روايات

رواية فارس الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد البارت العاشر

رواية فارس الصعيد الجزء العاشر

فارس الصعيد
فارس الصعيد

رواية فارس الصعيد الحلقة العاشرة

(دعني اقول لك انها عاديه جدا الا ان ثمه شئ فيها يجعلك تراها مختلفه تماما عن غيرها الانوثه في ملامحها محاطه بسور حياء البساطه فيها مرقمه بأعداد تصاعديه كلما كبرت كلما اتضحت معالم برأتها مزاجيتها تقلب كيانك رأسا علي عقب تبكي وتضحك في ان واحد حتي تشك انك السبب تحيرك في امرها تدهشك بعطاءها تشعلك وتطفأك بنظراتها
لها ضحكه تاتي بلقلب العاصي تأبنا مطيعا هي عاديه حتي خالط خيالك الواسع حقيقتها اقسمت ان نساء العالمين فيها اجتمعن).
.
.
.
.
زياد فاتن لبني سعاد واماني كانوا يقفون في المستشفي منتظرين خبر عن حاله هنا
.
وبطلنا الذي عيناه احاطها الجحيم وقلبه الذي يؤلمه وعقله الذي يصور له اشياء تخيفه
.
هنا في المستشفي منذ ما يقارب الساعه حاول الجميع التحدث مع فارس لتهدئته او معرفه لما هذا الصمت القاتل
.
خرج الطبيب
.
.
زياد::ها يا دكتور خير ان شاء اللله
.
الدكتور::الحمد لله انه جت علي جد كدا دي كان ممكن تكون حاله تسمم لولا انتو لحجتوها
..
.
زياد::تسمم كيف مش فاهم
.
.
الدكتور::لما كشفنا علي دراعها اكتشفنا ان في حاجه جرصاها وهي عندها حساسيه جامده منيها
.
.
فارس بصوت بارد وفيه شئ من الحده::هي بخير دلوجتي يعني
.
الدكتور::هي قربت تفوج هطمن عليها بعدها وتقدر تروح معاكوا
.
.
نظر فارس لزياد ثم قال بغضب::حسابنا بعدين وروح الحريم
.
.
فهم زياد مقصد فارس ثم تكلم بحزم::يلا يا جماعه نروح احنا وفارس هيبجي يجيبها وياجي
.
رحل الجميع انتظر فارس دقائق ثم دخل عليها وجدها نائمه في رداء المستشفي وشفتيها البيضاء وعيناها ذابله
.
هنا ::ايه الي حصل
.
فارس نظر لها طويلا قبل ان يجيب::ناويه تعملي فيها اي بعد اكده يا بنت البندر ناويه اي بعد خلعه القلب دي
.
هنا بتعب::فارس روحني من هنا انا مخنوقه .
.
فارس::مش قبل ملدكتور يشوفك
.
هنا ::فارس انا دكتوره وعارفه خلاص حالتي بقت مستقره
.
نظر لها فارس::واضح ان واخذه الشهاده غلط
.
نظرت هنا لعيني فارس فلم تجد فيهم اي شي سوي نظره بارده
.
هنا بتوتر::فارس
.
لم يرد فقط ينظر لها
.
هنا::احم يا فروسه يابو الفوارس يا فارسي
.
فارس ببرود::انتي عارفه انا كنت حاسس بأيه وانتي جوه مش عارف عنك حاجه انتي ليه جاصده توجعي جلبي عليكي
.
هنا::والله يافارس مقصد حاجه ولا اعرف ان عندي حساسيه
.
فارس::في حاجات كتير هوضحهالك بس لما تفوجي واقسم بلله يا هنا لو جولت حاجه او عملت حاجه وانتي عارضتيني فيها لهخلي ايامك نيله علي راسك ومتحاوليش تستفزيني بكلام يامه عرج الصعايده هيطلع عليكي
.
هنا بخوف::هو انا قولت حاجه يا باشا اعمل الي انت عاوزه لا اله الا الله
.
