رواية شكب 2 الفصل الخامس 5 بقلم صفاء حسني
رواية شكب 2 الفصل الخامس 5 بقلم صفاء حسني
رواية شكب 2 البارت الخامس
رواية شكب 2 الجزء الخامس
رواية شكب 2 الحلقة الخامسة
يعني افهم من كده انك مش مصدقنى صح
كان منتظر ردها و متوقع انها مش هتصدقه ولكن وما باليد حيله لازمنا يقف معها للنهاية بلع ريقه وانتظر رده
نظرت له شكب وهى تقرا عيونه وقالت
هصدق احساسي غير كد لا لحد ما احس ان كلامك حقيقي لحد ما اتذكر كل المطلوب مني هكون ام مع الاطفال لحد ما اكتشف مع الوقت ان كنت صادق او كاذب
الفصل الخامس
انصدم عمار من كلامها وقال
انتى بتقولى ايه لحتى ما تكتشفي مين الصادق ومين الكاذب ،تمام يا شكب اعملي الا انتي عاوزه انا مش هغصب عليكي، تعملي ايه دول ما انتي فى حياتى لكن بليز اوعدنى ، متحوليش تقربي من شمس او تتعامل مع شمس لحد ما تصدقني رجاء خلال الشهر دا ارجوكي اوعى
نظرت له شكب وهي مندهش من كلامه و قالت:
ليه مش عايزين اقابل شمس خايف اصدقه وتطلع انت كاذب، خايف ل يكون هو عنده دلائل غير الا انت بتقولها، انت معندكش ولا دليل اصلا عشان اصدقك انت مجرد بتقول قصص وحكايات اما هو ممكن يكون عنده حقيقه ممكن يفكرني بكل حاجه قديمه انت ليه خايف
اتنهد عمار وهو شايف أن تفكيرها فعلا رجع زى اول يوم شافها فيها البنت العنيدة الا اقنعها صعب لكن قال لازم احاول يقنعها وقال
انا مش خايف علي نفسي انا خايف عليكي انتى خايف تعيشي إلاحساس الا عيشتي قبل كده خايف تعيشي العذاب الا عيشتي قبل كده انا عارف انك ناسيه كل الذكريات وانك مش فاكره حاجه ومش هتصدقيني لكن انا خايف عليكي بجد ووممكن انا عارف انتي زعلانه مني ليه لاني معرفتش احافظ عليكي من البدايه ممكن عايزة تعقبنى ده حقك لكن بلاش عقابى يكون بيك ارجوك انا مش عندى استعداد اشوف ببتالمى او بتعانى مرة تانى
تنهدت شكب وبعصبية وقالت
قولته بنفسك عندك حق انت اصلا الحكايه الا انت قولتها بتوضح انك مقدرتش تحافظ عليا ،
ابويا سلمني امانة في ايديك وكتب كتبي عليك علشان تحميني من عمى، بس انت معرفتش تحميني فبعد كده لو سمحت سبني انا هتصرف مع نفسي انا الا احمي نفسي بنفسي انا الا اكتشف الحقيقه بنفسي واعرف اني كان كلامك حقيقي، ولا مش حقيقي، غير كده انتهي الكلام سبني اروح ارتاح شوي وبعد كده اشوف الطفل و اعرف كل التقارير عنه وايه مشكلته وايه الا عندو علشان اعرف اتعامل معه ازي لحد ما افتكر وتركته وذهبت الي غرفتها اغلقت الباب، وسندت على السرير وطلعت نامت وهي تقلب الكلام في عقلها و تفكر
هل هى كده بتظلم عمار؟ ان كان هو صادق ام لا؟ ،ورفعت ايديها للسماء:
يارب انا مش فاكره حاجه من الماضى، اظهر لي اشارة اعرف بيها الحقيقه.
… …………الكاتبةصفاءحسنى………..
جلس عمار مكانه علي الارض وهو يقول مع نفسه
اعمل ايه دلوقتي انا خايف عليها بشد وهي رجعت زي زمان البنت المتهوره البنت الا عاوزه تمشي كلامها البنت الا بتفكر مع نفسها المدلل، لكن بجد انا خايف يستغل شمس الحاله الا هي فيها دي ويلعب عليها، بجد انا مش عارف اعمل ايه ومن كثرة التعب نام علي الارض .
