / استني اثبت الفون…. تمام كده يلا ياستي هاتي المكونات دي………
طرقت ساره باب شقه عمر ذهبت جنه وفتحت ووجدت من ترتمي في حضنها وهي تبكي / ااااااااه عايزين ياخدوا جوزي مني ععععععاااااااا
جنه وهي تجذبها للداخل/ تعالي يا حبيبتي نوري جنب اخواتك
دخلت ساره وذهبت لسمر التي تبكي / خش في حضن اخوك يا فواز
عاد سراج للمنزل واخذ ينادي عليها / سمرررررر سمرررررر
صعد الأعلي ونادي بصوت اعلي / سمرررررر انا اسف والله سمرررر
دخل غرفتهم وبحث بها ولم يجد احد بل وجد تقريبا انه كان هناك إعصار ضرب هذه الغرفه نظر أمامه وهو يفرك رأسه / ليه عملت كده ليه ليه ليييييييييه يا غبي انت غبي
اخذ يرمي مفرش السرير ويحطم ما تبقي من الغرفه وقع نظره علي رساله موضوعه علي الطاوله بجانب السرير ( انا رجعت بيت ابويا ومتجيش يا سراج لانك لو جيت دلوقتي صدقني هتمشي وانت معاك ورقه طلاقي خلي بالك من البنات واه صحيح متشكرة جدا علي القلم يا سراج) مسك سراج الورقه بشده ثم ألقاها بغضب وهو يصرخ / سمممممممرررررر
خرج مازن من المشفي وهو ينفخ بضيق مما حدث جاءه اتصال من مالك يطلب منه المجئ لشئ ضروري
مالك وهو يدخل المطبخ ووجده تقريبا مدمر / دانه عبدالرحمن عيال خالكم وعمكم زمانهم جايين ياريت تاخدوهم وتطلعوا تعلبوا في اوضتكم
دانه / حاضر يابابا باقي بس نحط الصينيه في الفرن
نظر مالك للمطبخ وزفر بضيق ثم خرج وهو يتمتم / والله امكم لو شافت المطبخ ده هي اللي هتحطكم في الفرن
*لاوعاوزين تخشو الجروب الروايات علي الواتساب كلموني علي الرقم ده*
*https://wa.me/+201288715026?text=ممكن-ادخل-جروب-الروايات-
نور لسمر التي انتهت من البكاء وتصر علي موقفها / ها هديتي يا سمر
سمر بجفاء / اه هديت ومش هرجع عن رأي يا نور
نور وهي تحاول أن تهدأ منها /ياسمر يا حبيبتي الأمور مش بتتاخد كده انتي كبيره وعاقله احم المفروض يعني
نظرت لها سمر بشرار
فابتسمت نور بغباء / احم وكمان مفكرتيش في عيالكم كده انانيه يا حبيبتي
سمر بدموع بدٱت تسقط /ده ضربني يا نور قدام الكل كأني انا الغلطانه وكل العمال عنده شافوه وهو بيضربني عشان خاطرها اهاني يانور عايزاني اسامحه كده عادي يعني لا يا نور
نور وهي تتحدث بعقل اكتسبته مؤخرا بسبب تعاملها مع أولادها /وهو
نظرت لها سمر بتعجب
نور مكمله / وهو ملهوش عندك معزه اللي عمله زمان ميشفعش ليكي فاكره لما سبتيه عشان عقدتك ورجعتي تاني هو مفكرش للحظه انه يعاتبك حتي ولا يقولك ليه عملتي كده بالعكس وقف جنبك بكل كيانه واستحمل كتير وحبك من كل قلبه ليه في لحظه غضب تنسي ده كله وتفتكري الوحش يا سمر كلنا عارفين مين هو سراج وبيحبك ازاي ومجنون بحاجه اسمها سمر ليه تاخدي قرار هيدمرك انتي قبله وعيالك هيتبهدلوا بسببه كمان
سمر وهي تنظر لها بدموع انفجرت / بحبه اوي يا نور والله بحبه اكتر من نفسي
عانقتها نور وهي تربت عليها / عارفه يا قلبي انك بتحبيه
ثم نظرت لساره وهي مازالت تحتضن سمر / وانتي ياست كخه مش عايزه تتطلقي
ساره وهي تضحك بشده / ياشيخه بعد الشر هو انا اقدر اعيش من غير مازوني
الجميع في صوت واحد / مازونك
سمع الجميع صوت طرق الباب
ذهبت جنه وفتحت الباب
وجدت من يرفع أمامها حقائب مليئه بالشيبسي والبيبسي والتسالي والشيكولاتات
جميله وهي تخرج من خلف الحقائب / هنولعها الليله يا حلويات 👏
كان الأطفال يتجمعون في غرفه عبدالرحمن
مراد وهو ينظر لهم ببرود / لو شوفت حد بيتحرك من مكانه هعلقه فاهمين
عبدالرحمن بسخريه / ياراجل والكلام ده عليا يعني
مراد وهو يفتح كتابه / عليكم كلكم
عبدالرحمن لروجي بخبث / شوفتي يا روجي ميزو وحش ازاي ومش بيحبك
نظر مراد له بشرار وعينه تطلق نار عليه وقال بحده / اولا اسمها روجينا ثانيا ملكش دعوه بيها فاهم
عبدالرحمن / تتهني بيه يا حبي بعدين انا الكبير هنا فشويه احترام