.
……………
.
.
عزه ::بت انتي وهي اقسم بلله لو ما سكتوا لضربكوا
.
شهد::تضربي مين داحنا اطول منك
.
ندا::انتي بيتهيألك حاجات غريبه
.
عزه::انتو واخدنها بلطول يعني مش سامعين الكلام ومش محترمين فرق السن
.
ندا::عايزانا نجبلك اكل
.
شهد::وكمان نعرفها المكان ولو مسمعناش الكلام تزعق ثم انتي مين اصلا
.
عزه تحاول ان تستعطفهم::مهو يا بنات انا معرفش حاجه هنا وكلهم مشيوا وانا جعانه
.
جني::زياد وماما جم
عزه::هو جه خلاص شبعت الحمد للله اقوم اغسل ايدي
.
ندا::باين بتخاف منه
.
دخل الجميع
.
.
اماني بتعب::يلا يا بنات عشان انا تعبانه جدا
.
شهد::هنا عامله اي يا ماما
.
اماني::الحمد لله كويسه وهتيجي كمان شويه مع فارس .
.
فاتن::خاله لبني طلعيني ارتاح ولما ياجوا ننزل
.
لبني::ماشي يا بتي
.
طلع الجميع علي اوضهم فساعه اصبحت ١٠ مساءا
.
.
.
……………..
.
ايه::علي الله كانت تموت وتريحنا
.
حسن::نفسي اعرف بتكرهيها لدرجه دي ليه
.
.
ايه::بكرها بس دانا لو اطول اموتها واحرق جلبها كل يوم هعملها دي خدت الغالي وفوج ده كله معاها فلوس ياما يعني مش ناجصها حاجه
.
حسن::بكره كل ده يكون عندك وتحت رجليكي
.
ايه بخبث::جريب
.
.
………..
.
فوزي::انتي نسيتي نفسك ولا ايه يام ياسين
.
ام ياسين بدلع::ياباشا انا بنسي نفسي وانا معاك دايما
.
فوزي::بلاش شغل الستات ده وخليني اعرف ايه الي حصل بلتفصيل في الفتره دي
.
ام ياسين::كان تجريبا عندها بليل دايما وانت خابر لما باب يتجفل علي اتنين عزاب لوحديهم
.
فوزي بغيظ::بنت *** هتسوء سمعتي بس والله مهسيبها ليها وهاخدها تكون خدامه تحت رجلي في البيت وفلوسها في جيبي ومش هستني مساعده ايه لا اي حد
.
.
ام ياسين::وانا ياباشا
.
فوزي نظر لها:وانا اقدر انساكي مكانتك محفوظه
.
.
…….
.
.
زياد كان ينتظر ان تظهر او تخرج او ان يلمحها فهو حسنا اعترف انه مشتاق لها
.
امسك هاتفه وكتب بعض الكلمات وارسلها لها
.
.
.
عزه في سريرها ::يختاييييييي هموت من الجوع
.
نظرت للرساله التي وصلت لهاتفها((لو صاحيه اطلعي مستنيكي في الصاله))
.
.
وقفت بسرعه ::لا عايز مني ايه تاني والنبي مش انت والجوع عليا
.
.
خرجت وكانت ترتدي بيجامه ضيقه قليلا وشعرها الاسود مفرود علي ظهرها
.
.
زياد بغضب وغيره::ايه الخلجات دي
.
عزه::مالها الخلجات يا دكتور
.
.
زياد::ممنوع اشوفك لابساها تاني وخصوصا ان في رجاله في البيت سامعه ولا لأ
.
.
عزه بفتور::نعم اي ده بقي ان شاء الله التحكم ده حضرتك دكتور في الجامعه بس مش في حياتي كمان
زياد بحده::بت انتي متخلنيش اوريكي وشي التاني
.
عزه حاولت رسم القوه ::احممم مبخفش ثم حضرتك عايزني ليه
.