استيقظت شكب في الصباح عندما جاءت الممرضه لكى تعطيها العلاج وقالت
الطفل بيعيط
شعرت شكب بوجع فى قلبها وطلبت منها:
ممكن تساعدني اروح لحد عنده
هزت راسها الممرضه
اكيد بس الاحسن خليك انتى مرتاحه
هو دلوقتي بقي كويس،و الدكتور طلب الا احنا نجيبوا لحد عندك
هزت راسها شكب وهي تشكرها وقالت
ياريت وبالفعل بعد قليل
احضرت ممرضه الطفل الي غرفتها وحملته شكب
با يديها وهي تنظر له وتتحدث معه وهو ينظر لها ويبتسم بعد ما كان يبعيط
وابتسمت وقالت
انت يا جميل اوى ياتري انت ابني بالفعل انا مش فاكرك امتى انجبتك ولم عرفت انى حامل بيك كنت سعيده والا حزينه عشت لاحظت وانت بتكبر حتة حتة فى رحمى والا لا
وبدأ الطفل يشعر بالجوع وعيط
وكانت تشعر شكب بصدرها بينقط بعض من نقط اللبن وفى هذا الوقت صدقت أنه ابنها وبالفعل أخرجت صدرها وبد يرضع الطفل حتى شبع
ولاقيت نفسها تلاقينا بتحط على كتفها وبتكرعه
وبعد كدة نامته في حضنها
طلبت شكب من الممرضة وقالت
ممكن بعد اذنك اشوف الدكتور
استفسارات الممرضة وسألتها وقالت
عاوزة دكتور النفسي ام المخ والأعصاب ام النساء والتوليد ام الاطفال ام دكتور القلب
انصدمت شكب ونظرت لها وقالت
ليه كل التخصصات ده هو انا كان عندى ايه علشان يتبعونى كل طول
ابتسمت الممرضة وقالت
انتى مش عارفه
المهندس عمار كان مهتم بيك ازى وخصوصا لم دخلت فى غيبوبة وطلب من الدكاترة كل طول يكون معاك وايضا صديقه الدكتور يوسف وصاحب المستشفى وزوجته هى دكتوره النساء وسوف تأتى بعد قليل لكى تفك الخياطه لان بسبب الغيبوبة
تم ولدتك قيصري
انصدمت شكب لكن حست ان الممرضة هى الاشارة وسألتها
وانتى عارفة انا جئت هنا ازى
ردت الممرضة بكل عفوية وقالت
طبعا يومها كان المهندس عمار كان فاكر أنك متسمم بعد ما رجعت واغمى عليك وقلب المستشفى كلها وبعد كده مع التحليل طلعت حامل ولما عرفت بده اقعدت تعيط وتصرخ ورجعت اغمى عليك وبعد كده هو قلب الدنيا واستمريت على هذا الحال بالايام والشهور
كل يوم يجي وينام بجوارك وهو يمسك ايدك
ثم فى الصباح يذهب إلى عمله ثم ياتى بعد العصر تقريبا ويتابع حالتك مع الأطباء حتى انجبتى الطفل
اندهشت شكب من كلامها وهزت راسها
شكرا جدا
قطع حديثهم دخول الدكتور النفسي قبل ما الممرضة تكمل حديثها وابتسم وقال
صباح الخير يا مدام نسمة اخبارك ايه دلوقتي
اندهشت شكب وقالت
لكن أنا أسمى شكب مش نسمة
ابتسم الدكتور ببرود وكان يقول المطلوب وقال .
اسمك فى البطاقة الشخصية نسمة وعمرك ٢٧ سنه ومكتوب انك زوجة رجال الأعمال شمس
سالته شكب وهى تتذكر شك عمار فى الدكتور وسألته
اه أنا عارفة انى زوجى اسمه شمس ومسجون لكن مش عارفه السبب
كمل الدكتور لعب فى دماغ شكب بالمعلومات وقال
اه لانه اتهم أنه خطفك وغير ملامحك لكن إلا عرفته أنه مظلومة
استغربت شكب كلام الدكتور وقالت
هو انت تعرفه وعارف كل حاجه
ابتسم الدكتور وقال
اكيد ده رجل اعمال وكل الصحافة السوشيال بيتكلموا عنه
طلبت شكب منه طلب استغربه الدكتور
ممكن تجيبي ليا كل المعلومات عنه وصورة ليه ممكن اتذكر حاجه انت النهارده دكتوري وهتابع حالتي
فرح الدكتور أن الأدوية التي استخدمها لكى تنسي بعد ما ولدت جابت نتيجة وقال
اكيد بس فى ملوحظة بسيطة انتى دخلت غيبوبة بسبب جرح قديم واظن انك انخبط في تانى عشان كدة ضغط على الذاكرة
هزت راسها شكب وقالت
شكرا جدا
بعد قليل جات الدكتورة ودقت الباب واتعصبت على دكتور النفسي وقالت
مش الممرضه قالت ليك اني المفروض ادخل اشوف المريضة الاول واطمئن علي صحتها قبل ما تمارس الضغط النفسي عليها
ابتسم الطبيب النفسي ببرود
اولا مش هيفرق مين هيدخل الاول ومين الاخر
ثانيا متنسيش انها فقدت الذاكراه بسبب اهمال المتابعه في المستشفى بتاعتكم ومش عشان خبيت علي المهندس عمار يبقا انتو كده مسئوليتكم عن الا حصل انتهت
اتعصبت الدكتوره وقالت
انت بتهددنا علي فكره انا هقولها علي كل حاجه حصلت وهي حره وبعد اذنك من غير مطرود وعلي فكره هيكون اخر يوم ليك في المستشفي
ابتسم الطبيب ببرود وقال
مادام نسمه اتفقت معايا ان اتابع حالتها وطول ما انا متابع حالة محدش ليه حق يطردون
خرج الدكتور وهو على وجه نظرة انتصر
اعتذرت الدكتورة من الحديث إلا دار
وقالت
اسفة جدا من الا حصل
……. الكاتبة صفاء حسنى…………..