ثم نظر لدانه بحزن اصطناعي / كل الأحبة اتنين اتنين متجمعين في الهوا دايبين وانا وانتي منحوسين
ضحكت دانه عليه ونظرت للجميع بملل
حيث كان حسام يحاول التحدث لسما ولكنها تتجاهله مما جعله يزفر بضيق منها ويذهب لاخيه الصغير الذي نام علي الارض حمل حسام ادم وجعله يتمدد علي سرير عبدالرحمن
عبدالرحمن / عارف لو عملها علي سريري هشنيرك
نظر له حسام وابتسم له ليغيظه
عبدالرحمن / هو انا مضطهد بين العيال دي ومحدش طايقني ولا انا اللي حاسس كده
دانه / لا ياقلبي متقولش كده ده مش احساس دي حقيقه ههههههههه
عبدالرحمن / اااااه اختشي حبيبتشي اللي فضلالي في الدنيا اصلا العيال دي فصيله حب ايه وقرف ايه
دانه وهي تنظر له بشرود / بكره تقع علي بوزك يا بوص وتعرف حب ايه
عبدالرحمن وهو ينظر لها بشرود / دانه حبيبتي اولا ده مستحيل ثانيا احنا 11 سنه ياماما فوقي
دانه بضحك / يابني هو انا كنت حبيت منا متلقحه جنبك اهو
عبدالرحمن بحزم/ ده انا اقتلك اختي انا تحب في السن دة ليه يعني بعدين دول بيحبوا من العيله يعني مضمونين اما انتي مش فاضل ليكي حد ايه رأيك في ادم
دانه وهي تنظر له بضحك /حلو هو فيه زي ادومي ده سكره وقلبي كمان
كانت ناري تنظر لخالد الذي يعبث بهاتفه ويتجاهل الجميع / يخربيت رخامتك يا اخي
في الأسفل
كان مالك يجلس بهدوء وينظر للجميع أمامه تحدث ببروده المعتاد /امممم يعني كل واحد مراته قفشته في مكتبه مع واحده
نظر لهم عندما رأي تشنج سراج وهو يقبض علي يده بشده / لا ومش كده بجحتم فيهم ووصلت انكم تمدوا ايدكم عليهم
رفع سراج عينه بحده لمالك الذي ابتسم لوصوله لهدفه بينما مازن نظر له بتعجب اي ضرب هذا هو لم يمد يده علي ساره
نظر مالك لاسد /وانت بقي مشرفني بعيالك ليه
أسد بسماجه / بيت اخويا
رفع مالك حاجبه / أسد
أسد / احم اصل جميله لقت الكل متجمع في بيت عمر وهي يعني كانت فاضيه فقالتلي أسد هروح اغضب معاهم شويه وخد العيال وروح انت للرجاله وبعدين وهي خارجه قالتلي صنف رمرام وشوحت بايديها كده
عمر بتعجب / صنف رمرام
أسد مكملا / وشوحت بايديها كده
مسح مالك علي وجهه بملل منهم ثم نظر لعمر / وطبعا بما ان الاجتماع في بيتك فجتلي هنا بالتلات بلاوي بتوعك
عمر / تصحيح انطردت بالتلات بلاوي بتوعي
مالك وهو يقف ويذهب ذهابا وايابا / يعني انا بقالي اكتر من شهرين مش بقعد مع مراتي
ثم نظر لهم / وعندي مهمه كمان اسبوعين
نظر له الجميع وهم يتوقعون انفجار مالك مكملا / ويوم ما اقرر اني اخدها وحجزت في مطعم من الصعب تلاقي فيه حجز عشان اقضي يوم معاها
نظر لهم بفك منقبض / الاقي كل واحد جايلي زي الست الغضبانه لبيت ابوها بعيالها وبوظتولي الليله
نظر لهم ثم تحدث بهدوء يخيف / كل واحد يروح يجيب مراته وياخد عياله ويروح
نظر لهم وجدهم ينظرون له بهدوء
مالك بصراخ مرعب / اللي قلته يتنفذ حالاااااااااااااااااااااااااااا
نهض أسد برعب منه / اهدي يابوص بس انا هكلم جميله اهو
تحرك أسد للخارج ليحدث زوجته نهض عمر وهو ينظر لمالك بخوف / هروح اجيب العيال من فوق
ثم صعد وهو يتحدث يخفوت / هي نور عايشه مع هولاكو ده ازاي
مالك وهو ينظر لسراج ومازن بملل / سمعتك علي فكره
ركض عمر للاعلي بسرعه
مالك لمازن وهو ينظر لسراج الذي ينظر له / اتصل بمراتك يامازن ورجعها لبيتها واي مشاكل تتحل وقتها يا مازن انت فاهم
مازن بسخريه / انا الكبير علي فكره
مالك بسخريه اكثر / مش شايف كده ياعاقل لو انت الكبير اتفضل شيل الدنيا مش كل حاجه علي مالك
مازن وهو ينهض ويقترب من اذنه / خف علي سراج هو لوحده شكله شايط اساسا
نظر له مالك وهز راسه ببسمه بارده
اخرج مازن هاتفه ليحدث زوجته وصعد ليحضر أولاده
مالك لسراج الذي ينظر أمامه بشرود وعينه حمراء كالدماء / وانت يا استاذ سراج تنسي سمر دي تماما فهمت
رفع سراج عينه بحده وهي حمراء بشده وتخيف وتحدث بفحيح /………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بنت الشيطان)