زياد تنهد بغضب::موضوع اللبس ده تاني مش هكلمك فيه لاني مش بحب اعيد كلامي وخدي الكيسه الي علي الطربيزه دي وخشي اوضتك بسرعه جوام
.
نظرت له عزه قليلا ثم اخذت الكيس ودخلت اوضتها ::ده شكله اتجنن رسمي فهمي نظمي خالص
.
.
.
………….
.
كان يسندها وهي داخله القصر
.
.
فارس::حاسه بايه
.
هنا :: هما الناس نامت ولا ايه
.
.
فارس::الوقت اتاخر
.
هنا::طيب انا كدا هنام فين ثم اني محتاجه ..
.
فارس قطع كلامها::هتباتي في اوضتي وانا في المكتب وكل حاجه عيزاها جوليلي عليها وهجبهالك
..
ساعدها فارس حتي طلع بيها لاوضته التي اندهشت منها انها كشخصيته تمام وكان الغرفه تتحدث عن نفسها وتقول انا صاحبي فارس الصعيد
.
.
جلست هنا::احمم ممكن تندهلي اماني بقي عشان اقولها انا عايزه ايه
.
.
فارس::جلنا الي هتعوزيه اجيبه
.
هنا::فارس انت قليل الادب ليه افرض انا عايزه حاجه خاصه
.
فارس وهو يغطيها::عادي خطيبتي
.
هنا::مين قال كدا
.
فارس::انا وانا كلمتي سيف
.
هنا::وبعدين
.
فارس::ولا قابلين هروح شجتك اجيبلك الي هتعوزيه وانتي اهنه هتاكلي وتاخدي علاجك
.
هنا::فارس ده اسمه تحكم وتقييد حريه
.
فارس بنفس طريقتها::ده اسمه خوف واهتمام
.
هنا::خلاص انا هبعتلك الحاجات في مسدج
.
فارس بابتسامه::مكسوفه يا قمر ولا ايه
.
هنا ضحكت جامد جدا
.
فارس داب في ضحكتها
.
.
…….
في الصباح كان القصر هادي جدا وكانه لا يسكنه احد
.
استيقظت هنا وكانت شاحبه جدا كانه لا يوجد دماء في عروقها ::هبقي كويسه ان شاء الله هبقي كويسه
.
ثم شعرت ب انها تريد الاستفراغ فأسرعت للحمام الخاص بلغرفه
.
.
……………….
.
.
عزه::بصي يا بت منك ليها احنا مش جايين نعاكس دكتور زياد وهو صعيدي احنا جايين نتعلم ونعمل البحث ونخلص وكل واحد يروح في حالو حكمن اقسم بلله روحي بقت في منخيري
.
لليان::اي ده معناه ان انتي بتعاكسيه زينا
.
عزه::انا قطع لساني لو قلت كدا
.
رنا::انا مش فاضيه لدكتور زياد ده انتو مشفتشوف القمر بتاع امبارح
.
لليان::قصدك مين
.
عزه::قصدها فارس القليله الادب
.
رنا::هو كمان اسمه فارس داحنا هنلعب علي تقيل انا هروح اخد جوله في القصر لما الكل يصحي بقي
.
.
عزه ولليان نظروا لبعض::دي شكلها اتهبلت
.
.
……
خالد::هي تعبانه كيف ومتجولليش ده مكنش اتفاجنا
.
ايه::زي القطط بسبع ترواح متجلجش بقت زينه
.
خالد::خلينا نخلص الحوار ده مبجتش قادر علي بعادها وهي ويه الزفت فارس
.
.
ايه في نفسها””الكل حوليها وبيحبها سحرالهم السحاره””
.
.
.
…………….
.
كان فارس طالع السلم وهنا فتحت باب الاوضه فاسرع لها ::انتي زينه
.
هنا::يا فارس متقلقش والله كويسه انا عايزه افطر عشان اخد العلاج
.