هزت راسها شكب وسالتها وقالت
ممكن افهم ايه الا حصل وهو بيتكلم عن ايه
هزت راسها وقالت
انتى حالتك كانت معجزة وعجيبة أن طفلك استمر يتمسك بيك رغم انك كنت رفضها لما عرفت وفضلت تصرخ وتقفز من على السرير الى الأرض وايضا حاولت أن تنتحرى
انصدمت شكب من كلام الدكتورة
انتحر ازى
شعرت الدكتورة أنها عكت الدنيا وكانت اتنسحب بعد ما فكت السلك لكن اوقفتها شكب وبرجاء
ارجوك بلاش تنهى الكلام قبل ما تفهمنى
بلعت ريقها الدكتورة وقالت
الصراحة عمار مش عارف الا حصل كل الا يعرفه ان الا حصل معاك غيبوبة لكن
بعد اغماءك بساعات فوقتى لكن زارك شخص وتحدث معاكى ووقتها انا مكنتش موجوده
ومعرفش من هو وقتها انتى كنت فى الدور الثاني. وصرخات كتيرة وقتها ووقفت على البلكونه وقررات تنتحري أنا اترعبت لما شفوتك من تحت وطلبت يجيبوا مرتبة كبيرة وبالفعل مسكها كثير من الأمن لحتى ما وقعت عليها وتم اصابتك بجرح قليل فى راسك وكسر بسيط فى ذراعك وتم نقلك عشان نطمن عليك لكن بعد كده انتى دخلت فى الغيبوبة ومع كل ده ابنك اتمسك بيكى
برجاء المهندس عمار ميعرفش ب إلا حصل عشان ممكن يخسر علاقته بصديقه الدكتور يوسف زوجى ومن وقتها احنا حطين كاميرات مراقبه في كل الغرف عشان ميحصلش نفس الموقف وحطينك جوي عيوني
انصدمت شكب من الكلام وسألتها
يعنى انا فقط الذاكرة بسبب الواقعة مش بسبب انهيار نفسي
اتنهدت الدكتورة وقالت
انا زي ما قلت ليك انتي كنت في حالة صعبة وانا متابعة حالتك من اول يوم قابلتك في القطار لما اغمي عليك
انصدمت شكب وسالتها
قطار ايه هو انتي تعرفين من زمان على كدة
ابتسمت الدكتورة وقالت
تقريبا اعرفك من سنه ونصف وقتها كنت راجعة انا وزوج في قطار قادم م إسكندرية الي بورسعيد
شهقت شكب وقالت
هو انا في بورسعيد مش مرسي مطروح
هزت راسها الدكتورة
قالت اه احنا في بورسعيد انتي كنت جاي علي ما اعتقدت تقابلة ممرضة كانت متابعك في ولدت بنتك ولما نزلت من القطار اغمي عليك وفضلت فاقدة الوعي ايام قليل وبعد كده لما فوقتي اشتغلت مع زوجي في علاج الطبيعي استمرتي 3 شهور ووقتها طلب منك زوجي انك تروح تعلاجي والد عمار عشان كان عنده مشكلة في الحراكة
كانت مصدومة شكب وسالتها
يعني عمار مكنش يعرفنا وقت ما جيت
هزت راسها الدكتورة وقالت
انتي كنتي لبسه نقاب ومحدش كان يعرف شكلك وكل المعلومات كانت من خلال البطاقة لكن في حاجة نسيت اقولها ليك
اتنهدت شكب وسالتها
هو اي الا نسيت تقوليه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شكب 2)