فارس::الاكل جاهز يا ست البنات ومستنيكي
.
.
رنا::احممم استاذ فارس
.
فارس التفت لها::خير ومين انتي
.
.
رنا::انا رنا طالبه تبع البحث بتاع دكتور زياد
.
فارس::خير محتاجه حاجه
.
رنا::بصراحه كنت محتاجه نتكلم علي انفراد
.
.
هنا وقفت في النص بينها وبين فارس وتحدثت بهجوم وغيظ::بصي يا رنا انا خطيبته واظن مش من المقبول تكلميه بلاسلوب المايص ده وكمان وانا واقفه ووالله فارس مبيجتمعش لوحده علي انفراد مع ستات
.
رنا::ستات
.
هنا بسخريه::ااه ستات
.
.
رنا::انا همشي بس لينا كلام تاني يا استاذ فارس لان واضح ان حضرتك مش فاضي
.
التفت له هنا في غيظ اما هو فكان يقف ببرود ونظرات ساكنه
.
هنا بتوتر::بتبصلي كدا ليه
.
فارس::عاجبك طريقتك دي وكلامك. لا كمان مش محترمه وجودي
.
.
هنا::يا فارس انا اكيد مقصدش
.
قاطع فارس كلامها ::ممنوش لازمه الكلام دلوقتي قلت سابج في حاجات كتير عايز اوضحها لما ياجي وقتها
.
هنا::تمام يا فارس
.
.
.
………………..
.
عزه::يا ماما اقسم بلله كويسه اشمعنا بقيتي نبع الحنان دلوقتي منا لما كنت عندك كنتي مطلعه عيني
.
اميمه::المواعين وترويق الشقه مبهدلني
.
عزه::قولي كدا انا هقعد هنا شهرين انا هتجوز هنا اصلا يلا سلام دلوقتي
.
.
زياد::حتي مع امك لسانك طويل يا انسه جابر
.
عزه::هااااا
.
زياد::المهم هتتجوزي ومين تعيس الحظ
.
.
عزه::دكتور زياد هو حضرتك بتحس بايه وانت بتغظني
.
زياد بابتسامه::شعور جميل جوي
.
عزه::في لليان ورنا غيظهم بدالي انا كدا كفايه عليا
.
.
زياد نظر لها مطولا::بس لليان ورنا مش زيك ولا انتي زي اي حد انتي…..
.
قاطعه جاد::يا دكتور احنا جاهزين
.
.
زياد استعاد رابطه جشأه::تمام يلا بينا
.
.
.
.
……..
هنا وهي تأكل وبتفكر””يعني هو كان عاجبه كلامها ولا اي بلظبط ولا هما اصلا مش اول مره يتكملوا واتكلموا قبل كدا يارب هو انا ناقصه الحربايه الاولي لما تجيلي الارشانه التانيه دي””
.
.
فاتن::ها يا هنا كيفك دلوجتي
.
هنا::هاا انا بخير
.
فارس::عايزين حاجه يا جماعه انا همشي وهنا امانه عندكم ولو حصل حاجه كلموني
.
نظر لها فارس ثم ذهب
.
.
.
هنا””ابيخ بايخ في البايخين كلهم””
.
.
.
.
……
لليان ::بس يا دكتور الجو حر قوي
.
زياد::وللله يا دكتور دي حاجه لازم تعملوها
.
.
جاد::واد يا طارق تيجي نركب فرص
.
طارق::بعد ما نخلص
.
.
زياد::هوصي عم عوض يجبلكم خيل مدرب
.
.
عزه::احممم وانا
.
زياد::نعم انتي ايه
.
عزه::عايزه اركب زيهم
.
.
زياد بحده::اعجلي كلامك زين واتعدلي
.
عزه بهمس سمعه زياد::هو بقت تحكم كمان ولا ايه
.
زياد بتجاهل لعزه::هسيبكم ساعه تخلصوا تشوفوا هتعملوا اي وعم عوض معاكم لو احتجتم حاجه سلام
.
.
.
عاد الطلاب بعد انتهاء بحثهم ودخلوا القصر وتفرقوا كلا منهم لقضاء حاجته وكان انس الوحيد الذي جلس في الصاله كان يكتب بعض الاشياء علي هاتفه
.
.
جني::انا عايزه سندوتش ملييش دعوه يا ستي
.
شهد::طيب بس تاني مره متقولليش اعملي تاني
.
جني ذهبت عند انس::انت مين
.
انس نظر لها ::انا انس وانتي
.
جني::وانا جني ..انت حلو قوي وعينك خضره
.
انس::هههههه انتي عندك كام سنه
.
جني::عندي ٧ بس انا كبيره علي فكره
.
انس يمسح علي شعرها::واضح
.
جني::اخلي شهد تعملك سندوتش ونقعد نتكلم انا حبيتك
.
انس لم يمسك نفسه من الضحك ::انتي دمك خفيف جدا
.
نظر انس لجني ثم لشهد ::احمم انتي بقي شهد
.
شهد بخجل شديد فهي لم تعتاد ابدا الحديث مع اي احد::ايون
.
.
انس::طيب هيبقي فيها حاجه تقيله لو عملتيلي سندوتش مع جني
.
شهد::لا ابدا قولي بس انت عايز ايه
.
انس::اي حاجه من ايدك
.
.
بعد ان ذهبت شهد
.
انس::اختك دي مؤدبه قوي
.
جني::ايون انا الي معلماها
.
انس::قوليليى بقي هي عندها كام سنه
.
جني::اممم انت بتعمل تحريات عن اختي ليه يكنشي معجب بيها
.
نظر لها انس بغرابه ::هااا
.
جني::اممم فهمت يا لئيم
.
.
.
.
…….
فاتن::يا بنتي اهدي اخوي بدال اعترفك خلاص اعتبري انك حرم فارس العربي
.
.
هنا::بصي اخوكي بيستعبط وانا مش بسكت وانا بحذرك انتي عشان تقوليله
.
فاتن بضحك::عشان انتي خايفه منه
.
هنا::لا طبعا…..بصراحه اه وهو عايز يقولي حاجه وانا خايفه منه اكتر هو بيخوف يا فاتن
.
.
فاتن::حنيه الدنيا فيه وجلبه طيب حليب بس هو لما الحمجه بتاخده ويتعصب مبيسكتش فخلي بالك انا بحذرك اهو
.
.
هنا بجديه::فارس عمل ايه لما اهلك اتوفوا
.
فاتن::فارس لحد دلوجتي ساعات بيجفل علي نفسه الاوضه ويجعد فيها ومحرم علي اي حد يدخلها وهو فيها
.
.
هنا::كان باباكي سايب ورث وكدا يعني يمكن ده الي كان شاغل باله هيتوزع ازاي وكدا
.
فاتن::لا ابدا فارس الي عمل كل ده لحاله هو الي عمل اسمه لنفسه هو الي عمل كل ده
.
هنا::اخوكي ده غريب قوي بس حاله عجيبه وساعات بحس بفخر ان هو بيحبني وساعات بخاف مشاعر كتير بتجيلي
.
فاتن::بس والله افتكريها وافتكري الجعده دي فارس الصعيد لما يتجوزك هتشكري ربنا انه رزجك براجل زي ده
……………..
.
.
سمع الجميع صوت عالي استغربت هنا ولكنها ادركت ان هذا الصوت هو صوت عمها استغربت لما هو هنا ولما هذا الصوت ولما اتي هنا
.
.
فاتن::مين ده وكيف دخل
.
هنا::خليكي انتي هنا وانا هنزل اشوف في ايه
.
فاتن::انتي مش جادره
.
هنا::انا كويسه ولسه واخده العلاج هنزل اشوف في ايه
.
.
نزلت هنا ورأت عمها فوزي وايه وحسن والطلاب وسعاد
.
.
.
هنا::في ايه يا دكتوى فةزي
.
.
فوزي بهجوم وصوت عالي::اهلن بلي مررمطط شرف العيله وشرف ابوها الميت في الطين اهلن بلدكتوره المتعلمه
.
.
هنا بحده::في ايه واي الكلام الاهبل الي بيتقال ده
.
ايه::من يوم ما دخلت القصر وانا مش مرتاحه حتي عمها دلوقتي هو الي بيتكلم عليها
.
حسن::يا خساره الشباب لما واحده متعلمه تعمل كدا سبتي ايه لناس الجاهله
.
.
.
……………..
.
عزه كانت تقف في الجنينه::ده حاجه مستفزه يا بت يا مريم
.
مريم::زمانه بيحبك يا بت يا موكوسه
.
عزه::حوب ايه يا محيي ده انسان عديم الحوب عديم المشاعر عديم الادب
.
مريم::عزه خلي بالك ليكون جنبك ولا وراكي كل مره بتوقعي في نفس المشكله
.
التفتت عزه بخوف::لا يا شيخه الحمد لله اوووف اتخضيت
.
.
مريم ::هيبقي حقيقه وبكره تقولي مريم قالت يابنتي اصلا واضح جدا انه مركز معاكي
.
.
عزه::مركز معايا عشان يمسكلي غلاطات ويسقطني
.
مريم::انتي وجعتيلي راسي بتخلفك يلا سلام
.
.
عزه::قد ايه صحابي قلالات ذوق
.
جاءت عزه لتدخل القصر وجدت فارس وزياد
..
.
دخلوا القصر
.
تفاجئ فارس من المشهد امامه سعاد تسند هنا وعمها وعلامات الغضب علي وجهه
.
.
فارس بحده وصوت خشن::اي الي بيحصل اهنه حد يفهمني
.
.
ايه بخبث::الدكتوره الي كانت زي الملاك وغلط فيا بسببها عمها اهو بعضمه لسانه جاي يجول كلام يخلي الواحد يحس بلاحراج منه
.
.
فارس بصوت حاد وعالي::هنا فيه ايه احكي
.
فوزي قاطعها::تحكي ايه تحكي عن قله ادبها وفجرها وعن ثقتي الي ضيعتها ولا علي اهلها الي ماتوا وارتاحوا من قله حياءها
.
.
فارس بصوت جبلي عالي::مش عايز ولا كلمه زياده مش مرات فارس العربي الي حد يغلط فيها معاش ولا كان طول منا عايش فاهمين
.
.
فوزي ::مراتك ازاي ولاهو خلاص مش عاد ليها كبير متتكلمي يا دكتوره
.
.
..
.
.
فارس بصوت عالي جاب ارجاء القصر::كل واحد يحفظ حدوده
.
ايه::بدافع عنيها اكده ليه يا ابن عمي كمان هي مراتك كيف واحنا ايه ملناش عازه ولا خبر
.
.
فاتن بدموع::فارس كيف اكده
.
.
سقطت مغمي عليها فلم تتحمل كل هذا الضغط وكل هذه الاسأله وكلام فارس الغريب وكيف تواجههم به
.
.
انتفض الجميع
.
فارس بقوه::الحريم تساعد هنا وتاخدهه الاوضه والدكتوره جايه اما بلنسبه للدكتور فوزي فتفضل معاي علي المكتب
.
.
قامت اماني وسعاد ولبني بمساعده هنا ودخلوا بها الغرفه وزياد كان يتصل بلطبيب لاحظ سكون عزه الغريب
.
.
زياد ::عزه انتي كويسه
.
عزه بدموع ::هو ايه ده كلوا
.
زياد ::مفيش حاجه وكل ده هيعدي خشي اوضتك انتي بس ونامي ماشي
.
عزه اومأت ودخلت غرفتها
.
.
زياد::جيب العواجب سليمه يارب
.
.
.
فارس::جول كل الي عندك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فارس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *